Kylvöt 2011
Valvoja: Farmari-ryhmä
- sirkussonni
- Luokka: >500hv
- Viestit: 741
- Liittynyt: 28 Helmi 2007, 16:46
- Paikkakunta: Varsinaisesti Suomesta
Re: Kylvöt 2011
Nyt on jo 5mm mittarissa! Nyt on luvassa kosteaa keliä lähes koko viikoksi, onko parempaa alkua oraille.......
Re: Kylvöt 2011
Hyvältä näyttää; tänään 10 milliä vettä, vehnät just pinnalla, noh ruiskin varmaan piristynee näistä sateista, vaikka sato-odotus heikohko ( lumihome vei..)
- kevinc
- Luokka: yli 300 hv
- Viestit: 342
- Liittynyt: 08 Elo 2010, 23:19
- Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa - Seinäjoki
Re: Kylvöt 2011
Tämmöinen mukava näky oli, kun kävin tilalla poikkeemas. Viereisellä pellolla starttilanta loppui ja selvästi huomaa eron, ei ollut orastunut läheskään yhtä tasaisesti, vaan oli laikukas. Näköjään sillä startilla on merkitystä näin alussa.
Vehnän oraita 14.5.2011, kylvetty 29.4.
Vehnän oraita 14.5.2011, kylvetty 29.4.Re: Kylvöt 2011
Kaikki kylvetty 14.5. Ennätysaikaisin ainakin minun muistini mukaan. Nyt saa niitä luvattuja sateita tulla,kohtuudella. 
Re: Kylvöt 2011
Tänään kylvöt aloitettu, pölyää kauheasti. JOS ei tule haaveria tms. niin huomenna loppuvat. Tuurillaan kerkee levittää apulantoja nurmille ennen sateita.
Re: Kylvöt 2011
Huhtikuun viimeisenä päivänä alkoi kylvöt Trapper-hybridirapsilla ja ma 9.5. kylvin viimeiset viljat. Muutama päivä muuta puuhailua välissä ja tänä viikonloppuna sitten kylvin rypsit. Nyt pitäisi ruveta putsaamaan kylvökalustoa odottamaan syyskylvöjä.
Re: Kylvöt 2011
12.5 kylvöt valmiiksi. maat tänä vuonna kuivia ja todella hyvin muokkautui maat.
Re: Kylvöt 2011
Annas kun arvaan, simultalla kylvetty tuo kuvassa oleva pelto?kevinc kirjoitti:Tämmöinen mukava näky oli, kun kävin tilalla poikkeemas. Viereisellä pellolla starttilanta loppui ja selvästi huomaa eron, ei ollut orastunut läheskään yhtä tasaisesti, vaan oli laikukas. Näköjään sillä startilla on merkitystä näin alussa.
Vehnän oraita 14.5.2011, kylvetty 29.4.
- Auts
- Luokka: >500hv
- Viestit: 800
- Liittynyt: 16 Helmi 2007, 17:47
- Paikkakunta: Etelä-Suomi-> Kanta-Häme-> Janakkala
Re: Kylvöt 2011
Tänään tuli valmiiksi, huoltopuoli kutsuu.
Re: Kylvöt 2011
Samoin. Yarat levitetty kanssa nurmille, sadetta ennusteessa huomisillalle. Jospa se nyt tämän kerran pitäis paikkansaAuts kirjoitti:Tänään tuli valmiiksi, huoltopuoli kutsuu.
- kevinc
- Luokka: yli 300 hv
- Viestit: 342
- Liittynyt: 08 Elo 2010, 23:19
- Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa - Seinäjoki
Re: Kylvöt 2011
Joo, kyllä tuo on Simultalla tunaroitu. Epätasaiset rivivälitkö paljastaa vai mikä? Itselle tuo kyllä kelpaa, ei sillä hetken päästä ole merkitystä, enkä noita naapureita varten ajele.Muumi kirjoitti:Annas kun arvaan, simultalla kylvetty tuo kuvassa oleva pelto?kevinc kirjoitti: Vehnän oraita 14.5.2011, kylvetty 29.4.
Jäi sinne peltoon 200 metriä koneen leveydeltä kylvämättäkin, kun en jatkaessa muistanut, että siemenet loppu kesken vedon ja jatkoin päästä. Saa siinä ny naapurit kauhistella, kun ei se nuori isäntä mitään osaa. Onpahan niilläkin tekemistä.
