Metsävähennys , miten toimitaan?

Keskustelua metsätaloudesta, hoidosta, ym...

Valvoja: Farmari-ryhmä

tuulen
Luokka: yli 100 hv

Metsävähennys , miten toimitaan?

Lukematon viesti Kirjoittaja tuulen »

Uusi metsätilkauppa, metsävähennyspohjaa on. Saako pystypuukaupan tilityksen yhteydessä suoraan sovellettua 60 % vähennysoikeutta? Jos vähennysoikeus ei puutilityksen yhteydessä onnistu ja puukauppa ennakkoverotetaan täysimääräisenä jää verotuksen ennakko tuolta 60 % ylimääräisellä odottamaan palautusta lopullisessa verotuksessa. Puukaupan tilitys nyt tammikuussa, rahat sitten takaisin kahden vuoden kuluttua???
Don Essex
Luokka: 75 hv., takaveto

Re: Metsävähennys , miten toimitaan?

Lukematon viesti Kirjoittaja Don Essex »

Näin on. Metsävähennustä vaaditaan veroilmoituksessa, jossa metsätulokin ilmoitetaan.

Huomaa myös, että metsävähennys ei oikeasti ole vähennys, vaan pikemminkin varaus. Jos joskus vastikkeellisesti luovut metsävähennykseen oikeuttaneesta maa-alueesta, käytetty metsävähennys tai luvutettavaa aluetta vastaava osa siitä lisätään kauppahintaan. Ja tietysti siitä maksetaan sitten vasta pääomavero. Ja pääomaverohan yleensä kiristyy pikkuhiljaa.

Omalla kohdalla kävi niin, että myin ostamastani tilasta osan pois. Kaikilta tiloilta käytetyistä metsävähennyksistä laskettiin myytyä alaa vastaava summa ja se lisättiin kauppahintaan. Todellisuudessa kauppa oli minulle lievästi tappiollinen. Eli myin tilan osan hieman halvemmalla, mitä itse olin siitä maksanut. Eli myyntivoittoverotettavaa ei olisi pitänyt tulla. Kuitenkin tuo edellä laskettu metsävähennysosuus lisättiin kauppahintaan ja jouduin maksamaan n. 8000 euron myyntivoitosta veroa. Ja siis todellisuudessa maksoin siis veroa tappiollisesta kaupasta. Ei oikein sopinut oikeustajuuni, mutta näin se on kirjoitettu.
apetor
Luokka: Hevosaura

Re: Metsävähennys , miten toimitaan?

Lukematon viesti Kirjoittaja apetor »

Puun myyntitulolle voi kaiketi hankkia oman verokortin. Tuolla siihen viitataan: https://www.vero.fi/henkiloasiakkaat/om ... ollisuude/
Vastaa Viestiin