Sähkövikaa New Hollandissa?

Keskustelua traktoreista ja työkoneista. Uusista malleista, vioista, parannuksista.

Valvoja: Farmari-ryhmä

zuukke
Luokka: 50 hv., takaveto

Lukematon viesti Kirjoittaja zuukke »

dualpower kirjoitti:Mikä on zuukken Nyykkärin malli ja millä vaihteistolla varustettu?
Eri mallien välillä on eroja kalibroinnin suorittamisessa.
no toi nyykkäri minkä vaihteiston kalibroinnista puhun niin on 40-sarjalainen sle vaihteistolla, eli neliportainen pikavaihde.
dualpower
Luokka: Piikkipyörätrak. 20 hv

Lukematon viesti Kirjoittaja dualpower »

Käsijarru päälle.
Paina kytkin ja molemmat vaihdenapit pohjaan ja käynnistä moottori.
Kojetulun alareunassa pitäisi lukea CAL, vapauta napit, siirrä kaikki 3 vaihdetankoa eteen jaa nosta varovasti kytkin ylös, traktorin ei pitäisi liikkua.
Käsikaasulla moottorin kierrokset 1200:n.
Paina jänisnappi pohjaan ja pidä se pohjassa. Näytössä pitäisi näkyä C3 ja numeroarvo, joka alkaa kasvaa, kunnes moottorin kierrokset vähän laskevat ja numero ei enää muutu, jolloin vapautat napin.

Seuraavaksi kilpikonnapainike pohjaan, näyttöön tulee C4 ja numero, joka alkaa suurentua. Ja taas nappi pohjassa, kunnes numero ei enää muutu, vapauta nappi.

Seuraavaksi kytkin pohjaan, aluevaihde vapaalle ja kytkin ylös.
Taas jänisnappi pohjaan, nyt näytössä on C1 ja numero.
Kilpikonnanapilla kalibroidaan C2 samalla tavalla kuin muutkin.

Jos napin painamisen jälkeen näyttöön tulee U-kirjain ja joku numero, olet tehnyt jotain väärin ja joudut aloittamaan alusta

Kun kaikki neljä kytkintä on kalibroitu, katkaiset virran, jolloin arvot siirtyvät tietokoneen muistiin
zuukke
Luokka: 50 hv., takaveto

Lukematon viesti Kirjoittaja zuukke »

Kiitoksia kytkimensäätö ohjeista, parannusta oli jonkin verran. Onnistuikin suhteellisen helposti. Onko muuten tietoa, että mistä mahtaisi johtua että tuo traktori antaa virheilmoitusta satunnaisesti kun käynnistää traktoria? Konetta saa käynnistellä useita kertoja että kunnes alkaa pelittämään, nostolaitteisiin tulee luku 12 korkeusasennoksia, ja summeri soi noin 5 sekuntia ja ohjekirjan valo vilkkuu, muistaakseni mitään virheilmoitusnumeroa ei tule näyttöön. Missä siis mahtaisi olla vika, voiko esim hytin maadoitus olla huono tms.? Vaikuttaisi kuitenkin epätodennäköisesti sillä aika harvoin tuo tuota tekee. Ainakin jos konetta ei käytetty vähään aikaan niin tekee tuota, eikä sekään aina ole syynä, mutta myös muita tekijöitä varmasti on.
Murtola_Lasse
Luokka: >500hv
Viesti:

Lukematon viesti Kirjoittaja Murtola_Lasse »

Kuinkahan mahtavat pelata 20 vuoden päästä nämä nykyajan vehkeet?
Fiatagri
Luokka: yli 200 hv

Lukematon viesti Kirjoittaja Fiatagri »

Hyvinhän ne varmaan jos käyttö ollu asiallista/ei paljon veden kanssa tekemisissä...Toki nämä sähkövimpstaakkivärkkirohjottimet eivät ole niin toimintavarmoja kuin koneet minkä tekniikka on rakennettu mekaanisilla komponenteilla...
O.J.

Lukematon viesti Kirjoittaja O.J. »

Murtola_Lasse kirjoitti:Kuinkahan mahtavat pelata 20 vuoden päästä nämä nykyajan vehkeet?
Kun vaan jaksaa vaihtaa/vaihdattaa antureita, potentiometrejä yms. sähköhiluja tarvittaessa, niin kyllähän ne pelaa :wink: Eri asia sit, että ajaako kukaan 20v:n päästä enää nykytraktoria vastaavalla tekniikalla...
hogi

Lukematon viesti Kirjoittaja hogi »

Murtola_Lasse kirjoitti:Kuinkahan mahtavat pelata 20 vuoden päästä nämä nykyajan vehkeet?
Minulla on skeptikkona pyörinyt jo pitkään sama kysymys mielessä...

Tuttavalla rotat söi muutama vuosi sitten uuden Medionin elektroniikkajohdot poikki - aikasta kallis paukku kun boksit kärähteli...

Eli kyllä noilla sähkövatkaimilla varmaan ajellaan, eri asia on sitten se kenenkä taidot riittävät korjaamaan ne itse /kenen takamus kestää maksaa huoltomiesten laskut.

Minä henkilökohtaisesti luotan mekaaniseen tekniikkaan enemmän.
koivumaki
Viesti:

Lukematon viesti Kirjoittaja koivumaki »

Kannattaa laittaa Pääkytkin Akun maajohtoon,,,,,

Muten palaa koko Balsildoni itsekseen ,,,,,,,

-Ei ainakaan TSA:han voi laittaa omaa pääkytkintä,en mä ainakaan keksinyt miten siinä vois katkoa akulta lähteviä johtoja.
-Mä olen ainakin TSAn osalta sitä mieltä,että hätäiset käyttäjät on yksi syy 'vikoihin'.Esim käsijarrun poisotto ennen starttia riittää estämään liikkeellepääsyn samoin jos vetäisee mekaanisen aluevahteen koneen käydessä ilman kytkintä.

