Jyrsinkylvö

Yleinen keskustelua kasviviljelystä. Viljalajikkeista, tuotannosta, laadusta, ym...

Valvoja: Farmari-ryhmä

Avatar
Jorma
Luokka: >500hv
Viestit: 1479
Liittynyt: 26 Tammi 2005, 15:22
Paikkakunta: Pori

Lukematon viesti Kirjoittaja Jorma »

^Tuo linkkuun kulmaan peruuttaminen on ihan toimiva konsti.
Mikäli muokkausmenetelmänä on kyntö ja maalaji raskaammasta päästä kannattaisi kuitenkin tasia ne kulmat ja lopetusvaon reunat etukäteen äkeellä tai perälevyllä. Aikaa ei mene kovin paljoa ja näin ne myös kasvavat jotain. Pelkkä jyrsin, ainakaan ilman etulataa ei tasaa juuri mitään.

Monesti tulee tasailtua jo syksyllä/talvella, kun maa on sopivasti pinnasta kohmeessa. Täälläpäin sopiva keli alkaa olla nyt käsillä.
rgsleo
Luokka: >500hv
Viestit: 676
Liittynyt: 17 Kesä 2006, 16:57
Paikkakunta: Itä-Uusimaa

Re: Jyrsinkylvö

Lukematon viesti Kirjoittaja rgsleo »

Joo, tuota taa-ajolaite ajatustani jatkan. Jos kylvölannoitin olisi mallia nostolaite, niin yhdistelmä huomattavasti ketterämpi. Jyrsin olis hyvin näkökentäs, kivien varalta. Nuo taakseajo laitteet kustantaa mezzoo vajaa kolmetonnii... aisa tietysti halvempi. Mutta jyrsin kaikkiaa jäänny paitsioo...turhaan?
rgsleo
Luokka: >500hv
Viestit: 676
Liittynyt: 17 Kesä 2006, 16:57
Paikkakunta: Itä-Uusimaa

Re: Jyrsinkylvö

Lukematon viesti Kirjoittaja rgsleo »

Niin taitaa tuo väärinpäin ajo olla täs tapaukses vähemmän viisasta. Kun 3m jyrsin on edes ja nostollaitteisii virittäs 3 metrisen kylvölannottimen, olis yhdistemä notkea. Voiman jyrsimelle halvimmalla sais takaa voimanotto akselilta "mahaniittokone" systeemillä, kardaani traktorin alta... Kolmen metrin laittein työsaavutus (Käytännön Maamies lehti) hehtaari tunnis. Muokattu ja kylvetty, yhdellä miehelle/yhdellä traktorilla...!
Vastaa Viestiin