Kalliiksi käy

Yleinen keskustelua kasviviljelystä. Viljalajikkeista, tuotannosta, laadusta, ym...

Valvoja: Farmari-ryhmä

muokkari1981
Luokka: 50 hv., takaveto

Re: Kalliiksi käy

Lukematon viesti Kirjoittaja muokkari1981 »

Nykyinen tukijärjestelmä aiheuttaa kiusallisen tilanteen. Ennestään heikosti kannattavasta alasta on erilaisilla säännöksillä,jotka vaihtuvat vielä satunnaisesti, tehty eriarvoinen. Peltotukien tulisi mielestäni olla kaikille samat euroa/ha. Kotieläintiloille lisäksi kilo/litra hintaiset tuet. Lisäksi tuotantoon perustuvat tuet esim erikoiskasvit. Hyvin hullun kurista,että peltohehtaarin tuet ovat eriarvoisia. Tukijärjestelmä kaikkineen teettää runsaasti kuluja ja työtä. Kuten jo tästä kirjoituksesta voi huomata, jokaiselle pitäisi olla jotain ja jokaisen tulisi hyötyä. Pitää kai kohta olla kaikilla tuotantohaaroilla oma järjestönsä ajamassa oman tuotantosuuntansa asiaa. Toivottavasti ainakin yleisellä puolella ajetaan Suomen asiaa, eikä muiden maiden etuja. yhteisyyttä...
Tuolla korkeiden vuokrahintojen / pellonosto hintojen maksamisella sahataan ainakin omaa oksaa. Ei voi saada mitenkään kannattavaksi tuotantoa, jossa maksetaan tuollaisia vuokrahintoja. Jostain raha siihen tuotantoon on otettava. Toinen ottaa sen huomaamattaan metsästä, toinen urakoinnista, yms. Tuotantoon on panostettava ja jotta tuotanto olisi kannattavaa panosten tulisi tulla liiketoiminnasta itsestään. Ei oheistoimilla voida kustantaa toista toimea. Toki voidaan,mutta se menee kalliin harrastuksen piikkiin.
Omissa laskelmissani olen myös tullut siihen tulokseen,että helpoimmalla saisin rahaa,kun vuokraisin pellot toiselle. N.350 e/hehtaari toisi jo paremman tuloksen kuin viljely nyt. Tosin täällä ei sellaisia vuokria kukaan maksa. No ammattitaidossani on vielä kehittämistä. Koskaan ei tule valmiiksi viljelijäksi. Se kai tässä kiehtookin.
Vuokramaita itselläni on jonkin verran, korkeimmat vuokrat ovat reilusti alle 200 euroa/h. 200 euroa/h on minulla ainakin raja,jota en ylitä,vaikka viljely intoa olisikin kovin.
Wilpo
Luokka: >500hv
Viesti:

Lukematon viesti Kirjoittaja Wilpo »

Jos tässä onkin EU:lla pidemmällä aikajaksolla tarkoitus tehdä pohjoisista jäsenvaltioista vain eläin tuotantoaluetta. Koska pellon viljely täällä pohjois EU:ssa ei ole mitään järkeä, verrattuna muuhun EU:alueeseen. Sadot pieniä, peltolohkot todella pieniä, tuotanto ei ole kustannustehokasta verrattuna keski-eurooppaan.
Agriduunari
Luokka: yli 200 hv

Lukematon viesti Kirjoittaja Agriduunari »

Wilpo kirjoitti:Jos tässä onkin EU:lla pidemmällä aikajaksolla tarkoitus tehdä pohjoisista jäsenvaltioista vain eläin tuotantoaluetta.
Ei tässä EU:lla ole mitään muuta tekemistä kuin, että se on mahdollistanut tämän. Kaikki on täältä kotimaasta lähtöisin. Ajetun maaseutupolitiikan (ei siis maatalouspolitiikan) tarkoituksena on pitää joka niemennotko asuttuna ja joka torppa pystyssä läpi Suomen ja samoin.

Eli kuten se näissä tukierojen perusteluissa todetaan "perinteisen maatilarakenteen ylläpito ja säilyttäminen"

"hyöty on ollut maatilarakenteiden säilyttäminen ja maatalouden säilyminen paikoissa, joissa muuten olisi voinut esiintyä tehostumista tai toiminnan lopettamista."

