Joo. Kivienkeruu oraan seasta liejusta tulee olemaan mielenkiintoinen kokemus... :(Vesa kirjoitti:Kaikki kylvetty. Nyt satelee säätiedotteiden mukaan sitten muutaman päivän. Toivotaan ettei mitään kaatosateita kuitenkaan tule.
kevätkylvöt 2010
Valvoja: Farmari-ryhmä
Re: kevätkylvöt 2010
Re: kevätkylvöt 2010
Onkos Kaupoin suunnilla sadellut paljon? Meilläpäin ollaan saatu vasta 10 millin verran tästä rintamasta.Kaupoi kirjoitti:Joo. Kivienkeruu oraan seasta liejusta tulee olemaan mielenkiintoinen kokemus...Vesa kirjoitti:Kaikki kylvetty. Nyt satelee säätiedotteiden mukaan sitten muutaman päivän. Toivotaan ettei mitään kaatosateita kuitenkaan tule.
Riittävän liejuista, niin painuvat kivet piiloon *positiivisena*
Re: kevätkylvöt 2010
Yön aikana n.6mm, ja edelleen tulee.Kari kirjoitti:Onkos Kaupoin suunnilla sadellut paljon? Meilläpäin ollaan saatu vasta 10 millin verran tästä rintamasta.
Riittävän liejuista, niin painuvat kivet piiloon *positiivisena*
Tuolta löytyy historiaa http://rainfallreports.com/rr/webui/sta ... 13a9a14624
Katon joka aamu lypsyn jälkeen mitä mittarissa on, ja laitan määrän tuonne. Talvikuukausien ajalta en mittaa sajetietoja.
Re: kevätkylvöt 2010
Nyt on 7,5ha jäljellä.Eilen pääsin just serkun rapsimaalta pois kun alko kaatosade.Tiedotusten mukaan piti alkaa klo14,alkoikin vasta suunnilleen 18,sain muokattua ja kylvettyä jonkin verran.
Täytyy melkein osanottoa julistaa Salon seudun viljelijöille.Kauheaa jälkeä tehneet ukkosateet.Liekö katovuosi?
Täytyy melkein osanottoa julistaa Salon seudun viljelijöille.Kauheaa jälkeä tehneet ukkosateet.Liekö katovuosi?
Re: kevätkylvöt 2010
Kuutisen hehtaaria olis kylvöjä jäljellä. Omat perunatkin saatiin maahan sopivasti ennen sateita. Vielä olis kylvön lisäksi muutama sonnanlevityskeikka ja perunan rahti-istutukset. Maat oli kyllä niin rutikuivia etten muista koskaan perunanistutusaikaan olleen. Koskemattomaan maahan kun ajoi kultivaattorilla noin 20cm syvyydeltä niin maan väri ei muuttunut miksikään. Ihan yhtä harmaata kuin pinnastakin
Istutuskone upposi pehmoiseen tomuun niin että teki penkkiä vaikka kone oli ylhäällä...
Re: kevätkylvöt 2010
liikkuu huhu että noin 30 hehtaaria kylvettyä peltoa on menetetty
50mm satanut vettä täällä perniössä..useat kiinteistöt saaneet mittavia vesivahinkoja,siltarumpuja on huuhtoutunut pois..
50mm satanut vettä täällä perniössä..useat kiinteistöt saaneet mittavia vesivahinkoja,siltarumpuja on huuhtoutunut pois..
Re: kevätkylvöt 2010
Ei riitä 30 ha mihinkään itselläkin taitaa ollasen verran uutta kylvöä tiedossa.. 300ha vois olla lähempänä
Re: kevätkylvöt 2010
Torstaina 20.5. illalla alkoi kylvöt ja jyräykseen päättyi sunnuntaina 23.5. Just sopivasti ennen sateita.
- Auts
- Luokka: >500hv
- Viestit: 800
- Liittynyt: 16 Helmi 2007, 17:47
- Paikkakunta: Etelä-Suomi-> Kanta-Häme-> Janakkala
Re: kevätkylvöt 2010
Lauantaina kanssa valmiiksi.Kaupoi kirjoitti:Ohi on. Viimenen pelto pitiki ajella lähes tyhjillä säiliöillä... :/
Re: kevätkylvöt 2010
Parisen ha hiesuja tuli rikottua kylmästi s-piikkillä melkein kylvösyvyyteen kun oli ihan betonia, hiukan taisivat kärsiä ja harvoiksi jää mutta saapa nähdä, lisääkin olisi pitänyt rikkoa mutta niin kuraa pellot ettei asiaa ollenkaan ja nyt vielä vähemmän kun tuli 30mm lisää vettä, ei tosiaankaan ole helppo kevät ollut.
Re: kevätkylvöt 2010
Vettä saatu riittävästi ja varsin epätasaisesti. Lauantaina pahin kuuro antoi vain 10 mm, mutta tänään jo reilusti päälle 20 mm. Alkaa vesi seistä kynnetyilläkin pelloilla, niin kylvetyillä kuin kylvämättömilläkin.
Re: kevätkylvöt 2010
Aamulla kaadoin mittarista sen 25mm mitä yöllä oli satanut. Ja kahden aikaan tyhjensin toiset 25mm. Ja vielä tulee.
Saas nähdä mitä tulee. Osa oraalla ja viimeiset ohrat eivät ole vielä orastuneet. Taitaa joutua hiukan kuorettumaa rikkomaan savimailla.
Saas nähdä mitä tulee. Osa oraalla ja viimeiset ohrat eivät ole vielä orastuneet. Taitaa joutua hiukan kuorettumaa rikkomaan savimailla.
Re: kevätkylvöt 2010
30 milliä tuli nyt täyteen ku eilen alotti ja kovaa tulee edelleen. tutkakuvan perusteella ollaan keskustassa ja sade pyörii päällä koko ajan. pellot ui tietysti.
Re: kevätkylvöt 2010
Juu 30mm meni rikki vuorokauden aikana, taas pehmeni kuorettumat edellisen (20mm 1/2h aikana) sateen jäljiltä. Nyt taitaa poutaantua. Torstaina kylvetty rypsikin jo vähän päällä.
Re: kevätkylvöt 2010
Vaikea uskoa, että jää noin pieneksi vahinkoala. Jos rinteistä on koko kylvökerros ojissa ja mereen matkalla siemenineen, ja tasaisella jo kolme päivää järvi päällä, ei voi kovin optimistinen olla.ookkonen kirjoitti:liikkuu huhu että noin 30 hehtaaria kylvettyä peltoa on menetetty![]()
50mm satanut vettä täällä perniössä..useat kiinteistöt saaneet mittavia vesivahinkoja,siltarumpuja on huuhtoutunut pois..
Kaivinkoneella on tuolla aukealla avattu raakasti valtaojan rumpuja, ei siinä joku 800 mm riitä kun on useamman neliökilometrin valuma-alue. Toinen havainto on, että kun lohkoja on yhdistetty rumpuja käyttäen, metsänreunasta menee valtaojaan puolen kilometrin putki, nyt siinä samassa paikassa menee savivelli, vanhaa luontaista uraansa pitkin.
Täällä itäisessä Muurlassa satoi lauantaina 37 mm, sunnuntaina 40 mm ja nyt on mittarissa 21 mm.
Tekee siis 98 mm ja vieläkin sataa.
-SS-