Sivu 2/3

Lähetetty: 07 Joulu 2006, 00:25
Kirjoittaja Mad
Kyllä niitä ihan oikeita teräöljyä käytän nii pysyy öljyt suunnillee siellä missä pitääkin eikä lennä pitkin mettää... ja kyllähän ne kaupalliset öljytkin yleensä on tehty jäteöljystä lisäämällä jotain sitkosainetta ja hydrauliikka/ peräöljy parhaita.

Lähetetty: 10 Joulu 2006, 17:26
Kirjoittaja maamies
Jossain lehdessä oli justiinsa juttua jostakin aineesta jota laitetaan jäteöljyyn ja tulee teräketjuöljyä, jopa parempaa kuin oikea teräöljyt. :shock: Myyjänä oli muistaakseni tampereen öljytukku. :roll:

Lähetetty: 10 Joulu 2006, 19:41
Kirjoittaja tv43
Joskus oli juttua ketjuöljyn sitkosta olevan enemmän haittaa.
Ei tunkeudu niveliin , jotka eniten voitelua kaipaa . Jos esim. voitelu
katkee nehän ensin jumiutuu ja estävät ketjun pyörimisen .
Itse käytän kirkkaat jäteöljyt ym purkinpohjat ketjuihin .

Lähetetty: 05 Helmi 2007, 20:37
Kirjoittaja Hervast
Jäteöljyä on käytetty sahoissa vuosikaudet, vuodessa saattaa mennä satakin litraa kaupasta ostetun öljyn seassa ja ohella.

Tapana on ollut sisäänajaa uusi ketju kaupan öljyllä ja parin tankin jälkeen siirrymme käyttämään jäteöljyjä. Sekä mustaa että kirkasta on tullut käytettyä ja muita vaurioita ei ole tullut kuin aikoinaan 242xp huskin terälaipan kärkipyörä meni atomeiksi. Mut se voi olla mennyt ihan huonouttaankin. Stihlin laippojen, ketjujen tai öljynsyöttöjen kanssa ei ole ollut mitään ongelmaa. Ketjut ja laipat on sahattu loppuun.

Lähetetty: 05 Helmi 2007, 21:09
Kirjoittaja hogi
Murtola_Lasse kirjoitti:, joka on aiemmin täytetty ja jossa metallihiukkaset jo laskeutuneet pohjalle otetaan.
Tuleeko kotimaisista paljonkin metallia öljyn mukana pois? Eikös tuo ole huolestuttavaa, jos rattaat tuossa kunnossa ja suodattimissa heikko suodatusteho?

Lähetetty: 05 Helmi 2007, 22:30
Kirjoittaja Murtola_Lasse
hogi kirjoitti:
Murtola_Lasse kirjoitti:, joka on aiemmin täytetty ja jossa metallihiukkaset jo laskeutuneet pohjalle otetaan.
Tuleeko kotimaisista paljonkin metallia öljyn mukana pois? Eikös tuo ole huolestuttavaa, jos rattaat tuossa kunnossa ja suodattimissa heikko suodatusteho?
Vähän tulee, hiukkaset niin pieniä ettei silmin eroitu.
Hammasrattaat hyvässä kunnossa ei rikkoontumisia. Suodattimina käytetty ns. alkuperäisiä. M.sahan teräketjupumput pysyneet myös kunnossa. Ei huolestuta kun on hyvin huollettu :)

Lähetetty: 26 Marras 2007, 22:36
Kirjoittaja satakolmeviis
Tästä asiasta on näköjään paljon väännetty. että mitä öljyä käytetään.

Itse käytän puristettua rypsiöljyä :)

On meinaan parempaa kun mikään muu

Lähetetty: 27 Marras 2007, 00:07
Kirjoittaja aurauskeppi
Niin varmasti onkin. Mutta eikö mene pakkasella ihan hyhmäksi?

