Vikaa Yaran lannoitteissa?

Kaikkea mikä liittyy yleisesti maatalouteen. Uutisista, kehityksestä, tulevasta, maatalouskaupoista, lehdistä ja järjestöistä. ym..

Valvoja: Farmari-ryhmä

Avatar
Tutti
Luokka: yli 300 hv
Viestit: 387
Liittynyt: 24 Marras 2005, 22:32
Paikkakunta: E-P

Re: Vikaa Yaran lannoitteissa?

Lukematon viesti Kirjoittaja Tutti »

Itellä ei hirveempiä ongelmia tänä vuonna. Käytössä on tähän mennessä ollu vasta Y3 ja SS. Nämä ovat joskus syys-lokakuussa toimitettuja. Pölyämisen laitoin kyllä merkille. Oli muuten pöly melko änkyrän oloista kun erehty ekoista säkillisistä hönkäisemään.

Tietenkin on sanomattakin selvää, että lannoitetta ei voi säiliössä paria tuntia pidempään seisottaa. Sen jälkeen ei tule ainakaan syöttörihlojen kautta ulos.

Hiven-Y:t on vielä rypsiä varten säkeissä. Saas nähdä mitä se sitten on.
Avatar
ATH
Luokka: >500hv
Viestit: 883
Liittynyt: 12 Tammi 2005, 22:54
Paikkakunta: Merikruunu

Re: Vikaa Yaran lannoitteissa?

Lukematon viesti Kirjoittaja ATH »

No minä ihmettelin, kun hiven-y lannoite tukki syöttörattaan syvennyksen. Pistin ilmojen syyksi, mutta näköjään ollut muillakin ongelmaa. Jauhoa ei ollu joukossa. Rakeiden pinnoituksessa varmaan häikkää.

Voi tietysti johtua litimärästä lannoitteesta jota yhdessä pussissa oli. Sisäpussin sauma oli tehtaan/kuljetuksen jäljiltä auki sen verran että katokseen päässyt tuiskulumi pääsi kastamaan sisällön sulaessaan. Ei sitä moskaa kaikkea saanut pois vaikka yritystä olikin.
Astral
Luokka: yli 200 hv
Viestit: 264
Liittynyt: 09 Huhti 2008, 09:18

Re: Vikaa Yaran lannoitteissa?

Lukematon viesti Kirjoittaja Astral »

Lämpösessä hallissa ollut Y1 tänään lapioimalla ja pesemällä pois. Eilen illalla jätetty säiliöön.

Uskomatonta paskaa
hogi
Luokka: >500hv
Viestit: 947
Liittynyt: 12 Tammi 2005, 15:23

Re: Vikaa Yaran lannoitteissa?

Lukematon viesti Kirjoittaja hogi »

Jostain kumman syystä ei ollut yhtään Y1 sulanut kylvykoneeseen vaikka pari viikkoa seisoi katoksessa.
Avatar
Vesa
Luokka: >500hv
Viestit: 624
Liittynyt: 25 Touko 2006, 08:44
Paikkakunta: Kokkola

Re: Vikaa Yaran lannoitteissa?

Lukematon viesti Kirjoittaja Vesa »

Y4 ei mitään vikaa mutta sen sijaan mangaanilannoksessa uskomatonta jauhoa seassa. Oli virhe sekoittaa mangaanilannos y4 sekaan, sen jälkeen sai rassata lannoitevantaita auki yhtenään. Viskalla kynnökselle hivenet seuraavalla kerralla, vahingosta viisastuu. :roll:
Avatar
aksu
Luokka: >500hv
Viestit: 716
Liittynyt: 14 Tammi 2006, 18:35
Paikkakunta: turun seutu

Re: Vikaa Yaran lannoitteissa?

Lukematon viesti Kirjoittaja aksu »

Vesa kirjoitti:Y4 ei mitään vikaa mutta sen sijaan mangaanilannoksessa uskomatonta jauhoa seassa. Oli virhe sekoittaa mangaanilannos y4 sekaan, sen jälkeen sai rassata lannoitevantaita auki yhtenään. Viskalla kynnökselle hivenet seuraavalla kerralla, vahingosta viisastuu. :roll:
Hivenissä mun mielestä aina ollu joukossa tota jauhoa, johtunee siitä ettei ole puristettu kunnon pyöreäksi rakeeksi? Itse levitin mangaania ennen kylvöä viskalla...
Avatar
nuffieldmaster
Luokka: yli 300 hv
Viestit: 458
Liittynyt: 30 Joulu 2006, 18:16
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

Re: Vikaa Yaran lannoitteissa?