"Luonnonhaittakorvausjärjestelmällä pyritään varmistamaan ympäristön kannalta kestävänä maatalouden jatkuminen pohjoisissa maatalouden harjoittamisen kannalta epäsuotuisissa luonnonoloissa. Ympäristön vaatimukset huomioon ottavan maatalouden jatkuminen varmistaa puolestaan maaseutualueiden runkoasutuksen, joka ylläpitää maaseudun elinvoimaisuutta ja maaseudun kulttuurimaiseman säilymistä hoidettuna. "

"Suomelle on erittäin tärkeätä, että maataloustuotanto maassamme jatkuu ja samalla pitää maaseutumaiseman avoimena ja hoidettuna vaikka luonnonolot ovatkin maataloudelle epäsuotuisat. "

Silloin kun puhutaan EU:n suuntaan tuodaan näitä näkökohtia esiin. "Luonnonhaitat ilmenevät selkeimmin maataloustuotannossa alhaisina satotasoina ja kohonneina yksikkökustannuksina sen mukaan miten vakavia alueen erityishaitat ovat."

"Pohjoinen ilmasto osoittaa selkeästi, että koko Suomi on maatalouden kannalta epäsuotuisaa aluetta. Kasvukausi on lyhyt ja tehoisa lämpösumma alhainen. "

"Suomi tuo myös esille, että kasvukauden aikaiset yöhallat ja maan routa lyhentävät kasveille käyttökelpoisen kasvukauden pituutta, sillä vaikka keväällä lämpötila alkaa nousta, on maa vielä roudassa."

Ja sitten aletaan jakaa tuota rahaa Suomessa alkaa taas tuo kansallisromattinen kaiho kaskisavuja ja paimenten karjankutsuhuutoja kohtaan.
Multipetteri
Luokka: 75 hv., takaveto

Lukematon viesti Kirjoittaja Multipetteri »

SS kirjoitti:
Rubinjo kirjoitti:Täältä löytyy muuten hintatietoa vuokramaista s. 13 ja 14:
No niin ! Eli parisataa / ha rintamailla. Juupa juu. Onko tämä vuokrataivastelu ollut vaan sumutusta, ettei kukaan lähtisi edes kisaamaan maapaloista ? -SS-
Niin mistä lienee nuo numerot. Ainakin täällä karjatilojen puristuksessa lähtöhinta tuppaa olemaan se 500. Olen koettanut puhua virkaveljille asiasta mutta ei ota tuulta. Tuo ei hyödytä kuin sitä maanomistajaa jonka ilme kirkastuu ja soimaa itseään kun ei aiemmin tajunnut mistä suunnasta ne isot rahat tulevat.
Viljelijöiden eriarvoistaminen tulee väkisin aiheuttamaan kitkaa myös ihmissuhteissa.
Rubinjo
Luokka: >500hv
Viesti:

Lukematon viesti Kirjoittaja Rubinjo »

Multipetteri kirjoitti:
SS kirjoitti:
No niin ! Eli parisataa / ha rintamailla. Juupa juu. Onko tämä vuokrataivastelu ollut vaan sumutusta, ettei kukaan lähtisi edes kisaamaan maapaloista ? -SS-
Niin mistä lienee nuo numerot.
Ymmärtääkseni kirjanpitotiloilta.
Don Essex
Luokka: 75 hv., takaveto

Lukematon viesti Kirjoittaja Don Essex »

Rubinjo kirjoitti:
Multipetteri kirjoitti:
SS kirjoitti:
Niin mistä lienee nuo numerot.
Ymmärtääkseni kirjanpitotiloilta.
Meillä päin vuokrataso oli pitkään vakiintunut tuohon 200 kahta puolta. Vasta viimeisten 5 - 7 vuoden aikana on tasolähtenyt rajusti nousuun. Itsekin olin aktiivinen vuokramarkkinoilla. Parhaimmillaan vuokrattuna oli lähes 100 ha. Nyt on jäljellä vain huonoja peltoheittoja, joita kukaan muu ei huoli. Pidetään ne nyt tukikelpoisina,kun vuokra on on vain nimellinen. Nuo hyvät pellot menivät lähinnä karjatiloille ja yhdelle agressiivisesti laajentavalle. Vuokrataso tuolla 540 - 600 /ha. Ja osa sidottu elinkustannusindeksiin. Eli nousee joka vuosi jonkun prosentin.

