Mettäkärryt
Valvoja: Farmari-ryhmä
***onhan aisallikin painoa. kait siinä rajoittaa muut tekijät kantavuutta, runko,teli,kääntönivel,tapit,ym,ym.antrai kirjoitti:Millä muuten selittyy, että esim hyväkoneen myymässä 10t telissä käytetään napoja joiden kestävyys on 3500kg/kpl? Onko lasku niin että paino on aina tasaisesti neljällä navalla joiden kantavuus siis yhteensä 14000kg.
Niin, niistä mitoituksista. Riippuu hiukan....
Itse tein pieneen kaksipalkkikärryyn siirrettävän akselin ja raidevälin laitoin samanlevyiseksi veturin kanssa. Kuormain traktorissa ja kärryn vetopiste niin kaukana, että se seuraa samaa jälkeä traktorin kanssa. Nosturilla saa kärryn ylös esim peruuttaessa. Etusermiä ei ole, jolloin saadaan taakat kuormaan aina niin että nostopiste on samalla kohdalla.
Ratkaisu on hyvä harvennuksilla täällä kallioisella ja rikkonaisella rannikkoseudulla. Hakkuutyömailla kapasiteetti loppuu ja pitää laittaa vars. tukkikärry ja nosturi aisalle. Vars hakkuilla kun ei ole merkitystä ketteryydellä niinkään. Tosin aika harva on itse ajanut tai hakannut aukkoja viime vuosina. Ei tule hetimiten yhtään ainutta mieleen, jos en itseäni laske mukaan.
Ja aasinsiltaa käyttäen sivuan.
Miten muuten muodostuu kantohakkuun kustannus? Ovat olleet monet melko pettyneitä. Yksikin heppu joutui maksamaan yhtiölle, kun oli kantokauppa huonosta haapaisesta leimikosta. Jotain kustannuksia joita ei oltu osattu ennakoida, tuohon siis oli tullut. Tai olisi helpompi varmaan kysyä, mitä noteerattuihin kantohintoihin sisältyy.
Selvinneekö tuollainen asia jostain päin internettiä. Joskus olen yrittänyt hakea, mutta huonoin tuloksin.
Liittyy kärryasiaan siten, että onko yleensäkään enää kannattavaa pitää varsinaista ajokalustoa itsellä.
Itse tein pieneen kaksipalkkikärryyn siirrettävän akselin ja raidevälin laitoin samanlevyiseksi veturin kanssa. Kuormain traktorissa ja kärryn vetopiste niin kaukana, että se seuraa samaa jälkeä traktorin kanssa. Nosturilla saa kärryn ylös esim peruuttaessa. Etusermiä ei ole, jolloin saadaan taakat kuormaan aina niin että nostopiste on samalla kohdalla.
Ratkaisu on hyvä harvennuksilla täällä kallioisella ja rikkonaisella rannikkoseudulla. Hakkuutyömailla kapasiteetti loppuu ja pitää laittaa vars. tukkikärry ja nosturi aisalle. Vars hakkuilla kun ei ole merkitystä ketteryydellä niinkään. Tosin aika harva on itse ajanut tai hakannut aukkoja viime vuosina. Ei tule hetimiten yhtään ainutta mieleen, jos en itseäni laske mukaan.
Ja aasinsiltaa käyttäen sivuan.
Miten muuten muodostuu kantohakkuun kustannus? Ovat olleet monet melko pettyneitä. Yksikin heppu joutui maksamaan yhtiölle, kun oli kantokauppa huonosta haapaisesta leimikosta. Jotain kustannuksia joita ei oltu osattu ennakoida, tuohon siis oli tullut. Tai olisi helpompi varmaan kysyä, mitä noteerattuihin kantohintoihin sisältyy.
Selvinneekö tuollainen asia jostain päin internettiä. Joskus olen yrittänyt hakea, mutta huonoin tuloksin.
Liittyy kärryasiaan siten, että onko yleensäkään enää kannattavaa pitää varsinaista ajokalustoa itsellä.
