Sivu 2/2

Re: Pakkasen paneman ohran kasvu

Lähetetty: 11 Heinä 2008, 20:52
Kirjoittaja Kari
11.7. "pakkaslohko" tasaisesti tähkällä voimakkaasta "Moddus-kuurista" huolimatta.
Teetätin satoarvion 7.7. - tuloksena "lupaavat" 9500 kg/ha, SPAD-arvo kasvustolla oli 43, joten kasvuvoimaa kuitenkin vielä kohtuullisesti jäljellä. (Ruiskutin tosin lisätyppeä varovaiset ~10 kg/ha tähkimisen virkistämiseksi).
Yleiskuva kasvustosta 11.7.
Yleiskuva kasvustosta 11.7.

Re: Pakkasen paneman ohran kasvu

Lähetetty: 11 Heinä 2008, 22:13
Kirjoittaja Jari
Kari kirjoitti:11.7. "pakkaslohko" tasaisesti tähkällä voimakkaasta "Moddus-kuurista" huolimatta.
Teetätin satoarvion 7.7. - tuloksena "lupaavat" 9500 kg/ha, SPAD-arvo kasvustolla oli 43, joten kasvuvoimaa kuitenkin vielä kohtuullisesti jäljellä. (Ruiskutin tosin lisätyppeä varovaiset ~10 kg/ha tähkimisen virkistämiseksi).
Minttulaiho_11072008.jpg
Hyvä on satoarvio tässä vaiheessa!! Yleensä noita lukemia tulee aiemmin ja siitä pudotaan realistisempiin lukuihin.

Teilläpäin ollut optimikelejä,ei näitä "sensuroitu" sateita jota äskenkin saatiin lähes 15mm :evil:
Ehkä 8 tonnia tuleekin mikäli kelit suotuisia ja kasvusto tasainen... Alle seittemän kato noilla arvoilla mitä sanoit :)

Re: Pakkasen paneman ohran kasvu

Lähetetty: 30 Heinä 2008, 11:24
Kirjoittaja Radon
Miltäs näyttää tuo kasvusto nykyisin?

Re: Pakkasen paneman ohran kasvu

Lähetetty: 30 Heinä 2008, 13:05
Kirjoittaja Kari
Radon kirjoitti:Miltäs näyttää tuo kasvusto nykyisin?
Kasvusto on käytännössä tauditon, joten sen suhteen OK. Yhtenä ongelmana/sadon alentajana on osaan 1/4 lohkoa villiintynyt juolavehnä (viime vuoden rukiin jäljiltä jäi piiloon/torjumatta). Tuo juolavehnä/villiheinä tuntuu tälle vuotta olevan monillakin viljelijöillä täällä päin lisääntynyt, kesän sääolot suosineet sen kasvua?

21-22.7. päivien ukkoskuurojen jälkeen meni 1/5 laihosta lakoon. Näyttää kyllä vielä nostavan päätään, joten sen kanssa menettelee mutta näkyy toki sadossa.
21.22.7 olleen ukkos-/saderintaman jälkeen
21.22.7 olleen ukkos-/saderintaman jälkeen
Kasvustossa on selvästi kohtuu paljon sivuversoja, joiden tähkät (ja jyvät?) jäävät pieniksi ja tuleentuvat myöhässä? Uskon, että tämä näkyy puitaessa sekä vihreiden jyvien määränä, että myöskin pienempinä jyvinä (olisi kylläkin todellinen ongelma mallasohrassa)
Laihossa selvästi pienempiä tähkiä sivuversoissa
Laihossa selvästi pienempiä tähkiä sivuversoissa

Re: Pakkasen paneman ohran kasvu

Lähetetty: 06 Syys 2008, 13:02
Kirjoittaja jk
Näytti olevan tämä lohko puituna. Minkälainen sato tuli?

Re: Pakkasen paneman ohran kasvu

Lähetetty: 06 Syys 2008, 23:59
Kirjoittaja Kari
jk kirjoitti:Näytti olevan tämä lohko puituna. Minkälainen sato tuli?
Jep, puin lohkon lakoisuuden vuoksi ennen viime sateita. Paras satopotentiaali karkasi lohkolle tulleen laon ja sen kautta juolavehnän noustessa kasvustoon. Lopputulos oli kuitenkin ihan siedettävä. Satoa tuli kuivana 5500 kg/ha, HLP 66,4 kg

Tarkempaa tarinaa paremmalla aikaa.