Ruiskuun omatekemä puomisto

Keskustelua traktoreista ja työkoneista. Uusista malleista, vioista, parannuksista.

Valvoja: Farmari-ryhmä

tikkat3
Luokka: yli 100 hv

Ruiskuun omatekemä puomisto

Lukematon viesti Kirjoittaja tikkat3 »

Olisi tarkoitus rakentaa ite 21-24m hydraulinen puomisto ruiskuun,Mitä kaikkea kannattaa huomioida materiaalivalinnassa? Tarkoitus olisi saada tehtyä semmonen puomi,jota ei tarvi heti alkaa hitsailemaan kun on ensimmäisen pellon ruiskuttanut.Agropointillahan noita puomeja on jos jonkinnäkösiä,mutta luulen että näin levyseppänä/hitsaajana saan semmosen itsekin tehtyä :) Minkälainen rakenne olisi kevyt/vahva? Oli mielessä,että puomiston nivelet varmaan kannattaisi tehdä kuulalakereilla,kuten Agropointin puomeissa on...Valmis puomisto on tarkoitus viedä galvanointiin. Heittäkää ehdotuksia....
meijerikkö
Luokka: yli 150 hv

Re: Ruiskuun omatekemä puomisto

Lukematon viesti Kirjoittaja meijerikkö »

Kyllä kai sen puomin voi tehdä. Kannatta tehdä kierros koneliikkeiden takapihoilla
ja käytetyistä mikä on ollut kestävä. Tietämättä tikkat3: n käytettävissä olevaa
pajakalustoa, tulee ainakin itsellä omanatyönä helposti painoa tosi reilusti. :!:
Amatööri
Luokka: yli 200 hv

Lukematon viesti Kirjoittaja Amatööri »

Ristikkorakennettahan noissa puomeissa on paljon käytetty :) Monissa puomeissa se ongelma ettei sarana kohdassa olla vahvistettu ihan riittävästi ylä ja alaortta. Helposti tulee itse tehdylle paljon paino kun ei ymmärrä käyttää niin ohkasia materiaaleja kuin tehdastekoisissa. Ja jos voit vaikuttaa teräslaatuun mitä käyttät niin älä sitä huonointa (fe 37 / s235) ainakaan käytä :lol: tulee vain turhaa painoa. Mieluummin vähän laadukkaampaa rautaa niin sen jännityksien kesto on parempaa.
tikkat3
Luokka: yli 100 hv

Lukematon viesti Kirjoittaja tikkat3 »

Olen pikkasen vakoillu youtubesta ja muualta netin syövereistä Amazonen puomistoja.Näyttävät aika selkeiltä ja helponnäköisiltä vaikka itse valmistaa vastaava puomisto.Siinä ainakin näkee sen ristikkorakenteen selvästi. Jos jollain on Amazone-ruisku,niin voisiko heittää jotain suunnilleen mittoja puomiston yksityiskohdista? Esim.puomistorakenteen korkeus,materiaalivahvuus ja jotain mittoja ristikkorakenteesta?
Kiitos! jos joku viitsii vaivautua :)
Vastaa Viestiin