Sivu 2/3

Re: Tumen Nova Combi

Lähetetty: 19 Touko 2009, 22:28
Kirjoittaja claas58
joo tuo säätöjen kirjoittaminen ylös kannattaa. Itsellä koko viljelijäuralta kylvökone ja puimurisäädöt vihkossa.

Re: Tumen Nova Combi

Lähetetty: 20 Touko 2009, 05:48
Kirjoittaja Twin
Pistämpä ton linkin kotisivuille/ blogisivuille joille olen kirjoitellut kolmen vuoden ajalta Novan suorakylvöistä ja perinteisistä kylvöistä.
Olen ottanut kuvia ja kirjoittanut kokemuksia siksi, koska kone tarvitsee hieman enemmän säätötarkkuutta kuin laahavannaskone. Toivon, että edes joku on saanut apuja kokemuksistani. Sivujen pito on pelkkä harrastus, niinkuin on tämä viljelykin näillä hinnoilla. :D
Tossa toi likki tämän vuoden suorakylvöoraisiin: http://www.webbisivu.com/Timolahtinen.a ... eid=339702

Re: Tumen Nova Combi

Lähetetty: 21 Touko 2009, 17:26
Kirjoittaja eberi
anttis kirjoitti:Vanha Tumen sivupyöräkone on aikansa palvellut ja ensi keväänä olisi tarkoitus ottaa askel eteenpäin. Mitä mielipiteitä ja kokemuksia raatilaisilla on Tumen Nova Combista. Kylvettävää on noin 100 ha. Pääasiallisesti olisi tarkoitus syksyllä muokata mahdollisimman iso osa.
Jos syksyllä muokkaa, niin kyllä sitten kannattaa ehdottomasti äestää keväällä. Oikea kone sinulle tuohon paikkaan olisi sitten Jyräkompi kiekoilla varustettuna.

Re: Tumen Nova Combi

Lähetetty: 22 Touko 2009, 16:33
Kirjoittaja 6350
eberi kirjoitti:
anttis kirjoitti:Vanha Tumen sivupyöräkone on aikansa palvellut ja ensi keväänä olisi tarkoitus ottaa askel eteenpäin. Mitä mielipiteitä ja kokemuksia raatilaisilla on Tumen Nova Combista. Kylvettävää on noin 100 ha. Pääasiallisesti olisi tarkoitus syksyllä muokata mahdollisimman iso osa.
Jos syksyllä muokkaa, niin kyllä sitten kannattaa ehdottomasti äestää keväällä. Oikea kone sinulle tuohon paikkaan olisi sitten Jyräkompi kiekoilla varustettuna.
Voisin kompata tuota. Jyräcombi laser varustuksellakin taitaa olla lähes puolet Novaa edullisempi.

Re: Tumen Nova Combi

Lähetetty: 22 Touko 2009, 19:34
Kirjoittaja marklain
Ellei kysyjä sitten meinaa jättää yli 50% sängelle ja tukeutua talviaikaiseen kasvipeitteisyyteen.
Plus jäisi siinä sitten ajokertoja myös pois menoja lisäämästä.

Jos nuo muuttaa rahaksi ja arvio sitten kumpi on kannattava sijoitus. Suorakylvin tai perinteinen jyräcombi.

No jokainen tekee minkä parhaaksi näkee.

Re: Tumen Nova Combi

Lähetetty: 22 Touko 2009, 19:55
Kirjoittaja Make
Parhaat oraat saa kun sängen muokkaa keväällä kerran lautasmuokkaimella ja kerran äkeellä ja sitten kylvö laahavannaskoneella.

Re: Tumen Nova Combi

Lähetetty: 22 Touko 2009, 20:35
Kirjoittaja Rubinjo
Make kirjoitti:Parhaat oraat saa kun sängen muokkaa keväällä kerran lautasmuokkaimella ja kerran äkeellä ja sitten kylvö laahavannaskoneella.
Tältä se näyttäs näillä hietasavilla, ku oraita on nyt kyttäilly.
Toinen hyvä (ja perinteinen) konsti näyttää olevan: Kyntö syksyllä, erittäin hyvä (esim. Rexius) tasausäestys ja muokkaus ja kylvö laahalla.

