2020 vuonna pitäisi ostaa suvun pieni 20ha viljatila omiin nimiin. Tilalta löytyy vanha sikala jossa toiminta lopetettiin 1997. -95 valmistui sikalan perään iso kuivalantala(?). Sikalan koko n.33mx10m. Olen elänyt tilalla lähes koko ikäni, ja aina harmitellut kun en ole päässyt maatilan elukoita koskaan kunnolla hoitamaan.
Varmuus siihen että eläintilan pitäjän veri virtaa suonissa, on tullut viimeisen vuoden aikana kun olen päässyt tyttöystävän perheen 45 lehmän maitotilalle täysipäiväiseksi työmieheksi opiskelujen ohella. On myös jo tiedossa että he yrittävät minusta jatkajaa heidän tilalleen kun ei poikia kiinnosta, mutta minua ja tyttöystävääni hyvin paljon. Huomattavasti isompi tila kun omia peltoja n.60ha ja konekanta uutta ja kattavaa. He tosin sen verran nuoria että spv ois mahdollista vasta 2030 kieppeillä. Molemmat tilat ovat C-alueella, ja jos kaikki menee suunnitelmien mukaan, niin olisi tarkoitus molempia tiloja alkaa viljelemään. Välimatkaa on vain 10km.
Tosiaan kun tässä vuoden aikana on navetassa käynti jo muodostunut arjeksi, mutta silti illalla kädet jo syyhyää aamulypsylle, niin olen ajatellut elvyttää tuosta meidän sikalasta jonkinlaista kasvattamoa. En oikein haluaisi olla 2030 vuoteen asti renkinä
Eli mikä olisi fiksuin valinta tollaiseen, hiehoja, sonneja, mulleja teuraaksi? Aluksi olisi tarkoitus pitää vain 10-50 päätä. Sikala on sinällään vielä täysin toimintakykyinen, löytyy ilmanvaihto, lämmitysjärjestelmä, jauhomyllyt yms. Heti sikalassa kiinni on 0,9ha pelto joka toimisi laitumena. Tyttöystävän perheeltä saisin junkkarin ape-vaunun kyllä, tosin sillä ei kyllä mahtuisi noin kapeassa sikalassa oikein ajamaan, ja toinen pääty on "kiinni". Nuo ovat toisaalta vain käytännön kysymyksiä, kyllä tämä saattaa muuhun kaatua
Sit tämmöinen tärkeä kysymys, ympäristöluvat sun muut asiat? Sikalan tila on ns. keskellä pientä kylää, tosin ollut siinä jo vuosikymmeniä ennen kuin muut ihmiset rakensivat siihen ympärille. Sikojen pidon aikaan ei vielä tarvinnut tehdä mitään lietealtaita, menivät vaan suoraan kaivoon. Sellaisen nyt joutuisi varmaan heti eka tekemään? Voiko koko hanke kaatua naapurien vastustamiseen, vai onko meillä etulyöntiasema koska maatila ollut siinä paikalla n. 100vuotta?
Paljon jäi vielä kertomatta, mutta toivottavasti joku viitsisi hiukan vastailla ja ohjata oikeaan suuntaan. En ole asiasta ottanut puheeksi vielä kummankaan perheen kanssa, kun ei mikään kiire kerran ole mihinkään