Varaosien hinnoista
Valvoja: Farmari-ryhmä
-
Murtola_Lasse
- Luokka: >500hv
- Viesti:
- Rubinjo
- Viesti:
Mulla on 2045 3,5 metrin pöydällä tälle syksylle on elevaattorin yläpäästä mennyt 3 putkisokkaa poikki. Viimeksi eilen 2 mistähän lie johtuu mokomakin tulee aina tunnin toista keskeytys puintiin riippuen miten saa ährättyä entisen pois. Pitäisköhän laittaa teräs pultti sokan tilalle koneella ajettu n300 tuntia
-
Murtola_Lasse
- Viesti:
Onko elevaattorin ketju sopivalla kireydellä ja paikat puhtaat.kettu kirjoitti:Mulla on 2045 3,5 metrin pöydällä tälle syksylle on elevaattorin yläpäästä mennyt 3 putkisokkaa poikki. Viimeksi eilen 2 mistähän lie johtuu mokomakin tulee aina tunnin toista keskeytys puintiin riippuen miten saa ährättyä entisen pois. Pitäisköhän laittaa teräs pultti sokan tilalle koneella ajettu n300 tuntia
Me tinkittiin XL mallin elevaattori samoin de luxe istuin samaan hintaan.
- Rubinjo
- Viesti:
Meillä oli viime syksynä sama ongelma. (On muuten v-mäinen paikka vaihtaa sokkaa, pitäs muuten olla kaks sisäkkäin.) Johtu vissiin vaikeista olosuhteista, ku viljaruuvin ja elevaattorin seinämät oli täynnä paatetta. Puintikelan akselin päässä olevalta räikältä sen kuuluis silti "luistaa" eikä katkasta putkisokkaa. Putsattiin paikat moneen kertaan, mut ei sekään auttanu. Ennen tän syksyn puinteja huoltomies laitto uusiks koko yläpään. Akselin, hihnapyörän, rattaan ym. Akseli ja muutki osat oli sorvautunu jo käyttökelvottomaks parin sokan katkeemisen jälkeen. Hihnapyörä oli niin kovin akselin kierteessä kiinni et ei lähteny auki ees isolla pulttipyssyllä ja lämmittämällä. Huoltomiehen oli pakko polttaa akseli poikki. Näin Sampossa. : (kettu kirjoitti:Mulla on 2045 3,5 metrin pöydällä tälle syksylle on elevaattorin yläpäästä mennyt 3 putkisokkaa poikki. Viimeksi eilen 2 mistähän lie johtuu mokomakin tulee aina tunnin toista keskeytys puintiin riippuen miten saa ährättyä entisen pois. Pitäisköhän laittaa teräs pultti sokan tilalle koneella ajettu n300 tuntia
Miten ootte muuten säätäneet viljaelevaattorin ketjun oikeaan kireyteen? Pakkaa ketju aina vaan kilistelemään aika äänekkäästi puiman käydessä.
Ohjekirja taitaa neuvoa, että kiristetään ketjupyörän akselia pökkäävää kierretankoa, kunnes elevaattoria kierrettäessä alkaa tuntua "pykälät" ja otetaan hivenen takaisin (1 mutterin kierros?). Kuitenkin kirja sanoo, että kireys pitäisi TARKISTAA siten, että alhaalta ketjupyörän päällä ketjun lenkin pitäisi liikkua sormivoimin sivusuunnassa kun rattaan hammas sojottaa suoraan alaspäin.
Tuntuu vaan että jos tekee säädön ohjekirjan mukaisesti, menee aina liian kireälle, eli alhaalta tarkistettaessa lenkki ei liiku.
Taitaa mennä pilkunviilauksen puolelle, mutta tuo kilinä häiritsee
Ohjekirja taitaa neuvoa, että kiristetään ketjupyörän akselia pökkäävää kierretankoa, kunnes elevaattoria kierrettäessä alkaa tuntua "pykälät" ja otetaan hivenen takaisin (1 mutterin kierros?). Kuitenkin kirja sanoo, että kireys pitäisi TARKISTAA siten, että alhaalta ketjupyörän päällä ketjun lenkin pitäisi liikkua sormivoimin sivusuunnassa kun rattaan hammas sojottaa suoraan alaspäin.