Re: Tumen Nova Combi

Lähetetty: 22 Touko 2009, 21:12
Kirjoittaja renkimikko
No omien kokemuksieni mukaan ei vannastyypillä ole niinkään väliä vaan sillä että muokkaus tehdään huolella ja kylvöpohja on kunnollinen.Laahavannaskoneella kylvävät joutuvat keskittymään tuohon muokkaamiseen enemmän joten tuloskin silloin parempi kun taas aika moni kiekkovantaalla kylvävä kuvittelee että kiekko antaa muokkausvirheitä anteeksi. Kylväminen on se helpoin homma koko kasvuketjussa,muokkaus se sitä asiantuntemusta ja oikea-aikaisuutta vaatii.Ketjun aloittajalle anteeksipyyntö koska kirjoitus jo kaukana alkuperäisestä aiheesta.
Tumen tuotteilla kun on tullut kylvettyä niin mielestäni tuo tumen syötönsäätö apulantapuolella ainakin on hieman epämääräinen koska tuo syöttöakseli tuppaa liikkumaan joko pienempään tai isompaan päin sen verran kuin säätösysteemissä välystä on eikä tähän auta vaikka välyksen kuinka pieneksi tahansa säätäisi.Lisäksi puhallinkoneissa kiusana on myös syöttöteloihin paatuva apulantapöly joten kerran päivässä on tullut tavaksi vetää syöttö nolliin ja takas jolloin syöttötelat puhdistuu. Kaiken kaikkiaan on noilla tumeilla kylvöt onnistuneet ihan mallikkaasti ja ihan kestäviä tuntuvat olevan.

Re: Tumen Nova Combi

Lähetetty: 22 Touko 2009, 21:24
Kirjoittaja aurajokilaivuri
marklain kirjoitti:Ellei kysyjä sitten meinaa jättää yli 50% sängelle ja tukeutua talviaikaiseen kasvipeitteisyyteen.
Plus jäisi siinä sitten ajokertoja myös pois menoja lisäämästä.

Jos nuo muuttaa rahaksi ja arvio sitten kumpi on kannattava sijoitus. Suorakylvin tai perinteinen jyräcombi.
Jos osa jää suorakylvöön, koneiden hintaerolla voi teettää urakoitsijalla parinkymmenen hehtaarin suorakylvöt seuraavat 15 vuotta. Ja saa vielä kuskin kaupanpäälle. Tuolla suunnalla kun kuitenkin tuntuisi olevan lähes mitä tahansa urakointia varsin hyvin saatavilla.

Re: Tumen Nova Combi

Lähetetty: 22 Touko 2009, 22:16
Kirjoittaja Henkka768
Jos on olemassa jonkinlainen kylvökalusto niin ei tuossa suorakylvöurakoitsijan käytössä ole mitään järkeä,kun tuossa muutama vuos sitten kävi yks suorakylväjä kylvämässä niin hinta oli jossain 60e/ha+alv. Ei siitä sadosta jäänyt kauheesti voittoa kulujen jälkeen.

Perinteisellä menetelmällä tähän mennessä menty. Kiekkovannas kylvinkone. Kevytmuokkaust on tosin harrastettu.

Entäs tämä tumen vega sitten? Isot säiliöt pitäs olla n. 4000l 3 metrin koneessa, mainokseen mukaan soveltuu kevytmuokattuun ja jossain testissä oli cultipackki välis viel. Hinnaltaan novaan verrattuna noin 6-8t edullisempi.

