Nyt se perusteellinen tankin putsaus sitten iski kun kone pysähtyi kesken puinnin löpönpuutteeseen, ja tietysti sitten sarkaojaisen vuokrapellon takimmaisella osalla jonne pitää työkalut ja polttoainepytytkin viedä traktorilla kun ei pakettiautolla pääse. Olisi vaan pitänyt heti tehdä tämäkin mutta kun sitä helposti ajattelee että jos se nyt menisi näiden puintien loppuun asti.SamiT kirjoitti:Eilen unohdin polttoainesäiliön korkin pois paikaltaan hehtaarin puinnin ajaksi Sampo 600:sta. Tänään sitten kaksi kertaa suodatin vaihtoon ja kerran banjopultti siirtopumpulta tukkoon kun sielläkin oli jo kauran akanoita. Taisi tulla åerusteellinen tankin puhdistus eteen.
Damagee...
Valvoja: Farmari-ryhmä
Re: Damagee...
Re: Damagee...
Mä löysin Sampon polttoainesäiliön korkin seuraavana kesänä ! Jäähdyttimen korkki kanssa helposti unohtuu johonkin päälle, kun nestettä tarkistelee.
-SS-
-SS-
Re: Damagee...
Puimurissa lauantaina remppaa, murtopultti katkesi säiliön tyhjennyksestä eikä työkalulaatikossa ollut uutta 
Re: Damagee...
Liian hyvät hehtopainot kun menee jo murtopultitikin poikki!Jari kirjoitti:Puimurissa lauantaina remppaa, murtopultti katkesi säiliön tyhjennyksestä eikä työkalulaatikossa ollut uutta
Re: Damagee...
Ei kyllä ollut, kauraa puinSamiT kirjoitti:Liian hyvät hehtopainot kun menee jo murtopultitikin poikki!Jari kirjoitti:Puimurissa lauantaina remppaa, murtopultti katkesi säiliön tyhjennyksestä eikä työkalulaatikossa ollut uutta
600 tuntia kesti, ei tuo ny katastrofi ollu jos seuraavakin kestää yhtä kauan... Helpolla paikalla, säiliön päädyssä ison hammasrattaan ja vetoakselin välinen laippa murtopultilla yhdessä. Hiukka kylmäs kun säiliöstä ei tullutkaan mitään, minuuttia aiemmin vauhdista kärry lähes täyteen ja päisteessä kuuluikin naps ja hurinaa ketjuista...
Re: Damagee...
Eli torveen jäi tavaraa? Eihän sen tosin pitäis kiusaa noita koneita mut jos toosi pitkä tyhjennysputki ni voiko kuitenki alkaa härnää sit?
Re: Damagee...
Joo, torveen jäi tavaraa mutta täähän ihan normaalia kun kärryt tulee täyteen jne. Torvi on piiitkä, taitaa olla pisin mitä Tucanoihin saa. Monesti sanonutkin että liian pitkä (ja korkealla), ja sitä ei kyllä yleensä moititaAstral kirjoitti:Eli torveen jäi tavaraa? Eihän sen tosin pitäis kiusaa noita koneita mut jos toosi pitkä tyhjennysputki ni voiko kuitenki alkaa härnää sit?
http://www.pottupellossa.fi/gallery/dis ... play_media
Re: Damagee...
Niille, jotka ovat (jos ovat) seuranneet mun taisteluja Sampo 360 -puimurin kanssa parina aikaisempana syksynä niin taas on aihetta nauruun.
12.päivä ja torstai...
Aamulla niittorehua hakiessa Valmetista astinlauta antoi periksi (pultti pudonnut)
Samantien huomasin, että samaisessa Valmetissa pikavaihde ei pelaa
Polttopuukottikärryjen renkaassa naula
Puimurin sammutinkaapeli irti vivun päästä (toisaalta jo viides puintipäivä ja ensimmäinen häiriö, mitä ny ajovalojen polttimot oli palanu jo aikaisemmin)
Ja illalla suurin vahinko: Peugeotista apulaitemoniurahihna poikki, auto sähköttömäksi ja hetken päästä loppui meno. Menee johonkin turvatilaan...hinurilla korjaamolle. ..piip.. vaan kun oli se viimeinen toimiva henkilökuljetin. Toisaalta vaimo lähtikin bussilla kyläreissulle joten no hätä
Viimeksi kun mainittu hihna katkesi 127 tkm kohdalla, sekaantui se jakohihnan kanssa sillä seurauksella, että tehtiin kansiremontti. Nyt ei onneksi niin käynyt. Mittarissa nyt 255 tkm ja kaikki huollot teetetty merkkiliikkeessä. Tosin edellisestä nyt käytännön syistä jo 35 tkm aikaa eli yliajalla ollaan
Mitähän huomenna...
