Sivu 2/4

Lähetetty: 08 Joulu 2006, 16:31
Kirjoittaja tv43
Vetovarsi ohjaus ei varmaan toimi minun ajoissa. Sen verran ajomatkaa
että yritän 7-10 kuution kuormia , ja nytkin paukkuu ja kolisee vetovarret
kärryn aisaan ojia ja kantoja ylittäessä . Pahimmassa ojassa hytin katto
nojasi aisalla olevaan kuormaajaan . Mutta se hydraulinen aisaohjaus .....

Lähetetty: 10 Joulu 2006, 22:10
Kirjoittaja antrai
Millä muuten selittyy, että esim hyväkoneen myymässä 10t telissä käytetään napoja joiden kestävyys on 3500kg/kpl? Onko lasku niin että paino on aina tasaisesti neljällä navalla joiden kantavuus siis yhteensä 14000kg.

Lähetetty: 10 Joulu 2006, 22:32
Kirjoittaja mika
antrai kirjoitti:Millä muuten selittyy, että esim hyväkoneen myymässä 10t telissä käytetään napoja joiden kestävyys on 3500kg/kpl? Onko lasku niin että paino on aina tasaisesti neljällä navalla joiden kantavuus siis yhteensä 14000kg.
***onhan aisallikin painoa. kait siinä rajoittaa muut tekijät kantavuutta, runko,teli,kääntönivel,tapit,ym,ym.

Lähetetty: 14 Joulu 2006, 23:20
Kirjoittaja ATH
Niin, niistä mitoituksista. Riippuu hiukan....

Itse tein pieneen kaksipalkkikärryyn siirrettävän akselin ja raidevälin laitoin samanlevyiseksi veturin kanssa. Kuormain traktorissa ja kärryn vetopiste niin kaukana, että se seuraa samaa jälkeä traktorin kanssa. Nosturilla saa kärryn ylös esim peruuttaessa. Etusermiä ei ole, jolloin saadaan taakat kuormaan aina niin että nostopiste on samalla kohdalla.

Ratkaisu on hyvä harvennuksilla täällä kallioisella ja rikkonaisella rannikkoseudulla. Hakkuutyömailla kapasiteetti loppuu ja pitää laittaa vars. tukkikärry ja nosturi aisalle. Vars hakkuilla kun ei ole merkitystä ketteryydellä niinkään. Tosin aika harva on itse ajanut tai hakannut aukkoja viime vuosina. Ei tule hetimiten yhtään ainutta mieleen, jos en itseäni laske mukaan.

Ja aasinsiltaa käyttäen sivuan.

Miten muuten muodostuu kantohakkuun kustannus? Ovat olleet monet melko pettyneitä. Yksikin heppu joutui maksamaan yhtiölle, kun oli kantokauppa huonosta haapaisesta leimikosta. Jotain kustannuksia joita ei oltu osattu ennakoida, tuohon siis oli tullut. Tai olisi helpompi varmaan kysyä, mitä noteerattuihin kantohintoihin sisältyy.

Selvinneekö tuollainen asia jostain päin internettiä. Joskus olen yrittänyt hakea, mutta huonoin tuloksin.

Liittyy kärryasiaan siten, että onko yleensäkään enää kannattavaa pitää varsinaista ajokalustoa itsellä.

Lähetetty: 19 Joulu 2006, 16:39
Kirjoittaja forssu
onko kukaan hommannu noita Jaskarin mettäkärryjä? http://www.traktorimuseo.fi olis tarkotus hommata tollaset ku tymppii ainainen keuliminen mettäs ku kuorma on peräkauhas ja olishan toi turvallisempi ku kuorma on kärry eikä perä kauhas.kärryn kuva löytyy kun painaa sitä myydään otsaketta tosta traktorimuseon sivulta

Lähetetty: 19 Joulu 2006, 17:58
Kirjoittaja Valmettimies
Kai noilla paremmin puita kiikuttaa ku peräkauhalla.

