Sivu 13/13
Lähetetty: 14 Loka 2007, 14:02
Kirjoittaja Maalaispoika
Kaupoi kirjoitti:Olenko ymmärtänyt väärin? Olisko vanhassaki järjestelmässä saanu käyttää taulukkoarvoja tarkennetussa lannotuksessa?
Näin on ilmeisesti saanut tehdä ja saa edelleen. Tuo taulukkoarvojen käyttö helpotti ainakin meikäläisen tilannetta huomattavasti, nyt meinaa olla jo vajausta lietelannasta...

Lähetetty: 14 Loka 2007, 18:46
Kirjoittaja TumppiW
Taulukko vs. analyysi
Jostain kuulin, että toi logiikka on se, että analyysi ei yleensä pidä paikkaansa ts. lanta on niin vaihtelevaa tavaraa, että on tuurista kiinni millaiset ravinteet näytteeseen päätyy. Vähän sama kuin viljanäytteissä, pitäisi ottaa osanäytteitä siirron aikana.
Lähetetty: 14 Loka 2007, 20:37
Kirjoittaja aurajokilaivuri
Kaupoi kirjoitti:
Olenko ymmärtänyt väärin? Olisko vanhassaki järjestelmässä saanu käyttää taulukkoarvoja tarkennetussa lannotuksessa?
Taulukkoarvojen mukaan olen laskenut koko ajan, eikä tarkastuksessakaan siitä tullut mitään sanomista. Analyysit tuntuu heittelevän miten sattuu.
Lähetetty: 16 Loka 2007, 20:26
Kirjoittaja Agronautti
Maalaispoika kirjoitti:
Silloinhan sitä ongelmaa ei ole, jos lehmiä on 20 ja peltoa 100 ha. Sitten kun lehmä- ja ha-määrä alkavat lähestyä toisiaan, niin silloin joutuu tosissaan laskemaan, mihin sen karjanlannan saa sopimaan. .
Niin, kyllähän tässä saa taiteilla tuon lietteen kanssa kun tiheys on 1 ha/ey..Ilman nurmelle multausta oltaisiin "kusessa".. Varsinkin nyt kun lannan ravinteiden laskenta lannoituksessa muuttuu tiukemmaksi...Pitää tietokoneen tarkkuudella levittää
Tämän viikkoa on vielä lietetouhua kun ajelen pääasiassa sr.nurmille multurilla.. Ja jos keliä riittää niin voisihan sitä vajuutella säiliöitä sinne 15.11 saakka
Nyt onneksi ensi kesänä vähän helpottaa kun kesantovelvoite poistuu, saa niillekin ajaa lietettä.
Sitten tulee tuota yksivuotista raiheinää(+vihantavilja) laitettua myös laitumille kun esim. P-luokassa hyvä saa laitumelle P:tä 10kg/ha, niin rai+vihantaviljalle saa antaa 22,5kg/ha (Agrineuvoksen mukaan).. Keväällä liete ja SS:llä tai NK1:lla kasvustolannoitukset..
Lähetetty: 16 Loka 2007, 22:32
Kirjoittaja Maalaispoika
Kyllä nyt on jo helpottanut viljelysuunnitelman teko ensi vuodelle lietteenkin osalta. Taulukkoarvot lietteelle, sekä karjatilan sääntöjen 1 ja 2 käyttäminen fosforilla parantivat tilannetta huomattavasti. Ostettavat lannoitteet sain parhaiten passaamaan Salpietarilla ja Pellon Y 1:llä. Lisäksi vielä nuo Agronautinkin mainitsemat kesantojen viljelyyn ottamiset lisäävät lietteenlevitysalaa.