Re: Kylvöt 2011
Miten paljon laitat starttia yleensä? Ite en oo käyttäny kuin rypsille, 25-30kg/hakevinc kirjoitti:Näköjään sillä startilla on merkitystä näin alussa.
- kevinc
- Luokka: yli 300 hv
- Viestit: 342
- Liittynyt: 08 Elo 2010, 23:19
- Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa - Seinäjoki
Re: Kylvöt 2011
Tänä vuonna vasta ensimmäistä kertaa sitä käytän, mutta sellaista 20-30kg/ha olen sitä laittanut näin kokeeksi. Apulannat on fosforipitoisia, joten joutuu ympäristörajojen mukaan pelata. Ensi vuonna enempi pelkkää typpilannoitetta ja lisään startin käytön varmaankin 40-60kg. Perstuntumalla ei tule sen kalliimmaksi ja saa fosforit sovitettua peltoon kuin peltoon.masto kirjoitti:Miten paljon laitat starttia yleensä? Ite en oo käyttäny kuin rypsille, 25-30kg/hakevinc kirjoitti:Näköjään sillä startilla on merkitystä näin alussa.
Tuo 20kg on kyllä aika vähän, jos sen jakaa hehtaarille. Eihän se ole kuin 2 grammaa neliölle, eli ei montaa murua tule. Eihän se voi oikein tasaisesti jakautua, ennenkuin sataa reilummin, enkä tiedä leviääkö sittenkään.
Re: Kylvöt 2011
Kalit tulee ongelmaksi startin käytöllä, ainakin kalia pidättämättömillä karkeilla mailla, tai ainakin kalin tarpeeseen on puututtava. Itse laitoin starttia 35kg/ha, herneelle hitusen salttua ja starttia 70kg/ha. Startin kanssa tullut pelailtua vuodesta -97, joten jonkinlaista perspektiiviä onkevinc kirjoitti:Tänä vuonna vasta ensimmäistä kertaa sitä käytän, mutta sellaista 20-30kg/ha olen sitä laittanut näin kokeeksi. Apulannat on fosforipitoisia, joten joutuu ympäristörajojen mukaan pelata. Ensi vuonna enempi pelkkää typpilannoitetta ja lisään startin käytön varmaankin 40-60kg. Perstuntumalla ei tule sen kalliimmaksi ja saa fosforit sovitettua peltoon kuin peltoon.masto kirjoitti:Miten paljon laitat starttia yleensä? Ite en oo käyttäny kuin rypsille, 25-30kg/hakevinc kirjoitti:Näköjään sillä startilla on merkitystä näin alussa.
Tuo 20kg on kyllä aika vähän, jos sen jakaa hehtaarille. Eihän se ole kuin 2 grammaa neliölle, eli ei montaa murua tule. Eihän se voi oikein tasaisesti jakautua, ennenkuin sataa reilummin, enkä tiedä leviääkö sittenkään.
Eilen tuli kylvöt valmiiksi lukuunottamatta rypsiä, ja sitäkin harvinaisen vähän. 7.5ha:n lohko keskellä kotivainiota, kynnettävä vielä tai sitten suorakylvönä. Eli yritänkö kolmen tonnin satoa vai tyydynkö kahteen, paras mahdollisuus saada kova "keskisato" rypsistä kun noin vähän ja hyvällä pellolla
- kevinc
- Luokka: yli 300 hv
- Viestit: 342
- Liittynyt: 08 Elo 2010, 23:19
- Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa - Seinäjoki
Re: Kylvöt 2011
Mulle tulee tuota naudan lietelantaa melkein kaikille pelloille sellainen 20 mottia vuodessa, joten kalin tarve hoituu siinä. Nykyisin Winsu valittaakin aina kalin tarpeen ylittymisestä reilusti. En tiedä sitten miten vaarallista se on, mutta eihän siihen mitään ympäristörajaa taida olla.Jari kirjoitti:Kalit tulee ongelmaksi startin käytöllä, ainakin kalia pidättämättömillä karkeilla mailla, tai ainakin kalin tarpeeseen on puututtava.kevinc kirjoitti:
Ensi vuonna enempi pelkkää typpilannoitetta ja lisään startin käytön varmaankin 40-60kg. Perstuntumalla ei tule sen kalliimmaksi ja saa fosforit sovitettua peltoon kuin peltoon.