Palax Combin hihnavälitysOnko otsikon mukaiseen koneeseen kukaan vaihtanut kulmavaihteella olevaa hihnapyörää suuremmaksi tai muuten nopeuttanut koneen välitystä? Aiemmin pyöritetty konetta traktorilla, jossa 540E perä. Nyt jatkossa tarkoitus pyörittää 502 Valmetilla, johon joutuu melkoisesti laittamaan kierroksia, että kone pyörii tarpeeksi kovilla kierroksilla.
Re: Palax Combin hihnavälitysItselle tuli heti mieleen, että kuljettimenkin välitystä tarvitsisi samalla tietysti saada nopeammaksi. Tässä mallissa siis vielä hihnavetoinen kuljetin, jolle on oma hihnapyörä kulmavaihteella. Helpoin voisi olla joku kertoja kulmavaihteen traktorin puoleiseen akseliin. Ei ehkä halpa ratkaisu kuitenkaan.
Re: Palax Combin hihnavälitysSanoisin, että turhaa rahan haaskausta, alkaa viritellä mitään erikoisia hihnapyöriä, pikkukakkosella pitää vaan pistää 1600-1700 rinkiä myllyyn ja antaa sirkkelin soida, tonnin perällises riittäis 1100-1200, mutta ei tuo niin suuriruokainen ole, että siinä kauheasti virityksiä kannattaa alkaa miettimään. Tuon ikäisellä kombilla nyt tuskin ihan hillittömiä määriä puita keväässä pienitään.
Re: Palax Combin hihnavälitys1720rpm taitaa olla se 540rpm. Hiukan isommalla on pyöritelty. Ei se mahdottomia vie, mutta koko päivän huudattaminen ei oikein tunnu mukavalta. Koko kylä raikaa.
![]()
Re: Palax Combin hihnavälitysKertojavaihde ulosottoakseliin?
Re: Palax Combin hihnavälitysNo jos meteli oikein vaivaa, niin voihan sinne vaihtaa ainakin sen terää pyörittävän hihnapyörän, teettää jollakin valimolla, tai kattelee puimurihajottamolta, mutta tehtaalta tuskin löytyy ja tietysti täytyy katella minkä verran isompi sinne mahtuu ja sitten vain mittailemaan remmiä, että millaset on sopivat. Kuljettimelle uskoisin, ettei tarvi nopeutta muuttaa, vaikka se kierrosten laskun vuoksi vähän hidastuukin, on puun tulossa sen verran taukoja, että eiköhän se ehdi. Kuljettimen nopeus ei ole mitenkään kiveen hakattu, mullakin koneessa on portaaton nopeudensäätö, säkityksessä nopeus saa olla melko pieni, kun taas kärryyn ja aumaan tehdessä puut saa lennellä ja rumpua käytettäessä säätö antaa pelivaraa rummun sijoitukseen kuljettimeen nähden.
Re: Palax Combin hihnavälitysMieteinkin, että mahtaako hitaammasta kuljettimesta olla haittaa. Käytäntö sen tietysti kertoo ja riippuu vähän puustakin, mitä tehdään. Paikalliselle tappuritehtaalle on yhteyksiä, niin sen kauttakin voisin metsästää hihnapyörää. Ensimmäisenä pitää tietenkin tutkia minkälaiselle pyörälle on tilaa. Hihnasäädön joutuisi laittamaan aika lyhkäiselle, ettei hihnoja tarvitse vaihtaa.
Re: Palax Combin hihnavälitysMistähän tuollaista kertojavaihdetta voisi katsella? Jos jostai hajottamosta vaikka saisi...
