Klapien ja halkojen myynti

Keskustelua metsätaloudesta, hoidosta, ym...

Valvoja: Farmari-ryhmä

Kuutio
Luokka: Piikkipyörätrak. 20 hv

Re: Klapien ja halkojen myynti

Lukematon viesti Kirjoittaja Kuutio »

Viime vuonna puut loppuivat marraskuussa joten talvella jäi aikaa suunnitteluun...kevällä harjoittelin lämminilma kuivurin toimintaa ja kaksi satsia sillä kuivatin...harjoittelua oli kun en saannut lämpöä nousemaan kuin 50 asteeseen eli kaksi viikkoa meni aina satsissa ja meinas pientä homepilkkua pintaan tulla vaan olipa kiva jo keväällä ilmoitella et olis kuivaa klapia myynnissä :D Juhannuksena oli tuo 100 mottia myyty joten sitten siirryttiin kylmäilmakuivurin tuotteisiin....(tämäkin tuli harjoiteltua)tästä kaikesta oppineena ei paluuta enään normaaliin kesän kuivaamaan puuhun ole.
Asiakaat olleet ihmeisää et miten voi olla näin kuivaa puuta jo nyt:P no mukavahan kuivaa hyvää tavaraa on myydä. Maanantaina kaukokiito tuo tontille vanhan mutta minulle uuden kattilan jolla pitäis kuivurin lämmöt pitäis saada sinne 70-80 asteeseen.... nopeuttais tuota kuivatusaikaa ainakin puoleen. Säkeissä keväällä kuivattelin mut nyt on hitsauksen alla ensimmäinen kehikko metallista johon mahtuu kerralla 4,8 kuutiota klapia....tarkoitus olis tehdä klapit suoraan kehikkoon ja siinä kuivuriin, kuivurista kipattuna autonkyytiin ja asiakkaalle...kierto mahdollisimman nopeaksi ettei tarvis laittaa rahaa kiinni varastoon...saas nähdä miten onnistuu :?: Talvella ja keväällä kun olen tehnyt klapeja niin asiakaat olleet tosi tyytyväisiä kun tuohi on ollut kiinni klapissa...miten mahtaa käydä jos tekee klapeja kesällä? Tietty näitä tuohettomia vois markkinoida "viherpiipertäjille" kun näistä ei tule niitä pienhiukkasia :lol:
Klapikauppias
Luokka: >500hv
Viesti:

Lukematon viesti Kirjoittaja Klapikauppias »

En mä usko, että tuo kuoren lähtö mikään ongelma on, talvella tehty ja heti kuivamaan lähteneeseen puuhun kuori tosiaan tarttuu hyvin kiinni, ennen juhannuta kaadetusta se taas lähtee motolla irti todella hyvin, sitä saa kyllä myydä lähes kuorettomana.
Tuo metallihäkki lienee käytännössä se, mitä lämpökuivaamisessa on mielekäs käyttää, tietty noi säkitkin, jos ne saa kiertämään panttisysteemillä, mutta mä en tahto sen toimivuuteen omien kokemusten perusteella vieläkään uskoa, ainakin nuo lavasäkit katoaa mailmalle, vaikka kaikki kauppaa tehdessä kaikki koittaa luvata miten ne tuodaan takaisin, mutta palautus taitaa olla alle 10% ainakin mulla, joten olen suosista lisänny säkin ja säkityksen hintaan, tehköön sillä mitä haluaa.
Enkä muutenkaan juuri muuta, kuin "transitmiehille" säkkejä anna, viimeviikollakkin joku tuli kuomullisen kärryn kanssa hakemaan säkkiä, mutta tyytyväisenä lähti mottia suunniteltua suuremman irtokuorman kanssa kotiin, kuomun alusta oli kyllä ihan täynnä :lol:
Kuutio

Kyllä se niin on että säkit ja lavat jää asiakkaille, toissa kesänä siirryin vallan siihen että vien asiakkaille vain irtotavaraa kipattuna pihalle....mielestäni ovat tähän olleet paljon tyytyväisempiä kuin että jää nurkkiin säkkejä/lavoja pyörimään.Aina tietty poikkeuksia on...eräs asiakas ei ole enään tilannut kun sanoin että en enään pumppukärryllä säkeissä autotalliin puita toimita..kaikkia ei voi millään miellyttää vaikka kuinka haluaisi....
Kaikki klapit mitä myyn vien suoraan asiakkaalle, jos asiakas tulisi halkolaanille niin siitähän ei pääse tunnissa eroon kun alkaa taivastelemaan hommaa ja muistelemaan miten ennen halkoja tehtiin...siis klapit asiakkaalle ja kippi pystyyn ja rahat taskuun....milläs muuten kuin transiitilla jo kolmatta vuotta :D ja tästä en luovu kunnes hajoaa niin ettei voi korjata....Paras laite klapin jakeluun...pihat pieniä ja yleensä sinne takimmaiseen nurkaan pitää peruutella niin eipä sinne kuorma-autolla ole menemistä... eikä riko nurmikkoakaan jos sinne pitää peruutella(paripyörät takana).Kaksi kokoa mitä asiakkaalle vien 2,4 tai 4,8 kuutioo ja näillä mennään ottaa tai jättää ja tietty toi pienempi on hinnaltaan / kuutio kalliimpi :twisted:
Hintaa tietty nostin nyt syksyksi että asiakkaat oppisivat ottaa klapit "hyvän" sään aikana kun kuivaa saa jo keväällä :D
Rubinjo
Viesti:

Lukematon viesti Kirjoittaja Rubinjo »

Kuutio kirjoitti:Kyllä se niin on että säkit ja lavat jää asiakkaille, toissa kesänä siirryin vallan siihen että vien asiakkaille vain irtotavaraa kipattuna pihalle....mielestäni ovat tähän olleet paljon tyytyväisempiä kuin että jää nurkkiin säkkejä/lavoja pyörimään.Aina tietty poikkeuksia on...eräs asiakas ei ole enään tilannut kun sanoin että en enään pumppukärryllä säkeissä autotalliin puita toimita..kaikkia ei voi millään miellyttää vaikka kuinka haluaisi....
Kaikki klapit mitä myyn vien suoraan asiakkaalle, jos asiakas tulisi halkolaanille niin siitähän ei pääse tunnissa eroon kun alkaa taivastelemaan hommaa ja muistelemaan miten ennen halkoja tehtiin...siis klapit asiakkaalle ja kippi pystyyn ja rahat taskuun....milläs muuten kuin transiitilla jo kolmatta vuotta :D ja tästä en luovu kunnes hajoaa niin ettei voi korjata....Paras laite klapin jakeluun...pihat pieniä ja yleensä sinne takimmaiseen nurkaan pitää peruutella niin eipä sinne kuorma-autolla ole menemistä... eikä riko nurmikkoakaan jos sinne pitää peruutella(paripyörät takana).Kaksi kokoa mitä asiakkaalle vien 2,4 tai 4,8 kuutioo ja näillä mennään ottaa tai jättää ja tietty toi pienempi on hinnaltaan / kuutio kalliimpi :twisted:
Hintaa tietty nostin nyt syksyksi että asiakkaat oppisivat ottaa klapit "hyvän" sään aikana kun kuivaa saa jo keväällä :D
Mulla ei oo ollu noitten noutajien kanssa ongelmia. Monet mättää itte auton täyteen. Noi sun toimitusmäärät on optimaaliset. Kaikille sopii varmasti jompi kumpi noista, tai niitten yhdistelmät. Kuorma-autolla ei tosiaankaan moneenkaan paikkaan pääsis, mihin oon traktorin pikkukärryillä toimittanu.
Kuutio

Jos joku haluaa puuta enemmän niin ei ongelma, heitetään sitten kaksi kuormaa. Se etten halua asiakkaita hakemaan klapilaaninta on lähiännä se etten asustele siinä vieressä vaan 10 km päässä mutta eihän tule työt sitten kotiin :D
Klapikauppias
Viesti:

Ei mullakaan noutajien kanssa muuta, mutta en päästä niitä markille silloin, kun päivä alkaa olla täyteen myyty, se on vaan ihmeellistä miten juuri silloin niitten aikataulu pettää ja saa ootella mäellä oma kuorma valmiiksi tehtynä ja seuraavat oottaa. Rauhallisena päivänä annan kyllä tulla hakemaan, eikä niistä mitään ongelmaa ole ollut, paitsi yhdestä papparaisesta joka tuli ilman ennakko varoitusta aina ja kerrankin olin ite tekemässä kuormaa kärryyn, kun tormasi sinne sekaan ja puikkas traktorin ja hallin välistä mun taakse, sitten ajeli sielä koko ajan kääntääkseen kärryä, lopuksi avasin takalasin ja huusin, että nyt jumalauta pysyt edes paikallas, etten tallo sua traktorilla, ei kumma kyllä ole sen jälkeen edes hakenu puita, liekö kortti otettu pois :lol:

Mäkin olen tykänny tuosta maasturi kärry yhdistelmästä, sillä pääsee suurinpiirtein sinne mihin pelkällä autollakin pääsee ja 6 mottia riittää aika monelle. Traktorikeikat on jääny aika vähiin, sillä säästää myös kanssakulkijoita, kun ihmiset haluaa puutoimituksen neljäksi, kun pääsevät töistä ja samaan aikaan pääsee kaikki muutkin, sinne sekaan sit traktorilla, olen joskus ollut huomaavinani,tunteiden lämpenemistä, kun perään sattuu aina se joka ei uskalla ohittaa traktoria suoralla osuudella, vaikka ensimmäinen vastaantulija olisi kilometrin päässä, vaan roikkuu keskiviivan vieressä, rekat kolmannelta ja neljänneltä paikalta jonossa pääsee kyllä ohi.