Lähetetty: 19 Joulu 2006, 19:00
Kirjoittaja forssu
joo kyllä niillä tosiaan sais tuotua palio turvallisemminki ku kauhalla ei ainakaa tarvittisi peliätä koska majuri keulii ympäri. mutta eihän nuo nyt miltään pahoilta näytä vai mitä muut meinaa. on siinä uuret renkaat ja navat ja muutenki komiasti tehty :roll: :lol:

Lähetetty: 19 Joulu 2006, 19:36
Kirjoittaja Valmettimies
Tuoski olis tollaset mettäkärryt myynnis kyllä noillaki ajelee puita:
http://www.nettikone.com/viewMachine.ph ... ine=577737

Lähetetty: 19 Joulu 2006, 19:48
Kirjoittaja O.J.
Valmettimies kirjoitti:Tuoski olis tollaset mettäkärryt myynnis kyllä noillaki ajelee puita:
http://www.nettikone.com/viewMachine.ph ... ine=577737
Minulle kyllä tulee tuolta perälevy...

Telikärry, kolmet karikot, etusermi ja hydraulinen aisanohjaus, semmosia suosittelisin.

Edit: Ei kun onhan tuolla kärrykin :oops:

Lähetetty: 19 Joulu 2006, 19:49
Kirjoittaja forssu
Valmettimies kirjoitti:Tuoski olis tollaset mettäkärryt myynnis kyllä noillaki ajelee puita:
http://www.nettikone.com/viewMachine.ph ... ine=577737
sais vain olla teli :oops:

Lähetetty: 19 Joulu 2006, 19:52
Kirjoittaja forssu
O.J. kirjoitti:
Valmettimies kirjoitti:Tuoski olis tollaset mettäkärryt myynnis kyllä noillaki ajelee puita:
http://www.nettikone.com/viewMachine.ph ... ine=577737
Minulle kyllä tulee tuolta perälevy...

Telikärry, kolmet karikot, etusermi ja hydraulinen aisanohjaus, semmosia suosittelisin.:oops:
ne tulis fordson majorin perään ja ei niillä nyt niin hirviästi puita ajettaasi mutta se teli tosiaan sais olla :roll:

Lähetetty: 20 Joulu 2006, 19:19
Kirjoittaja forssu
2 tonttua niistä olis pyynti onko liikaa vai ei? on niis ny kuitenki uuret navat plus kummit. ostanko vai enkö :?:
vastailkaapas

Lähetetty: 21 Joulu 2006, 20:08
Kirjoittaja Valmettimies
:shock: No jo on hinta keksitty, on niin kevyesti tehdyt että sopis paremmin mönkijän ku raktorin perään. Mun mielestä on liian kallis, tai en ainakaa maksaisi koska vahvempi rakenteisiakin on saatavis ja halvemmalla. En pelkästä telistä maksaisi 1500€ enempää...

Lähetetty: 21 Joulu 2006, 20:14
Kirjoittaja Jari
forssu kirjoitti:2 tonttua niistä olis pyynti onko liikaa vai ei? on niis ny kuitenki uuret navat plus kummit. ostanko vai enkö :?:
vastailkaapas
Tarjoa 450€. Ehdottomasti liikaa 2K€ tuon heppoisen kuvan perusteella,mullois pieni reki myynnissä 600€:n hinnalla ja siihen saat akseliston ja renkaat alle tonnin kokonaishinnalla...

Lähetetty: 21 Joulu 2006, 20:23
Kirjoittaja forssu
joo munki mielestä toi on hirviä hinta. nyt kuitenki aion itte teherä ne kärrit.kattelin tos vanhaa ikh:oon lehtä ja siinä oli henkilöauton peräkärryn pyöriä ja napoja myynnis aika halvalla hinnalla. kyllä ne auton pyörät tos mun vähäises mettäajos menöö aiva täyrestä ku ne kärryt tuloo pikkasen pienemmät vielä kun noi Jaskari kärryt. 8)