4mm ketjua nauloilla kiinnitettynäkö tuossa kuvassa on?O.J. kirjoitti:Tapaturman takia ensin vuoden sairaslomalla ja nyt reilut puoli vuotta tapaturmaeläkkeellä olleena sanoisin, että on jonkunlainen käsitys Melasta. Ei ole aina helppoa, eikä ainakaan yksinkertaista, mutta minun kohdalla korvaukset ovat toteutuneet kohtalaisesti, kahdesta kohden olen valittanut ja ne ovat nyt tapaturma-asioiden käsittelylautakunnssa.
Juttua ois, mut en kehtaa sen ihmeemmin nyt kirjoitella. Oma neuvo kumminkii ois, että tapaturmajutuissa kaikista papereista kopiot itselle, jokaisesta vähänkin koskevasta paikasta pitää heti valittaa ja MYEL-asiamieheltä pitää kysyä neuvoja, sieltä saa minusta melko puolueetonta opastusta, pääkonttorista en ois niinkään varma.
Silti, maksakaa niitä MYEl-maksuja, itellä oli lähes tapissaan, enkä kadu yhtään. Tämä ei tietty koske niitä, joille ei ikinä satu yhtään mitään![]()
Tuommosen asensivat KYSissä.
Edit: Kokemuksia muiden yhtiöiden korvauksista ei ole, joten niitä en osaa verrata. Maksuun menivät kuitenkin kaikki sairaalakulut, kaikki lääkekulut, fysioterapiat taksikyyteineen ja päivärahaa maksoivat noin 27€ enemmän, mitä meni lomittajan sijaisapumaksuun.
MELA hinta- ja laatusuhde
Valvoja: Farmari-ryhmä
Re: MELA hinta- ja laatusuhde
Miten olisi jos maksu ei pakollinen ja itse laittais kenkälaatikkoon ; Laskin että mulle tulisi aikanaan huippueläke jo näillä 30 v maksuilla
Tai Urpilaiselle vinkki kun säästöjä hakee : Ajaa Mela alas ja toiminnot Kelalle jolla ammattitaitoista henkilökuntaa pilvin pimein ja kioski jo joka kylällä auki virka-aikana.

Tai Urpilaiselle vinkki kun säästöjä hakee : Ajaa Mela alas ja toiminnot Kelalle jolla ammattitaitoista henkilökuntaa pilvin pimein ja kioski jo joka kylällä auki virka-aikana.
Kenkälaatikolla toinenkin nimi, pörssi ja osakkeet. Riittää että saisi osinkoja ja sijoittaisi ne aina samaan firmaan. Jo tämä selättäisi inflaation.perfekt kirjoitti:Miten olisi jos maksu ei pakollinen ja itse laittais kenkälaatikkoon ; Laskin että mulle tulisi aikanaan huippueläke jo näillä 30 v maksuilla
- aurajokilaivuri
- Luokka: >500hv
Osakkeista sen verran että eläkeyhtiöt ovat sijoittaneet huiman määrän varoja osakkeisiin. Historiallisesti osakeiden hinnat ovat nousseet pitkällä ajanjaksolla inflaatiota nopeammin, mutta osuutensa nousuun voi olla eläkeyhtiöiden (sekä suomalaisten että kansainvälisten) massiivisilla ostoilla. Suurten ikäluokkien eläkkeiden maksua varten osakkeet on tarkoitus myydä, mutta kuka niitä silloin on ostamasa ja millä rahalla ja millä hinnalla? Saattaa olla mahdollista ettei tuo aikaisempi nousu enää päde muuttuneessa tilanteessa.
Mielenkiintoinen pointti. Aika sijoittaja guru saa olla että peittoaa sen Melan tuoton, koska valtio sponssaa sitä niin paljon. Edellyttää tietysti että elää vanhaksi ja Suomen valtio vaan pystyy huolehtimaan sopimuksistaan. Kreikassahan on jo jouduttu leikkaamaan eläkkeitä. Itse olen koittanut merkata joka vuosi vähän rahastoja. Silloin ei tarvitse itse murehtia, mitä osakkeita ostaisi. Ehkä jossain vaiheessa joku kiinteistö, josta saisi vuokratuloja. Eli riskien minimointia hajauttamalla.
Kyllä se maksuvirta pienenee, kun ne ensimmäiset hehtaarit ovat niitä kalliita. 20ha tilat kun lopettaa ja isompi tila ottaa pellot nimiinsä niin näistä hehtaareista ei mene yhtä kovaa maksua kuin vanha isäntä maksoi. Edellyttäen, että uusi pinta-ala on muistettu ilmoittaa Melaan.
Naulan kantaan. Eläkemaksut yms skeida jota pankit markkinoivat eivät kyllä tule tuottamaan muuta kuin pettymystä sille maksaneelle monen kymmenen vuoden päästä. Systeemi nollaa aina itseään, nykyään tuntuu tekevän sitä yhä useammin, kun ei ole sotia katkaisemassa talouden ylikuumentumista. Sama summa sijoitettuna itse suoraan pääkohteisiin tuottaa pitkällä aikavälillä varmasti paremman elintason kuin nämä huuhaa 50,- eläkesäästöpanokset.Jari kirjoitti:Kenkälaatikolla toinenkin nimi, pörssi ja osakkeet. Riittää että saisi osinkoja ja sijoittaisi ne aina samaan firmaan. Jo tämä selättäisi inflaation.perfekt kirjoitti:Miten olisi jos maksu ei pakollinen ja itse laittais kenkälaatikkoon ; Laskin että mulle tulisi aikanaan huippueläke jo näillä 30 v maksuilla
Itse maksan minimit muodon vuoksi ja sen takia että valtiokin osallistuu, sekin tuottaa paremmin kuin pankkien höynäytysyritykset. Kaikki muu raha sitten hajatetusti parempiin sijoituskohteisiin. Toivottavasti se iso syntymäpäiväkakku on sitten maksettu pääomatuloilla. Epäilen kovasti että nykynuoret pääsevät ikinä osaksi sitä mitä vanhemmat nyt nauttii, en tosin tiedä pitääkö edes
-
viljanviljelijä
- Luokka: yli 200 hv
Vertailu muihin sijoituskohteisiin ontuu siinä, että vain MYEL maksaa jos huomenna tapahtuu jotain työkyvylle.
Pidän yrittäjän vakuuttamista tärkeämpänä kuin koneiden ja rakennusten, vaikka esim. viestiketjujen pituudesta päätellen tuntuu, että maataloudessa tärkeintä on koneet.
Pidän yrittäjän vakuuttamista tärkeämpänä kuin koneiden ja rakennusten, vaikka esim. viestiketjujen pituudesta päätellen tuntuu, että maataloudessa tärkeintä on koneet.
-
Hese
- Luokka: Piikkipyörätrak. 20 hv
Pari vuotta pyöritetty maa- ja metsätilaa osa-aikaisesti ja puoli vuotta sitten ilmeni liikuntakykyä rajoittava vaiva joka pahimmassa tapauksessa muuttaa tulevaisuutta aika rajusti. Pistää melkoiset velat, jotka piti kuitata 25v työllä, miettimään. Maksan Myel maksut jatkossa mukisematta ja toivon parasta.
Niin, itse maksan maksimi MYEL maksua, ei meinannut asiamies edes nostaa riittävälle tasolle... Vahinko ei tule kello kaulassa, O.J:n tapaus hyvä pahaesimerkki:/viljanviljelijä kirjoitti:Vertailu muihin sijoituskohteisiin ontuu siinä, että vain MYEL maksaa jos huomenna tapahtuu jotain työkyvylle.
Kritisoin eläkerahastoja, näitä vakuutusyhtiöiden kauppaamia ym.
Niissä raha hukassa kunnes sitä joskus vanhana VOI saada takaisin. Itsekin maksan yhtä maksua, edelleen, vaikka monta kertaa on pitänyt lopettaa. Rahaa kassassa jonkinverran kun muutaman vuoden maksanut, mutta ulos niitä ei saa
Osakkeisiin tai sopiviin rahastoihin sijoittamalla saa varmasti saman tuoton, ja saa rahansa käyttöön kun haluaa.
Voihan olla että ennen eläkepäiviä haluaa ostaa vaikkapa kesämökin, ja rahaa kiinni vakuutusyhtiöllä mökin verran. Vähän se voi jurppia kun naapuri ostaa mökin ja vielä jää saman verran rahaa jemmaankin, kun on itse hoitanut eläkepäivien turvan.
Osakkeiden omistamista pidetään edelleen jotenkin mörkönä, osa viljelijöistä ei uskalla edes ajatellakaan osakkeiden ostoa. Rahastot vähän niin ja näin, mutta passaa kyllä eläkevakuutusten korvaajaksi että heilahtaa.
Itse säästämisen ja myelin välinen suurin ero on juuri tuo vakuutus, josta on hyötyä mikäli käy hullusti. Ihan samaa mieltä noista pankkien yms. kauppaamista eläkesijoituksista: täyttä sumutusta, jos itse ajattelee niitä varoja joskus käyttävänsä. Jokin perimiseen liittyvä juju (liittyi perintöveron kiertäm... siis suunnitteluun) niissä oli muistaakseni joskus oli.Jari kirjoitti:Niin, itse maksan maksimi MYEL maksua, ei meinannut asiamies edes nostaa riittävälle tasolle... Vahinko ei tule kello kaulassa, O.J:n tapaus hyvä pahaesimerkki:/
Osakkeiden omistamista pidetään edelleen jotenkin mörkönä, osa viljelijöistä ei uskalla edes ajatellakaan osakkeiden ostoa. Rahastot vähän niin ja näin, mutta passaa kyllä eläkevakuutusten korvaajaksi että heilahtaa.
Tavallisissa rahastoissa pakkaa vuotuiset hoitokulut olemaan niin suuria, että ne syövät ikävästi pitkän ajan tuottoa. Jos osakkeita kammoaa tai ei osaa mielestään valita oikeita osakkeita ostettavaksi mutta haluaa tavoitella pankkitiliä parempaa tuottoa ja sijoittaa Suomeen on vielä yksi vaihtoehto: pörssiosakkeen tavoin ostettava omxh25-indeksi"osake". Se käytännössä seuraa Helsingin pörssin kehitystä ja hoitokulut ovat paljon rahastoja pienemmät. Osakkeiden valintaa helpottaa mm. http://www.talouselama.fi/te500/ Toukokuun lopussa lehdessä julkaistu vähän laajempi lista on mielestäni käyttökelpoisempi. Ihan kätevä lista, josta näkee vähällä vaivalla ja toisiaan vastaavalla laskettuja tulostietoja.
2.7mm paksua titaaninauhaa ja ruuvikiinnitys. Silloin laiskotti, niin otin asennettuna. Ite otin silloin torkut. Kustanti töineen yli 26.000€. Tapaturmatapauksissa kunnallisetkin sairaalat veloittavat vakuutusyhtiötä täydestä hinnasta.Mikama kirjoitti:4mm ketjua nauloilla kiinnitettynäkö tuossa kuvassa on?
Mela on nyt joutunut maksamaan etuuksiani ~95.000€, eli lienen heille liian kallis mies. Mela palautti sairasloman ajalta Myel-maksut ja nyt mulla itellä ei ole pakollista myel-vakuutusta ollenkaan. Otin sieltä kumminkin vapaaehtoisen tapaturmavakuutuksen, ~80€/vuosi muistaakseni
Erehdyin aikoinani ottamaan myös eläkevakuutuksen, se oli virhe. Mut nyt saan ne sieltä nostettua pois kahden vuoden aikana, saan suunnilleen omani pois. Osakesijoituksiin olen jonkun verran tutustunut, tällä hetkellä en liikoja kehuisi, mutta eiköhän sieltä ylöspäin nousta. Osingoilla ei (vielä..
Harvapa sitä terveenä ajattelee tapaturmaa, tai sairastumista. En ajatellut minäkään, kun Myel-maksujani nostin, enemmän mietin eläkekertymää.
Btw, kuka/mikä omistaa Melan? Onko se valtion laitos, vai onko se myel-vakuutettujen omistama?
Vähä skeptisesti suhtaudun noihin eläkefirmoihin, myös Melaan. Ainakin noita Mela vakuutettujen sairaseläkekäsittelyjä seuranneena tulee mieleen, että liekö tuolla loppupelissä suurta eroa näihin markkinatalouden ehdoilla toimiviin vakuutusfirmoihin. Heillehän paras asiakas olisi sellainen joka maksaa maksuja työuransa ajan ja kuolee eläkeiän kynnyksellä. Silleen saa osinkoja jakava firma parhaan tuloksen tehtyä.
Minimimaksuilla mennään ainakin toistaiseksi ja ylimääräiset killingit on sijoitettu kiinteään omaisuuteen joka on tarvittaessa/aikanaan realisoitavissa.
Minimimaksuilla mennään ainakin toistaiseksi ja ylimääräiset killingit on sijoitettu kiinteään omaisuuteen joka on tarvittaessa/aikanaan realisoitavissa.
-
Maajussi66
- Luokka: yli 300 hv
Osa-aikaviljelijänä eläkettä karttuu myös päivätyöstä, mutta maksan silti Melalle melkein maksimit... kun tuo valtiokin osallistuu...
Vuosi sitten kun lunta-auratessa teloin sormeni viikon sairasloman arvoisesti, niin yllättävän mukavan päivärahan sieltä sai, joten jos jotain sattuu, niin kyllä sen maksun suuruuden sitten huomaa
Vuosi sitten kun lunta-auratessa teloin sormeni viikon sairasloman arvoisesti, niin yllättävän mukavan päivärahan sieltä sai, joten jos jotain sattuu, niin kyllä sen maksun suuruuden sitten huomaa
- Rubinjo
- Luokka: >500hv
- Viesti:
Kannattaa muistaa et äitiys- isyys ja vahempainrahakin määräytyy ton työtulon mukaan.