Vetävä metsäkärry, mistä osat?

Valvoja: Farmari-ryhmä

Keskustelu metsässä käytettävistä koneista ja laitteista/sahoista.

Vedon toteutus

Ka:n akesli ja automaattiloota.
4
13%
Teli mistä? ja automaattiloota.
6
20%
hydraulimootorit ja pumppu.
20
67%
 
Ääniä yhteensä : 30

Re: Vetävä metsäkärry, mistä osat?

Lukematon viestiKirjoittaja retku » 02 Huhti 2011, 11:56

ural olis parempi. jossain vaiheessa tarkoitus tehdä ural akselinen vetävä kärry. joko jousitelinä tai sitten jäykällä rhs palkilla keinuvana (jousipakan tilalle rhs, kiinnitys akseleihin "kelluva" ja panhard tangot pitämään akselit suorassa)
retku
Luokka: yli 300 hv
 
Viestit: 486
Liittynyt: 27 Touko 2008, 20:10

Re: Vetävä metsäkärry, mistä osat?

Lukematon viestiKirjoittaja Valmettimies » 02 Huhti 2011, 20:55

Kuinka nuo Zilin ja Uralin akselit mahtaa kestää? Jos laittaa vaikka viä vähä isompaa pyörää, tuleeko liian kova vääntö? Niin jos meinaa laittaa viä kunnon kuormaa päälle.
Valmettimies
Luokka: yli 300 hv
 
Viestit: 369
Liittynyt: 02 Heinä 2005, 20:44
Paikkakunta: Karvia

Re: Vetävä metsäkärry, mistä osat?

Lukematon viestiKirjoittaja retku » 04 Huhti 2011, 15:50

ural varmaan kestää. zil on kevytrakenteisempi. zilistä en itteleni tekis. nykysellä 1 akselisella kärrylläkin ollu 15t koivukuormia kyydissä...
retku
Luokka: yli 300 hv
 
Viestit: 486
Liittynyt: 27 Touko 2008, 20:10

Re: Vetävä metsäkärry, mistä osat?

Lukematon viestiKirjoittaja Motor » 04 Huhti 2011, 18:32

Urali olis kyllä jo sen näkönen alusta että varmaan voisi kestää muutakin kuin heinäkuormia. Taitaa vaan tommosesta joutua jo jonkunverran köyhtymäänkin? Saatavilla ei ainakaan äkkiseltään kattottuna yhtään.

Se tuossa zilissä vaan kiinnostasikin kun niitä tuntuu jokatoisen ladon takana olevan, ja hinnat sen mukaan.
Eihän tuollasesta mitään ammattakärryä, mutta kun nyt sen ~8t kuormaa edes kestäisi?

Vaikka ei kait tuollanen nyt maailmanlopun kokeilu vaikkei kestäisikään, ainahan sillä romuraudallakin kilohinta on.
Avatar
Motor
Luokka: 50 hv., takaveto
 
Viestit: 54
Liittynyt: 05 Touko 2005, 00:22

Re: Vetävä metsäkärry, mistä osat?

Lukematon viestiKirjoittaja sahurimies » 16 Touko 2012, 07:06

Tervehdys!

Mulla ois tuossa ikuisuusprojekti....Alotin sen kolme vuotta sitten ja vieläkin kesken. Tosin jokapäiväisessä ajossa ja tuotu isojakin kuormia. Kyseessä uralin alustalle tehty metsäkärry. Kiinteät pakat jousien tilalla. Renkaat hyvät ja mukaan yksi varapyörä. Ammattisorvarin tekemä rasvattava aisan keskitappi. Kääntösylkät puuttuu, sermi puuttuu, maali puuttuu ja suunnanvaihtaja puuttuu. Maavaraa riittävästi. Väittäisin et kantavuus 15-20 tonnia, no sitä voi jokainen miettiä. Kärryn edessä hakki 7100. Jos joku haluaa enemmän kuin hyvän aihion niin pelkkä kärry myydään kolmeen tonniin..
sahurimies
Luokka: Puutarhatraktori
 
Viestit: 7
Liittynyt: 11 Tammi 2012, 07:27

Re: Vetävä metsäkärry, mistä osat?

Lukematon viestiKirjoittaja Valmettimies » 08 Helmi 2014, 21:28

sahurimies kirjoitti:Tervehdys!

Mulla ois tuossa ikuisuusprojekti....Alotin sen kolme vuotta sitten ja vieläkin kesken. Tosin jokapäiväisessä ajossa ja tuotu isojakin kuormia. Kyseessä uralin alustalle tehty metsäkärry. Kiinteät pakat jousien tilalla. Renkaat hyvät ja mukaan yksi varapyörä. Ammattisorvarin tekemä rasvattava aisan keskitappi. Kääntösylkät puuttuu, sermi puuttuu, maali puuttuu ja suunnanvaihtaja puuttuu. Maavaraa riittävästi. Väittäisin et kantavuus 15-20 tonnia, no sitä voi jokainen miettiä. Kärryn edessä hakki 7100. Jos joku haluaa enemmän kuin hyvän aihion niin pelkkä kärry myydään kolmeen tonniin..


Onko kärry viä myynnis?
Valmettimies
Luokka: yli 300 hv
 
Viestit: 369
Liittynyt: 02 Heinä 2005, 20:44
Paikkakunta: Karvia

Re: Vetävä metsäkärry, mistä osat?

Lukematon viestiKirjoittaja Jätkän pätkät » 13 Joulu 2015, 21:25

Jos haluaa tehdä hyvän ja suht. halvan vetävän kärryn,aihion siihen voi löytää puolustusvoimien huutokaupasta. Venäläinen maastokuorma-auto on suhteellisen vankkarakenteinen ja maavarainen laite, renkaat voisivat olla leveämmät.
Mainio veto tulisi halvalla ajovoimanotolla, taikka aisan päälle asennetulla nestemoottorilla.
Kyllä telikärryssä yksi vetävä akseli on aina takimmainen. Ropsoniveto on mainio apu ja se nimenomaan painaa takimmaista ja nostaa etummaista rengasta.
Kehitysvaiheessa metsätraktoreissa tuo telin painotus tuli esiin, kun kone joutui kovaan vetoon. Silloin tuo painotus oli seuraus siitä, kuinka päin vetokselit pyörivät. Yleensä ne pyörivät eri päin kuin pyörät.
Jätkän pätkät
Luokka: Puutarhatraktori
 
Viestit: 6
Liittynyt: 13 Joulu 2015, 20:22

Edellinen


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa

MAINOSPAIKKA