Heinän uudistus/paikkauskylvökone?
Valvoja: Farmari-ryhmä
Heinän uudistus/paikkauskylvökone?
Eli meillä pari hevosta ja niillä reilu 2 hehtaarin laidun ja sitä pitäis uudistaa ja paikata joten millasella koneella se onnistuis? Traktori löytyy kyllä ja siihen haluis oikeenlaisen ja mahdollisimman edukkaan kylvökoneen heinälle. Nyt siemenet viskelty käsin ja toivotaan että edes joku itää 
Re: Heinän uudistus/paikkauskylvökone?
Juu itellä vastaava jukon kylvökone ja tuntuis toimivan. Ei vaadi niin tyyntä keliä kuten huiskatyyppiset kylvälaitteet ja kylvökiekot tasaavat hieman maata sekä peittävät siemeniä.
Olen miettinyt että jos tekisi tuon eteen säädettävän kevyesti haraavan haran, joka puhtaalla laitumella rikkoisi hieman maanpintaa siemeniä varten. Tusinan verran piikkejä varmaan riitäisi.
Olen miettinyt että jos tekisi tuon eteen säädettävän kevyesti haraavan haran, joka puhtaalla laitumella rikkoisi hieman maanpintaa siemeniä varten. Tusinan verran piikkejä varmaan riitäisi.
Itsellä tuli hieman myöhemmin mieleen, että tuossa käytössä kylvölannoitinkin olisi paikallaan. Samalla kertaa apulannat ja heinänsiemenet maahan. Vantaat vaan päästää liikkumaan vapaasti. Tuo piikki idean voisi laittaa suoraan apulanta vantaiden paikalle, esim olkiäkeen piikit?Hervast kirjoitti:Juu itellä vastaava jukon kylvökone ja tuntuis toimivan. Ei vaadi niin tyyntä keliä kuten huiskatyyppiset kylvälaitteet ja kylvökiekot tasaavat hieman maata sekä peittävät siemeniä.
Olisi joka tapauksessa kustannustehokas yhdistelmä tuollaiselle alalle.
Kiitoksia vastauksista ja taidan tuollaisen koneen ostaa sillä ei hinta ainakaan voi olla este
Suorakylvökonetta luulin että tarvii mut ne on vissiin eri hinnoissa? Meneekö siemen tuolla yhtään maan sisään vai jääkö pintaan?
Et tarvitse suorakylvökonetta ja niiden hintaluokka jotain aivan muuta.jspetke kirjoitti:Kiitoksia vastauksista ja taidan tuollaisen koneen ostaa sillä ei hinta ainakaan voi olla esteSuorakylvökonetta luulin että tarvii mut ne on vissiin eri hinnoissa? Meneekö siemen tuolla yhtään maan sisään vai jääkö pintaan?
Heinänsiemen ei tarvitse mennä maansisään, itse kylvin viime syksynä omalla kylvölannoittimella suoraan sänkeen heinänsiemenen. Nyt keväällä vihertää oikeinkin hyvin. Laahavannas koneissa tukkeutumisen estämiseksi tarvitsee vantaat päästää liikkumaan vapaasti (ts: päästää "pännistä")
- aurajokilaivuri
- Luokka: >500hv
Jos siementen peittymisen haluais varmistaa, niin eikun tekemään perinteinen risukarhi ja se pollen perään. Emäntä saa sitten harata mielesekseen