- forssu
- Luokka: yli 300 hv
- Viestit: 459
- Liittynyt: 28 Loka 2006, 20:52
- Paikkakunta: suomes kai
- Viesti:
onko kukaan hommannu noita Jaskarin mettäkärryjä? http://www.traktorimuseo.fi olis tarkotus hommata tollaset ku tymppii ainainen keuliminen mettäs ku kuorma on peräkauhas ja olishan toi turvallisempi ku kuorma on kärry eikä perä kauhas.kärryn kuva löytyy kun painaa sitä myydään otsaketta tosta traktorimuseon sivulta
-
Valmettimies
- Luokka: yli 300 hv
- Viestit: 369
- Liittynyt: 02 Heinä 2005, 19:44
- Paikkakunta: Karvia
-
Valmettimies
- Luokka: yli 300 hv
- Viestit: 369
- Liittynyt: 02 Heinä 2005, 19:44
- Paikkakunta: Karvia
Tuoski olis tollaset mettäkärryt myynnis kyllä noillaki ajelee puita:
http://www.nettikone.com/viewMachine.ph ... ine=577737
http://www.nettikone.com/viewMachine.ph ... ine=577737
Minulle kyllä tulee tuolta perälevy...Valmettimies kirjoitti:Tuoski olis tollaset mettäkärryt myynnis kyllä noillaki ajelee puita:
http://www.nettikone.com/viewMachine.ph ... ine=577737
Telikärry, kolmet karikot, etusermi ja hydraulinen aisanohjaus, semmosia suosittelisin.
Edit: Ei kun onhan tuolla kärrykin
Viimeksi muokannut O.J., 19 Joulu 2006, 19:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- forssu
- Luokka: yli 300 hv
- Viestit: 459
- Liittynyt: 28 Loka 2006, 20:52
- Paikkakunta: suomes kai
- Viesti:
sais vain olla teliValmettimies kirjoitti:Tuoski olis tollaset mettäkärryt myynnis kyllä noillaki ajelee puita:
http://www.nettikone.com/viewMachine.ph ... ine=577737
- forssu
- Luokka: yli 300 hv
- Viestit: 459
- Liittynyt: 28 Loka 2006, 20:52
- Paikkakunta: suomes kai
- Viesti:
ne tulis fordson majorin perään ja ei niillä nyt niin hirviästi puita ajettaasi mutta se teli tosiaan sais ollaO.J. kirjoitti:Minulle kyllä tulee tuolta perälevy...Valmettimies kirjoitti:Tuoski olis tollaset mettäkärryt myynnis kyllä noillaki ajelee puita:
http://www.nettikone.com/viewMachine.ph ... ine=577737
Telikärry, kolmet karikot, etusermi ja hydraulinen aisanohjaus, semmosia suosittelisin.
-
Valmettimies
- Luokka: yli 300 hv
- Viestit: 369
- Liittynyt: 02 Heinä 2005, 19:44
- Paikkakunta: Karvia
Tarjoa 450€. Ehdottomasti liikaa 2K€ tuon heppoisen kuvan perusteella,mullois pieni reki myynnissä 600€:n hinnalla ja siihen saat akseliston ja renkaat alle tonnin kokonaishinnalla...forssu kirjoitti:2 tonttua niistä olis pyynti onko liikaa vai ei? on niis ny kuitenki uuret navat plus kummit. ostanko vai enkö![]()
vastailkaapas
- forssu
- Luokka: yli 300 hv
- Viestit: 459
- Liittynyt: 28 Loka 2006, 20:52
- Paikkakunta: suomes kai
- Viesti:
joo munki mielestä toi on hirviä hinta. nyt kuitenki aion itte teherä ne kärrit.kattelin tos vanhaa ikh:oon lehtä ja siinä oli henkilöauton peräkärryn pyöriä ja napoja myynnis aika halvalla hinnalla. kyllä ne auton pyörät tos mun vähäises mettäajos menöö aiva täyrestä ku ne kärryt tuloo pikkasen pienemmät vielä kun noi Jaskari kärryt. 