Sivu 2/18

Re: Mitä lihanviljelijä tietää suomalaisesta eläintuotannosta?

Lähetetty: 14 Loka 2009, 13:44
Kirjoittaja ookkonen
aurajokilaivuri kirjoitti:
citynuori kirjoitti:
http://www.tehotuotanto.net lienee ainoa paikka josta kuvamateriaalia suomalaisilta tiloilta vähänkään laajemmin on saatavissa. Toki vain sioista, munijakanoista ja broilereista. Mitä materiaalia itse suosittelisit katsomaan?
Kuka/ketkä ovat tuon sivuston tekijöitä? Yritin etsiä nimiä ja yhteystietoja sivustolta, mutta en löytänyt.

Ehkä voit auttaa?

Miten täysin nimettömän toimivat voivat vaatia muilta avoimuutta?

Miten voi luottaa materiaalin jonka tekijät eivät ota siitä minkäänlaista vastuuta?
ovatko nuokuvat otettu laillisesti? tilojen omistajan luvalla? vaiko ns kettutytöt käyneet juoksentelemassa pitkin maita ja mantuja? :twisted:

Re: Mitä lihanviljelijä tietää suomalaisesta eläintuotannosta?

Lähetetty: 14 Loka 2009, 13:51
Kirjoittaja SS
Olen tutustunut citinuoren kuvailemaan ympäristöön ennemminkin. Nämä raukat ladotaan öiksi kerroshäkkeihin, jossakin Koivukylässä oli niissä enemmänkin kuin kymmenen kerrosta elikoita päällekkäin ja ulkoilemaan pääsee vain työpaikalle aamusta myöhäiseen iltaan, vieläpä kiukkuisen esimiehen simputettavaksi.

Poikaset kulkevat hylättyinä asemilla ja omaavat selvästi väkivaltaisia käyttäytymismalleja, stressaantuneen häkkieläimen tavoin.

Kaikkea masenusta ja burn-out - oireita on kovasti näissä tehotuotantocityjen asukkaissa, ja muihin tuotantoeläimiin verrattuna erittäin harvinainen itsemurha-aalto vaivaa, vuosittain noin 1200 kuolee täydellisen epätoivon ja umpikujan takia, todennäköisesti syynä ala-arvoiset elinolosuhteet.

Näin, kun asiaa katsotaan, valitsisin ennemmin navetan kuin sen cityn.

-SS-

Re: Mitä lihanviljelijä tietää suomalaisesta eläintuotannosta?

Lähetetty: 14 Loka 2009, 14:09
Kirjoittaja Darksmoke
ookkonen kirjoitti:
aurajokilaivuri kirjoitti:
citynuori kirjoitti:
http://www.tehotuotanto.net lienee ainoa paikka josta kuvamateriaalia suomalaisilta tiloilta vähänkään laajemmin on saatavissa. Toki vain sioista, munijakanoista ja broilereista. Mitä materiaalia itse suosittelisit katsomaan?
Kuka/ketkä ovat tuon sivuston tekijöitä? Yritin etsiä nimiä ja yhteystietoja sivustolta, mutta en löytänyt.

Ehkä voit auttaa?

Miten täysin nimettömän toimivat voivat vaatia muilta avoimuutta?

Miten voi luottaa materiaalin jonka tekijät eivät ota siitä minkäänlaista vastuuta?
ovatko nuokuvat otettu laillisesti? tilojen omistajan luvalla? vaiko ns kettutytöt käyneet juoksentelemassa pitkin maita ja mantuja? :twisted:
Tämä kertoo ainakin jotain kuvien ottamisesta:
"Tilalla on lupien mukaan 60 000 lintua. Hallin ovi oli lukossa, joten kuvasimme tuuletusluukun läpi"

Tuollaiset kuvaukset ovat jo laittomia toisen alueelle tunkeutumisia. Ei kenenkään pihaan saa mennä ilman omistajan lupaa, saati sisälle navettaan, sikalaan yms tuotantotilaan.
Edit: Löytyi toinenkin tuuletusluukku kuvaus:
"Marttila 2007 / 2
Kuvasimme tuuletusluukusta valtavaa hallia täynnä kanoja."

Re: Mitä lihanviljelijä tietää suomalaisesta eläintuotannosta?

Lähetetty: 14 Loka 2009, 14:16
Kirjoittaja ookkonen
hmm näin ajatuksena vain,mitä jos joku tunnistaa omat tilansa tuolta?
voisikohan siitä tehdä rikosilmoituksen? juurikin menty jostain luukusta kuvaamaan ym aidanraosta?
pakko olla laitonta :twisted:

kuitenkin nettiin on laajaan jakeluun menneet omista(yksityisistä?) tiloista materiaalia vastoin asianomistajan lupaa?

