Kasvustot

Yleinen keskustelua kasviviljelystä. Viljalajikkeista, tuotannosta, laadusta, ym...

Valvoja: Farmari-ryhmä

Avatar
Rubinjo
Luokka: >500hv
Viestit: 2591
Liittynyt: 17 Tammi 2005, 22:28
Paikkakunta: Halikko www.toivontila.fi
Viesti:

Re: Kasvustot

Lukematon viesti Kirjoittaja Rubinjo »

Kaupoi kirjoitti:
Jari kirjoitti:Komijoita on kasvustot, paljonko Edelistä sato-odotukset, entäs Bragesta?
Uskaltaako vielä odottaa mitään. Lehtivihreämittauspäivien satopotenttiaalit oli kyllä jotain ihan ennennäkemättömiä ;)
11-11,5 tn oli vehnässä huippuvuonna 2009 ennusteet. 7-7,5 tn toteutui.
bouli
Luokka: yli 300 hv
Viestit: 353
Liittynyt: 27 Joulu 2007, 20:04
Paikkakunta: Janakkala

Re: Kasvustot

Lukematon viesti Kirjoittaja bouli »

Tältä näyttää Hämeessä.
Liitteet
Rocky kaura. Suojakasvina, kylvötiheys 320kpl/m2
Rocky kaura. Suojakasvina, kylvötiheys 320kpl/m2
Wolmari ohra
Wolmari ohra
Seance kevätvehnä.
Seance kevätvehnä.
Rocket herne
Rocket herne
Haags Blaue sinilupiini
Haags Blaue sinilupiini
Viimeksi muokannut bouli, 06 Elo 2012, 12:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
SS
Luokka: >500hv
Viestit: 1617
Liittynyt: 25 Huhti 2005, 21:26
Paikkakunta: Lohja

Re: Kasvustot

Lukematon viesti Kirjoittaja SS »

Jari kirjoitti: Kuinka Wilpon Evolo, joko mittari näyttää kymppitonnin lukuja paikoitellen? Mitä arvelet tulevan. Komeaa katottavaa, näkee että pellot tasaisessa kasvukunnossa.
Vastaan puolesta: kyllä tuo 8 tonnin kasvusto on, ilman karjanlantaa ei liene mahdollista 200 kg kokonaistypellä enempää saada.

10-14 tonnin satokasvustojen typpilannoitus tarvitsee sellaisen 250 kg, esim. brittiläisissä ympyröissä tämä nitraattidirektiivi on ohitettu tylysti, ja paikallisesti käsitelty poikkeusluvilla.

Vähän siihen tapaan, että asiasta pitää keskustella, palataan komiteassa asiaan vuonna 2020.

-SS-
Tumppi81
Luokka: yli 100 hv
Viestit: 122
Liittynyt: 10 Maalis 2012, 14:01
Paikkakunta: Pohjois-pohjanmaa

Re: Kasvustot

Lukematon viesti Kirjoittaja Tumppi81 »

Pötköllään alkavat ohrat olemaan. Puuskittainen tuuli oli liikaa sateen lomassa.
Ensin kaatui Brage sitten Jyvä ja Kunnari. Pilvi ja Voitto jaksoivat sinnitellä pisimpään ja Pilvessä oli todella komea tähkä.
Siementavaraa ei kovin monesta paikkaa enää kannata odotella :?
Pistää kyllä harmittamaan kun kasvustot olivat tosi komeita, hyvien ojituksien ansiosta ei kärsinyttä ollut kuin muutama hehtaari jollei muutamaa pesusieni nevaa lasketa mukaan, joissa panostuksetkin pienet.
Avatar
Jari
Luokka: >500hv
Viestit: 3510
Liittynyt: 05 Touko 2005, 10:05
Paikkakunta: K-Pohjanmaa

Re: Kasvustot

Lukematon viesti Kirjoittaja Jari »

Viime yön myrsky kaatoi puita ja viljaa, siinä meni huippusadot parhailta lohkoilta. Tosin hyvin on omat viljat pystyssä verrattuna monen muun viljoihin, jaettu korrensääde yhdistettynä lajikelistojen lujakortisimpiin viljoihin hyvänä vakuutuksena tällaisenakin vuonna.

