Sivu 2/4

Lähetetty: 14 Huhti 2007, 09:21
Kirjoittaja Sepe
Paas lukien ympin sitoumusehdot uusiksi!
Jos teet lannoituksen v.2006 ehtojen mukaan saat soveltaa kohdan 11.3 lannoituksen siirtymäsäännöstä. Vaikka olisit valinnut typentarkennuksen lisätoimenpiteeksi.
Eli jos vuoden 2007 kevätlannoitus on suunniteltu ja toteutettu 2006 voimassa olleiden ymp.tukisitoumuksen lannoitusehtojen mukaisesti,katsotaan nämä lannoitukset uusien sitoumusehtojen mukaisiksi.

Lähetetty: 14 Huhti 2007, 10:47
Kirjoittaja Radon
Sepe kirjoitti:Paas lukien ympin sitoumusehdot uusiksi!
Jos teet lannoituksen v.2006 ehtojen mukaan saat soveltaa kohdan 11.3 lannoituksen siirtymäsäännöstä. Vaikka olisit valinnut typentarkennuksen lisätoimenpiteeksi.
Eli jos vuoden 2007 kevätlannoitus on suunniteltu ja toteutettu 2006 voimassa olleiden ymp.tukisitoumuksen lannoitusehtojen mukaisesti,katsotaan nämä lannoitukset uusien sitoumusehtojen mukaisiksi.
Itsekkin tuli tarvikkeet hankittua mutta en kyllä aio ottaa näytteitä vielä tänävuonna kuin ehkä harjoittelun merkeissä.

Lähetetty: 14 Huhti 2007, 13:47
Kirjoittaja Carnivor
ATH kirjoitti:Minä kysäisin typen näytteenotoista paikalliselta viranomaiselta, ja hänen tulkintansa mukaan näytteet pitää ottaa jne.

Mutta.

Jos kuitenkin kylvää ennen 30.4.07, ei tarvitse ottaa lisätoimenpidettä huomioon.

Eli tämän tulkinnan mukaan, jos kylvöt ajoittuvat mainitun päivän kahta puolta, kylvöjä koskevat typen tarkentamisessa eri säännöt ennen ja jälkeen 30.4.07.

Näin ajattelin tämän asian uskoa, koska asiaa kerran kysyin suurimmalta paikalliselta auktoriteetiltä, eli maaseutusihteeriltä.
Olen saanut täsmälleen saman informaation omalta MSEKAM:lta. Eli vaikka peruslannoituksen saa tehdä 2006 taulukoiden mukaan niin valittuja lisätoimenpiteitä täytyy noudattaa 1.5.2007 alkaen. Tiedä tästä sitten mikä on totta ja mikä ei.

Lähetetty: 14 Huhti 2007, 14:13
Kirjoittaja Sepe
Carnivor kirjoitti:
ATH kirjoitti:Minä kysäisin typen näytteenotoista paikalliselta viranomaiselta, ja hänen tulkintansa mukaan näytteet pitää ottaa jne.

Mutta.

Jos kuitenkin kylvää ennen 30.4.07, ei tarvitse ottaa lisätoimenpidettä huomioon.

Eli tämän tulkinnan mukaan, jos kylvöt ajoittuvat mainitun päivän kahta puolta, kylvöjä koskevat typen tarkentamisessa eri säännöt ennen ja jälkeen 30.4.07.

Näin ajattelin tämän asian uskoa, koska asiaa kerran kysyin suurimmalta paikalliselta auktoriteetiltä, eli maaseutusihteeriltä.
Olen saanut täsmälleen saman informaation omalta MSEKAM:lta. Eli vaikka peruslannoituksen saa tehdä 2006 taulukoiden mukaan niin valittuja lisätoimenpiteitä täytyy noudattaa 1.5.2007 alkaen. Tiedä tästä sitten mikä on totta ja mikä ei.
Helpottaisko jos vaikka lukisi sitoumusehdot siellähän tuo on selvästi sanottu. Eli kohta 12.2 lopussa:"Toimenpiteeseen saa soveltaa kohdassa 11.3 kerrottuja lannoituksen siirtymäsääntöjä."
Lisäksi uusi sitoumus alkaa 1.6 koska vanha loppuu 31.5

Lähetetty: 14 Huhti 2007, 14:29
Kirjoittaja Kaupoi
Täälä paikallisen maaseutusihteerin näkemys asiasta oli seuraava: Analyysit on pakko ottaa/tehä, mutta jos analyysituloksen saaminen venyy yli kylvön, riittää, että analysoitavilla mailla lasketaan typpikattoa 20kg. Siirtymäsäännön mukaan tuo vähennys tehdään vuoden 2006 typpitasoista, mikäli siirtymäsääntöä haluaa käyttää.
Sitä ei mss:kään vielä tiennyt, saako syyslannan typen vähentää analyysituloksesta.

Lähetetty: 14 Huhti 2007, 19:17
Kirjoittaja -jk-
Ei tuossa pitäisi olla tulkinnanvaraa, viimevuoden ehdoilla mennään. Ensi vuonna sitten mittaillaan typpiä.

