Patruuna 3200

Valvoja: Farmari-ryhmä

Keskustelu metsässä käytettävistä koneista ja laitteista/sahoista.

Patruuna 3200

Lukematon viestiKirjoittaja Lindqvist » 09 Joulu 2016, 18:46

Minulla on Patruuna 3200 1988 vm ja meinasin tänään laitta varaletkuja hyttiin mukaan niin kuin minun muissa koneissa mutta se osoittautui erittäin hankalaksi. Patruunassa on millin kierteet 12mm ja 14mm muistaakseni ja sitten ulko kierteellä ja sisäkierteellä ja sitten venttiilipöydässä toinen pää on luultavasti BSP tai ehkä JIC ei ole ollut mulla auki se koskaan kun ei se ole ollut niin kauan. Ja 3/8 letkulla ja hirvittävän pitkiä letkuja ja eritrtäin lyhyitä tämä tekee sen mahdottomaksi tietää mitä pitää mukana että itse kans mahtuisi hyttiin. Onko kellään jotain systeemiä. Tietysti voisi laitta tuplanippa niin saisi ainakin ulko ja sisäkierteille muutettua .
Lindqvist
Luokka: 50 hv., takaveto

Re: Patruuna 3200

Lukematon viestiKirjoittaja ht » 09 Joulu 2016, 23:45

Kaikkia letkuja ei kannata yrittää mukaan. Kolme tärkeintä:

-taittopuomin niveleen
-taittopuomin päästä rotaattorille
-jatkeen päälle

Nämä kun on matkassa niin 80% letkurikoista tulee hoidettua.
ht

Lukematon viestiKirjoittaja Lindqvist » 10 Joulu 2016, 00:43

Kiitos ht onko tämä nyt sitten 3 letkua vai. Kun minulla on kuormain kolmepistekiinnitetty niin se on tavallaan pahempi jos ei saa sitä siirretty traktorin keulaan kiinni ei pääse traktorilla kotiin metsästä jos se jää sivulle roikkumaan. Jos se on kärryssä sen voi vaikka vetää liinoilla ja kytkeä letkut pois traktorista että öljy riittää vaidelaatikossa.
Lindqvist

Lukematon viestiKirjoittaja ht » 10 Joulu 2016, 10:48

Lindqvist kirjoitti:Kiitos ht onko tämä nyt sitten 3 letkua vai.

Juu. Ei ole puuautossakaan kaikkia letkuja mukana, tietysti nuo mainitut (ei tosin jatkeen letkuja kun ovat jatkeen sisällä; nuo vaihdetaan varoiksi joka toinen vuosi kaikki 5 kpl) ja muutama muu yleisempi letku.

Tietysti tuo tarve vaihtelee nosturimerkeittäin, mutta pikkuhiljaa kyllä huomaa, että mitä letkuja aina silloin tällöin menee, niin osaa sitten pitää varalla mukana.
ht

Lukematon viestiKirjoittaja Lindqvist » 11 Joulu 2016, 23:11

Hyvä homma ht, minulla on tämä Patruuna ollut vain vuoden verran ja se oli ollut käyttämättä melkein 10 v ja letkut on kovat kuin teräsputket. Vaihdoin 4 kpl lyhytä rotaattori yläpuolella viime talvena mutta ne oli niin lyhytä ettei ne taipuneet yhtään mutta melkein kaikki puomin pällä pitäisi vaihtaa mutta ne on pitempiä että ne antaa vähän periksi. Sen takia olen vähän pelännyt mutta ostin viime talvena hydrauliikka liitin prässi joka oli kyllä arvokas 2600€ sillä tietysti saisi paljon letkuja mutta kun minä olen tehnyt vähän muillekin ja jos pyhänä menee letku niin saa sen vasta maanantaina korjattu ja eihän se toimi. Ja kun ruuvattavia letkuliittimiä on kyllä paljon minun muissa koneissa mutta vaativimmissä paineissa ne ei oikein toimi.
Lindqvist

Lukematon viestiKirjoittaja Auts » 13 Joulu 2016, 08:07

Lindqvist kirjoitti:Hyvä homma ht, minulla on tämä Patruuna ollut vain vuoden verran ja se oli ollut käyttämättä melkein 10 v ja letkut on kovat kuin teräsputket. Vaihdoin 4 kpl lyhytä rotaattori yläpuolella viime talvena mutta ne oli niin lyhytä ettei ne taipuneet yhtään mutta melkein kaikki puomin pällä pitäisi vaihtaa mutta ne on pitempiä että ne antaa vähän periksi. Sen takia olen vähän pelännyt mutta ostin viime talvena hydrauliikka liitin prässi joka oli kyllä arvokas 2600€ sillä tietysti saisi paljon letkuja mutta kun minä olen tehnyt vähän muillekin ja jos pyhänä menee letku niin saa sen vasta maanantaina korjattu ja eihän se toimi. Ja kun ruuvattavia letkuliittimiä on kyllä paljon minun muissa koneissa mutta vaativimmissä paineissa ne ei oikein toimi.

Liian kallista tehdä tolle kuormaimellesi 29 vuotishuolloksi kaikkien letkujen uusiminen?
Auts
Luokka: >500hv

Lukematon viestiKirjoittaja Lindqvist » 13 Joulu 2016, 11:13

Kiitos Auts. Jo ei se kannata se on hirvittävä letkumärä se. Ja kun minulla on se vain ollut puutavaran tiesirtoja varten. Täytyy sanoa ihan rehellisesti minulla oli 5 v sitten avioero ja menin uudestaan naimisiin vähän yli vuosi sitten ja tuli tämä patruuna ja uusi vaimo samalla kertaa :roll: :roll:
Lindqvist

Lukematon viestiKirjoittaja ht » 13 Joulu 2016, 13:41

Menit naimisiin mettänosturin kanssa ja kaupan päälle tuli taloudenhoitaja..? :wink:
ht

Lukematon viestiKirjoittaja Lindqvist » 13 Joulu 2016, 23:19

Juu ht olet oikeassa :wink: mutta kyllä taloudenhoitaja on kyllä paljon mukavempi ja kauniinpi. Mutta kyllä tosiaan avioero on kallis ja raskas tapaus kun oli oltu 33v yhdessä ja minulta meni verstas ja koti mettä ja koneet jäi. Mutta minulla on viisi poikaa jotka kaikki ovat työelämässä.
Mutta tuli Patruunan lisäksi Same jossa se on kiinni. Mutta tuntuu että omistin vain omat housut jalassa kun tulin taloon. Niin se elämä on ei se vain ole koneden korjausta .
Lindqvist

Lukematon viestiKirjoittaja Lindqvist » 13 Tammi 2017, 18:24

Olisin kysynyt vähän Patusta kun minusta tuntuu että onko joku laittanut supistuksia rotaattori toiminnolle kun se on niin turhan äkänen molempiin suuntiin. Kun kahvat vielä ovat vähän kuluneet tai sitten se on venttiilipöytä vähän väntää kahvaa niin ei tapahdu mitään sitten helposti yhtäkkiä menee kaikki ja se pyörii rajusti. Ja sitten kans kääntö on äkänen ja puomin lasku tulee alas niin että jysähtää varsinkin jos on hukannut otteen ja kädet on vahingossa siirtynyt yhden pykälän niin että luulee että on samassa vielä toivottavasti ymmärrätte mitä minä tarkoitan.Ja noissa tilanteessa ikkunat ovat vaarassa.
Lindqvist

Lukematon viestiKirjoittaja Auts » 13 Tammi 2017, 22:32

Lindqvist kirjoitti:Olisin kysynyt vähän Patusta kun minusta tuntuu että onko joku laittanut supistuksia rotaattori toiminnolle kun se on niin turhan äkänen molempiin suuntiin. Kun kahvat vielä ovat vähän kuluneet tai sitten se on venttiilipöytä vähän väntää kahvaa niin ei tapahdu mitään sitten helposti yhtäkkiä menee kaikki ja se pyörii rajusti. Ja sitten kans kääntö on äkänen ja puomin lasku tulee alas niin että jysähtää varsinkin jos on hukannut otteen ja kädet on vahingossa siirtynyt yhden pykälän niin että luulee että on samassa vielä toivottavasti ymmärrätte mitä minä tarkoitan.Ja noissa tilanteessa ikkunat ovat vaarassa.

Omanssa Patussa oli tehtaan jäljiltä kuristusnipat valmiina rotaattorin kyljessä.
Auts

Lukematon viestiKirjoittaja Lindqvist » 13 Tammi 2017, 23:01

Ahaa kiitos Auts voitko surinpirtein kuvailla kuinka suuri aukko niissä sitten oli ja oliko se siis ruuvattu sinne rotaattorin ulkopuolelle vai. Oliko missän muissa toiminnoissa kuristettu se puomin lasku saisi kyllä olla jotain mutta se ei saisi hidastaa nostoa tietysti.
Lindqvist

Lukematon viestiKirjoittaja Auts » 17 Tammi 2017, 01:37

Lindqvist kirjoitti:Ahaa kiitos Auts voitko surinpirtein kuvailla kuinka suuri aukko niissä sitten oli ja oliko se siis ruuvattu sinne rotaattorin ulkopuolelle vai. Oliko missän muissa toiminnoissa kuristettu se puomin lasku saisi kyllä olla jotain mutta se ei saisi hidastaa nostoa tietysti.

1 mm aukko oli kuristusnipassa, korvaa normaalin BSP-nipan rotaatorin kyljessä.
Auts

Lukematon viestiKirjoittaja Lindqvist » 17 Tammi 2017, 21:51

Kiitos Auts nyt aion vetää m8 millin jenka BSP nippan sisälle ja vedän sinne pulti jonka sahaan jengat poikki ja poraan siihen 1 mm reikä ja luulen että se pitäisi riittää yhdellä supistuksella. Ja sitten aion kokeilla puomi sylinteriä joka on tässä kakstoiminen varmaan kaivuulisälaitteiden takia että voi painaa siihen pistän paluuletkuun tuplanipan joka laitan samalla lailla mutta poraan siihen 4mm reikä ja kokeilen. Koska minä luulen että alastulon vauhti johtuu puomin painosta ja ei nostokaan tarvitse olla niin nopea parempi että se on tasainen. Saa sitten nähdä onnistuuko vai ei.
Lindqvist

Lukematon viestiKirjoittaja Mikkoms » 17 Tammi 2017, 21:56

Vastusvastaventtiilillä saisi sitä puomin laskua hidastettua ilman että noston nopeus muuttuu

http://www.hydrauliikkakauppa.fi/apuven ... 70_83.html
Mikkoms
Luokka: Polkutraktori

Seuraava