Re: Palax Combin hihnavälitys
Samoin, rahan haaskausta. Pikkukakkosella pyörittelen ite, joskin KS 35:sta joka ei kyllä ääntele juurikaan yhtään. Ja jos pakoputki on pikkukakkosessa ehyt niin aika pientä on ääntely. Combista en tiedä miten ulisee mutta en kyllä ite alkais värkkäämään mitään kertojaa. Kyllähän tähän maailmaan ääntä mahtuu. Pikkukakkonen on kyllä kolmipyttyisenä todella hyvä pyörityskone, pihi löpön suhteen tuosta 1700 kiekasta huolimatta. En tiedä sitten paljonko hörppää löpöä nelipyttyinen Deere tonnin perällä pyöritettynä, veikkaisin kuitenkin että enemmän kuin 502 tuolla 1700 kiekalla.
Re: Palax Combin hihnavälitysIte pyörittelin viimekevääseen saakka 685 natikalla tonnin perällä 1100-1200 ringillä, niin kulutus oli jotain 3-4 litraa tunnissa ja kyllä se suurin meteli tuli siltikin terältä eikä sitäkään kukaan valittanu. Nyt ois uus kone 11kw sähkömoottorilla, saa nähdä miten pyörii kierrosnopeus ehkä hieman pienempi, kuin tuo tonnin perä 1200 kiekalla, siinähän ulosoton nopeus alkaa jo lähennellä 600 ja silloin alkaa tuo peltiterä "elämään" (jännitys katoaa) ja meteli nousee todella nopeasti.
Re: Palax Combin hihnavälitysNimenomaan halpa ratkaisu mietinnässä, eli ei ole tarkoitus mitään kalliita hihnapyöriä teettämään. Ensin pitää vain tutkia, minkälainen pyörä voisi sopia, ja sitten tutkia, jos sellaisen saisi jostain olemassa olevasta tekaistua. Lähinnä siksi lähdin kyselemään, että jos jollain muulla on sama ajatus tullut mieleen, ja jo muutoksen tehnyt, niin olisi mukava tietää, mitä on saanut sopimaan. Jos on vain marginaaliseen muutokseen mahdollisuus, niin sellaiseen ei ehdottomasti kannata alkaa. Sirkelinterä tietysti suurimman äänen pitää. Se vain tuntuu jotenkin turhalta käyttää traktoria suurilla kierroksilla, kun tuollainen klapikone ei juurikaan voimaa tarvitse pyöriäkseen. Yksi konsti olisi tietysti asentaa joku vanha sähkömoottori kulmavaihteen traktorin puoleiseen akseliin. Se vaan tavitsisi olla hidaskierroksinen, jos ei sitten taas siihen halua tehdä välitystä tai hankkia taajuusmuuttajaa. Luultavimmin vanhoilla mennään, kun taas pilkkominen alkaa, mutta aina täytyy asioita järkeillä.
![]()
Re: Palax Combin hihnavälitysVanhaa moottoria, vaihteistoja sekä muuta mahdollisesti sopivaista voi kysellä vaikkapa Penttilän rautavarastolta, http://www.romukauppa.fi/
Re: Palax Combin hihnavälitys
Tossa vaiheessa alkaisin jo miettimään mitä se sähkö maksaa.. ![]()
Re: Palax Combin hihnavälitysSe on äkkiä mietislkelty, eli laskeskelin tuolla natikalla pyöritellessä, että päivän sirkkaukseen meni 3-40 erkin löpöt, riippuen siitä miten pysyy pihalla
![]()
Re: Palax Combin hihnavälitysSe on tosiaan ihan selvä asia, että sähkömoottorin hyötysuhde on aivan eri luokkaa kuin polttomoottorin. Eli energiaa kuluu selvästi vähemmän. Noita sähkömoottoriversioita ei ole tullut nähtyä. Se hihnapyörä siis lisätään sirkelinterän puoleiseen päähän? Eihän sitä tietysti muualle saakkaan. Sähköä olisi kyllä meidän käytössä aina tarjolla. Osista Palax varmaan osaa ottaa hinnan.
![]()
PaikallaolijatKäyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 0 vierailijaa |
|