Tää on aika mielenkiintoinen tää elektroniikka keskustelu.Mulla on sähköohjattu kylvökone,samoin ruisku,ajan TSAlla ym.Mun mielestäni noi ohjaukset kylvökoneessa ja ruiskussa tarjoa todella paljon mukavuutta,käytön helppoutta jne.Tottakai niihin voi tulla vikoja,mutta kyllä esim.kälvökoneen säiliöiden pintavahti vapauttaa melko monesta hyppäämisestä.Meilläkin käytännössä koneellinen ajetaan piippaukseen asti ja mennään täytölle.Toinen asia on pyörimisvahti,naapuri on kymmenen vuoden aikana kolme kertaa hukannu Simultasta käyttöketjun ja konttaillu sen jälkeen pitkät matkat hakiessaan mihin kylvö loppu.Meillä ei käyttöketju ole pettänyt,mutta konehan ilmoittaa heti jos semmoinen sattuu.

Si tämäkään asia ole ihan yksinkertainen...sähköohjauksissa on paljon etujakin,niitä vaan ei huomata,puhutaan vain ongelmista

km
Sepe

Lukematon viesti Kirjoittaja Sepe »

koivumaki kirjoitti:Kannattaa laittaa Pääkytkin Akun maajohtoon,,,,,

Muten palaa koko Balsildoni itsekseen ,,,,,,,

-Ei ainakaan TSA:han voi laittaa omaa pääkytkintä,en mä ainakaan keksinyt miten siinä vois katkoa akulta lähteviä johtoja.
-Mä olen ainakin TSAn osalta sitä mieltä,että hätäiset käyttäjät on yksi syy 'vikoihin'.Esim käsijarrun poisotto ennen starttia riittää estämään liikkeellepääsyn samoin jos vetäisee mekaanisen aluevahteen koneen käydessä ilman kytkintä.

Tää on aika mielenkiintoinen tää elektroniikka keskustelu.Mulla on sähköohjattu kylvökone,samoin ruisku,ajan TSAlla ym.Mun mielestäni noi ohjaukset kylvökoneessa ja ruiskussa tarjoa todella paljon mukavuutta,käytön helppoutta jne.Tottakai niihin voi tulla vikoja,mutta kyllä esim.kälvökoneen säiliöiden pintavahti vapauttaa melko monesta hyppäämisestä.Meilläkin käytännössä koneellinen ajetaan piippaukseen asti ja mennään täytölle.Toinen asia on pyörimisvahti,naapuri on kymmenen vuoden aikana kolme kertaa hukannu Simultasta käyttöketjun ja konttaillu sen jälkeen pitkät matkat hakiessaan mihin kylvö loppu.Meillä ei käyttöketju ole pettänyt,mutta konehan ilmoittaa heti jos semmoinen sattuu.

Si tämäkään asia ole ihan yksinkertainen...sähköohjauksissa on paljon etujakin,niitä vaan ei huomata,puhutaan vain ongelmista

km
Kolmisen kilometriä tuli viime yönä pakiteltua kotiin pellolta kun CNH Case ei suostunut menemään eteenpäin, ainoastaan mittaritaulu vilkkui kuin joulukuusi kun eteenpäin koitti. Ei auttanut sammuttelut eikä muutkaan konstit. Aamulla sitten taas kaikki toimi.
Radon

Lukematon viesti Kirjoittaja Radon »

koivumaki kirjoitti: Kolmisen kilometriä tuli viime yönä pakiteltua kotiin pellolta kun CNH Case ei suostunut menemään eteenpäin, ainoastaan mittaritaulu vilkkui kuin joulukuusi kun eteenpäin koitti. Ei auttanut sammuttelut eikä muutkaan konstit. Aamulla sitten taas kaikki toimi.
Tarkastappas sellanen akulta tuleva pieni erillinen maapiuha että on kunnossa, ainakin aiheuttaa vähän samantyylistä ongelmaa.
aurauskeppi

Lukematon viesti Kirjoittaja aurauskeppi »

koivumaki kirjoitti: Si tämäkään asia ole ihan yksinkertainen...sähköohjauksissa on paljon etujakin,niitä vaan ei huomata,puhutaan vain ongelmista

km
Samma här. En vaihtaisi enää pois kaikkia sähkö"herkkuja". Myös puimurin pyörintävahdit säästävät paljon hihnoja, ketjuja ja turhaa ramppaamista kun iso osa säädöistä tapahtuu hytistä.
Tuskin niitä kukaan vastustaa kokeiltuaan, mutta suosikkipuheenaihe aina on miten nuo pelaavat 20 vuoden päästä.
Murtola_Lasse
Viesti:

Lukematon viesti Kirjoittaja Murtola_Lasse »

Lähinnä tarkoitin näitä ohjelmoitavia laitteita, joissa häiriöistä tulee ilmoitus vikakoodina ym.
Itellä ei ole ollut näitä uudempia laitteita, mutta LH-Agro ajotietokoneista, Autocontrol sähköhydr. nostolaitteesta ja Teejet kasvinsuojeluruiskun sähköventtiileistä on myönteiset kokemukset.
Vastaa Viestiin