Jonkin verran olen ajolinjoja "piirrustellut" Garmin 12 GPS:n ja Psion PDA:n RealMaps ohjelmalla(freeware)..
http://www.millican.f2s.com/realmaps/
Valvoja: Farmari-ryhmä
Tuossa Outback:ssakin on sarjaportti signaalitietojen ulostamiseen.Agronautti kirjoitti:Minkämerkkisissä GPS-opastimissa on rs-232 eli sarjaporttiliitäntä mistä saada GPS-dataa ulos talteen esim. kämmenmikroon..![]()
Kokemuksia Outback S mallista. Painamalla Stop nappia, niin laite kysyy tallennetaanko piste mihin lopetetaan. Lannoittimen täyttämisen jälkeen tullaan vaikka pellon reunalle ja painetaan opastusnappia. Laite kysyy, palataanko tallennettuun pisteeseen vai aloitetaanko kokonaan uudet urat. Vanhaan lopetuspaikkaan laite opastaan suunnalla ja ilmoittaa metreinä matkan pisteeseen. Ajetut ojalinjat pysyy muistissa, niin kauan kun muistin tyhjentää tai muisti tulee täytee. S mallissa 8,5 tuntia urien ajoa ja S2 mallissa on muistia enemmän. Jos tullaan jatkamaan samaa peltoa seuraavana päivänä. Yleensä sateellittien kiertämisen takia ajourat opastimessa on siirtyneet hieman. Oikean ajolinjan kohdistaminen onnistuu kahdella napin painalluksella. Ajetaan kone vanhalle ajouralle ja painetaan kohdistusta, niin laite siirtää koko pellon ajourat ajo-opastimessa taas kohdalleen. Suomalaisen ohjekirja löytyy -> http://www.tak-sai.com/download.htmlJ.K kirjoitti:onko muuten kokemuksia/tietoa miten helposti löytää takasin oikeaan aloitus kohtaan. Jos vaikka lannottaa ja käy välillä syömässä tai jotain vastaavaa. löytääkö laitteella helposti aloituskohtaan vai pitääkö käydä merkkaamassa jollain kepillä tai risulla.....säilyykä laittessa tiedot kuinka kauan jos vaikka pakottava tarve jatkaa seuraavana paivänä nii vielläkö laite muistaa ajolinjan
![]()
![]()
Oma Outback laite toimi syysviljojen kevätlannoituksessa niinkuin odotinkin. Oli mukava merkata paikka säiliön tyhjennettyä ja löytää se suoraan, kun tuli pellolle uudelleen täydellä säiliölle. Yhdenkerran Egnos korjaussignaali katos. Kokeilin katoamisen jälkeen laitteen E-diff korjausta, joka laskee korjauksen koneen sisälle. Tämän jälkeen laite toimi taas yhtä tarkasti, eikä signaalin katoamisesta enää ollu mitään haittaa.kuulapää kirjoitti:Kokemuksia ja tuntoja tältä keväältä? Ja onko jotain uutta mullistavaa tullut markkinoille?
Miten tämän kanssa kävi?Rubinjo kirjoitti:Kevääks luvattiin Geotrimiltä vuokralle Trimble ratinpyörittäjällä, saas nähdä sit...
Mä olen kanssa käyttänyt tuota omaa opastinta äestyksessä samalla tyylillä kuin sinäkin. Enää ei viittisi ilman ajella, on se sen verran helppoa entiseen verrattuna. Lietteenajossa en ole sitä tarvinnut, kun pintaan olen ajanut kynnöksille. Kesällä letkulevitintä käytettäessä siitä on taas apua, samoin kuin apulannan levityksessäkin. Kyllä tekniikka on ihmeellistä...Wilpo kirjoitti:Nyt opastin on ollut äestraktorissa kiinni. Mukava ajella laistoja niin, että palaa aina takaisin vaikka joka kolmennesta tai neljännestä laistosta. Ei tarvi jyrkkiä mutkia tehdä päisteissä. Eikä tulee kiiloja ja tai vastaavia.