12.päivä ja torstai...
Aamulla niittorehua hakiessa Valmetista astinlauta antoi periksi (pultti pudonnut)
Samantien huomasin, että samaisessa Valmetissa pikavaihde ei pelaa
Polttopuukottikärryjen renkaassa naula
Puimurin sammutinkaapeli irti vivun päästä (toisaalta jo viides puintipäivä ja ensimmäinen häiriö, mitä ny ajovalojen polttimot oli palanu jo aikaisemmin)
Ja illalla suurin vahinko: Peugeotista apulaitemoniurahihna poikki, auto sähköttömäksi ja hetken päästä loppui meno. Menee johonkin turvatilaan...hinurilla korjaamolle. ..piip.. vaan kun oli se viimeinen toimiva henkilökuljetin. Toisaalta vaimo lähtikin bussilla kyläreissulle joten no hätä
Viimeksi kun mainittu hihna katkesi 127 tkm kohdalla, sekaantui se jakohihnan kanssa sillä seurauksella, että tehtiin kansiremontti. Nyt ei onneksi niin käynyt. Mittarissa nyt 255 tkm ja kaikki huollot teetetty merkkiliikkeessä. Tosin edellisestä nyt käytännön syistä jo 35 tkm aikaa eli yliajalla ollaan
Mitähän huomenna...
Re: Damagee...
Missähän helvetin puimakoneessa oli joskus ohjekirjassa suositus ettei tyhjennystä saa katkasta ennenku säiliö on tyhjä? Täyty olla joku Sampo
Kertoo suunnittelusta must jotain
Kertoo suunnittelusta must jotain
Re: Damagee...
Ainakin 70-lukulaisen massikan ohjekirjassa lukee noinAstral kirjoitti:Missähän helvetin puimakoneessa oli joskus ohjekirjassa suositus ettei tyhjennystä saa katkasta ennenku säiliö on tyhjä? Täyty olla joku Sampo![]()
Kertoo suunnittelusta must jotain
Siinä alkaa tuskahiki nousea ohimolle kun kärryyn ei enää mahdu.. Ohjeita noudattaen, loput pitäisi päästää maahan
Re: Damagee...
Puimuriin tuli lisää remppaa...
Laihonjakaja tökkäsi pyöreäään/laakeaan maakiveen, käsittämätön tapaus mutta siihen se töppäs. Tarvii uutta putkea ja peltiä, että tuosta kalun tekee, oikomalla ei mitään mahdollisuutta. Nätisti linttas useammalle mutkalle, pöydän nurkkaa vasten koskematta kaatokelaan tai terään.
Kallis kolahdus, noita on varoiteltu rikkomasta kun hinta ihan järjetön, täytyy kysellä...
Laihonjakaja tökkäsi pyöreäään/laakeaan maakiveen, käsittämätön tapaus mutta siihen se töppäs. Tarvii uutta putkea ja peltiä, että tuosta kalun tekee, oikomalla ei mitään mahdollisuutta. Nätisti linttas useammalle mutkalle, pöydän nurkkaa vasten koskematta kaatokelaan tai terään.
Kallis kolahdus, noita on varoiteltu rikkomasta kun hinta ihan järjetön, täytyy kysellä...
Re: Damagee...
Pui toisinpäin,ni ei haittaa hommia.Jari kirjoitti:Puimuriin tuli lisää remppaa...
Laihonjakaja tökkäsi pyöreäään/laakeaan maakiveen, käsittämätön tapaus mutta siihen se töppäs. Tarvii uutta putkea ja peltiä, että tuosta kalun tekee, oikomalla ei mitään mahdollisuutta. Nätisti linttas useammalle mutkalle, pöydän nurkkaa vasten koskematta kaatokelaan tai terään.
Kallis kolahdus, noita on varoiteltu rikkomasta kun hinta ihan järjetön, täytyy kysellä...