Noin 170mm puolentoista viikon sateet, heinäkuun lopulta. Eikä ollut kuivaa ennen sitäkään. Karmeat tulvat, osa viljoista opettelee uimaan ja ovat vielä hyviä sellaisia. Osa on hukkunut jo aiemmin, ei auta mitkään ojat kun vesi ei mahdu minnekään :(

Ellei tapahdu ihmeitä, sikaloita ja navetoita tyhjenee rytinällä kun ei eväitä elukoille...
Liitteet
Einar, lohkon takalaidalla opettelee uimaan. Vettä on kovasti, lähes tähkään saakka lohkon nurkissa. Taustalla vesi laajemmalla, oja jää ohrapellon päähän ja on ISO, mallia joki joillakin seuduilla. Ei vain riitä näillä monsuuneilla, minkäänlainen oja. Lakoa näillä lohkoilla noin 20-30%:a, sato-odotukset silti mukavat ellei hallaa tulevina öinä.
Einar, lohkon takalaidalla opettelee uimaan. Vettä on kovasti, lähes tähkään saakka lohkon nurkissa. Taustalla vesi laajemmalla, oja jää ohrapellon päähän ja on ISO, mallia joki joillakin seuduilla. Ei vain riitä näillä monsuuneilla, minkäänlainen oja. Lakoa näillä lohkoilla noin 20-30%:a, sato-odotukset silti mukavat ellei hallaa tulevina öinä.
Avatar
kevinc
Luokka: yli 300 hv
Viestit: 342
Liittynyt: 08 Elo 2010, 23:19
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa - Seinäjoki

Re: Kasvustot

Lukematon viesti Kirjoittaja kevinc »

Täällä sateet pistäneet ohrat kans lakoon. Viikossa tullut 57 mm vettä ja lauantaina 4.8. oli ne pahimmat kuurot, kun tuli 10 minuutissa 6,5 mm ja vielä illalla 10 minuutissa reilu 4 mm.

Streif on laossa ja samoin Kunnari, vaikka Kunnari sai jaettuna 0,2 + 0,2 Moddusta. Streiffistä piti tulla ensi vuodeksi siementä, mutta saa nähdä pitääkö sittenkin tuohon Voittoon kallistua, kun se on edelleen pystyssä ja tosi komeita tähkiä on. Sille ajoin tautiruiskutuksen yhteydessä 0,2 Moddusta.

Anniinat sojottaa edelleen pystyssä, jopa sellainen kohta, minkä kylvin vahingossa kahteen kertaan, eli kylvötiheys 1300 siementä/neliö. Kyseiseen kohtaan toki kävin Broadwayn lisäksi laittamassa Moddusta lippulehtivaiheessa. Pistin vielä kuvankin, niin voi tuon Broadwayn tehoa ihmetellä, olen kovasti tyytyväinen itse. Kaikki vehnälohkot yhtä puhtaita.
Kuvattu 22.7.
Kuvattu 22.7.
Avatar
Köysti
Luokka: yli 300 hv
Viestit: 355
Liittynyt: 31 Heinä 2007, 14:10
Paikkakunta: Lapua

Re: Kasvustot

Lukematon viesti Kirjoittaja Köysti »

Aukustit meinaa paikoitellen ruveta "kenaamaan", mutta eivät ole varsinaisesti laossa. Ei olis paljon lisää tarvittu sadetta tuulen kans niin kaatunu olis, huh huh. Kruunu kans paikoitellen vähä kenossa, mutta hyvin vähän. Eiköhän tänä vuonna puida pystyviljaa. Ohrasadon laadusta ja määrästä oon kyllä aika pessimistinen mutta onpahan edes pystyssä :?
Avatar
junttieinari
Luokka: yli 300 hv
Viestit: 380
Liittynyt: 09 Maalis 2008, 18:27
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: Kasvustot

Lukematon viesti Kirjoittaja junttieinari »

