Sivu 2/2

Re: Fosforilannoitus

Lähetetty: 14 Joulu 2009, 13:50
Kirjoittaja TumppiW
Jos tajusin oikein, niin tarkoituksena on saada maahan pitkällä aikavälillä lisää fosforia.
Mulla on sama ongelma. pH seitsemän tienoilla, mutta fosfori punaisella.

Omana ratkaisuna on lihaluujauhorouhe. NPK 8-5-1, mutta ympäristötuessa lasketaan sisältäväksi 0,15% fosforia. Eli vain kolmaskymmenesosa fosforista on byrokratiafosforia. Nitraattidirektiivi stoppaa tuon kanssa puljaamisen ennen fosforikattoja. Menee kylvökoneesta läpi, mutta käyttömäärät ovat niin isoja, että parempi tehdä ylimääräinen rundi pintalevittimellä.

Ja kun sua ei luomun säännöt rajoita, niin kannattaa varmaan laittaa väkilannoitetta lisäksi. Tuppaa olemaan lihaluujauhon fosfori niin hidasta, että fosforipulaisilla pelloilla kasveilla tulee puutosoireita.

Re: Fosforilannoitus

Lähetetty: 14 Joulu 2009, 19:30
Kirjoittaja Jorma
Juu, tuon suuntaista tavoitetta on ilmassa. Fosfori tosin saisi olla helposti kasvien käyttöön liukenevaa sorttia. Toisaalta tuollaisen orgaanisen lannoitteen hajoaminen taitaa olla jossain määrin sidoksissa maan pieneliötoimintaan?

Sinänsä lihaluujauhe on tuotteena varsin mielenkiintoinen. Siinähän on kalsiumiakin varsin reilusti. Mitähän tuollainen mahtaa maksaa? Tehdaskin olisi kohtuullisen lähellä ja kai se kalkkivehkeillä leviäsi aika kivasti..

Itseä on alkanut hieman mietityttää fosforilannoituksen huono hyötysuhde. Y-lannoitteissa fosfori on varsin tyyristä varsinkin tehoonsa nähden.

Re: Fosforilannoitus

Lähetetty: 20 Joulu 2009, 17:18
Kirjoittaja TumppiW
Tuolta löytyy lisätietoa:
http://www.elosato.fi/tilaaminen.html
Luulisi, että rakeistamaton tavara on vielä halvempaa.

Re: Fosforilannoitus

Lähetetty: 21 Joulu 2009, 20:13
Kirjoittaja Jorma
Kiitos linkistä. Pitääkin hiukan selvitellä mihin hintaan tavaraa saisi rakeistamattomana. Vielä, kun saisi viljavuustutkimuksen tulokset niin näkisi paljonko pellossa on fosforia salpietarilannoitus rupeaman jäljiltä..

Re: Fosforilannoitus

Lähetetty: 23 Joulu 2009, 10:41
Kirjoittaja MK
Eikös joskus taannoin ollu Käytännön maamiehes hintavertailu jossa mainittiin että rakeistus nosti tuon hintaa paljon.

Re: Fosforilannoitus

Lähetetty: 15 Maalis 2010, 21:14
Kirjoittaja Cartel
Eli kertokaapas nyt viisammat ku olis ajatuksena levittää tuhkaa, jossa on fosforia 2-6 kg/t ja kaliumia 4-8 kg/t. Kyseessä on hitaasti liukeneva fosfori. Tätä suositellaan levitettäväksi 7-10t/ha. Tällöin ymp.tuen fosforinlevitysraja ylittyy reilusti. Koskeeko ympäristötuen fosforinlevitysraja tätä hitaasti liukenevaa fosforia?