Sivu 3/6
Lähetetty: 06 Marras 2007, 21:32
Kirjoittaja Jari
Tutti kirjoitti:Edel olis tietysti ainakin paperilla paras vaihtoehto. Tarkotus olis kuitenkin kokeilla jotakin Scarlettia aikaisempaa ohraa. Sen takia Kunnari. Eipä se ainakaan tänään
Syyspuinneilla ihan huonolta näyttänyt, tuoreempienkaan lajikkeiden seurassa.
Edelistä on muutenkin kuulunut enemmän negatiivisia kuin positiivisia kommentteja. Juurikin tuo ränsistyminen iso ongelma.
Eipä kannata Edeliä laittaa,muuten hyvä mutta ränsistyminen haittana. Vai olisiko maalajista kiinni,mutta pahasti pudottaa tähkiä matalalle vaikka "aineita" käyttää. Sato ja hlp onnistuessaan hyviä,tai käännetään näin että ainakaan itsellä ei ole epäonnistunut kertaakaan. Kuitenkin matalalta puiminen ei nappaa kun parempiakin lajikkeita on. Kunnari ok.,vihneet vaan tuntuu olevan suht tiukassa,on raskaampaa puitavaa kuin muut ohrat.
Itellä kokeilla Vildeä,vaikka muutenkin lajikkeita ja siemeniä tarpeeksi jemmassa. Vildeä kaikki kehuneet,moitteita en ole kuullut. Voitto myös vaikuttaa ok. ohralta,tällaisen kesän jälkeen arvostaa aikaista puintiajankohtaa

Lähetetty: 06 Marras 2007, 23:40
Kirjoittaja Radon
Jari kirjoitti:Tutti kirjoitti:Edel olis tietysti ainakin paperilla paras vaihtoehto. Tarkotus olis kuitenkin kokeilla jotakin Scarlettia aikaisempaa ohraa. Sen takia Kunnari. Eipä se ainakaan tänään
Syyspuinneilla ihan huonolta näyttänyt, tuoreempienkaan lajikkeiden seurassa.
Edelistä on muutenkin kuulunut enemmän negatiivisia kuin positiivisia kommentteja. Juurikin tuo ränsistyminen iso ongelma.
Eipä kannata Edeliä laittaa,muuten hyvä mutta ränsistyminen haittana. Vai olisiko maalajista kiinni,mutta pahasti pudottaa tähkiä matalalle vaikka "aineita" käyttää. Sato ja hlp onnistuessaan hyviä,tai käännetään näin että ainakaan itsellä ei ole epäonnistunut kertaakaan. Kuitenkin matalalta puiminen ei nappaa kun parempiakin lajikkeita on. Kunnari ok.,vihneet vaan tuntuu olevan suht tiukassa,on raskaampaa puitavaa kuin muut ohrat.
Itellä kokeilla Vildeä,vaikka muutenkin lajikkeita ja siemeniä tarpeeksi jemmassa. Vildeä kaikki kehuneet,moitteita en ole kuullut. Voitto myös vaikuttaa ok. ohralta,tällaisen kesän jälkeen arvostaa aikaista puintiajankohtaa

Saman suuntaiset mieteet kun jarilla, tuosta vildestä olisi kyllä kiva kuulla mietteitä. Edelin vaihto siihen myöskin houkuttelisi, hlp hiukan mietityttää tuon vilden kohdalla kun testeissä näyttäisi olevan lähes ainoa heikko ominaisuus mutta miten lienee käytännössä?
Lähetetty: 07 Marras 2007, 09:18
Kirjoittaja Jussi T.
Edeliä on rehuohra ollut viimeiset 3 vuotta, nyt vaihtuu Vildeen. Tilasin sikasäkkihinnalla (myöh. sikahinnalla) keskolta, alkusyksystä. Eivät pystyneet toimittaa aivan niin paljon kuin tilasin, joten joutuu kylvämään kahta lajiketta. aina pitänyt tätä hiukan alle 40 ha vilja-alaa liian pienenä kahdelle lajikkeelle

Lähetetty: 07 Marras 2007, 10:37
Kirjoittaja hri
Edeliä en vaihda, mulla (niin kuin monella muullakin tällä seudulla) on sopimus Altialle tärkkelysohran viljelystä
http://www.altiacorporation.com/altia/a ... musviljely
ja siinä on ohralajikkeet määritelty mitä voi viljellä. Kunnariin en enää sekannu muutaman vuoden takaisen torajyväongelman jälkeen.
Edelistä pelkästään hyviä kokemuksia. Satovarma hyvinkin erilaisina vuosina, hyvä hlp ja onnistuessaan korkea tärkkelyspitoisuus. Ja kutakuinkin kaikki tähkät olen pöydälle saanut, vaikka olisikin ollut "rysyssä".
Lähetetty: 07 Marras 2007, 12:35
Kirjoittaja khd
claas58 kirjoitti:khd kirjoitti:
Öljykasvien kanssa leikkiminen loppu ny toistaseks, syinä:
- huono hinta viljaan verrattuna,
- ylimääräiset ruiskutussulkeiset urakoitsijalle(ötökät+ennen kylvöä)
- puintiajankohta viljoja myöhäisempi eli syksy jatkuu..uu..uuu, ainakin tänä vuonna koetteli
- satotasoltaan liian epävarma 1000-2000 kg
Nyt ei tarvitse sitten kasvipeitteisyydenkään takia sitä pitää kierrossa kun vedin 30 % sängen pois syyskuun alussa hakemuksesta.
Itsellä yksi syy rapsin viljelyyn rypsin/viljan sijasta on juuri puintiajankohta. Ruuhka kuivurilla hellittää huomattavasti rapsin ansiosta. Lisäksi öljykasveja puoltaa kasvinvuorotus kun muuten viljelee viljaa. En itse pitäisi öljykasvien viljelyä leikkimisenä..
Yksi huono puoli rapsin kanssa on se että usein ei ehdi kylvää syyviljaa sen jälkeen.
Minusta kaikki josta joutuu maksamaan on harrastusta=leikkimistä.

Juuri noiden mainitsemiesi syiden takia itsekin olen sitä viljellyt, 2006 oli ehdoton huippuvuosi, priimatavaraa sadoltaan ja laadultaan ja meni vielä siemeneksi. Kulunut kesä tasoitti taas reippaasti keskiarvoa. Toisaalta juuri em. syiden takia olisin halunnut itsekin viljelyä jatkaa mutta kun täytyy kukkaroa käyttää konsulttina. Rypsin hinnan pitäisi olla min. 2,5 kertainen viljanhintaan jotta järkevää kylvää eli nykysuhdanteilla luokkaa 500-600 e/tn. Viljelyvarmuus ei ainakaan omalla ammattitaidoilla ole minulle riittävä, vehnästä kun saa sen viis tonnia vasemmalla kädellä ja neljä tonnia on jo inhorealismia..

