Re: Kylvöt 2011
Lähetetty: 14 Touko 2011, 19:55
Nyt on jo 5mm mittarissa! Nyt on luvassa kosteaa keliä lähes koko viikoksi, onko parempaa alkua oraille.......
Jokaisen mielipiteille/ideoille avoin keskustelupalsta, maatalouden eri aiheista. Tule mukaan keskustelemaan. Jollet ole vielä rekisteröitynyt, paina rekisteröidy-tekstiä alapuolella.
http://www.murtola.com/foorum/
Vehnän oraita 14.5.2011, kylvetty 29.4.Annas kun arvaan, simultalla kylvetty tuo kuvassa oleva pelto?kevinc kirjoitti:Tämmöinen mukava näky oli, kun kävin tilalla poikkeemas. Viereisellä pellolla starttilanta loppui ja selvästi huomaa eron, ei ollut orastunut läheskään yhtä tasaisesti, vaan oli laikukas. Näköjään sillä startilla on merkitystä näin alussa.
Vehnän oraita 14.5.2011, kylvetty 29.4.
Samoin. Yarat levitetty kanssa nurmille, sadetta ennusteessa huomisillalle. Jospa se nyt tämän kerran pitäis paikkansaAuts kirjoitti:Tänään tuli valmiiksi, huoltopuoli kutsuu.
Joo, kyllä tuo on Simultalla tunaroitu. Epätasaiset rivivälitkö paljastaa vai mikä? Itselle tuo kyllä kelpaa, ei sillä hetken päästä ole merkitystä, enkä noita naapureita varten ajele.Muumi kirjoitti:Annas kun arvaan, simultalla kylvetty tuo kuvassa oleva pelto?kevinc kirjoitti: Vehnän oraita 14.5.2011, kylvetty 29.4.
Miten paljon laitat starttia yleensä? Ite en oo käyttäny kuin rypsille, 25-30kg/hakevinc kirjoitti:Näköjään sillä startilla on merkitystä näin alussa.
Tänä vuonna vasta ensimmäistä kertaa sitä käytän, mutta sellaista 20-30kg/ha olen sitä laittanut näin kokeeksi. Apulannat on fosforipitoisia, joten joutuu ympäristörajojen mukaan pelata. Ensi vuonna enempi pelkkää typpilannoitetta ja lisään startin käytön varmaankin 40-60kg. Perstuntumalla ei tule sen kalliimmaksi ja saa fosforit sovitettua peltoon kuin peltoon.masto kirjoitti:Miten paljon laitat starttia yleensä? Ite en oo käyttäny kuin rypsille, 25-30kg/hakevinc kirjoitti:Näköjään sillä startilla on merkitystä näin alussa.
Kalit tulee ongelmaksi startin käytöllä, ainakin kalia pidättämättömillä karkeilla mailla, tai ainakin kalin tarpeeseen on puututtava. Itse laitoin starttia 35kg/ha, herneelle hitusen salttua ja starttia 70kg/ha. Startin kanssa tullut pelailtua vuodesta -97, joten jonkinlaista perspektiiviä onkevinc kirjoitti:Tänä vuonna vasta ensimmäistä kertaa sitä käytän, mutta sellaista 20-30kg/ha olen sitä laittanut näin kokeeksi. Apulannat on fosforipitoisia, joten joutuu ympäristörajojen mukaan pelata. Ensi vuonna enempi pelkkää typpilannoitetta ja lisään startin käytön varmaankin 40-60kg. Perstuntumalla ei tule sen kalliimmaksi ja saa fosforit sovitettua peltoon kuin peltoon.masto kirjoitti:Miten paljon laitat starttia yleensä? Ite en oo käyttäny kuin rypsille, 25-30kg/hakevinc kirjoitti:Näköjään sillä startilla on merkitystä näin alussa.
Tuo 20kg on kyllä aika vähän, jos sen jakaa hehtaarille. Eihän se ole kuin 2 grammaa neliölle, eli ei montaa murua tule. Eihän se voi oikein tasaisesti jakautua, ennenkuin sataa reilummin, enkä tiedä leviääkö sittenkään.
Mulle tulee tuota naudan lietelantaa melkein kaikille pelloille sellainen 20 mottia vuodessa, joten kalin tarve hoituu siinä. Nykyisin Winsu valittaakin aina kalin tarpeen ylittymisestä reilusti. En tiedä sitten miten vaarallista se on, mutta eihän siihen mitään ympäristörajaa taida olla.Jari kirjoitti:Kalit tulee ongelmaksi startin käytöllä, ainakin kalia pidättämättömillä karkeilla mailla, tai ainakin kalin tarpeeseen on puututtava.kevinc kirjoitti:
Ensi vuonna enempi pelkkää typpilannoitetta ja lisään startin käytön varmaankin 40-60kg. Perstuntumalla ei tule sen kalliimmaksi ja saa fosforit sovitettua peltoon kuin peltoon.