Minulla maatalous kyllä tuottaa sen verran hyvin, etten näilläkään hinnoilla vuokraisi pois. Välttävästi onnistuneen viime vuoden jälkeen ja näilläkin viljan hinnoilla jää verotettavaa tuloa hyvinkin yli 500 /ha. Täysillä poistoilla ja tasausvarauksellakin. Ei ne suuret tulot, vaan järkevät menot....
ahma450
Luokka: yli 100 hv

Lukematon viesti Kirjoittaja ahma450 »

Mulla 200e on maksimi mitä oon valmis maksamaan vuokrapellosta.Täälläpäin vähän semmonen tapa,että halutaan vuokrata kaverille,eikä ees kysytä mitä joku toinen ois halukas maksamaan.Hyvä niin,on pysyny vuokrataso alle 200e/ha :D Tahtoo vaan olla tarjolle tulevat maat happamia,ite oon ainakin saanut kalkita aluks ja raskaasti :mrgreen: No ehkä siinä onkin salaisuus,että saa maita kohtuullisesti,ku kalkitsee ja laittaa ojat kuntoon eikä päästä ojia pajuttumaan :wink:
muokkari1981

Minulla maatalous kyllä tuottaa sen verran hyvin, etten näilläkään hinnoilla vuokraisi pois. Välttävästi onnistuneen viime vuoden jälkeen ja näilläkin viljan hinnoilla jää verotettavaa tuloa hyvinkin yli 500 /ha. Täysillä poistoilla ja tasausvarauksellakin. Ei ne suuret tulot, vaan järkevät menot....
Minulle verolipukkeen mukaan maatalous tuottaa noin -38 e/ha. Vaikka vuokrahinnat on kaikki alle 200 e/ha. Konekalustossa ei ole lainarahaa. Muokkaus/kylvökoneet kaikki 90- luvun alkupuolen koneita. 05- sarjan kotimaista traktoria yms. Eli koneistus ei todellakaan ole uutta. Satokausi oli kyllä tänä vuonna täysi pettymys,mutta yli 500 e/ha tuntuu aika kovalle saavutukselle. Yleisten oppikirja/opas laskujen mukaan rehuviljan viljely tuottaa aina tappiota. No parantamisen varaa on.

Niin mistä lienee nuo numerot. Ainakin täällä karjatilojen puristuksessa lähtöhinta tuppaa olemaan se 500. Olen koettanut puhua virkaveljille asiasta mutta ei ota tuulta. Tuo ei hyödytä kuin sitä maanomistajaa jonka ilme kirkastuu ja soimaa itseään kun ei aiemmin tajunnut mistä suunnasta ne isot rahat tulevat.
Viljelijöiden eriarvoistaminen tulee väkisin aiheuttamaan kitkaa myös ihmissuhteissa.
Samaa mieltä isot vuokrahinnat hyödyttävät vain maanomistajaa. En tiedä millä laskuopilla noita vuokrahintoja kannattaa maksaa. Maanantain maaseudun tulevaisuudessa oli juttua kaverista,joka oli raivannut melkohyvän kokoisen pellon. Kannatan ajatusta,hatunnoston paikka. Miksi maksaa vuokria ja hulluja hintoja pellosta. Suomessa riittää maata. Mikäli kannattaa maksaa tukien hinta vuokraa on ilmeisesti kannattavaa myös viljellä ilman tukia? Raivaamalla saa isot kuviot. Samalla se hillitsee hintojen kehitystä.
oliver
Luokka: yli 150 hv

Lukematon viesti Kirjoittaja oliver »

Itse olen miettinyt paljonkin noita vuokrahintoja, ihan senkin takia että olen hankkinut vuokrapeltoja ja aion hankkia vielä lisääkin.
Se olisi enemmän kuin järkevää saada 200eur/ha peltoa, mutta millä hinnalla itse vuokraisitte peltonne? Itse en kyllä vuokraisi pois alle 500eurolla, koska hintaan siltyy se viljelyyn vaikutamis mahdollisuuden väheneminen ja pääoman korot ja kulut.

Tietysti yli tukien vuokrat ovat hiukan erikoisia, mutta maksetaanhan periaatteessa tuettomista raivioista jo samantien "vuokraa" juuri tämän tukien verran tasoitusta. Ja myydessäkään nämä raiviot ole ihan markina hintasia.

Voihan vuokraushomma ajatella vähän niinkuin asunnon vuokraamista, mukava olisi asua halvalla . Mutta vuokranatajasta on taas olennaista saada maksimaalinen vuokra, tietysti kohtuurajoissa jotka markkinat määrää.
Joozeppi

Lukematon viesti Kirjoittaja Joozeppi »

juu saa olla laskimesta patterit loppukin ja silti jotenki ymmärtää, että pellosta jolle saa 550-750 € tukea kannattaa maksaa 200 € vuokraa. mun mielestä se on sama kun veis 200 € naapurin emännälle korvausta ja isännältä sais 600 € lähtiessä.
Pelto-Jussi
Luokka: yli 300 hv

Lukematon viesti Kirjoittaja Pelto-Jussi »

Joozeppi kirjoitti:juu saa olla laskimesta patterit loppukin ja silti jotenki ymmärtää, että pellosta jolle saa 550-750 € tukea kannattaa maksaa 200 € vuokraa. mun mielestä se on sama kun veis 200 € naapurin emännälle korvausta ja isännältä sais 600 € lähtiessä.
Jos viljelypuolen saa hoidettua kunnialla niin parin sadan euron hehtaarivuokran maksaminen ei ole mikään ongelma. Jää vielä riskivaraakin. Kiintoisaksi homma menee kun maksetaan vuokraa saman verran tai hiukan yli sen mitä saadaan tukia.

Olen ymmärtänyt, että tulevalla kaudella tukitasot alenevat, vähän tuotantosuunnasta ja valitusta viljelymenetelmästä riippuen jopa 25 % nykyisestä. Melkoista riskiä ottavat ne, jotka tänä keväänä tekevät pitkiä sopimuksia kalliilla hinnalla.
ahma450

Eihän ne tuet oo korvaus maan omistamisesta ,vaan sen viljelemisestä.Ei mun mielestä vuokran kuulu olla lähes tukien suuruinen,koska eihän se maanomistajakaan sais niin paljon,jos itse niitä peltojsa viljelis.Eikä kyllä tarvitse saadakaan,koska vuokratulohan tulee tekemättä mitään sen eteen.No oli miten oli,mun ei ainakaan kannata maksaa yli 200e,jos ei sillä irtoa,viljelen sitte vaan omia :shock:
muokkari1981

Jos naapurin emännälle vie 200e, Isäntä antaa lähtiessä 600 käteen. Hyvästä työstä ja heiluttaa vielä ikkunasta iloisesti. Kotimatkalla tulee iso joukko rahantarvitsijoita vastaan. Joille menee 350 e. Loput rahat tippuu reikäisestä taskusta pihaan. Vuoden päästä tulee postissa kirje,jossa vielä pyydetään maksamaan osa elatusmaksusta.. että niin.
Jokainenhan voi laskea tuloksen helposti nyt verotiedoistaan. Muistaa vaan katsoa,ettei viljelytuloon sotke,metsä,urakointi yms tuloja.
100 ha tilan pitäisi siis kaikkien menojen ,investointien, lainojen yms jälkeen tuottaa 40 000 -50 000 tulosta. keskivertona kasvukautena. Kuinka monella tuottaa? Taitava isäntä saa olla,jos siihen pystyy. Minä en ainakaan. 1000 tunnin työstä tulisi siis 50 euroa/ tunti, palkkaa isännälle. Tähän ei ole laskettu sitä viljasta saatavaa tuloa. Tuloa tai menoa siis.
Mukavaa,että syntyy keskustelua.
Agriduunari

Lukematon viesti Kirjoittaja Agriduunari »

Tämä ongelma alkaa aueta, kun ottaa ja laskee tilan tuotantokustannuksen. Sitä lukua kun vertaa markkinahintaan. Alkaa todellisuus aueta. Mitä kaikkea voisikaan tehdä sillä rahamäärällä, mitä vuoden mittaan tilalta valuu tuotannon mukana pois.

Tähänkin on yksinkertainen lääke. Tuottaa sellaista, mistä on tuloa. Kuten näitä hömppäheiniä ja riistapeltoa.
ahma450

Vaikea on keskimääräisellä satotasolla viljalla voittoa tehdä,jos tuet maksaa vuokrana,niin tappiolle menee.Sitäpaitsi yleensä,ainakin täälläpäin tarjolle tulevat pellot ovat huonossa kasvukunnossa.Tarvitaan kalkkia ja pellon Y-6:sta,että niistä jotakin saa.Ojia joutuu myös kaivaa.Kyllä 200e vuokra nousee noiden kunnostustoimenpiteiden kans sinne 500e tasolle.Kyllä nuo vuokramenot vaan on yllättävän suuri kuluerä ainakin itellä,ku runsas puolet viljelyalasta on vuokrapeltoa.
Vastaa Viestiin