Tiril on sinnitellyt kiitettävästi pystyssä Modduksen turvin. Viimeiset puolitoista vuorokautta kestänyt tuuli/sade taitaa kuitenkin katkaista kamelin selän. :(
Avatar
jk
Luokka: >500hv
Viestit: 805
Liittynyt: 18 Loka 2006, 17:13
Paikkakunta: Lapua

Re: Kasvustot

Lukematon viesti Kirjoittaja jk »

Köysti kirjoitti:Aukustit meinaa paikoitellen ruveta "kenaamaan", mutta eivät ole varsinaisesti laossa. Ei olis paljon lisää tarvittu sadetta tuulen kans niin kaatunu olis, huh huh. Kruunu kans paikoitellen vähä kenossa, mutta hyvin vähän. Eiköhän tänä vuonna puida pystyviljaa. Ohrasadon laadusta ja määrästä oon kyllä aika pessimistinen mutta onpahan edes pystyssä :?

Aukusti sadon määrästä olen hyvinkin optimistinen, mutta eipähän oo pystys paljo muutakuin ruiskutusurat :?
Avatar
Köysti
Luokka: yli 300 hv
Viestit: 355
Liittynyt: 31 Heinä 2007, 14:10
Paikkakunta: Lapua

Re: Kasvustot

Lukematon viesti Kirjoittaja Köysti »

jk kirjoitti:
Köysti kirjoitti:Aukustit meinaa paikoitellen ruveta "kenaamaan", mutta eivät ole varsinaisesti laossa. Ei olis paljon lisää tarvittu sadetta tuulen kans niin kaatunu olis, huh huh. Kruunu kans paikoitellen vähä kenossa, mutta hyvin vähän. Eiköhän tänä vuonna puida pystyviljaa. Ohrasadon laadusta ja määrästä oon kyllä aika pessimistinen mutta onpahan edes pystyssä :?

Aukusti sadon määrästä olen hyvinkin optimistinen, mutta eipähän oo pystys paljo muutakuin ruiskutusurat :?
Auku on kans parhaasta päästä meidän ohrista. Ihan lupaavan oloinen lajike, mutta ei ny vielä kehuta :) Vildellä on sitte monin paikoin lyhyttä tähkää. Tainnu saada vahinkoa kylmästä ja märästä, ei sinänsä lajikkeen vika. Toki mitään ei oo vielä puitu, mutta vehnät ainakin näyttää tasalaatuisemmilta ku eivät oo niin kranttuja säiden suhteen
Avatar
Jari
Luokka: >500hv
Viestit: 3510
Liittynyt: 05 Touko 2005, 10:05
Paikkakunta: K-Pohjanmaa

Re: Kasvustot

Lukematon viesti Kirjoittaja Jari »

Köysti kirjoitti:
jk kirjoitti:
Köysti kirjoitti:Aukustit meinaa paikoitellen ruveta "kenaamaan", mutta eivät ole varsinaisesti laossa. Ei olis paljon lisää tarvittu sadetta tuulen kans niin kaatunu olis, huh huh. Kruunu kans paikoitellen vähä kenossa, mutta hyvin vähän. Eiköhän tänä vuonna puida pystyviljaa. Ohrasadon laadusta ja määrästä oon kyllä aika pessimistinen mutta onpahan edes pystyssä

Aukusti sadon määrästä olen hyvinkin optimistinen, mutta eipähän oo pystys paljo muutakuin ruiskutusurat
Auku on kans parhaasta päästä meidän ohrista. Ihan lupaavan oloinen lajike, mutta ei ny vielä kehuta :) Vildellä on sitte monin paikoin lyhyttä tähkää. Tainnu saada vahinkoa kylmästä ja märästä, ei sinänsä lajikkeen vika. Toki mitään ei oo vielä puitu, mutta vehnät ainakin näyttää tasalaatuisemmilta ku eivät oo niin kranttuja säiden suhteen
Aukustit älyttömän pitkiä, lippulehden jälkeenkin vielä notkeaa vartta missä tähkä huojuu. Ei hjuva. Näillä nurkilla Einar tai Brage hakkaa Aukustin komeasti, vertailua useamman isännän kesken. Ellei muuten, niin laonkestolla, jota tänä kesänä on todellakin tarvittu!

