Kylvöt 2011

Yleinen keskustelua kasviviljelystä. Viljalajikkeista, tuotannosta, laadusta, ym...

Valvoja: Farmari-ryhmä

Avatar
sirkussonni
Luokka: >500hv
Viestit: 741
Liittynyt: 28 Helmi 2007, 16:46
Paikkakunta: Varsinaisesti Suomesta

Re: Kylvöt 2011

Lukematon viesti Kirjoittaja sirkussonni »

Nyt on jo 5mm mittarissa! Nyt on luvassa kosteaa keliä lähes koko viikoksi, onko parempaa alkua oraille.......
Avatar
sokuri
Luokka: yli 200 hv
Viestit: 280
Liittynyt: 25 Joulu 2008, 16:58

Re: Kylvöt 2011

Lukematon viesti Kirjoittaja sokuri »

Hyvältä näyttää; tänään 10 milliä vettä, vehnät just pinnalla, noh ruiskin varmaan piristynee näistä sateista, vaikka sato-odotus heikohko ( lumihome vei..)
Avatar
kevinc
Luokka: yli 300 hv
Viestit: 342
Liittynyt: 08 Elo 2010, 23:19
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa - Seinäjoki

Re: Kylvöt 2011

Lukematon viesti Kirjoittaja kevinc »

Tämmöinen mukava näky oli, kun kävin tilalla poikkeemas. Viereisellä pellolla starttilanta loppui ja selvästi huomaa eron, ei ollut orastunut läheskään yhtä tasaisesti, vaan oli laikukas. Näköjään sillä startilla on merkitystä näin alussa.
Kuva Vehnän oraita 14.5.2011, kylvetty 29.4.
Avatar
Vesa
Luokka: >500hv
Viestit: 624
Liittynyt: 25 Touko 2006, 08:44
Paikkakunta: Kokkola

Re: Kylvöt 2011

Lukematon viesti Kirjoittaja Vesa »

Kaikki kylvetty 14.5. Ennätysaikaisin ainakin minun muistini mukaan. Nyt saa niitä luvattuja sateita tulla,kohtuudella. :D
Avatar
O.J.
Luokka: >500hv
Viestit: 1684
Liittynyt: 01 Syys 2005, 21:42
Paikkakunta: Koillis-Savo

Re: Kylvöt 2011

Lukematon viesti Kirjoittaja O.J. »

Tänään kylvöt aloitettu, pölyää kauheasti. JOS ei tule haaveria tms. niin huomenna loppuvat. Tuurillaan kerkee levittää apulantoja nurmille ennen sateita.
Avatar
turkki
Luokka: yli 300 hv
Viestit: 384
Liittynyt: 13 Heinä 2005, 12:27
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Kylvöt 2011

Lukematon viesti Kirjoittaja turkki »

Huhtikuun viimeisenä päivänä alkoi kylvöt Trapper-hybridirapsilla ja ma 9.5. kylvin viimeiset viljat. Muutama päivä muuta puuhailua välissä ja tänä viikonloppuna sitten kylvin rypsit. Nyt pitäisi ruveta putsaamaan kylvökalustoa odottamaan syyskylvöjä.
jonnumään
Luokka: yli 100 hv
Viestit: 109
Liittynyt: 04 Tammi 2010, 16:17

Re: Kylvöt 2011

Lukematon viesti Kirjoittaja jonnumään »

12.5 kylvöt valmiiksi. maat tänä vuonna kuivia ja todella hyvin muokkautui maat.
Muumi
Luokka: Polkutraktori
Viestit: 3
Liittynyt: 15 Touko 2011, 10:48

Re: Kylvöt 2011

Lukematon viesti Kirjoittaja Muumi »

kevinc kirjoitti:Tämmöinen mukava näky oli, kun kävin tilalla poikkeemas. Viereisellä pellolla starttilanta loppui ja selvästi huomaa eron, ei ollut orastunut läheskään yhtä tasaisesti, vaan oli laikukas. Näköjään sillä startilla on merkitystä näin alussa.
Kuva Vehnän oraita 14.5.2011, kylvetty 29.4.
Annas kun arvaan, simultalla kylvetty tuo kuvassa oleva pelto?
Avatar
Auts
Luokka: >500hv
Viestit: 800
Liittynyt: 16 Helmi 2007, 17:47
Paikkakunta: Etelä-Suomi-> Kanta-Häme-> Janakkala

Re: Kylvöt 2011

Lukematon viesti Kirjoittaja Auts »

Tänään tuli valmiiksi, huoltopuoli kutsuu.
Avatar
O.J.
Luokka: >500hv
Viestit: 1684
Liittynyt: 01 Syys 2005, 21:42
Paikkakunta: Koillis-Savo

Re: Kylvöt 2011

Lukematon viesti Kirjoittaja O.J. »

Auts kirjoitti:Tänään tuli valmiiksi, huoltopuoli kutsuu.
Samoin. Yarat levitetty kanssa nurmille, sadetta ennusteessa huomisillalle. Jospa se nyt tämän kerran pitäis paikkansa :wink:
Avatar
kevinc
Luokka: yli 300 hv
Viestit: 342
Liittynyt: 08 Elo 2010, 23:19
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa - Seinäjoki

Re: Kylvöt 2011

Lukematon viesti Kirjoittaja kevinc »

Muumi kirjoitti:
kevinc kirjoitti: Vehnän oraita 14.5.2011, kylvetty 29.4.
Annas kun arvaan, simultalla kylvetty tuo kuvassa oleva pelto?
Joo, kyllä tuo on Simultalla tunaroitu. Epätasaiset rivivälitkö paljastaa vai mikä? Itselle tuo kyllä kelpaa, ei sillä hetken päästä ole merkitystä, enkä noita naapureita varten ajele.