Re: Mitä lihanviljelijä tietää suomalaisesta eläintuotannosta?

Lähetetty: 14 Loka 2009, 14:23
Kirjoittaja aurajokilaivuri
Saako mennä kuvaamaan myös noiden aktivistien koteja?

Saattaisi muuten löytyä aika mielenkiintoisia tapauksia kun kissoja on yritetty käännyttää vegaaniksi tms.

Re: Mitä lihanviljelijä tietää suomalaisesta eläintuotannosta?

Lähetetty: 14 Loka 2009, 14:32
Kirjoittaja Darksmoke
ookkonen kirjoitti:hmm näin ajatuksena vain,mitä jos joku tunnistaa omat tilansa tuolta?
voisikohan siitä tehdä rikosilmoituksen? juurikin menty jostain luukusta kuvaamaan ym aidanraosta?
pakko olla laitonta :twisted:

kuitenkin nettiin on laajaan jakeluun menneet omista(yksityisistä?) tiloista materiaalia vastoin asianomistajan lupaa?
Tässäkin mielestäni mitään outoa, tuolloin (2006) ei tainnut olla vielä lauhaluoman keräystä siolle?
"Katosta roikkui monesta kohtaa suuria likaisia hämähäkinseittejä. Ulkoa löysimme jäätyneen kuolleen sian. Paikka oli yleisesti hyvin likainen ja epäsiisti."

Re: Mitä lihanviljelijä tietää suomalaisesta eläintuotannosta?

Lähetetty: 14 Loka 2009, 15:27
Kirjoittaja citynuori
aurajokilaivuri kirjoitti: Kuka/ketkä ovat tuon sivuston tekijöitä? Yritin etsiä nimiä ja yhteystietoja sivustolta, mutta en löytänyt.
Sivuston on tehny OE, mutta kuvaajien nimiä ei oo julkaistu eivätkä ainakaan kaikki heistä välttämättä toimi OE:ssa.
Miten täysin nimettömän toimivat voivat vaatia muilta avoimuutta?
Kyllä varmasti omalla nimelläänkin esiintyvät henkilöt haluaisivat enemmän tietoa suomalaisesta tuotannosta saataville.
Miten voi luottaa materiaalin jonka tekijät eivät ota siitä minkäänlaista vastuuta?
Minkälainen vastuu satunnaisista kuvauskäynneistä mielestäsi pitäisi ottaa? Eivätkö videot kerro millaista tiloilla suurin piirtein on? Tottakai niitä on leikattu, mutta yleiskuvaakin muistaakseni ihan hyvin on, eikä pelkästään zoomauksia kaikkein kovimman kohtalon kokeneista. Ilmeisesti ainakin tautien levittämisen riski oli otettu tarkasti huomioon.

Re: Mitä lihanviljelijä tietää suomalaisesta eläintuotannosta?

Lähetetty: 14 Loka 2009, 15:33
Kirjoittaja citynuori
ookkonen kirjoitti: ovatko nuokuvat otettu laillisesti? tilojen omistajan luvalla?
No sellaisia lupia varmaan harvemmin annetaan, ja jos annetaan niin siinä vaiheessa, kun broilerit, siat jne. ovat vielä pieniä, ja tila ennen kuvausta laitettu siistiin kuntoon. Onhan tuollaista tv:ssä joskus ollut, eikä sekään erityisen mairittelevaa ole eläintuottajille ollut. Eräskin sikalan pitäjä sanoi itsekin kritisoivansa sika-bisnestään. Pidän silti tuollaisten lupien kyselemistä satunnaiskäyntejä varten jatkossa ihan hyvänä ideana. Eikös Suomessa "tuotantoeläimet" voi hyvin, eli mitään salattavaa ei pitäisi olla...?

Re: Mitä lihanviljelijä tietää suomalaisesta eläintuotannosta?

Lähetetty: 14 Loka 2009, 15:37
Kirjoittaja citynuori
Darksmoke kirjoitti: Tässäkin mielestäni mitään outoa, tuolloin (2006) ei tainnut olla vielä lauhaluoman keräystä siolle?
Pointtina ei varmaan ollutkaan minkään outojen yksityiskohtien tuominen esiin, vaan yleiskuvan tuotannosta saattaminen paremmin saataville.

Re: Mitä lihanviljelijä tietää suomalaisesta eläintuotannosta?

Lähetetty: 14 Loka 2009, 15:40
Kirjoittaja citynuori
Darksmoke kirjoitti: Tuollaiset kuvaukset ovat jo laittomia toisen alueelle tunkeutumisia. Ei kenenkään pihaan saa mennä ilman omistajan lupaa, saati sisälle navettaan, sikalaan yms tuotantotilaan.
Kyseessä on mielestäni vähän sellainen punaisten päin kävelyn tms. suuruusluokkaa oleva rikos. Oletko itse sitä mieltä, että kuluttajilla ei pitäisi olla mahdollisuutta saada selville millaisista oloista eläintuotteet kaupan hyllyille päätyvät?

