tupakoinnin lopettaminen?

Keskustelua kaikesta mikä ei liity maatalouteen. Ns. Vapaa sana keskustelu.

Valvoja: Farmari-ryhmä

weec
Luokka: Polkutraktori

tupakoinnin lopettaminen?

Lukematon viesti Kirjoittaja weec »

elikkä oon nyt tässä jo pitkään yrittänyt lopettaa tupakoinnin, mutta mikään ei oikein tunnu auttavan. niin ajattelin tilata sähkötupakan, että onko niistä ollut apua kellekkään!? mietin tilata jommalta kummalta näilt sivustoilta: www.siu.fi tai www.paulsaar.com?

T: todella halukas lopettamaan
:?:
Don Essex
Luokka: 75 hv., takaveto

Re: tupakoinnin lopettaminen?

Lukematon viesti Kirjoittaja Don Essex »

Sähkötupakasta ei ole kokemuksia. Itse päätin lopettaa tupakan ostamisen. En niinkään polttamista. Kavereilta ei kehdannut pummia. Nikotiinipurkkaa ostin ja söin monta vuotta. Sittemmin siirryin tavalliseen jenkkiin. Sen syönnin sain vihdoin lopetettua pari vuotta sitten. Tupakan ostolakko alkoi hetkinen... Olikohan 2004, eli 12 vuotta sitten! En taida vieläkään uskaltaa sanoa lopettaneeni tupakointia. Vain lopettaneeni ostamisen.

Perustelin asian itselleni siten, että vaatii vain vähän aikaa ja harvoin tahdonvoimaa olla ottamatta askia kaupan kassalla. Silloin ei voi polttaa, kun tupakkaa ei ole! Pari kertaa lähdin töistä tauolla ostamaan tupakkaa, kun oikein otti päähän. Silloinkin tuli matkalla rauhoituttua, ostettua purkkaa ja onnistuin olemaan pyytämättä askia tupakkaa. Oli muuten suuri voitto.

Prosessi on ollut raskas ja pitkä, eikä se varmaankaan ole omalla kohdallani ohi koskaan. Sanovat, että alkoholisti raitistuttuaan ei enää koskaan voi ottaa ryyppyä sortumatta. Ainakin omalla kohdallani sama koskee nikotinistiäkin.

Toinen seikka on, että nikotiinipurukumi tai laastari eivät omalla kohdallani vaikuttaneet lainkaan tupakanhimoon. En usko siihen auttavan minkään muun, kuin ajan. Fyysisiä vieroitusoireita nikotiinikorvaushoito helpotti.

Olin yrittänyt lopettamista jo kymmeniä kertoja varmaan kymmenen vuoden ajan. Hypnoosikin tuli kokeiltua. Itseäni se ei auttanut, mutta vaimon tupakointi loppui siihen paikkaan, ja tupakanhimokin katosi. Kerran lopettamispäätöksemme kesti jo pitkään. Silloin laitoimme päivittäiset tupakkarahat purkkiin. Reilun vuoden kuluttua ostimme kokonaan niillä rahoilla kuusi vuotta vanhan Nissan Patrolin. Sekin auttoi myöhempää lopettamista, kun huomasi, paljonko rahaa säästyi.

Poltin useita vuosia ennen ostolakkoa keskimäärin kaksi askia päivässä. Kaiken kaikkiaan poltin kolmekymmentä vuotta.

Ainakin minulle sähkötupakka olisi katastrofi. Se muistuttaa liikaa oikeaa tupakointia. Voisin helposti sortua.

Nyt jatkan tupakan ostosta kieltäytymistä, sekä kieltäydyn myös korvaushoitovalmisteiden ostosta. Niihinkin tuli himo... Ja Jenkkipurukumistakin...

Nykyisin maailmassa on paljon ennen kokemattomia tuoksuja. Olo on kaikin puolin parempi. Yskät ovat loppuneet. Milloinkahan olikaan viimeksi flunssaa? Kyllä lopettaminen kannattaa.

Löydä oma tapasi lopettaa. Pyydä apua jos vähänkin siltä tuntuu. Kyllä se onnistuu. Yritä uudelleen jos yksi kerta menee pieleen.

Tsemppiä!
IMSL
Luokka: yli 150 hv

Lukematon viesti Kirjoittaja IMSL »

weec kirjoitti:elikkä oon nyt tässä jo pitkään yrittänyt lopettaa tupakoinnin, mutta mikään ei oikein tunnu auttavan. niin ajattelin tilata sähkötupakan, että onko niistä ollut apua kellekkään!? mietin tilata jommalta kummalta näilt sivustoilta: http://www.siu.fi tai http://www.paulsaar.com?

T: todella halukas lopettamaan
:?:
Koko homma lähtee ihan omasta itsestään. Ensin pitää tehdä pitävä päätös että lopettaa, ja lopettaa ihan vaan kerralla, sitten päivä kerrallaan, keksii jotain mielekästä tekemistä. Korvikkeet on korvikkeita, eli niitten avulla se ei ainakaan itsellä onnistunut. Vaatii tosi paljon itsekuria, ja ensimmäinen pari viikkoa on pahimmat. Ja vaikka se aika tuntuu pitkältä, se on kuitenkin lopulta lyhyt aika kärsiä hyvän asian takia. Alkoholin kannattaa myös jättää ainakin kuukaudeksi pariksi, sitä maistellessa helposti sortuu.
Eli oma halu ja päätös, sekä vahva itsekuri on se juttu millä pääsee eroon, en suosittele korvikkeita. Ja mulla oli koko ajan aski kirjahyllyssä, silti onnistuin.
Näillä eväillä itse pääsin tupakasta eroon. Poltin parikymmentä vuotta ja sitä meni lopulta puolitoista askia päivässä, oluen kera pari askia.

Sitten alkoikin elopaino salakavalasti nousemaan, mutta se on sitten eri tarina :?
epeli

Lukematon viesti Kirjoittaja epeli »

Itsellänikin tässä tupakoinnin lopettaminen työn alla, ja pakko sanoa että on kyllä todella vaikeaa touhua. Neljäs päivä menossa ja vieläkin hirveät vieroitusoireet, mutta koitan lääkitä niitä pitkillä kävelylenkeillä ja urheilemalla.

Sähkötupakkaa olen aiemmin kokeillut, mutta luin vasta että niiden mukana olevia kemikaaleja ei ole kovin paljoa tutkittu, ja voivat olla vain tapa siirtyä ojasta allikkoon. Ehkä nikotiinilaastari tai -purkka on parempi vaihtoehto. Riskinähän tässä on aina se, että jokin muu addiktio tulee tilalle, kuten uhkapeliaddiktio, shoppailuaddiktio, syöminen tai ylenpalttinen urheilu. Noista ehkä tuo urheilu vähiten ongelmallinen pitkässä juoksussa. :roll:
NikkeL
Viesti:

Lukematon viesti Kirjoittaja NikkeL »

Itse siirryin sähkötupakkaan vajaa vuosi sitten ja ei ole tehnyt normaalia röökiä tippaakaan mieli sen jälkeen. Omasta mielestäni paljon parempi vaihtoehto, mitä tulee hengityksen kulkemiseen ja hajuun. Eikä tuota e-röökiäkään tarvitse todellakaan ketjussa polttaa, vähenemään päin on ollut koko ajan.
Vastaa Viestiin