Sivu 2/2

Lähetetty: 01 Helmi 2007, 12:06
Kirjoittaja Jussi T.
Maalaispoika kirjoitti:
Jussi T. kirjoitti:Eilen tuvan pöydän ympärillä istui arkkitehtia ja navettasuunnittelijaa, jotka kaikki olivat samaa mieltä tästä asiasta, meille tehtiin tulevaisuutta....englanniksi :D
Oliko teillä oma tilaisuus, vai tarkoitatko maanantain Ilmajoen tilaisuutta? Mullekin tuli kutsu sinne, mutta en millään päässyt tulemaan paikalle. Siellä tuli varmaan ihan mielenkiintoista asiaa.
Oma 'tilaisuus', tilakäynti. Palkkasin Ted'n ja Jounin tekemään suunnitelmat jatkosta. Puhuttiin muuten aika hurjia......

Olin myös Ilmajoella, hyödyllinen tilaisuus kaikenkaikkiaan. Eipä tainnut olla tyhjäkäyntiä, ei yhtään täyte-esitelmää.

Edit: 2.2.07

Aika huvittavaa oli, ettei esimerkiksi MT huomioinut seminaaria mitenkään, vaikka kutsu oli mennyt myös sinne. Olisiko niin, että näiden rapakontakaisten miesten kommentit vesittävät jossain määrin maidontuotannon "epäsuotuisen alueen maatalouden" statusta??

Lähetetty: 02 Touko 2007, 19:41
Kirjoittaja Jukz
No tuosta tulevaisuudesta kun puhutaan niin meikäläinen on ainakin melko toiveikas sen suhteen. Kyllä se kuulemma niin vaan on että ei tää kotimainen maidontuotanto ja maatalous ihan kyllä lopahda. Tietty johtuu siitä, että kilpailijat on kuitenkin melko kaukana siihen nähden, että tuoretta maitoa et tuu enää saamaan jos tanskasta ne laivattaisiin. Lisäksi kyllä se tuontikustannukset on melko korkeat kun aletaan suomen maitokulunkia tänne tuomaan.
Kyllä tuosta aikaisemmin mainitusta tuo määrä olisi jonkin verran isompi. Jopa useita kymmeniä päitä.
Kyllähän ne olisi juu koulut sitä varten käytävä ja tarkoituksena olisi sitä ammattitaitoa hakea ennen sitä Ratkaisevaa Päivää. Jopa ulkomailta asti.
Itselläni on mennyt vähän tuo maku tohon sikahommaan siinä mielessä kun sian hinta on vain laskuun päin ja yksikkökoko olisi oltava jo melkoinen ja siitä häviää sellainen tietynlainen inhimillisyys. Itse kuitenkin senverta eläinystävä olen :)
Täälläpäin olisi kuitenkin vielä mahdollisuuksia kun eläintiloja ei ole kuin muutama hassu ja loput onkin sitten viljalla ja niilläkään ei oikein tahdo vielä jatkajia löytyä.

Lähetetty: 02 Touko 2007, 22:22
Kirjoittaja Peltojenmies
Aloitin lypsykarjan pidon 9 vuotta sitten. Ennemin olin kotikuntani palkkalistalla lomittajana 7 vuotta. Tuli nähtyä monenlaista tilaa ja navettaa.Työkokemusta tuli ja maatalouskoulu päälle. Tällä hetkellä 25 lypsävää ja muu karja päälle yhteensä 70 eläintä. Työtä riittää sekä itselle ja avovaimolle. Suunnitelmissa ei ole uuden navetan rakentamista. Kyllähän tälläkin pärjää. Ei ne suuret tulot vaan pienet menot. Kunnon koulutus on kaiken a&o ja siitä kannattaa lähteä.

Lähetetty: 03 Touko 2007, 11:40
Kirjoittaja Jukz
Juu kyllä se koulutus pitää olla. Ei siitä muuten mitään tule.
Tuotahan ne on tolkuttanut että ei ne suuret tulot vaan pienet menot.
Ja se että tarviiko kaiken olla aina tietenkään niin suurta ja isua, mutta kyllä nykyaikaisissa tiloissa mielellään tekee ja kun työmäärä ei suhteessa lisäänny kuitenkaan niin paljoa vaikka eläimiä olisi enemmänkin.

Lähetetty: 03 Touko 2007, 19:13
Kirjoittaja Hervast
Hyvä pohja olisi varmaankin alan koulutus ja sen lisäksi voisi käydä kysäisemässä sopivan uusilla maitotiloilla muutaman viikon renginpestejä, siellä jos missä saa hyviä ideoita ja käsityksen siitä millaista maidontuotanto on erikokoisissa yksiköissä.

Ja maataloustutkinnon ohessa ei varmaan olisi pahitteeksi jos hankkisi lisäkoulutusta konekorjauksen/metallintyöstön tms. alalta sivubisneksiä ajatellen. Sinä kun olet nuori immeinen, niin sinulla on aikaa kouluttautua mieluummin liian hyvin kuin hätäisesti.

On kyllä nuo maitotilallisen osaamiskenttä senverran laaja että ei minusta ainakaan olisi varmaan sellaista hanskaamaan. Hattua nostan kaikille maitotilallisille, kyllä pelkkä kasvinviljely on siihen verrattuna yksinkertaista puuhastelua.

Lähetetty: 03 Touko 2007, 20:01
Kirjoittaja Jukz
No juu, siis tarkoituksena olisi jo tänä kesänä aloittaa tutustuminen kyseiseen alaan, jos vaikka ottaisivat kesärengin hommaan joksikin aikaan noille maitotiloille eri hommiin. En tarvis varmaan ees paljua palkkaa ku olisin kokemuksesta jo kiitollinen.

