Jokaisen mielipiteille/ideoille avoin keskustelupalsta, maatalouden eri aiheista. Tule mukaan keskustelemaan. Jollet ole vielä rekisteröitynyt, paina rekisteröidy-tekstiä alapuolella.
Rubinjo kirjoitti:Toi lt. vaatimus ei kuulemma tarkota mitään hetkellistä lämpötilaa, vaan usean vrk.:n ajanjakson tulee olla lämmin.
Tosin Wilpolla luulis lämmön riitävän. Kanattaa olla Berneriläisiin yhteydessä.
Tuossa on kuva Ariane S vaikutuksesta pahimmissa kohtaa. Annostus 2 L /ha. Ei ole paljon ollut pillikkeeseen vaikutusta,
Olitko Berneriin yhteydessä? Sulla on ainakin tarkat säätilastot tukenas.
Kyl noin kalliin ja huono/vaikeen aineen voi näemmä unohtaa.
Rubinjo kirjoitti:
Olitko Berneriin yhteydessä? Sulla on ainakin tarkat säätilastot tukenas.
Kyl noin kalliin ja huono/vaikeen aineen voi näemmä unohtaa.
Ei ole varmaan aineen syytä tuo, itsellä sama tilanne pillikettä mutta myös savikkaa ration jäljiltä, vaikka tehon pitäisi olla hyvä noihin ja edellisvuosina on tehonnut ihan hyvin. Olen myös muita peltoja katsellut niin pillikettä on melkein kaikissa jonkinverran ja varmasti on monenlaisilla aineilla ruiskutettu. Jostain syystä tänävuonna ei vaan tehonnut.
Osalle ruiskutin vesistörajoitusten takia pelkkää trioa, eikä se kanssa näytä juuri ollenkaan tehonneen. Varmaan viileä ja sateinen sää vaikutti. Primus + ratio laihallakin seoksella 0,05l + 1tab tehosi hyvin.
Wilpo kirjoitti:
Tuossa on kuva Ariane S vaikutuksesta pahimmissa kohtaa. Annostus 2 L /ha. Ei ole paljon ollut pillikkeeseen vaikutusta,
Onko tuolla lohkolla ollut rypsiä lähivuosina?
Ei ole ainaan kymmeneen vuoteen ollu. Tämä oli kevät kynnetty ruismaa. Tämä ei ole ainoa pelto missä pillike on selvinnyt arianelta, mutta tässä pellossa ylivoimaisesti eniten.
Wilpo kirjoitti:Tämä oli kevätkynnetty ruismaa. Tämä ei ole ainoa pelto missä pillike on selvinnyt arianelta, mutta tässä pellossa ylivoimaisesti eniten.
Olin jo ihan varma, että se on ollut rypsimaana viime vuonna. Kevätkyntö kyllä osaltaan selittää tuota pillikkeen invaasiota; kevätkynnöksessä rikkasiemenet itävät vaikka olisivat melko syvälläkin, maa, kun jää sopivan huokoiseksi ja ilmavaksi. Pintaan saakka tuleminen kestää kuitenkin näiltä syvemmälle joutuneilta siemeniltä niin kauan, että yleensä rikkaruiskutukset on jo tehty näiden tullessa pintaan. Sitten yks kaks pelto onkin täynnä hyvän juuriston omaavaa ja vahvaa rikkakasvia.
Wilpo kirjoitti:Tuossa on kuva Ariane S vaikutuksesta pahimmissa kohtaa. Annostus 2 L /ha. Ei ole paljon ollut pillikkeeseen vaikutusta, :?
Minkä kokosia oli nuo selvinneet pillikkeet ruiskutushetkellä? Kyllä mä tommoseen ajasin jo uuestaan rikka-aineen. Ittellä ei ole läheskään nuin tihiässä selvinneitä pillikkeitä, vaikka Ariane-annos oli vain 1,3-1,6L/ha. Nyt ovat jo jääneet ohran jalkoihin, ettei tartte niitä enää kurittaa.
Wilpo kirjoitti:Tuossa on kuva Ariane S vaikutuksesta pahimmissa kohtaa. Annostus 2 L /ha. Ei ole paljon ollut pillikkeeseen vaikutusta,
Minkä kokosia oli nuo selvinneet pillikkeet ruiskutushetkellä? Kyllä mä tommoseen ajasin jo uuestaan rikka-aineen. Ittellä ei ole läheskään nuin tihiässä selvinneitä pillikkeitä, vaikka Ariane-annos oli vain 1,3-1,6L/ha. Nyt ovat jo jääneet ohran jalkoihin, ettei tartte niitä enää kurittaa.
Pillikkeet oli ruiskutus hetkellä aika tarkkaan yhtäpitkään viljan kanssa (n. 15-20cm). Tänään vedin tautiaineen ja korrensääteen kanssa logrania täyden annoksen tuohon peltoon. Katotaan mitä pillikkeet sanoo tuohon.
Mitä rikka-ainetta ja palijoko lippulehelle, jos vaihtoehot on Ratio, MCPA, Ariane S, Cantor ja Trio. Sekaan tulis Stratekua 0,5L/ha. Rikkana enimmäkseen isohkoja pillikkeitä.
Edit: Takana on pari lämmintä päivää, ja ruiskutushetken lämpötila huitelee +10°C paikkeilla.
Kaupoi kirjoitti:Mitä rikka-ainetta ja palijoko lippulehelle, jos vaihtoehot on Ratio, MCPA, Ariane S, Cantor ja Trio. Sekaan tulis Stratekua 0,5L/ha. Rikkana enimmäkseen isohkoja pillikkeitä.
Edit: Takana on pari lämmintä päivää, ja ruiskutushetken lämpötila huitelee +10°C paikkeilla.
Cantoria laittaisin. Täytyy vetää takaisin parin vuoden takaisia kommentteja Cantorin tehosta,tänä vuonna kaikki läpi cantorilla ja hyvin on pelittänyt. Tiedä miksei toiminut edellisellä kerralla vaikka olosuhteet silloinkin hyvät.
Kaupoi kirjoitti:Mitä rikka-ainetta ja palijoko lippulehelle, jos vaihtoehot on Ratio, MCPA, Ariane S, Cantor ja Trio. Sekaan tulis Stratekua 0,5L/ha. Rikkana enimmäkseen isohkoja pillikkeitä.
MCPA:ta ei ainakaan kannata ajella, kärventää lehdet. Grammaaineet hellävaraisempia ja melkein itse kanssa tuon cantorin kannalle taipuisin ja täysi annos kannattanee ajella, ratiolla pitäis olla vielä parempi teho joten sekin kaiketi ihan ok.
Wilpo kirjoitti:
Onko tuolla lohkolla ollut rypsiä lähivuosina?
Ei ole ainaan kymmeneen vuoteen ollu. Tämä oli kevät kynnetty ruismaa. Tämä ei ole ainoa pelto missä pillike on selvinnyt arianelta, mutta tässä pellossa ylivoimaisesti eniten.
--onko varma,että pillike ei itänyt ruiskutuksen jälkeen?
--outo homma,minä olen pitänyt arianea todella tehokkaana aineena,sillä olen korjannut muiden 'jämät'.
--tänä vuonna ajoin RatioComboa,johtuen valvatin vähyydestä arianekuurin jälkeen