Sivu 2/2
Lähetetty: 06 Joulu 2005, 20:04
Kirjoittaja aurauskeppi
Oikeassa olet. Tein tarjouksen 340 €/ha, sitten kuulin että pelloilla on runsaasti hukkakauraa. Omillani kun sitä ei ole, soitin vuokraajalle ja vedin tarjoukseni pois. Samalla sain kuulla että niistä on tarjottu jo 460 €/ha....

Lähetetty: 07 Joulu 2005, 06:11
Kirjoittaja Jussi T.
-Justus- kirjoitti:Oikeassa olet. Tein tarjouksen 340 €/ha, sitten kuulin että pelloilla on runsaasti hukkakauraa. Omillani kun sitä ei ole, soitin vuokraajalle ja vedin tarjoukseni pois. Samalla sain kuulla että niistä on tarjottu jo 460 €/ha....

Olispa mukava nähdä katelaskelma tuolla vuokrasummalla ja hukkakauran torjunnalla terästettynä !!!!

Lähetetty: 07 Joulu 2005, 21:59
Kirjoittaja aurauskeppi
Niin olisi.
Lähetetty: 18 Joulu 2005, 15:18
Kirjoittaja Carnivor
Ilmoittaudun myös katelaskelmasta kiinnostuneiden listalle. Onkohan korkeita tarjouksia tehneet tietoisia tukimuutoksista? Nyt kun EU-budjetti on hyväksytty niin eikö siinä samalla varmistunut täällä ennakoitu LFA ja YMP tukien aleneminen vuodesta 2007 eteenpäin. Taitaa olla pakko lisätä jotain maatalouden ulkopuolista työtä.
Lähetetty: 20 Joulu 2005, 10:28
Kirjoittaja ATH
Paloivat hihat eilen tuottajajärjestön koordinaattorin kanssa käydyssä keskustelussa.
Juteltiin näistä vientitukien lopetamisista, EU-tukien asteittaisesta poistumisesta, suurimman puolueen maatalousvastaisuudesta ja "poliittisten tuulten ylävirtauksista" suhteessa tulevaisuuden maatalouden tukemiseen ja säilymiseen maassamme.
Naamanilme vakavana selitti minulle, ettei MTK pohjaa strategiaansa enää maatalouden mahdollisuuteen pystyä toimimaan pelkästään alkutuotannon varassa, vaan jatkaakseen tuottajana, tulee hankkia tulonlähteitä tilan ulkopuolelta ja/tai "monialaistaa" tilaa.
Ymmärrän sen niin, että minun on siirrettävä varoja muista tulonlähteistä maatalouden tulonlähteeseen, jotta voisin viljellä maata ja tuottaa elintarpeita markkinoille. Eli toisin lausuen; maksaa siitä.
Ilmoitin samassa asiayhteydessä, että koska kerran asiat ovat näin, on karsittava kustannuksia ja ensimmäisenä henkilökohtainen juustohöyläni saneeraa MTK:n jäsenmaksun.
Alkaa tuntua siltä, että kunhan sitoumuskauteni TE-kekuksen suuntaan päättyvät, en niitä enää uusi. Olen sikäli hyvässä asemassa, koska maatalouden ohessa minulla on muuta tuloa.
Juuri tällähetkellä tuntemukset ovat kuvatun kaltaiset, ja toivon tosiaankin, että jotain positiivista tietoa tulisi lähiaikoina kompensoimaan näitä viimesten aikojen kylmiä kylpyjä. En edes muista koska viimeksi olisi jotain kannustavaa tapahtunut.
Elämä on:-/
Lähetetty: 20 Joulu 2005, 15:58
Kirjoittaja Jussi T.
Näinhän se näyttää menevän. MTK:n jäsenmaksulle löytyy aina vain vähemmän perusteita, vaikka sitä maidontuottajien keskusjärjestöksi tituleerataan. Tosiasiaksi jää ettei sillä ole paljoa etuja jäsenilleen tarjottavana, mitä nyt ministeriön ja komission kynnysmattona kerättyä hiekkaa
Säästöjä joutuu hakemaan, meilläkin on jäsenmaksu seuraavana.
Lähetetty: 20 Joulu 2005, 17:54
Kirjoittaja blenheim
Juuh, eipä sitä ole tämmönen vajaan 85 hehtaarin kokoinen pientila kannattanut enää pitkään aikaan. Koneinvestoinnit ovat syöneet tuloksen viime vuosina ja nyt entistä huonommin tienaa. Mitä vähemmän tuotat niin sitä enemmän jää rahaa käteen, ainakin täällä tuppaa näin olemaan.
Ei ole MTK:n jäsenmaksua enää makseltu, turhaa kun on. Ei sitä olisi pärjätty ja koneita osteltu jos ei olisi muuta tulonlähdettä isännällä ja itsellä. Syö enemmän rahaa kun tuo. Harrastetoimintaa alkaa olemaan lähinnä...
Lähetetty: 15 Helmi 2006, 12:38
Kirjoittaja Wilpo
15.2.2006 ilmestynyt
Tilatuen oikeuksista vihkonen.
http://www.mmm.fi/tiedoteliitteet/TIEDO ... okraus.pdf
lisätietoja:
Lisätietoja: ylitarkastaja Minna-Mari Kaila, p. (09) 1605 4206, 040 585 6002 ylitarkastaja Sami Iltanen, p. (09) 160 54802, 040 547 7512