Jäi sinne peltoon 200 metriä koneen leveydeltä kylvämättäkin, kun en jatkaessa muistanut, että siemenet loppu kesken vedon ja jatkoin päästä. Saa siinä ny naapurit kauhistella, kun ei se nuori isäntä mitään osaa. Onpahan niilläkin tekemistä.
masto
Luokka: >500hv
Viestit: 615
Liittynyt: 19 Loka 2007, 08:19
Paikkakunta: Lieto

Re: Kylvöt 2011

Lukematon viesti Kirjoittaja masto »

kevinc kirjoitti:Näköjään sillä startilla on merkitystä näin alussa.
Miten paljon laitat starttia yleensä? Ite en oo käyttäny kuin rypsille, 25-30kg/ha
Avatar
kevinc
Luokka: yli 300 hv
Viestit: 342
Liittynyt: 08 Elo 2010, 23:19
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa - Seinäjoki

Re: Kylvöt 2011

Lukematon viesti Kirjoittaja kevinc »

masto kirjoitti:
kevinc kirjoitti:Näköjään sillä startilla on merkitystä näin alussa.
Miten paljon laitat starttia yleensä? Ite en oo käyttäny kuin rypsille, 25-30kg/ha
Tänä vuonna vasta ensimmäistä kertaa sitä käytän, mutta sellaista 20-30kg/ha olen sitä laittanut näin kokeeksi. Apulannat on fosforipitoisia, joten joutuu ympäristörajojen mukaan pelata. Ensi vuonna enempi pelkkää typpilannoitetta ja lisään startin käytön varmaankin 40-60kg. Perstuntumalla ei tule sen kalliimmaksi ja saa fosforit sovitettua peltoon kuin peltoon.

Tuo 20kg on kyllä aika vähän, jos sen jakaa hehtaarille. Eihän se ole kuin 2 grammaa neliölle, eli ei montaa murua tule. Eihän se voi oikein tasaisesti jakautua, ennenkuin sataa reilummin, enkä tiedä leviääkö sittenkään.
Avatar
Jari
Luokka: >500hv
Viestit: 3510
Liittynyt: 05 Touko 2005, 10:05
Paikkakunta: K-Pohjanmaa

Re: Kylvöt 2011

Lukematon viesti Kirjoittaja Jari »

kevinc kirjoitti:
masto kirjoitti:
kevinc kirjoitti:Näköjään sillä startilla on merkitystä näin alussa.
Miten paljon laitat starttia yleensä? Ite en oo käyttäny kuin rypsille, 25-30kg/ha
Tänä vuonna vasta ensimmäistä kertaa sitä käytän, mutta sellaista 20-30kg/ha olen sitä laittanut näin kokeeksi. Apulannat on fosforipitoisia, joten joutuu ympäristörajojen mukaan pelata. Ensi vuonna enempi pelkkää typpilannoitetta ja lisään startin käytön varmaankin 40-60kg. Perstuntumalla ei tule sen kalliimmaksi ja saa fosforit sovitettua peltoon kuin peltoon.

Tuo 20kg on kyllä aika vähän, jos sen jakaa hehtaarille. Eihän se ole kuin 2 grammaa neliölle, eli ei montaa murua tule. Eihän se voi oikein tasaisesti jakautua, ennenkuin sataa reilummin, enkä tiedä leviääkö sittenkään.
Kalit tulee ongelmaksi startin käytöllä, ainakin kalia pidättämättömillä karkeilla mailla, tai ainakin kalin tarpeeseen on puututtava. Itse laitoin starttia 35kg/ha, herneelle hitusen salttua ja starttia 70kg/ha. Startin kanssa tullut pelailtua vuodesta -97, joten jonkinlaista perspektiiviä on :) Alussa tein kokeita, ja startin saanut oli selvästi komeampaa oraalle tullessa, nykykoneella ts. vieskalaisella eroa ei huomaa kun muutkin apulannat menee saman vantaan kautta.

Eilen tuli kylvöt valmiiksi lukuunottamatta rypsiä, ja sitäkin harvinaisen vähän. 7.5ha:n lohko keskellä kotivainiota, kynnettävä vielä tai sitten suorakylvönä. Eli yritänkö kolmen tonnin satoa vai tyydynkö kahteen, paras mahdollisuus saada kova "keskisato" rypsistä kun noin vähän ja hyvällä pellolla :)
Avatar
kevinc
Luokka: yli 300 hv
Viestit: 342
Liittynyt: 08 Elo 2010, 23:19
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa - Seinäjoki

Re: Kylvöt 2011

Lukematon viesti Kirjoittaja kevinc »

Jari kirjoitti:
kevinc kirjoitti:
Ensi vuonna enempi pelkkää typpilannoitetta ja lisään startin käytön varmaankin 40-60kg. Perstuntumalla ei tule sen kalliimmaksi ja saa fosforit sovitettua peltoon kuin peltoon.
Kalit tulee ongelmaksi startin käytöllä, ainakin kalia pidättämättömillä karkeilla mailla, tai ainakin kalin tarpeeseen on puututtava.
Mulle tulee tuota naudan lietelantaa melkein kaikille pelloille sellainen 20 mottia vuodessa, joten kalin tarve hoituu siinä. Nykyisin Winsu valittaakin aina kalin tarpeen ylittymisestä reilusti. En tiedä sitten miten vaarallista se on, mutta eihän siihen mitään ympäristörajaa taida olla.
Vastaa Viestiin