Lähetetty: 26 Elo 2007, 20:11
Kirjoittaja alintala
Tee perinteinen pohjalainen kuvio:
Mene Ilmajoen maatalousoppilaitokseen ja ala seurustella lehmätilallisen naisenalun kanssa. Ei tarvi enää rakentaa ja saa suvun velat kaupan päälle...

Ehdottomasti suosittelen lehmien laittamista, jos joku sitä noin innokkaasti haluaa! Tarvitaan vain pitkämielinen pankinjohtaja :D

Lähetetty: 26 Elo 2007, 22:09
Kirjoittaja Auts
Rubinjo kirjoitti: Ps. Tietääkö joku foorumilaisista pystyykö nykyään valkkaamaan kursseja (opettajia) eri AMK:jen välillä?

Meille sen sanottiin olevan mahdollista HAMK:issa. Eli kyselmällä koulusta pitäisi selvitä.

Lähetetty: 31 Elo 2007, 18:08
Kirjoittaja SS
Jukz kirjoitti:. . . . ei tää kotimainen maidontuotanto ja maatalous ihan kyllä lopahda. Tietty johtuu siitä, että kilpailijat on kuitenkin melko kaukana siihen nähden, että tuoretta maitoa et tuu enää saamaan jos tanskasta ne laivattaisiin. Lisäksi kyllä se tuontikustannukset on melko korkeat kun aletaan suomen maitokulunkia tänne tuomaan.. . .
Yleensä mietitään pelkästään Tanskaa, mutta unohdetaan Viro. Tallinnasta Helsinkiin on käytännössä sama matka kuin Riihimäeltä Helsinkiin. Jos Kainuusta kannattaa ajaa rekalla Etelä-Suomeen maitoa pakattavaksi, ja sieltä taas Helsingin seudulle kulutettavaksi (jossa taitaa olla maidonkulutuksesta jopa viidesosa) , miksei rekka voi ajaa Virosta lauttalaivalla maidopurkit suoraan Helsingin tukkuun.?

Valiohan pakkaakin jo Virossa maitoa eikö ?

Tietenkin olen samaa mieltä tuosta kaikenlaisten karjatilojen tarpeesta. Silloin kun meikäläinen oli nuori ja maidontuotannon jatkamisen kysymys edessä, ei ollut mitään jakoa etelän lehmäpaikoilla (lisähinnat, pinta-alalisät, maidon hinta, lihan hinta, maatilalainoitus yms). Kunnioitan niitä harvoja Maito-Auran maidontuottajia jotka jaksoivat lehmien suuren Pohjoisen-muuttoliikkeen aikana vielä jatkaa täällä etelässäkin. Kuitenkin, rakennemuutos näyttää olevan väistämätön, julkinen maatalouden oma lehdistö on selvästi keskittymisen ja rakennemuutoksen puolella:

"Suomen suurimmassa navetassa on vähän yli 300 lehmää ja Viron suurimmassa 1 200 lehmää. Michiganin suurin maatila lypsättää 4800 lehmää. USA:n maidosta tuotetaan jo yli puolet yli 500 lehmän tiloilla. Kiinassa pystytetään 50 000 lehmän karjaa. Esittelemme nämä karjat tässä Terve Eläimessä.

Tilakoon kasvu maailmalla jatkuu ja nopeutuu. Isot tilat voittavat pienet lähes kaikissa tulosvertailuissa. Maitoa tuotetaan isoissa karjoissa lehmää kohti puolitoistakertainen määrä pieniin karjoihin verrattuna, ja se tuotetaan yli kolmanneksen halvemmalla. Omistajat ja työntekijät ovat tyytyväisempiä. Maito on parempilaatuista. Taudit ovat paremmin hallinnassa. Eläinten hyvinvointi ja ympäristön suojelu on paremmin hoidettu. Eri tuotantovaiheissa voidaan tarjota juuri oikeat olosuhteet, kun kaiken ikäisiä eläimiä on riittävästi.
Miten väistämätön rakennemuutos voitaisiin tehdä hallitusti, eikä vasta pakon edessä? Virolaisen Körtsi Piimafarm -osakeyhtiön omistaa 50 tuottajaa. Navetan työvoima tulee omistajaperheistä. Voisiko tämä olla sopiva malli suomalaistenkin tilojen yhteistoimintaan? Vai onko suomalainen luonteenlaatu enemmän amerikkalainen, perheviljelmiin perustuva, jolloin isot tilat muodostuvat siten, että heikommat joutuvat väistymään kovempien yrittäjien tieltä?"
(Maatilan Pellervo, Veikko Tuovinen)

-SS-

Lähetetty: 31 Elo 2007, 20:37
Kirjoittaja pets
SS kirjoitti:Yleensä mietitään pelkästään Tanskaa, mutta unohdetaan Viro. Tallinnasta Helsinkiin on käytännössä sama matka kuin Riihimäeltä Helsinkiin. Jos Kainuusta kannattaa ajaa rekalla Etelä-Suomeen maitoa pakattavaksi, ja sieltä taas Helsingin seudulle kulutettavaksi (jossa taitaa olla maidonkulutuksesta jopa viidesosa) , miksei rekka voi ajaa Virosta lauttalaivalla maidopurkit suoraan Helsingin tukkuun.?

Valiohan pakkaakin jo Virossa maitoa eikö ?


-SS-
Oulun suunnalta etelään tankissa ja sitten purkissa takaisin Ouluun seuraavana päivänä.... Hiukan ihmetellyt että onhan Oulussakin iso meijeri, mutta silti kuljetetaan edes takaisin. No onhan sillä työllistävä vaikutus.....