Re: Mitä lihanviljelijä tietää suomalaisesta eläintuotannosta?

Lähetetty: 14 Loka 2009, 15:42
Kirjoittaja citynuori
Oikeastaan vähän ihmettelen, että aika moni täällä ei tuosta videoiden saataville tuonnista edes tiennyt. Kuitenkin melko paljon sillon aikoinaan oli mediassakin huomiota tolla.

Re: Mitä lihanviljelijä tietää suomalaisesta eläintuotannosta?

Lähetetty: 14 Loka 2009, 15:45
Kirjoittaja aurajokilaivuri
citynuori kirjoitti:
aurajokilaivuri kirjoitti: Kuka/ketkä ovat tuon sivuston tekijöitä? Yritin etsiä nimiä ja yhteystietoja sivustolta, mutta en löytänyt.
Sivuston on tehny OE, mutta kuvaajien nimiä ei oo julkaistu eivätkä ainakaan kaikki heistä välttämättä toimi OE:ssa.
Miten täysin nimettömän toimivat voivat vaatia muilta avoimuutta?
Kyllä varmasti omalla nimelläänkin esiintyvät henkilöt haluaisivat enemmän tietoa suomalaisesta tuotannosta saataville.
Miten voi luottaa materiaalin jonka tekijät eivät ota siitä minkäänlaista vastuuta?
Minkälainen vastuu satunnaisista kuvauskäynneistä mielestäsi pitäisi ottaa? Eivätkö videot kerro millaista tiloilla suurin piirtein on? Tottakai niitä on leikattu, mutta yleiskuvaakin muistaakseni ihan hyvin on, eikä pelkästään zoomauksia kaikkein kovimman kohtalon kokeneista. Ilmeisesti ainakin tautien levittämisen riski oli otettu tarkasti huomioon.
Kuka on tuo sivuston tehnyt OE ?

Jos tekijä ei ole tavoitettavissa, miten voi edes varmistaa että videot todella ovat tiloilta ?

Arvattavasti kuvauskohteeksi valikoituvat tosiaan kovimman kohtalon kokeneet, eli sairaskarsinassa hoidossa olevat.

Suunnilleen sama kuin jos käy eläinlääkärin odotushuoneessa katsomassa suomalaisten lemmikkieläinten kuntoa ja toteaa sen jälkeen että noin 100%:lla on jonkinlainen sairaus tai vamma.

Siihen kun vielä lisätäään että yöllä tulee vieraita ihmisiä sisään, aika kummallisen käsityksen saisi kyllä kerrostaloasukkaistakin jos keskellä yötä rynnistää kameran kanssa sisään asuntoihin, todella hermostunutta ja agressiivista on sellaisen dokumenttielokuvan perusteella kerrostalossa eläminen, varmasti suurta kärsimystä.

Re: Mitä lihanviljelijä tietää suomalaisesta eläintuotannosta?

Lähetetty: 14 Loka 2009, 16:13
Kirjoittaja jk
Teidän kanssa keskustellessa törmää aina samaan ongelmaan. Vaikka toimisi kaikkien säännösten ja asetusten mukaisesti niin sekään ei kelpaa! Broilereillehan on direktiivin tuomana tulossa lisää tilaa, mutta teille sekään ei riitä. Kerran juttelin yhden aktivistin kanssa hirvenmetsästyksestä ja kysyin että jos muutaman kymmenen hirven ampumisella säästetään edes yksi ihmishenki liikenteessä niin etkö hyväksy sittenkään. Vastaus oli yllättäen että yhtään eläintä ei saa ampua.

Re: Mitä lihanviljelijä tietää suomalaisesta eläintuotannosta?

Lähetetty: 14 Loka 2009, 16:38
Kirjoittaja O.J.
citynuori kirjoitti:Oikeastaan vähän ihmettelen, että aika moni täällä ei tuosta videoiden saataville tuonnista edes tiennyt. Kuitenkin melko paljon sillon aikoinaan oli mediassakin huomiota tolla.
Olihan siitä, mutta kun monia ei nuo propagandasivustot kauheasti kiinnosta. Tästä sen sijaan ollaan yleisimmin hiljaa.

Tästä aiheesta voidaan jatkaa vaikka maailman tappiin, mutta valmista ei mahtane tulla.

Re: Mitä lihanviljelijä tietää suomalaisesta eläintuotannosta?

Lähetetty: 14 Loka 2009, 18:02
Kirjoittaja Asikeikuli
Sensationalismi on kivaa. :wink: