Juventus 90 tautiaine

Yleinen keskustelua kasviviljelystä. Viljalajikkeista, tuotannosta, laadusta, ym...

Valvoja: Farmari-ryhmä

kaappi
Luokka: Piikkipyörätrak. 20 hv

Juventus 90 tautiaine

Lukematon viesti Kirjoittaja kaappi »

Kesko markkinoi Juventus 90 ainetta rypsin pahkahomeen torjuntaan ja samalla rypsin kasvun-
sääteenä.
Yleinen ohje pahkahomeen torjuntaan on "ruiskutus täyden kukinnan aikana kun ensimmäiset
terälehdet alkavat tippua"
Tuossa kasvutilanteessa rypsi ei enää kasva pituutta eikä se Juventuksellakaan enää vartta
vahvista eikä lyhennä.Jos korren vahvistusta tai lyhennystä halutaan on ruiskutus tehtävä
viimeistään kun ensimmäiset kukat aukeavat.Mutta suojaako se siinä vaiheessa pahkahomeelta.
Rypsikasvustot ovat kostean alkukesän ansiosta poikkeuksellisen reheviä ja lakoriski on
erittäin suuri.
Onko kenellä kokemuksia Juventuksesta tässä tarkoituksessa?
Multipetteri
Luokka: 75 hv., takaveto

Re: Juventus 90 tautiaine

Lukematon viesti Kirjoittaja Multipetteri »

Siitä lähtien kun annoin itselleni kertoa tuon Juventuksen kasvunsäädevaikutuksen, en ole muuta ainetta rypsillä käyttänytkään.
Rohkenen olla eri mieltä tuosta pituuskasvuasiasta. Rypsihän alkaa aukomaan ensimmäisiä kukkia heti kun kukkavarsi on 20-30 cm pitkää. Kun näiden ensimmäisten terälehdet alkavat suunnittelemaan putoamista on kukkaryppäitä ja siis pituutta tulossa vielä reilusti lisää. Juventus lyhentää aivan selvästi rypsin pituutta. Suosittelen täyttä annosta koska Juventushan ei viivästytä rypsin tuleentumista kuten strobit viljan. Ja kun sinne kerran lähtee niin miksi enää tinkiä?
Torjunta-aika on siksi terälehtien putoilemisen alussa että pahkahome käyttää ravintonaan siitepölyä ja terälehtiä ja tunkeutuu terveeseen kasviin sivuoksan hangasta johon tuota ravintoa putoaa homeelle kuin taivaan lahjana.
Vaikeus on siinä että kun pitäisi ruiskuttaa, ei oireita yleensä ole. Itse olen ruiskuttanut aina kun kasvusto antaa odottaa kohtalaista parempaa satoa ja kukinta-aikaan on kosteaa. Eli lähes aina paitsi tästä vuodesta on tulossa ehkä poikkeus. Rypsit on aika pahassa jamassa. Eikä täällä sada. Vaikka itkisi ja potkisi.
Keskinkertaisessakin kasvustossa pahkahometartunta aiheuttaa "polvilakoa"- varsi taittuu polven korkeudelta- ja lidut on maassa.
Voi sinne Amistariakin laittaa.
kaappi
Luokka: Piikkipyörätrak. 20 hv

Lukematon viesti Kirjoittaja kaappi »

Voisiko Multipetteri tarkentaa kirjoitustaan milloin hän Juventuksen ruiskuttaa?
Viimekesänä ruiskutin kun pisimmät kukkavarret olivat 70-80 cm,tuolloin korrensäätö-
vaikutus oli selvästi nähtävissä.Ruiskuttamattoman kasvuston pituus täydenkukinnan aikana oli
140 - 150 cm,ruiskutettu noin 30 cm lyhempää.
Edelleen olen sitä mieltä että täydenkukinnan aikana (pituus 150 cm) ei korren säätövaikutusta
enää saada.
kevinc
Luokka: yli 300 hv

Lukematon viesti Kirjoittaja kevinc »

kaappi kirjoitti:Voisiko Multipetteri tarkentaa kirjoitustaan milloin hän Juventuksen ruiskuttaa?
Edelleen olen sitä mieltä että täydenkukinnan aikana (pituus 150 cm) ei korren säätövaikutusta
enää saada.
Itse olen ajellut muutaman päivän päästä siitä, kun pelto oli kokonaan keltaisena 0,5L/ha Juventusta. Viime vuonna tuo oli riittämätön annos ja rypsin seassa oli "hiirenpapanoita" jonkin verran. Toki voi olla että ne oli peräisin ruiskuttamattomista kohdista, koska tautiainetta tulee ajettua kasvustoa säästäen, eikä joka nurkkaa tarkasti kiertäen.

Eikai rypsissä ne kaikki kukat yhtäaikaa kukikaan, eikös ylimmät tiputtele jo lehtiä siinä vaiheessa kun alimmat aloittaa kukkimisen?
bouli
Luokka: yli 300 hv

Lukematon viesti Kirjoittaja bouli »

Kyllä se niin taitaa olla että kumpaakin vaikutusta ei samalla ruiskutuksella saa, kasvunsääde ja pahkahometorjuntaa.

Muutaman vuoden vanhassa Maatilan Pirkassa jotain asiasta:

http://www.digipaper.fi/maatilanpirkka/ ... ?pgnumb=15

"Muissa maissa valmistetta käytetään normaalien viljojen laikkutautien torjunnan lisäksi punahomeen torjuntaa viljoilla ja rypsin kasvitautien torjuntaan; mm. pahka- lehti- ja harmaahome.
Rypsillä ja rapsilla on myös kasvunsääde vaikutus ruiskutettaessa kukkavarren pituuskasvun aikana."
Rubinjo
Luokka: >500hv
Viesti:

Lukematon viesti Kirjoittaja Rubinjo »

Juventus on systeeminen aine eli käsittääkseni kumpikin vaikutus saadaan aikaiseksi kun ollaan hiukan etuajassa liikkeellä pahkahometorjunnan suhteen ja käytetään täyttä annosta. Itse en käytä Juventusta rypsillä koska varsi muutenkin onnettoman lyhyttä savikoilla ja Amistarilla saa aikaan viherryttävän vaikutuksen eli kukintaa voi saada pitkitettyä. Oikeen myöhässä olevalla rapsilla Juventus vois olla parempi vaihtoehto.
Vastaa Viestiin