Sivu 2/6

Lämmin navetta?

Lähetetty: 27 Syys 2006, 22:00
Kirjoittaja TAPANI2
Joko päätit minkä teet?

Lähetetty: 30 Syys 2006, 14:39
Kirjoittaja phsalo
Tuskin uskallan tehdä kumpaakaan.. Isot riskit ja kiinni 7 pv viikossa. :?

Lähetetty: 02 Loka 2006, 09:01
Kirjoittaja TSA-110
Löytiskö kellään kuvia tai kokemuksia mahdollisimman halvalla tehdyistä emolehmäpihatoista, johon sopis 20-30 emoa... meinaa vaan noi teurastamon suunnittelijat piirtää aina vaan liian hienoja ja kalliita...

Lähetetty: 03 Loka 2006, 12:28
Kirjoittaja Konimus
On noitten rakennusten kustannusarviot näköjään vähän nousseet, kun tuossa kirjassa Maatilarakennusten valiot vuodelta 1980 ja jotakin on tuollainen makuukatos/tarha/ruokintapöytä-yhdistelmä lihakarjapihatto on niin kustannusarvio on ~200 000 MK ja tuolla emolehmätuotantoon soveltuvat rakennukset- sivustolla vastaanvanlaisen kompleksin hinnaksi on saatu ~120 000 €

Lähetetty: 04 Loka 2006, 22:56
Kirjoittaja rijata01
Elämä on.... Sopii taasen kerran tilanteeseen. Saman huomannut itsekin kun parhaillaan rakennan omakotitaloa.

Lähetetty: 06 Loka 2006, 21:48
Kirjoittaja jmje
Kylmä on parempi vaihtoehto. Kuivitus ei ole mikään iso ongelma.
Laittaa ylä tasanteelle aina lannanpoiston jälkeen n.10cm kerroksen turvet-
ta ja heittää alas olkea aina välillä. Koko rakennuksesta kannattaa tehdä
heti kerralla tarpeeksi iso pienellekkin eläinmäärälle(muutama karsina tyhjä-
nä,vaikka sairastapausten varalle.) Liharodut kannattaa kasvattaa samassa karsinassa,että niille saa antaa omanlaisessa suhteessa väkirehua.

Lähetetty: 07 Loka 2006, 20:35
Kirjoittaja phsalo
mutajussi: paljon sulla oli kustannusarvio tossa navetas ja kui hyvin se piti :?:

Lähetetty: 30 Loka 2006, 19:24
Kirjoittaja jmje
15 000 € hyvin piti

Lähetetty: 31 Loka 2006, 08:31
Kirjoittaja mutajussi
phsalo kirjoitti:mutajussi: paljon sulla oli kustannusarvio tossa navetas ja kui hyvin se piti :?:
~470 k€ meni ihan kohdalleen tai jäi jopa vähän alle.

Tilan kotisivulla http://www.risteli.net on toistaiseksi vajaa kuvasarja rakentamisesta. Täydentelen sitä sitten myöhemmin kun ehdin.

Lähetetty: 01 Marras 2006, 17:13
Kirjoittaja MK
Siis 470.000 verotonta? Tosi hieno kyllä tuo teidän halli, kiertelitkö paljon erityyppisiä halleja?

Lähetetty: 01 Marras 2006, 18:51
Kirjoittaja Murtola_Lasse
MK kirjoitti:Siis 470.000 verotonta? Tosi hieno kyllä tuo teidän halli, kiertelitkö paljon erityyppisiä halleja?
Paljonko tuli investointi ym. tukia ?

Lähetetty: 03 Marras 2006, 08:36
Kirjoittaja mutajussi
MK kirjoitti:Siis 470.000 verotonta? Tosi hieno kyllä tuo teidän halli, kiertelitkö paljon erityyppisiä halleja?
Loppuliset kustannuksen on vieläkin vähän auki kun aika iso osa maksuista siirtyi tälle vuodelle. Mutta toi 470 000 alv 0% on aika lähellä totuutta

Kierrettiinhän niitä Saksaa myöten. Nykyisessä ratkaisussa miellyttää erityisesti se ettei karsinoita tarvi kuivittaa juuri ollenkaan.

Murtola_Lasse kirjoitti:Paljonko tuli investointi ym. tukia ?
TE-Keskukseen pistettiin hakemus 560 000 ja toi 470 000 meni läpi. eli 30% avustusta 70% korkotukilainaa ja 15% lisäavustusta jälkeenpäin. Ei saatu nuorenviljelijän tasoja koska tila on yhtymä ja kaikki osakkaata eivät täytä nuorenviljelijän ehtoja

Lähetetty: 03 Marras 2006, 17:22
Kirjoittaja MK
Kyllähän se kuivittaminen on aikaa vievää ja kustannuserä muiden joukossa, huonona syksynä varsinkin. Onko toi jonkun teurastamon suunnitelijan piirtämä teidän suunnitelmien perusteella vai jonkun muun? Millä perusteella toi 15% lisäavustus myönnetään?

Lähetetty: 03 Marras 2006, 19:51
Kirjoittaja mutajussi
MK kirjoitti:Kyllähän se kuivittaminen on aikaa vievää ja kustannuserä muiden joukossa, huonona syksynä varsinkin.
Varsinkin täälläpäin maailmaa missä viljan viljelijöitä ei pahemmin ole ja pinta-alat on pieniä on oljen hankkiminen kiven takana.
MK kirjoitti:Onko toi jonkun teurastamon suunnitelijan piirtämä teidän suunnitelmien perusteella vai jonkun muun?
Yhteistyössä LSO:n ja ProAgrian kanssa. Konsepti on aikapitkälle oma ratkaisuni. Ammatilaisilta tuli lähinnä vinkkejä mitoituksesta ja sun muusta.
MK kirjoitti:Millä perusteella toi 15% lisäavustus myönnetään?
Eikös se tule ihan automaattisesti. Nuoret saa 10% ja vanhat 15% maksatus tapahtuu kolmenvuoden jaksolla kolmessa erässä rakennuksen valmistumsen jälkeen. Kyseessä on siis vähän niin kuin tuotannon käynnistämis avustus.

Lähetetty: 03 Marras 2006, 20:00
Kirjoittaja haitula
Kuivituksesta kun tuli puhe niin, minkälaisilla olki-/turvemäärillä/eläin/vuosi kylmäpihaton omistajat selviytyvät? Sekä miten kuivituksen toteutatte?