Kesäisin olen myös pitänyt kuljetuksessa pientä tarjousta, joka heinäkuun lopussa päättyy, kun puut alkaa muutenkin käymään kaupan ja pienemmässä kuormassa suhteessa suurempi rahti, joka houkuttaa ottamaan vähän enemmän :roll:
Kuutio

Yksi syy etten asiakkaita ota tontille on vakuutukset...kaikki vehkeet eivät ole siinä kunnossa että täyttäisivät tämän päivän määräyksiä....jos sattuisi jotain en halua että olisin siinä korvaus vastuussa...ja täytyy tunustaa ettei vakuutukset muutenkaan ole ihan päivitetty,
tarjoavat kyllä mutta eivät materiaalia eikä lumikuorma vahinkoja? Tai toki jos laittaa euroja lisää mut pelkkä varasto 1000€ vuosi? klapimiehen katteet hukkuu tähän!!!

Vahingosssa päädyin tähän transiittiin kun säkkien uv -suoja petti... sain tietty korvauksen
tehtaalta mutta klapit piti saada myös asiakkaalle..eli käsityötä, klapi käteen ja lavalle...no
eipä tarvinnut klapeja erikseen rummun läpi ajamaan kun käsineen heitteli :evil: Nyt kaikki tavara kolakuljettimelle ja lavalle eli roskatonta asiakkaalle..
Viikko taistelua kolakuljettimella että sain toimimaan ja tästä oppineena että remmi on
helpompi..... :D vaan ei putsaaa klapeja niin hyvin kuin kolakuljetin
Klapikauppias
Viesti:

Mikä yhtiö sulla on vakuutuksis, mä en pitänyt todellakaan pahana hallin vakuutusta, pitkältä alle satasen ja itse klapien kanssakin vakuutus jää alle satasen, tarkistin oikein papereista, joten ehkä pieni keskustelu eri yhtiöiden kanssa on paikalla :shock:

Tuota toiseen kertaan seulontaa olen myös suunnitellut myös, tosin rumpua olen siihen ajatellut käyttää, tuota pientä moskaa, kun irtoaa yllättävän paljon kuivia klapeja käsiteltäessä, vaikka ne on kertaalleen jo teon yhteydessä seulottu.
Lokotrack

Lukematon viesti Kirjoittaja Lokotrack »

Mullakaan ei ole vakuutukset kuin jotain satasen verran vuodessa, on katokset ja valmiit klapitkin tulipalon varalta vakuutettu muistaakseni. Myös ulkopuolisille aiheutuneiden vahinkojen varalta on vakuutus, en ole varma oliko se jo tuossa satasessa mukana mutta suunnilleen kaikki mahdollinen pitäs olla vakuutettu kun ei koskaan tiedä mitä voi sattua... :? Fenniassa on meitin vakuutukset...

Jonkun verran on omatoimi hakijoita mullakin, toistaiseksi niiden kanssa on homma toiminut ok. Olen aina sanonut jotta ennakkoon soittavat ja sovitaan noutoaika kun joudun käymään päivätöissä muualla ja valmista pilkettäkin pitää iltaisin kylille kuskailla. Asiallisia ovat olleet ja itse mättävät kuorman kun yleensä pinoavat ne suunnilleen pilke kerrallaan (henkilöauton kärrillisessä, 1,5 - 2 im3 voi mennä helposti puoli tuntiakin :lol: )...

Puhdistusrumpua olen kattellut, se olis mullakin ihan ehdoton olla. Jos jossain tulee käytetty myyntiin niin laittakee viestiä, ei aina huomaa kaikkia ilmoituksia netistä lukea. Missä hinnoissa lienee esim. Palaxin rummut, ei ole tullut uusien hintoja kyseltyä???
Klapikauppias
Viesti:

Mulla sisältyy puunhintaan tuo kuorman teko, eli säkki kyytiin tai irtona kärryyn, mutta halliin ei mene kukaan pinoilemaan ja tyytyväiseltä ovat vaikuttaneet, kun muutamassa minuutissa saavat lähteä ajelemaan kotiinpäin, muutamalle olen vielä lisänny ilmat renkaisiin, kun puun paino onkin tullu yllätyksenä, haravointijäte kuorman jäljiltä :lol:

Kyllä noita rumpuja käytettynäkin nettikoneessa muutama vuodenmittaan pyörii, kun joku asiasta innostunut on tehnyt perusteellisen kannattavuus laskelman tuntipalkkavaatimuksella :roll: Uuden rummun ohjehinta lienee 5tonnin pinnassa ja siihen lähes välttämätön kuljetin pari päälle, myyntihinta ei lienee jonkinverran vähemmän, mutta voihan ainakin pitää itelle mieles, ettei maksa liikaa käytetystä 8)
Kuutio

Klapikauppias kirjoitti:Mikä yhtiö sulla on vakuutuksis, mä en pitänyt todellakaan pahana hallin vakuutusta, pitkältä alle satasen ja itse klapien kanssakin vakuutus jää alle satasen, tarkistin oikein papereista, joten ehkä pieni keskustelu eri yhtiöiden kanssa on paikalla :shock:

Tuota toiseen kertaan seulontaa olen myös suunnitellut myös, tosin rumpua olen siihen ajatellut käyttää, tuota pientä moskaa, kun irtoaa yllättävän paljon kuivia klapeja käsiteltäessä, vaikka ne on kertaalleen jo teon yhteydessä seulottu.

Pohjolan mieshän se oli joka laanilla kävi patsastelemassa city-maasturi Bemarillaan...Varastojen ja koneiden korvausarvoksi laittoi 140 000€ ja tosiaan
vuosimaksuksi 1000€ Kuivurirakennusta ei suostunut edes vakuuttamaan ja kaiken lisäks olis pitänyt tilit siirtää Osuuspankiin :evil: Että tämmöinen oli Pohjolan mies...
Rubinjo
Viesti:

Lukematon viesti Kirjoittaja Rubinjo »

Tulipa juuri tarkastettua. Noi klapivarastot on Lähivakuutuksella maa-/metsätalousvakuutuksen piirissä, jos ei oo erillistä yhtiötä tai toiminimeä klapitouhulle.
Klapikauppias
Viesti:

Juu niin kai ne kuuluis samaan pakettiin, mutta minä ainakin ihan ite halusin vakuutusmiehen paikkalle, kun noita puita on johonkin aikaan niin paljon eikä tuo kuivaamokaan ole ihan pikku juttu. Tuli sitten katsomaan ja oli sen jälkeen samaa mieltä, että kyllä ne on hyvä vakuuttaa erikseen, tarkasteltiin samalla kaikki muutkin vakuutukset läpi, eikä ne silti nostaneet tuon enempää. Joten nyt kyllä suosittelen sitä vakuutuskauppiaitten kahvittelu hetkeä ja sen jälkeen ajatuksia uudelleen. Mullekkin soitti pohjolan mies joku aika sitten ja alkoi puhua keskittämisestä, kun pankin asiakas olen, jää kuulemma bonuksia käyttämättä, ilmoitin heti, että asia selvä vaihdan pankkia välittömästi, koska silakat on liian pieniä joulukaloiksi. Aika nopeaan muuttui tyyli, että kyllähän se on hyvä jos on tyytyväinen nykyiseen vakuuttajaan :lol:
hogi

Lukematon viesti Kirjoittaja hogi »

Kuutio kirjoitti:
Pohjolan mieshän se oli joka laanilla kävi patsastelemassa city-maasturi Bemarillaan...Varastojen ja koneiden korvausarvoksi laittoi 140 000€ ja tosiaan
vuosimaksuksi 1000€ Kuivurirakennusta ei suostunut edes vakuuttamaan ja kaiken lisäks olis pitänyt tilit siirtää Osuuspankiin :evil: Että tämmöinen oli Pohjolan mies...
Sama citymaasturimies taisi käydä täälläkin. Kauppoihin ei päästy, vaikka kovat oli puheet.
kylmis

Lukematon viesti Kirjoittaja kylmis »

Klapikauppias kirjoitti: Kyllä noita rumpuja käytettynäkin nettikoneessa muutama vuodenmittaan pyörii, kun joku asiasta innostunut on tehnyt perusteellisen kannattavuus laskelman tuntipalkkavaatimuksella :roll: Uuden rummun ohjehinta lienee 5tonnin pinnassa ja siihen lähes välttämätön kuljetin pari päälle, myyntihinta ei lienee jonkinverran vähemmän, mutta voihan ainakin pitää itelle mieles, ettei maksa liikaa käytetystä 8)
Minulla on sellainen mielikuva, että silloin, kun rumpuja alkoi tulla myyntiin, niin hinta olisi ainakin ensimmäisenä syksynä ollut reilun pari tonnia. Siitä se sitten pompsahti neljään tonniin ja nyt ollaan näämmä jo viidessä. Voisikohan tämäkin olla kymmenen vuoden päästä kymppitonnin?

Että kyllä niitä hinnoitteluvirheitä sattuu myös valmistajille/kaupalle. Ei osata ottaa tuotteesta niin paljon kun saisi...
Vastaa Viestiin