Lähetetty: 27 Marras 2007, 12:23
Kirjoittaja peetee
tulee käytettyä lähinnä puhdasta teräketjuöljyä,joskus paremman puutteessa kirkasta jäteöljyä.mustaa jäteöljyä en kyllä aivan helpolla omaan sahaani pistä.sotkee sahan ja kamppeet.öljypumppu kun on sahassa niin pieni ja herkkä epäpuhtauksille,eikä se tee hyvää terälle ja laipallekkaan.peräöljyissähän on AINA pientä metallihiukkasta mukana,vaikkei sitä silmällä erotakkaan,joten älkää käyttäkö sahassa,säästytte vielä monilta murheilta! kirkas jäteöljy taas eri juttu,on jo paljon lähempänä oikeaa ainetta,sitkos aine vaan puuttuu...

Lähetetty: 27 Marras 2007, 17:31
Kirjoittaja Auts
Kaupasta on teräketjuöljyä osteltu.

Lähetetty: 27 Marras 2007, 18:04
Kirjoittaja Jari
peetee kirjoitti:peräöljyissähän on AINA pientä metallihiukkasta mukana,vaikkei sitä silmällä erotakkaan,joten älkää käyttäkö sahassa,säästytte vielä monilta murheilta! kirkas jäteöljy taas eri juttu,on jo paljon lähempänä oikeaa ainetta,sitkos aine vaan puuttuu...
Taidat olla kauppias kun peräöljyjen käyttöä kiellät vedoten murheisiin :D AINA käytetty perä/hydrauliikkaöljyä,yhtään öljypumppua ole mennyt ja laippakin loppuu yleensä muuten kuin kärkipyörän hajottua. Kulumalla,ja siihen saa sahata monta sataa kuutiota.
Ostetulla teräketjuöljyllä ei voi saada säästöä verrattuna peräöljyihin,mielipiteeni jonka taitaa aika moni metsurikin allekirjoittaa?

Tuttava piirissä kukaan ei tietääkseni osta teräketjuöljyä,kaveri osti aiemmin mutta tuli järkiinsä jossain vaiheessa ja käyttää jäteöljyä. Tynnyrillinen,pari teräketjuöljyä talvessa on huomattava kustannus,taitaa olla sahan vaihdon suuruusluokkaa. Ja saha kestää tällaisessa harrastekäytössä enemmän kuin vuoden :)

Niinjuu,peräöljyhän on kirkasta öljyä,ellei,tarttis tehrä jotain :)

Lähetetty: 27 Marras 2007, 19:56
Kirjoittaja Murtola_Lasse
Meillä on käytetty 40 v. tr. perä/hydr.jäteöljyä, eikä ole m.s. terän voitelupumppuja hajonnut.
Öljyä säilytetään kahdessa 200 l. öljyastiassa, toiseen laitetaa ja toisesta otetaan, joka on seissyt paikallaan ainakin vuoden että kaikki metalli hiukkaset ovat laskeutumaan pohjalle, käsipumppu imee tynnyristä n. 20 cm korkeudelta pohjasta.

Lähetetty: 27 Marras 2007, 22:40
Kirjoittaja claas58
Tapio teräketjuöljyä.

Lähetetty: 28 Marras 2007, 10:01
Kirjoittaja peetee
Jari kirjoitti:
Taidat olla kauppias kun peräöljyjen käyttöä kiellät vedoten murheisiin :D

Niinjuu,peräöljyhän on kirkasta öljyä,ellei,tarttis tehrä jotain :)
en ole kauppias,pienkonekorjaaja lähinnä,maatalous hommat sitten siihen päälle.on vaan tullu nähtyä valitettavan monta sahaa joilla on sahattu ties millä moskalla.ja kyllähän tuolla raktorin peräöljyllä sahaa,kun tekee nin kuin esim.murtolat,antaa laskeutua kunnolla eikä ime sitten astian pohjalta.aikasemmassa viestissäni ajattelin lähinnä autojen peräöljyjä,ne kun eivät monestikkaan ole enää kirkkaita kun ne joskus harvoin muistetaan vaihtaa,en vaan hoksannut tarkentaa asiaa silloin.

Lähetetty: 28 Marras 2007, 16:18
Kirjoittaja O.J.
Ihan liikkeestä haettua teräketjuöljyä. Joskus kokeilussa oli vanhaa peräöljyä, mut saha meni aika sottaiseksi ja kärkipyörä simahti nopeasti. Voi olla tietty sattumaakin

Tuo Murtolan konsti saattais olla hyväkin.

Nyt tosin metsuri tekee ensharvennusta omilla aineillaan, ite pelkästään ajan.