Re: Tumen Nova Combi

Lähetetty: 22 Touko 2009, 23:08
Kirjoittaja aurauskeppi
Ammattitaidolla, kokemuksella ja aina tuurilla (säät) on ehkä enemmän merkitystä kuin kylvökoneen merkillä tai hinnalla. Oraista ei yleensä näy millä koneella ne on kylvetty.

90-luvun rapidin kylvösyvyys säädettiin naapurissa kerran kaudessa 2" paksulla lankulla betonilattialla. Ja syötön säädössä ei voitu tarkkuudesta puhua kun pieni kuminen vetopyörä luisteli ajonopeuden ja maalajin mukaan enemmän ja vähemmän. Melkoisia parannuksia on siihenkin koneeseen tullut 10 vuodessa. Puolikkaalla koneella kylvö on enää kahden ranneliikkeen vaiva, jokohan sekin seuraavassa versiossa kytketään ohjaamosta? Nerokkain keksintö tässä uudessa on ihan ohjelmallisesti tehty mahdollisuus merkata ajoura automaattisesti myös kylvöksen puolelle. Kirpparuiskutus helpottuu jos tulevat ennen kuin rypsin näkee ohjaamosta. Edellisessä kun oppi syötön säädön sielunelämän niin ei enää kiertokokeita jaksanut paljon tehdä. Epäuskossa ensimmäisillä rypsinkylvöillä tuli tehtyä kiertokoe 5 ha:n välein, turhaan.

Re: Tumen Nova Combi

Lähetetty: 22 Touko 2009, 23:28
Kirjoittaja Rubinjo
-Justus- kirjoitti:Nerokkain keksintö tässä uudessa on ihan ohjelmallisesti tehty mahdollisuus merkata ajoura automaattisesti myös kylvöksen puolelle.
Toi ominaisuushan on ollu jo vuosia. Mulla on aina käytössä toi, ni ei tarvi arpoo mihin on viimeks ura vedetty, jos urat menee sekasin jonku oman kämmäilyn takia.

Re: Tumen Nova Combi

Lähetetty: 23 Touko 2009, 20:28
Kirjoittaja koivumaki
Rubinjo kirjoitti:
-Justus- kirjoitti:Nerokkain keksintö tässä uudessa on ihan ohjelmallisesti tehty mahdollisuus merkata ajoura automaattisesti myös kylvöksen puolelle.
Toi ominaisuushan on ollu jo vuosia. Mulla on aina käytössä toi, ni ei tarvi arpoo mihin on viimeks ura vedetty, jos urat menee sekasin jonku oman kämmäilyn takia.
---eikös toi oo lisävaruste,lisähintaan

Re: Tumen Nova Combi

Lähetetty: 23 Touko 2009, 20:33
Kirjoittaja koivumaki
Mä olen tätä Rapidin orastumishommaa katteluu joitain vuosia.

Mun mielestäni vanhempi kone jossa oli kolmiharjaiset takapyörät oli ainakin kuivana keväänä parempi.
Olen nyt pyrkinyt välttämään tasausäestetyn kylvöalustan pohjan rikkomista.Tuntuis onnistuvan hiukan kuluneella
koneella paremmin kuin uudella.

Re: Tumen Nova Combi

Lähetetty: 23 Touko 2009, 22:59
Kirjoittaja aurauskeppi
koivumaki kirjoitti: ---eikös toi oo lisävaruste,lisähintaan
Ei, en ollut tällaista varustetta pyytänyt ja se tuli minulle yllätyksenä..
Ja tosiaan ihan ohjelmallinen, löytyy sieltä alkuvalikosta.
koivumaki kirjoitti: Olen nyt pyrkinyt välttämään tasausäestetyn kylvöalustan pohjan rikkomista.Tuntuis onnistuvan hiukan kuluneella
koneella paremmin kuin uudella.
Niin kyllä se hioutuu siihen parhaaseen sointiin käytössä.
Ainakin savella siemenen väkisin painaminen syvälle märkään maahan aiheuttaa sen että lautaseen tarttuvat savipaakut heittävät osan siemenistä pintaan.