Tuntuu vaan että jos tekee säädön ohjekirjan mukaisesti, menee aina liian kireälle, eli alhaalta tarkistettaessa lenkki ei liiku.
Taitaa mennä pilkunviilauksen puolelle, mutta tuo kilinä häiritsee
-
Murtola_Lasse
- Viesti:
Ensimmäisen sokan vaihdoin itse elevaattoriin toisen huoltomies tunti sen jälkeen vaihdoin sokan taas itse. Kiristin ketjun käytin hetken ja tarkastin kireyden piti heti kiristää uudestaan oisko ollut moskaa välissä. sitten löysäsin hivenen remmiä sadan metrin päässä savusi remmi elevaattori taas tukossa täynnä kauraa ajonopeus n5km/h puhdistin elevaattorin ja pudotin ajonopeutta 3km/h sain ajettua loppuun seuraaavaksi ajoin vehnäpellolla kokeilin 8km/h ei mitään ongelmaa. Soitin muuten tehtaalle se sokka pitää olla oiken päin siellä akselilla eli hahlo pyörimissuuntaan päin 
- Rubinjo
- Viesti:
Pahoin pelkään et akseli on jo sokan tyngän ansiosta sorvautunu sököks ja ratas pääsee "elämään" liikaa. Kannattaa ehdottomasti tarkastaa koko "paketti". Meillä toimi nyt täysremontin jälkeen tän syksyn. Tässä kohtaa on joku suunniteluvirhe kun (kunnossa oleva) räikkä ei lyö yli vaan sokka katkee?
Sokan suunta on neuvottu myös ohjekirjassa.
Sokan suunta on neuvottu myös ohjekirjassa.
-
aurauskeppi
KETTU:
300 tuntia, siis sinulla on jo säiliön täyttöruuvi kulmavaihteella?
Jos kulmavaihteen käyttöhihna on löysällä ja pääsee luistamaan, elevaattorin yläpäähän pakkautuu suma ja paikat on kovilla, oisiko tuommoista.
En ole ymmärtäny ite sitä ohjekirjan kuvaa siitä sokan oikeinpäin olosta...käännäpä akselia puoli kierrosta niin äsken oikein ollut sokka onkin väärinpäin, tyhmäkö olen.
Mulla on 2085 TS, tehokkaan siitä tekee tuo TS eli esipuintikela ja -varstasilta. Tunteja nyt 420, kolme vuotta puitu.
Ensimmäisenä vuonna sattui kivivahinko (kasko korvasi, 7800 eur), syöttökuljetin oli helppo irrottaa kuormalavakasan päälle.
On tullut tutustuttua myös saman kokoluokan Claas 202:seen joka on viimeistelyltään selvästi edellä. Sampon eduksi laskisin selvästi paremman puhdistettavuuden, silppurin ja moottorin. Sampon "uudempi ohjaamo on muuten loistava, mutta se meteli on järkyttävä vieläkin.
Varaosien hinnoista jeesustelisin ilmansuodattimia: ohjaamo 100 €, moottori ulompi 160 €, paperisuodattimista!
300 tuntia, siis sinulla on jo säiliön täyttöruuvi kulmavaihteella?
Jos kulmavaihteen käyttöhihna on löysällä ja pääsee luistamaan, elevaattorin yläpäähän pakkautuu suma ja paikat on kovilla, oisiko tuommoista.
En ole ymmärtäny ite sitä ohjekirjan kuvaa siitä sokan oikeinpäin olosta...käännäpä akselia puoli kierrosta niin äsken oikein ollut sokka onkin väärinpäin, tyhmäkö olen.
Mulla on 2085 TS, tehokkaan siitä tekee tuo TS eli esipuintikela ja -varstasilta. Tunteja nyt 420, kolme vuotta puitu.
Ensimmäisenä vuonna sattui kivivahinko (kasko korvasi, 7800 eur), syöttökuljetin oli helppo irrottaa kuormalavakasan päälle.
On tullut tutustuttua myös saman kokoluokan Claas 202:seen joka on viimeistelyltään selvästi edellä. Sampon eduksi laskisin selvästi paremman puhdistettavuuden, silppurin ja moottorin. Sampon "uudempi ohjaamo on muuten loistava, mutta se meteli on järkyttävä vieläkin.
Varaosien hinnoista jeesustelisin ilmansuodattimia: ohjaamo 100 €, moottori ulompi 160 €, paperisuodattimista!
- Rubinjo
- Viesti:
-
aurauskeppi
No jo valkeni. Aina oppii pieni ihminen.
Puimurista meni ensimmäisen puintikauden lopulla myös tuulettimen hihnat. No selvä takuuasiahan tuo on. Itse vaihdoin hihnat (1,5 tunnin työ sampossa) ja hain uudet kaupasta. Agrimarketissa sanoivat että takuuasioissa yhteys suoraan tehtaalle. Tehtaalla sanoivat että oma Agrimarket hoitaa takuuasiat. Joo.
Kiireessä jäi asia hoitamatta sitten, mutta mieleen jäi kuinka äimistyneeltä Porissa vastannut mies kuulosti kun tuli takuuasioista puhe. Seuraavan kevättalven konenäyttelyssä löivät asian hyvitykseksi kouraan paketin terälappuja.
Jotenkin luulisi että kun sijoittaa älyttömän summan uuteen puimuriin niin siihen saisi myös esimerkiksi normaaleja kulutusosia puintiaikana hyllystä. Ei saa ilman odotusta.
Puimurista meni ensimmäisen puintikauden lopulla myös tuulettimen hihnat. No selvä takuuasiahan tuo on. Itse vaihdoin hihnat (1,5 tunnin työ sampossa) ja hain uudet kaupasta. Agrimarketissa sanoivat että takuuasioissa yhteys suoraan tehtaalle. Tehtaalla sanoivat että oma Agrimarket hoitaa takuuasiat. Joo.
Kiireessä jäi asia hoitamatta sitten, mutta mieleen jäi kuinka äimistyneeltä Porissa vastannut mies kuulosti kun tuli takuuasioista puhe. Seuraavan kevättalven konenäyttelyssä löivät asian hyvitykseksi kouraan paketin terälappuja.
Jotenkin luulisi että kun sijoittaa älyttömän summan uuteen puimuriin niin siihen saisi myös esimerkiksi normaaleja kulutusosia puintiaikana hyllystä. Ei saa ilman odotusta.
Ovatko hihnat enää takuun piikkiin meneviä osia? Mulla sellainen käsitys, että niillä ei ole minkäänlaista takuuta, näin mulle kerrottin aikoinaan Keskon varaosapisteessä...-Justus- kirjoitti:...Puimurista meni ensimmäisen puintikauden lopulla myös tuulettimen hihnat. No selvä takuuasiahan tuo on. Itse vaihdoin hihnat (1,5 tunnin työ sampossa) ja hain uudet kaupasta. Agrimarketissa sanoivat että takuuasioissa yhteys suoraan tehtaalle. Tehtaalla sanoivat että oma Agrimarket hoitaa takuuasiat...
-
Murtola_Lasse
- Viesti:
Meillä Samposta meni eka vuonna 1999 puintikelan remmi meni poikki kahdesta kohtaan, takuuna saatiin uusi, se jälkeen ei ole hajonnut yhtään remmiä. Tänä vuonna ainoastaan lakopiikki meni poikki ruoppamaalla rukiin puinnissa ei muuta häiriötä.O.J. kirjoitti:Ovatko hihnat enää takuun piikkiin meneviä osia? Mulla sellainen käsitys, että niillä ei ole minkäänlaista takuuta, näin mulle kerrottin aikoinaan Keskon varaosapisteessä...-Justus- kirjoitti:...Puimurista meni ensimmäisen puintikauden lopulla myös tuulettimen hihnat. No selvä takuuasiahan tuo on. Itse vaihdoin hihnat (1,5 tunnin työ sampossa) ja hain uudet kaupasta. Agrimarketissa sanoivat että takuuasioissa yhteys suoraan tehtaalle. Tehtaalla sanoivat että oma Agrimarket hoitaa takuuasiat...