Lukematon viesti Kirjoittaja nuffieldmaster »

Tilasin belorin lannoitetta, eikä ollut mitään ongelmaa. Paikallinen kylvöurakoitsijakin ihmetteli belorin tasalaatuisuutta.
Mukavan punertavaa oli lannos mutta viskalla levittäessä tuli haju joka oli kuin kärvennettyä muovia :?:
Hemmo Raunio
Luokka: yli 100 hv
Viestit: 108
Liittynyt: 06 Joulu 2006, 20:33
Paikkakunta: Suur-Salo

Re: Vikaa Yaran lannoitteissa?

Lukematon viesti Kirjoittaja Hemmo Raunio »

nuffieldmaster kirjoitti:Mukavan punertavaa oli lannos mutta viskalla levittäessä tuli haju joka oli kuin kärvennettyä muovia :?:
Tuli tuosta mieleen, jokunen vuosi sitten lainasin vanhasta viskasta nivelakselin heinänpöyhimeen. Tuli kanssa käry nenään ja luulin jossain olevan kumikorjaamon tulessa. Mutta nivelakselin suojus siellä vaan suli, kun viskan akselissa oli pelkät liukulaakerit. Meni pilalle tietysti, mutta heinät ei sentään palaneet.

Lannoitteissa ei ole ollut vikoja, paitsi parissa säkissä oli pieniä kokkareita. Ilmeisesti ollut pieniä reikiä säkin pohjassa, joista kosteutta päässyt sisään. Sekoittelin rypsille suomensalpietarin sekaan täyttövaunussa hivenravinneseosta, joka on sellaista hienorakeista. Vähensi syöttöä välittömästi ja näytti lajittuvan jonkin verran jo täyttöruuvista ulos tullessa. Karkeampi kalisuola on toiminut ihan hyvin.
jeput
Luokka: Polkutraktori
Viestit: 1
Liittynyt: 10 Kesä 2010, 22:35
Paikkakunta: Savo

Re: Vikaa Yaran lannoitteissa?

Lukematon viesti Kirjoittaja jeput »

Pellon Y1 säkeissä oli tosi kovettunutta tavaraa. Pakko oli pudottaa säkkejä muutaman kerran maahan kuormaajasta et edes hieman pehmeni. Levittimestä nämä meni kuitenkin läpi ilman suurempia moukarointeja.
Yaralle siitä palautetta ja seuraavalla viikolla kävikin sitten rekka vaihtamassa uudet säkit tilalle. Vaivan palkaksi tuli yksi ylimääräinen säkki. Lannat oli siis kevään toimituksessa ja taisivat tulla maaliskuussa.
Avatar
956XL
Luokka: >500hv
Viestit: 779
Liittynyt: 09 Touko 2005, 20:15

Re: Vikaa Yaran lannoitteissa?

Lukematon viesti Kirjoittaja 956XL »

Astral kirjoitti:Lämpösessä hallissa ollut Y1 tänään lapioimalla ja pesemällä pois. Eilen illalla jätetty säiliöön.
Uskomatonta paskaa
Pari viikkoa oli n. 100 kg salpietaria apulantaviskassa, ei ollu kuin hieman pinnasta kovettunut, tarvitsi pyyhkäästä vain rukkasella niin rakeet irtosivat toisistaan. Oli jätetty viskaan ennen sateita...
Jari kirjoitti:
956XL kirjoitti: Ovat muuten tosi heikkoja noi nykyiset pikkusäkit, repes vallan kaks kpl kun yritti ottaa niitä lavalta käteen.
Starttisäkit otettava varovasti lavalta,saattaa olla naulankannat korkealla alimmassa kerroksessa. Samoin ympärysmuovi otettava varoen,ronskisti repimällä saattaa lähteä puolisäkkiä mukaan kun liimaavat muovit kiinni säkkeihin. Säkkimateriaali muuttunut huomattavasti aikojen saatossa, ennen säkit oli kovaa muovia,nykyään pehmeää kelmua.
Suursäkit pakattu miten sattuu, katsottava mistä avaa ettei tuu silppua sisäsäkistä.
Joo, on tullut kyllä varoen niitä nosteltua, vmäistä kun ovat liimanneet suojahupun säkkeihin kiinni, pitää puukon kanssa veistellä se irti ettei säkit repeä. Noi pari säkkiä mitkä hajosivat eivät olleet pohjalla, oli kai sitten liikaa voimaa kun repäisin :D Säkkien muovimateriaali ainakin näissä tämänvuotisissa tosi heikkoa, näkyy melkein päivä lävitse kun oikein tarkasti katsoo. Ei niistä ole sitten oikein enää mihinkään hyötykäyttöön.
Torppari
Luokka: Piikkipyörätrak. 20 hv
Viestit: 40
Liittynyt: 20 Marras 2008, 12:28

Re: Vikaa Yaran lannoitteissa?

