Maatilakuormaimet + metsäperävaunut

Keskustelua traktoreista ja työkoneista. Uusista malleista, vioista, parannuksista.

Valvoja: Farmari-ryhmä

maatreij
Luokka: yli 300 hv

Re: Maatilakuormaimet + metsäperävaunut

Lukematon viesti Kirjoittaja maatreij »

Onpa kunnon pilkki! Minulla oli sama miettiminen vuosi sitten ja päädyin hinnan takia uuteen 9-6.0 Farmaan varustettuna hydr. esiohjauksella ja puomivinssillä - netto oli aika tarkasti 10 t€. On toisaalta vähän kaduttanut, koska vastaavanlainen yhdistelmä oli silloinkin tarjolla, mutta näin omaan käyttöön Farmakin on ollut riittävä.
Tuolla Patruunallahan voisi käyttää jo syke- tai rullaharvesteriakin, jos haluaa urakoida enemmän. Täytynee vissiin olla lisähydr.pumppu - vai riittääkö Zetorin oma?
hogi
Luokka: >500hv

Lukematon viesti Kirjoittaja hogi »

maatreij kirjoitti: Täytynee vissiin olla lisähydr.pumppu - vai riittääkö Zetorin oma?
Tuohon on edellinen omistaja rakennellut aisalle oman hydrauliikan, 1000rpm tuotto 90 litraa, 540 perällä ja traktorin 1000 rpm riittää jo kuormaimen perusliikutteluun,
koivumaki
Viesti:

Lukematon viesti Kirjoittaja koivumaki »

---onnea uurelle Hogi,kattelin nettikoneesta ton kuvia.
---energiakoura näytti tosiaan vähän himmeliltä...
---äl ahnehdi vaikeessa paikassa kauhiaa lastia niin pärjännet..aisaohjaustahan tossa ei ollut,vai?.Teettää mettän puolella vähän suunnittelua enempi..
Auts

Lukematon viesti Kirjoittaja Auts »

Nättihän tuo näyttää olevan. Pitkää ikää ja tuottoisia tunteja.
retku

Lukematon viesti Kirjoittaja retku »

nyt on oikee kokoluokka nosturissa. merkistä voi olla montaa mieltä,mutta varmasti toimii ja kestää sun käytössä.

voi kun pistäsit tuon johonkin isoon 4pyttyseen crystaaliin takasiltaan. pumppu keulalle ja kahmariksi piikki/risukoura. olis mahtava rakennus hommissa,ym yleiskoneena.
-------

joka päivä tulee nosturia käyettyä. paljon näppärämpi kuin etukuormain. ilman takasiltasovitteista nosturia ei tulis toimeen kun kerran sen niksit oppii.
Hervast

Lukematon viesti Kirjoittaja Hervast »

Komia on ulottuvuus nosturissa, tuolla jo yltää kikkailematta normaalihommat tehdä. Noin ulottuva kuormain toimisi jo takasillassakin.

Kärrissäkin kunnon renkaat, kelpais ittellekin. Tuohon kannattaisi miettiä jonkinlaista niveltä aisankääntöön jos sellaista ei ole. Kiinteäaisainen kärri on kuitenkin tuossa kokoluokassa aikamoinen oikoja metsässä ja saattaa kuorman kanssa haitata kääntyilyä. Tällöin hydrauliikkapumppu kannattaisi ehkä siirtää traktorin perään voimanulosottoon ja yhdistää letkuilla kärriin.

Flint: Hyvä jos tukijalat ovat kestäneet. Kun luvalla sanoen kuulostaa että viimeistely ei ole toiminnallisten yksityiskohtien osalta Patruunassa ihan niin hyvällä tasolla kuin laadukkaimmissa kilpailijoissa. Toki maatilakuormaimet ja ammattikoneet on erikseen, mutta hydrauliikkaletkujen ja putkien pitäisi kestää normaalikäyttöä rikkoutumatta jos niiden asennus on suunniteltu tehtaalla oikein.
Asikeikuli

Lukematon viesti Kirjoittaja Asikeikuli »

hogi kirjoitti:Onko kenelläkään kokemusta Farmi-Forestista. Tuon 9 tonnin vaunun ja 3967 kuomaimen saisi noin 4 keur halvemmalla kuin vastaavan Keslan tai patruunan. Lisäksi kääntö on neljällä sylinterillä. Onkohan noi tehty Suomessa, ainakin mainostavat, mutta yhdennäköisyys Palmsin kuormaimeen on ilmeinen.

http://www.farmiforest.fi/fi/?PRIMERO_M ... 26Auml%3BT
Farmi forestin vankkurit kasataan Iisalmessa Normetilla käsittääkseni kaikki ainakin suomeen menevät. Normet tekee kaivoskoneita ja Farmi on osa Normet konsernia saman katon alla.
Olin kokoonpanossa töissä männä vuonna kasaamassa haketuskoneita, klapikoneita ja vinssejä. Mielestäni kärry oli asiallisen näköinen ja jämerää tekoa mutta mitään käyttökokemusta ei minulla ole näistä kärryistä tai kuormaajista.
Tuon primeron lisäksi sieltä löytyy tuo variokin.

Ei ole oma lehmä ojassa kun en ole enää töissä siellä. Talvi hommissa olin kun totesin että talvirakentaminen ei ole minun juttu. :wink:

Tuosta yhdennäköisyydestä sen verran että kopioituhan on aina.
tumppi2
Luokka: Puutarhatraktori

Lukematon viesti Kirjoittaja tumppi2 »

Virkistetäämpä aihetta hieman.

Olis tarve omaan käyttöön pikku kärrille. Onkos arvon raadilla kokemusta/näkemystä tuosta Nisulan pikkupaketista
http://www.nisulaforest.com/index.php/f ... aketit/650

Tuo paketin koura on varmaan armottoman pieni "yleishommiin" eli varmaan pitäisi heti päivittää E150 malliin. Energiakoura sinällään olisi pätevä lisä metsäkärryyn, vaikkakin suurin osa vuodesta ajettaneen terä irti.

Se mikä hieman pohdituttaa.. Saakos tuolla 2 "piikkisellä" kapealla kouralla muusta tavarasta kun risukosta kiinni? esim sekalainen rakennusjäte, kivet, tukit, kannot, putket ym.. mitä näillä nostavilla nyt yleensä maatilakäytössä koitetaan rehata. Energiapuuhommia on senverta mitä pellonreunat kasvaa, eli ei kauheasti mutta aina joskus.

Vai onko muita tuon hintaluokan suosituksia?

Ja tosiaan, tuo kärry taitaa olla ruotsalainen ftg.. mikä asiana on allekirjoittaneelle kohtuu merkittävä. Menetin uskon kotimaiseen koneenvalmistukseen jo 20v sitten.
Hervast

Lukematon viesti Kirjoittaja Hervast »

No 20 vuotta sitten oli moni asia toisin. Ruotsissakin kasataan paljon virutekoisia komponentteja, jotta saadaan "made in sweden" status. Ittellä ei ainakaan Hakin kärrin kestävyydestä ole kummempaa moittimista, ihan perus 2 palkkinen 9 t. Kohta ikää 15 vuotta.
Mut ohan noissa ollut monenlaista, mm. Patulla, vaikka laatumerkki onkin, oli pienemmän pään metsävaunuissaan takavuosina melko heikoiksi suunniteltuja kohtia.

Alkuperäinen Hakin kuormaimen koura oli kapea ja se oli ahdistava kuitunippuja nostellessa. Eli aina parempi jos koura on leveämpi, silloin se suoristaa kourakasan puut paremmin. Nykyisellä cranabin kouralla saa nostettua myös pyöröpaalit kyytiin, kun avautumaa on noin 160 senttiä. Erittäin hyvä ominaisuus.
Cultio

Lukematon viesti Kirjoittaja Cultio »

Menetin uskon kotimaiseen koneenvalmistukseen jo 20v sitten.
Taitaa nämä (eräät) kotimaiset metsäpaketit olla ne eniten kehittyneet, aika harvassa ovat Keslat ja Kronos paketit nettikoneen myyntipalstoilla. Ne jotka löytyy ovat ainakin 25 v vanhat ja poistot vähintään kerran tehty. Jos itse saisin kasata niin tulisi Keslan kraana Kronoksen kouralla ja kärryllä, jollain radio-ohjauksella. Nyt ollunna Kronoksen pienin paketti alla johon olen erittäin tyytyväinen.

Tuon nisulan käyttökohteista löytyy kaikki tarvittava tieto: paketti on tarkoitettu pientareiden raivaamiseen. Puun lastaamista ei mainita, vain kuljetusta. Ulottuvuus alle 5 m eli hädin tuskin ojan yli jos penkka kestää. 370 kg nostovoimalla (onko koura mukana vai ei) jää tyvitukit heti maahan. Nämä maatilojen "oikeat" peruspaketit ovat myös asteen verran liian pieniä. Ulottuvuutta saisi aina olla se metri lisää ja 100 kg lisää nostoa.