Lähetetty: 14 Huhti 2007, 21:26
Kirjoittaja ATH
Sepe kirjoitti:Paas lukien ympin sitoumusehdot uusiksi!
Jos teet lannoituksen v.2006 ehtojen mukaan saat soveltaa kohdan 11.3 lannoituksen siirtymäsäännöstä. Vaikka olisit valinnut typentarkennuksen lisätoimenpiteeksi.
Eli jos vuoden 2007 kevätlannoitus on suunniteltu ja toteutettu 2006 voimassa olleiden ymp.tukisitoumuksen lannoitusehtojen mukaisesti,katsotaan nämä lannoitukset uusien sitoumusehtojen mukaisiksi.
Kyllä se vähän huonoo on neuvojasi noudattaa, jos paikallinen viranomainen on eri mieltä kuin sinä.

Olen samaa mieltä kanssasi asiasta ja siksi väittelin asiasta aiemmin mainitun hallinnon edustajan kanssa. Hän pysyi mainitsemassani kannassaan 100 %.

Tämmöstä tää on. Ei ole minulla muuta vaihtoehtoa kuin noudattaa saamaani ohjeistusta, eli tehdä typpitarkennus 06 perustasoon.


Onkohan olemassa auktoriteetia joka tällaisen asian pystyisi sanomaan sitovasti. Maatalousministeri ehkä. Tiukoille vain vetää ajan puolesta.

Lähetetty: 14 Huhti 2007, 22:30
Kirjoittaja Sepe
ATH kirjoitti:
Sepe kirjoitti:Paas lukien ympin sitoumusehdot uusiksi!
Jos teet lannoituksen v.2006 ehtojen mukaan saat soveltaa kohdan 11.3 lannoituksen siirtymäsäännöstä. Vaikka olisit valinnut typentarkennuksen lisätoimenpiteeksi.
Eli jos vuoden 2007 kevätlannoitus on suunniteltu ja toteutettu 2006 voimassa olleiden ymp.tukisitoumuksen lannoitusehtojen mukaisesti,katsotaan nämä lannoitukset uusien sitoumusehtojen mukaisiksi.
Kyllä se vähän huonoo on neuvojasi noudattaa, jos paikallinen viranomainen on eri mieltä kuin sinä.

Olen samaa mieltä kanssasi asiasta ja siksi väittelin asiasta aiemmin mainitun hallinnon edustajan kanssa. Hän pysyi mainitsemassani kannassaan 100 %.

Tämmöstä tää on. Ei ole minulla muuta vaihtoehtoa kuin noudattaa saamaani ohjeistusta, eli tehdä typpitarkennus 06 perustasoon.


Onkohan olemassa auktoriteetia joka tällaisen asian pystyisi sanomaan sitovasti. Maatalousministeri ehkä. Tiukoille vain vetää ajan puolesta.
Kaiken lisäksihän on niin että tällä ymppi systeemillä ei ole vielä komission vahvistusta joten...Itse teen miten olen kirjoittanut...Muille en neuvoja anna, vaan tehkää miten parhaaksi näette. Mutta se on tosiasia että vanha sitoumus päättyy 31.5 ja uusi alkaa 1.6!!!

Lähetetty: 15 Huhti 2007, 09:14
Kirjoittaja Maalaispoika
Sepe kirjoitti:Kaiken lisäksihän on niin että tällä ymppi systeemillä ei ole vielä komission vahvistusta joten...Itse teen miten olen kirjoittanut...Muille en neuvoja anna, vaan tehkää miten parhaaksi näette. Mutta se on tosiasia että vanha sitoumus päättyy 31.5 ja uusi alkaa 1.6!!!
Kuitenkin sitoumusehtojen sivulla 2 lukee seuraavasti: "Vuonna 2007 annettavan perus- ja lisätoimenpiteitä koskevan ympäristötukisitoumuksen sitoumuskausi alkaa 1.5.2007 ja päättyy 30.4.2012."

Lähetetty: 15 Huhti 2007, 11:37
Kirjoittaja Jari
Maalaispoika kirjoitti:
Sepe kirjoitti:Kaiken lisäksihän on niin että tällä ymppi systeemillä ei ole vielä komission vahvistusta joten...Itse teen miten olen kirjoittanut...Muille en neuvoja anna, vaan tehkää miten parhaaksi näette. Mutta se on tosiasia että vanha sitoumus päättyy 31.5 ja uusi alkaa 1.6!!!
Kuitenkin sitoumusehtojen sivulla 2 lukee seuraavasti: "Vuonna 2007 annettavan perus- ja lisätoimenpiteitä koskevan ympäristötukisitoumuksen sitoumuskausi alkaa 1.5.2007 ja päättyy 30.4.2012."
Juuri näin on ohjeistettu täälläkin,selvästi lukee sitoumusehdoissa. Lannoituksen teen minäkin viimevuoden säännöillä mutta lisätoimenpiteet tarkentaa tilannetta,ei sen kummempaa.