Lukematon viesti Kirjoittaja Torppari »

nuffieldmaster kirjoitti:Tilasin belorin lannoitetta, eikä ollut mitään ongelmaa. Paikallinen kylvöurakoitsijakin ihmetteli belorin tasalaatuisuutta.
Mukavan punertavaa oli lannos mutta viskalla levittäessä tuli haju joka oli kuin kärvennettyä muovia :?:
Erään asiakkaan belorin lannassa oli sellaisia pyöreitä 1-3 cm kokoisia täysin kivettyneitä palloja, jotka ei menneet syöttölaitteesta läpi (onneksi). Pyöri vain syöttölaitteen päällä ja esti lannoitteen kulun. On varmaan hauskan näköisiä raitoja. Olihan siinä Belorissakin sitä pölyä joka tukki muutaman hehtaarin jälkeen suppiloita. Tuli oma mielipide siitäkin lannasta. Lisäksi sisäsäkki on hirveässä mytyssä säkin pohjalla ja avatessa tulee paljon muovisilppua. Muuten pääasiassa tavara on tasarakeista kun olisi tuo muutama ongelma pois.
Avatar
JarJar
Luokka: yli 300 hv
Viestit: 434
Liittynyt: 31 Maalis 2006, 22:06
Paikkakunta: Kouvola

Re: Vikaa Yaran lannoitteissa?

Lukematon viesti Kirjoittaja JarJar »

Kokkareita löytyi Yaran säkeistä tänäkin vuonna. Y1 ja Y2 pahimpia ja Nurmen Y1 sekä Salpietari tasalaatuisimpia. Nyt sentäs oli kokkareet sen kokoisia että käsin sai nostettua ylös, eikä tarvinnut kaivuria siihen :D ... Varastoitu nytkin säkin kyljessä olleiden ohjeiden mukaan ja ei ollut eroa kevättalvella ja syksyllä tulleiden välillä.

Belorin tavara oli tasalaatuisempaa. Ammoniumsulfaatissa oli pölyä kyllä, mutta ei haitannut yhtään viskalla levitettäessä. Eikä kovettunut viskaan, vaikka yli viikonkin muutama satakiloa oli sateiden ajan pohjalla. Ammoniumsulfaatin säkit ala-arvoisia. Sisäpussi tuli säkistä ulos epämääräisenä myttynä ja yleensä sisässä vielä n.100kg lannotetta, jota sai sitten sieltä ravistella. Jos malttoi tehdä hyvin pienen reiän saattoi sisäpussi pysyä säkissä...
Avatar
Juhta
Luokka: yli 100 hv
Viestit: 127
Liittynyt: 13 Heinä 2008, 23:29
Paikkakunta: Pohjois-Kymenlaakso

Re: Vikaa Yaran lannoitteissa?

Lukematon viesti Kirjoittaja Juhta »

Ei ollut ongelmia Y2:sen kanssa, ei tullut kylvökoneeseen syöttöhäiriöitä vaikka pieni määrä (500-600kg) makasi kylvökoneen säiliössä sadekauden läpi, eli liki kaksi viikkoa. Ylivuotisissa säkeissä oli pientä kohmeutta, mutta ei varsinaisia paakkuja.
Avatar
Kari
Luokka: yli 300 hv
Viestit: 428
Liittynyt: 12 Huhti 2005, 20:30
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Vikaa Yaran lannoitteissa?

Lukematon viesti Kirjoittaja Kari »

Juhta kirjoitti:Ei ollut ongelmia Y2:sen kanssa, ei tullut kylvökoneeseen syöttöhäiriöitä vaikka pieni määrä (500-600kg) makasi kylvökoneen säiliössä sadekauden läpi, eli liki kaksi viikkoa. Ylivuotisissa säkeissä oli pientä kohmeutta, mutta ei varsinaisia paakkuja.
Eipä tarvi itsekään valittaa, Y2 jäi rypsinkylvöltä koneeseen kans vajaa säkillinen, kuukauden verran olivat koneessa ja tänään kylvin pois Kuminoiden kera - täysin juoksi yhä! Ja yhdessäkään säkissä ei ollut mitään ongelmaa, Y2, SS, viimevuotinen Hiven Y
Vastaa Viestiin