Re: Fosforilannoitus
Lähetetty: 14 Joulu 2009, 13:50
Jos tajusin oikein, niin tarkoituksena on saada maahan pitkällä aikavälillä lisää fosforia.
Mulla on sama ongelma. pH seitsemän tienoilla, mutta fosfori punaisella.
Omana ratkaisuna on lihaluujauhorouhe. NPK 8-5-1, mutta ympäristötuessa lasketaan sisältäväksi 0,15% fosforia. Eli vain kolmaskymmenesosa fosforista on byrokratiafosforia. Nitraattidirektiivi stoppaa tuon kanssa puljaamisen ennen fosforikattoja. Menee kylvökoneesta läpi, mutta käyttömäärät ovat niin isoja, että parempi tehdä ylimääräinen rundi pintalevittimellä.
Ja kun sua ei luomun säännöt rajoita, niin kannattaa varmaan laittaa väkilannoitetta lisäksi. Tuppaa olemaan lihaluujauhon fosfori niin hidasta, että fosforipulaisilla pelloilla kasveilla tulee puutosoireita.
Mulla on sama ongelma. pH seitsemän tienoilla, mutta fosfori punaisella.
Omana ratkaisuna on lihaluujauhorouhe. NPK 8-5-1, mutta ympäristötuessa lasketaan sisältäväksi 0,15% fosforia. Eli vain kolmaskymmenesosa fosforista on byrokratiafosforia. Nitraattidirektiivi stoppaa tuon kanssa puljaamisen ennen fosforikattoja. Menee kylvökoneesta läpi, mutta käyttömäärät ovat niin isoja, että parempi tehdä ylimääräinen rundi pintalevittimellä.
Ja kun sua ei luomun säännöt rajoita, niin kannattaa varmaan laittaa väkilannoitetta lisäksi. Tuppaa olemaan lihaluujauhon fosfori niin hidasta, että fosforipulaisilla pelloilla kasveilla tulee puutosoireita.