Tulojen jakaminen yhtymässä
Valvoja: Farmari-ryhmä
-
1010jm
- Luokka: Piikkipyörätrak. 20 hv
- Viestit: 25
- Liittynyt: 07 Joulu 2005, 23:19
- Paikkakunta: Pohjoispohjanmaa
Tulojen jakaminen yhtymässä
Jäsen x omistaa 100 yksikön viljatilasta 30 yksikköä enemmän kuin jäsen y. Kaikkia maita asutaan jäsenten yhteisillä koneilla. Miten tulot pitäisi jakaa ? Onko jollain muulla vastaava tilanne.
Viimeksi muokannut 1010jm, 17 Helmi 2006, 23:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
1010jm
- Luokka: Piikkipyörätrak. 20 hv
- Viestit: 25
- Liittynyt: 07 Joulu 2005, 23:19
- Paikkakunta: Pohjoispohjanmaa
Varmaankin jotenkin noin. Jos yhtymän tulos pidetään lähellä nollaa investoinneilla jaettavaa tulosta ei tule. Tuotantopanos kuitenkin x:llä on suurempi. Jos tulos pistetään koneisiin ja maan ostoon niin silloin tulevien investointien omistusosuus pitäisi olla sama. Jos vaihdossa annetaan aiemmin puoleksi omistettu traktori niin uuden traktorin omistusosuus on jotain muuta.
Olisko lisää vaihto-ehtoja???? 
Tuohon jakoon ottamatta kantaa sen enempää, niin mun mielestä yhtymät ovat pitkässä juoksussa (yli 50v) huonoja ratkaisuja. Vaikka veljesten kanssa homma pelaisi, niin mites sitten enää serkkujen yms. kanssa? Ja jos toinen käy tilan ulkopuolella töissä ja toinen ei, niin mites tapahtuu oikeudenmukainen jako?
Jaettu vastuu on sama kuin ei vastuuta ollenkaan. Sillä on oltava valta, joka kantaa vastuun.
Jaettu vastuu on sama kuin ei vastuuta ollenkaan. Sillä on oltava valta, joka kantaa vastuun.
Ansiotulo työpanoksen suhteessa, Pääomatulo omistuksen suhteessa.
Kahden sukupolven välisenä yhtymä on hyvinkin toimiva väliratkaisu. Yhtymässä pystyy hiljalleen siirtämään omaisuutta jatkajalle ilman veroseuraamuksia.
Ps kuolinpesä on verotuksellisesti useimmiten edullinen mutta sen tekemisestä joutuu linnaan.
Kahden sukupolven välisenä yhtymä on hyvinkin toimiva väliratkaisu. Yhtymässä pystyy hiljalleen siirtämään omaisuutta jatkajalle ilman veroseuraamuksia.
Ps kuolinpesä on verotuksellisesti useimmiten edullinen mutta sen tekemisestä joutuu linnaan.