Semmonen sivukommentti, että Voitto näyttää edelleen doupattuna ok. lajikkeelta, mitä kasvustoja nähnyt muilla. Ja eilen Ruukissa koeaasemalla koeruuduissa.

Lajikkeet menestyy ristiin eri vuosina eri kasvupaikoilla ympäri Suomen, vertailu hankalaa ja "parasta" lajiketta etsiessä usein vuoden myöhässä :)
Avatar
jk
Luokka: >500hv
Viestit: 805
Liittynyt: 18 Loka 2006, 17:13
Paikkakunta: Lapua

Re: Kasvustot

Lukematon viesti Kirjoittaja jk »

Jari kirjoitti:
Köysti kirjoitti:
jk kirjoitti:
Köysti kirjoitti:Aukustit meinaa paikoitellen ruveta "kenaamaan", mutta eivät ole varsinaisesti laossa. Ei olis paljon lisää tarvittu sadetta tuulen kans niin kaatunu olis, huh huh. Kruunu kans paikoitellen vähä kenossa, mutta hyvin vähän. Eiköhän tänä vuonna puida pystyviljaa. Ohrasadon laadusta ja määrästä oon kyllä aika pessimistinen mutta onpahan edes pystyssä

Aukusti sadon määrästä olen hyvinkin optimistinen, mutta eipähän oo pystys paljo muutakuin ruiskutusurat
Auku on kans parhaasta päästä meidän ohrista. Ihan lupaavan oloinen lajike, mutta ei ny vielä kehuta :) Vildellä on sitte monin paikoin lyhyttä tähkää. Tainnu saada vahinkoa kylmästä ja märästä, ei sinänsä lajikkeen vika. Toki mitään ei oo vielä puitu, mutta vehnät ainakin näyttää tasalaatuisemmilta ku eivät oo niin kranttuja säiden suhteen
Aukustit älyttömän pitkiä, lippulehden jälkeenkin vielä notkeaa vartta missä tähkä huojuu. Ei hjuva. Näillä nurkilla Einar tai Brage hakkaa Aukustin komeasti, vertailua useamman isännän kesken. Ellei muuten, niin laonkestolla, jota tänä kesänä on todellakin tarvittu!

Semmonen sivukommentti, että Voitto näyttää edelleen doupattuna ok. lajikkeelta, mitä kasvustoja nähnyt muilla. Ja eilen Ruukissa koeaasemalla koeruuduissa.

Lajikkeet menestyy ristiin eri vuosina eri kasvupaikoilla ympäri Suomen, vertailu hankalaa ja "parasta" lajiketta etsiessä usein vuoden myöhässä :)
Aukusti ei kyllä oikein tänä vuonna vakuuttanu. 0,3+0,4 moddusta niskaan ja pituus 110cm... Tähkäs on kyllä 10-12 jyvää päällekkäin ja jyvät komeita. Kai tuota pitää omasta siemenestä ens vuonna vielä kylvää, jos sattuu siementä saamaan.

Ei muuten näytä valmistuvan tuo oma aukusti ollenkaan. Kylvetty 16.5 ja puskee käytännös täysin vihreänä tulemaan. 27.5 kylvetty vilde on jo selvästi keltainen. Samat lääkkeet saanu kumpikin, mutta aukustilla rypsi esikasvina!
Avatar
Jari
Luokka: >500hv
Viestit: 3510
Liittynyt: 05 Touko 2005, 10:05
Paikkakunta: K-Pohjanmaa

Re: Kasvustot

Lukematon viesti Kirjoittaja Jari »