Lähetetty: 15 Huhti 2007, 12:52
Kirjoittaja Cultor
ATH kirjoitti:
Sepe kirjoitti:Paas lukien ympin sitoumusehdot uusiksi!
Jos teet lannoituksen v.2006 ehtojen mukaan saat soveltaa kohdan 11.3 lannoituksen siirtymäsäännöstä. Vaikka olisit valinnut typentarkennuksen lisätoimenpiteeksi.
Eli jos vuoden 2007 kevätlannoitus on suunniteltu ja toteutettu 2006 voimassa olleiden ymp.tukisitoumuksen lannoitusehtojen mukaisesti,katsotaan nämä lannoitukset uusien sitoumusehtojen mukaisiksi.
Kyllä se vähän huonoo on neuvojasi noudattaa, jos paikallinen viranomainen on eri mieltä kuin sinä.
Piti oikein ruveta sitoumusehtoja lukemaan. Kohdassa 11.3 seisoo jotta:

Jos maatilalla on vuoden 2007 kevätlannoitus
suunniteltu ja toteutettu vuonna 2006 voimassa
olleiden ympäristötukisitoumuksen lannoitusehto-
jen mukaisesti, katsotaan nämä lannoitukset uusien
sitoumusehtojen mukaisiksi. Näissä sitoumuseh-
doissa esitettyjä lannoitusehtoja on noudatettava
vuonna 2007 syysviljoja kylvettäessä, perustettaes-
sa nurmia 1.8.2007 jälkeen tai istutettaessa puutar-
hakasveja 1.8.2007 jälkeen.

Kohdassa 12.2. Typpilannoituksen tarkentaminen peltokasveilla sanotaan että:

Toimenpiteeseen saa soveltaa kohdassa 11.3 kerrot-
tuja lannoituksen siirtymäsääntöjä.

Tämähän on aivan selvää pässinlihaa, jos on ollut vuonna 2006 sitoutunut ympäristötukeen, saa noudattaa sen mukaisia lannoitusehtoja 1.8.2007 saakka. Jos joku paikallinen viranomainen muuta väittää, niin menköön kipin kapin luetunymmärtämiskurssille.

Lähetetty: 15 Huhti 2007, 18:39
Kirjoittaja kuokka
Cultor kirjoitti: Tämähän on aivan selvää pässinlihaa, jos on ollut vuonna 2006 sitoutunut ympäristötukeen, saa noudattaa sen mukaisia lannoitusehtoja 1.8.2007 saakka. Jos joku paikallinen viranomainen muuta väittää, niin menköön kipin kapin luetunymmärtämiskurssille.
kaakkois-suomen te-keskuksen lausunto:
typpimittaus on tehtävä jos ko lisätoimenpide valittu!
ei kuulemma tulkinnan varaa.
:?: :?:

Lähetetty: 15 Huhti 2007, 21:55
Kirjoittaja Cultor
kuokka kirjoitti:
Cultor kirjoitti: Tämähän on aivan selvää pässinlihaa, jos on ollut vuonna 2006 sitoutunut ympäristötukeen, saa noudattaa sen mukaisia lannoitusehtoja 1.8.2007 saakka. Jos joku paikallinen viranomainen muuta väittää, niin menköön kipin kapin luetunymmärtämiskurssille.
kaakkois-suomen te-keskuksen lausunto:
typpimittaus on tehtävä jos ko lisätoimenpide valittu!
ei kuulemma tulkinnan varaa.
:?: :?:
Vuoden 2006 ympäristötuen sitoumusehdoissa ei ole mitään mainintaa pakollisesta typpimittauksesta peltokasveilla, ei myöskään lisätoimenpiteenä. Ja jos vuoden 2006 ehtojen mukaan on lannoitus suunniteltu ja toteutettu, katsotaan nämä lannoitukset uusien sitoumusehtojen mukaisiksi. Ei tuossa minustakaan ole tulkinnan varaa. Tänä keväänä voi toimia viime kevään sitoumusehtojen mukaan.

Kovasti on yleistä tuo luetunymmärtämättömyys muuallakin kuin verohallinnossa.

Lähetetty: 17 Huhti 2007, 10:53
Kirjoittaja -jk-
Jos noi analyysit nyt kumminkin teettää, niin riittääkö Nitraattityppi määritys? Viljavuuspalvelussa 10€ halvempi/näyte, kuin "Liukoinen typpi (N) maasta 25,01€".

Lähetetty: 17 Huhti 2007, 11:15
Kirjoittaja Radon
-jk- kirjoitti:Jos noi analyysit nyt kumminkin teettää, niin riittääkö Nitraattityppi määritys? Viljavuuspalvelussa 10€ halvempi/näyte, kuin "Liukoinen typpi (N) maasta 25,01€".
Kyllä se pitää olla tuo liukoinen typpitesti, mutta mielestäni sitä nyt kevät kylvöille vielä ainakaan tarvita.