Re: Damagee...
claysonista (8040) 2 vaihe puitien aikana mäsäks. Noh, apuun saatiin vuokraisännän sampo 580, 2 kertaa terän yksi osa poikki,sekä ensimmäisellä 3 hehtaarilla meni moottoriin 10 litraa vettä.. sen jälkeen puitiin riskillä claysonilla 1- vaihteella. claysonista meni aiemmin 2 terälappua, mutta niistä nou hätä, mutta oksennus-systeemin ongelmat olikin asia erikseen. jotenkin hammastukset kuluneet, niin jouduttiin poistamaan oksennus kokonaan, eli jousen tilalle putken pätkä, niin saatiin loput 65 ha puitua..
kuivaajalla taas onnistuin pudottamaan puoliksi käytetyn jesarirullan kuivauskaappiin, kyllähän se 13 satsia kesti, ennenkuin tuli pihalle.
mutta kyllä oli pelko perseessä aina, että millon käy huonosti. huh.
nyt on sitten nyykkärin (ts100a) syöttöpumppu ruvennut prakaamaan, joutuu starttaamaan noin 5 sekuntia ennenkuin lähtee käyntiin,pitää välillä outoa ääntä, mutta josko tuo vielä kynnöt kestäisi, ja sen jälkeen huoltoon.. pitäisi vaihteisto ja nelivetojarrutuskin kalibroida..
kuivaajalla taas onnistuin pudottamaan puoliksi käytetyn jesarirullan kuivauskaappiin, kyllähän se 13 satsia kesti, ennenkuin tuli pihalle.
nyt on sitten nyykkärin (ts100a) syöttöpumppu ruvennut prakaamaan, joutuu starttaamaan noin 5 sekuntia ennenkuin lähtee käyntiin,pitää välillä outoa ääntä, mutta josko tuo vielä kynnöt kestäisi, ja sen jälkeen huoltoon.. pitäisi vaihteisto ja nelivetojarrutuskin kalibroida..
-
Kloppi
- Luokka: yli 300 hv
- Viestit: 410
- Liittynyt: 09 Tammi 2006, 19:56
- Paikkakunta: Etelä-Pohojam'maa
Re: Damagee...
Vois kuvitella että meillä puidaan syksyn aikana paljonkin, kun puimuriin vaihdetaan moottoriöljyt kolmesti, ja moottorikin kerran..
Eli vanha tuttu vaiva, talven aikana valuttelee jäähdytysnesteen öljyn sekaan, oli pahentunut niin paljon, että kun aiemmin ei puintikauden aikana siirtymää ollut, niin nyt oli. Ei muuta kuin syylärin paikkausaine käyttöön jonka jälkeen öljynvaihto (siis toinen vaihto, eka tietenkin ennen aloitusta). Sen jälkeen iski toinen tuttu vaiva, moottorista katosi öljynpaineet. Asiaa sen kummemmin tutkimatta suurin epäilys kohdistuu öljypumpun rattaaseen, joka siis on hajonnut kahdesti aiemminkin kyseisestä koneesta. Ensimmäinen kesti 18 vuotta, toinen 10 vuotta ja kolmas vajaan vuoden.
Löytyipä sitten naapuripitäjästä käytöstäpoistetusta Samposta moottori, joka siis vaihdettiin oman tilalle, ja ainakin ensimmäiset 3-4 hehtaaria meni hienosti.
Eli vanha tuttu vaiva, talven aikana valuttelee jäähdytysnesteen öljyn sekaan, oli pahentunut niin paljon, että kun aiemmin ei puintikauden aikana siirtymää ollut, niin nyt oli. Ei muuta kuin syylärin paikkausaine käyttöön jonka jälkeen öljynvaihto (siis toinen vaihto, eka tietenkin ennen aloitusta). Sen jälkeen iski toinen tuttu vaiva, moottorista katosi öljynpaineet. Asiaa sen kummemmin tutkimatta suurin epäilys kohdistuu öljypumpun rattaaseen, joka siis on hajonnut kahdesti aiemminkin kyseisestä koneesta. Ensimmäinen kesti 18 vuotta, toinen 10 vuotta ja kolmas vajaan vuoden.
Löytyipä sitten naapuripitäjästä käytöstäpoistetusta Samposta moottori, joka siis vaihdettiin oman tilalle, ja ainakin ensimmäiset 3-4 hehtaaria meni hienosti.
Re: Damagee...
Lietekärrystä akselin napa poikki, onneksi kääntyessä eikä täydessä laukassa.