Heikkolaatuisia ilmakuvia, värieroista näkee ettei pellot oo tänä vuonna täyttä satoa tuottamassa :?
Liitteet
Tummat laikut hukkuneita, 25ha:n alasta melkoinen osa. Alavaa rapakkoa, hukkumattomat kohdat karkeaa hietaa. Maalajin mukaan vaihtelee. Muokkaustapa muuttuu lohkon kaventuessa, kynnetty osa kapeampi ja leveämpi kultivoitu syksyllä. Alkukesästä kultivoitu näytti paremmalta, kunnes hukkui osittain heinäkuulla, ja elokuulla uudelleen. Kaikki kuvat otettu 26.8
Tummat laikut hukkuneita, 25ha:n alasta melkoinen osa. Alavaa rapakkoa, hukkumattomat kohdat karkeaa hietaa. Maalajin mukaan vaihtelee. Muokkaustapa muuttuu lohkon kaventuessa, kynnetty osa kapeampi ja leveämpi kultivoitu syksyllä. Alkukesästä kultivoitu näytti paremmalta, kunnes hukkui osittain heinäkuulla, ja elokuulla uudelleen. Kaikki kuvat otettu 26.8
Oikealla ylhäällä masentavan näköistä jo kaukaa, tummaa laikkua isolla ohrapellolla. Hehtaareita hukkunutta.
Oikealla ylhäällä masentavan näköistä jo kaukaa, tummaa laikkua isolla ohrapellolla. Hehtaareita hukkunutta.
Toispuoljokkee, Kalajoen kaupunki taustalla, jokisuulle päin kuvattuna. Etualalla kevätkesällä salaojitettu ja useampi lohko yhdistetty, viljalle kylvetty. Näytti hyvältä jossakin vaiheessa, nyt näkyy salaojan paikat jotka eivät ole hukkuneet.
Toispuoljokkee, Kalajoen kaupunki taustalla, jokisuulle päin kuvattuna. Etualalla kevätkesällä salaojitettu ja useampi lohko yhdistetty, viljalle kylvetty. Näytti hyvältä jossakin vaiheessa, nyt näkyy salaojan paikat jotka eivät ole hukkuneet.
Omaa pihaa ylhäältä päin, siiven etupuolella alareunassa. Veto-oja kuivurin takana erottaa naapurin pihaa, oman hallin takana Anniina-vehnää, karun epätasaista vaikka orastui ja kasvanut hyvin pl. paikatut kohdat joita ei kuvassa edes erota, kylvöajalla eroa 2 viikkoa.
Omaa pihaa ylhäältä päin, siiven etupuolella alareunassa. Veto-oja kuivurin takana erottaa naapurin pihaa, oman hallin takana Anniina-vehnää, karun epätasaista vaikka orastui ja kasvanut hyvin pl. paikatut kohdat joita ei kuvassa edes erota, kylvöajalla eroa 2 viikkoa.
Omilta huudeilta, keskeltä aukeaa merelle päin, taustalla Kalajoki. Vihreät enimmäkseen perunaa ja näkyi selvästi kuinka ovat kärsineet vedestä vaikka salaojat vähintäänkin huippukunnossa ja ylitiheällä ojavälillä soraa säästämättä.
Omilta huudeilta, keskeltä aukeaa merelle päin, taustalla Kalajoki. Vihreät enimmäkseen perunaa ja näkyi selvästi kuinka ovat kärsineet vedestä vaikka salaojat vähintäänkin huippukunnossa ja ylitiheällä ojavälillä soraa säästämättä.
ana111
Luokka: 50 hv., takaveto
Viestit: 53
Liittynyt: 24 Helmi 2010, 14:27

Re: Kasvustot

Lukematon viesti Kirjoittaja ana111 »

Onks tossa keskimmäisessä kuvassa Bullstopin kolhoosi :?:
Avatar
Jari
Luokka: >500hv
Viestit: 3510
Liittynyt: 05 Touko 2005, 10:05
Paikkakunta: K-Pohjanmaa

Re: Kasvustot

Lukematon viesti Kirjoittaja Jari »

ana111 kirjoitti:Onks tossa keskimmäisessä kuvassa Bullstopin kolhoosi :?:
Joo, on. Mittasuhteet hiukka vinksallaan kuvissa kun etäisyydet pitkiä, isotkin hallit näyttää pieniltä enkä tarkoita noita Bullstopin halleja :) Kuvaaminen oli haastavaa vähintäänkin kun oli suht kovia nosteita, yrittää vain saada kuvaan edes jotain :mrgreen:
Vastaa Viestiin