Jos käyttö on nimenomaan maisemointityö kovan tien vieressa tai puistoissa voi tuo olla ihan erinomainen paketti.
ja101
Luokka: yli 100 hv

Lukematon viesti Kirjoittaja ja101 »

Meillä olisi ja edessä uuden kuormaimen ja kärryn hankinta. Entisen kuormaimen on isäukko joskus aikoineen hommannut. Itsellä ei ole minkäänlaista käsitystä mitä tulisi ottaa huomioon.
Käyttö tulisi olemaan lähinnä polttopuiden keruuta taimikoista ja nuorista kasvatusmetsistä. Lisäksi kaikenlaista muuta nostelua mitä nyt maataloudessa on. Lisäksi olisi plussaa jos olkipaalien keräily onnistuisi kärryllä. Nykyinen kuormain on niin tehoton, että ei sitä ole voinut hyödyntää oikein mihinkään.

Omassa mielessä on ollut, että kuormaimen tulisi olla mahdollisimman ulottuva ja sen verran järeä, että mahdollisuus energiapuukouran tai harvesterin hankinta olisi mahdollinen. Nykyisellä kärryllä ajaessa on tullut mieleen, että olisi kätevää, jos kärryssä olisi kääntyvät pyörät. Olisiko kääntyvät pyörät vai aisaohjaus parempi? Vai molemmat? Teli vai yksiakselinen? Teli varmaan parempi tiellä ajaessa. Sinänsä sekin on ollut mielessä, että kärryn voisi rakennella itse.

Entä kuormaimen kiinnitys ja sijoitus? Minkäkokoisen traktorin vaatii, että voi asentaa traktoriin? Tällöin pystyisi käyttämään ilman kärryä tai jonkin muun kärryn yhteydessä. Tosi kova juttuhan olisi jos jaksaisi nostella apulantasäkkejä kylvökoneeseen. Jos joku voisi valottaa mihin tulee kiinittää huomiota.
jupesa96
Luokka: yli 100 hv

Lukematon viesti Kirjoittaja jupesa96 »

Tuossa on jo niin monta ajatusta ja optiota ja vaihtoehtomallia, ettei neuvominen kovin helppoa ole. Maatilakuormain on aina hinnan ja käytettävyyden kompromissi. Itse se on vaan järkeiltävä mikä ominaisuus on juuri itsellä toistaan tärkeämpi. Ellei omaa näkemystä ole, älä tee päätöksiä hankinnan suhteen.

Itse olen huomannut että mikä auttaa niin lompakolla kun hieroo ohimon paikkeilta vasemmalta ja oikealta niin kummasti helpottaa!
jmtvir

Lukematon viesti Kirjoittaja jmtvir »

Mulla ollu vuodesta 2008 tämmönen paketti.

http://www.pottupellossa.fi/gallery/dis ... play_media

Ajettu mm. tukkeja kenttäsahalle n. 800kpl ja aika paljon hakerankaa yms. Tyytyväinen olen ollu eikä toistaiseksi ole tarvinnut tehdä mitään remontteja. Pientä parantelua olen tosin tehnyt mm. aisan ohjaussylinterille laitoin lukkoventtiilin ja sermin tein kokonaan uuden kun korotin karikoita 400mm. Lisäksi tein valoille palkin taakse.

Nykyään tätä vastaava malli ei ole enää nelisylinterisellä kääntölaitteella joka on mun mielestä pieni miinus...
jmtvir

Lukematon viesti Kirjoittaja jmtvir »

Ei näköjään tuo linkki toimi. Kuvia löytyy kuitenkin pottupellosta kun hakee kuvaajan nimim. "malcolm".
pate1
Luokka: Piikkipyörätrak. 20 hv

Lukematon viesti Kirjoittaja pate1 »

mulla patu 595 kuormain,ulottuvuus kuus metrii ja vähä päälle ku aisaa kääntelee.kärry on rautaa,kyläsepän tekemä kakspalkkirunkonen 22,5 tuuman kuorma-auton renkailla(teli),saa laittaa vaikka 30 tonnii puuta päälle,jos vaa mahtuis,ei varmaan retkahda!jälleenmyynti arvo säilyy ku suomalaista rautaa vempain on.viäku ois palakummit ni DA!
Vastaa Viestiin