Lähetetty: 12 Marras 2007, 17:40
Kirjoittaja traktorikuski
Ens vuodelle meinaan viljellä
Elvi ruista
Viskosa ohraa
Zebra vehnää
Juuso ruista
Kaikki siemenet omia, kaikki edellä mainitut ovat ostettu sertifioituna joitain vuosia sitten ja puitu parhaimilta kohdilta eli rikkaruohottomia ja pystyviljaa keskeltä pelloilta. Silleen tietää melko hyvin mitä kylvää.
Rypsin kanssa pidän välivuoden ja yhdyn khdn kanssa öljykasvien kannatavuuden kanssa, olen saanu pari viime vuodet tonni/ha keskisadoksi rypsillä, mikä tarkoittaa 350€ sadon arvo/ha,tänä vuonna. Vehnä ei tarvii edes antaa 3,5t/ha niin se on jo 700€/ha sadon arvo. Tämä on vain mun mielipide, ja tilanne on aivan toinen niille jotka kykenevät viljelemään yli 2tonnin rypsi/rapsi satoja.
Lähetetty: 19 Marras 2007, 20:21
Kirjoittaja Mikama
Prestige mallasohraa
Zebra kevätvehnää
Petita rypsiä taikka Marie rapsia
Magnifik syysvehnää tuli kylvettyä tänä syksynä 13.5ha
Lähetetty: 19 Marras 2007, 20:34
Kirjoittaja rysler
Puitavat viljat kauraa . Vehnää kokeilaan koko/ Suojaviljaksi.
Kaveri kasvattaa edelleen tarvittavat ohrat. Rypsistä taitaa tulla välivuosi . Kun tarttis olla kaikki pois koulujensyyslomaan mennessä .
Lähetetty: 19 Marras 2007, 21:29
Kirjoittaja Agronautti
Agronautti kirjoitti:
Itelle tulee:
Ohra Voitto (oma)
Kaura Marika (oma) Peppi (osto)
Vehnä Anniina (oma) ja Aino (osto) haen aikaisuutta ja korkeaa valkuaista.
Loput sitten nurmea, josta 1v. raiheinää paljon kun enää ei viitsi kovin uusia nurmia perustella..
Ai niin, ja Riihi-ruista n. 1ha

Sen verta vehnä muuttui että tuli tilattua Bjarnea suursäkki. Testien mukaan lujakortinen ja paljon valkuaista.. Saa sitten nähdä pystyykö Kesko toimittaan... kovin on Bjarne kallis:

rahteineen menee yli 600€/ton.
Tämä on sitä
Sikasäkissä siementä, kunhan pihaan tulee keväällä, niin saa tietää tjp:n ja itävyyden yms.

Lähetetty: 23 Joulu 2007, 10:45
Kirjoittaja 956XL
Mitä mieltä olette Fiia -kaurasta?
Onko "parempi" verrattaen esim. Belindaan?
Tarkotus olis vaihtaa lajiketta, etupäässä ei muuta merkitystä kuin
että olis lujakortinen, kun tulee suojaviljaks nurmelle..
Ja vilja rehukäyttöön.
Lähetetty: 23 Joulu 2007, 11:28
Kirjoittaja JarJar
956XL kirjoitti:Mitä mieltä olette Fiia -kaurasta?
Onko "parempi" verrattaen esim. Belindaan?
Tarkotus olis vaihtaa lajiketta, etupäässä ei muuta merkitystä kuin
että olis lujakortinen, kun tulee suojaviljaks nurmelle..
Ja vilja rehukäyttöön.
Meillä oli viimekesänä sekä Fiia että Belinda viljelyssä. Fiia jonkun verran aikasempi kuin Belinda. Belindasta satoa hieman enempi, sekä hlp belindassa isompi. Laon kesto molemmissa yhtä hyvä/huono. Viimekesänä oli tosiaan molemmat ekaa kertaa viljelyssä, ja meilläpäin lähes kaikki viljat oli pahoin lakosia. Mutta molemmat ihan hyviä kauroja. Tulee pysymään jatkossakin viljelyssä ja korvaavat Aslakin ja Frejan ensikesänä kokonaan. Kasvuaika erot on puintien järjestelyn kannalta hyvät, ettei kaikki ole yht aikaa valmiita.
Lähetetty: 23 Joulu 2007, 12:16
Kirjoittaja Hemmo Raunio
Meillä Fiia vaihtuu kokonaan Ivoryyn ensi kesänä. Fiia ollut yleensä pienijyväistä, kun täällä etelässa on ollut turhan kuumat loppukesät kauralle. Fiia on tuleentunut tasaisesti ja valkuaispitoisuus on hyvä. Paras sato viime kesänä 5 tn luokkaa ja 2004 sadekesänä olisi ollut samantapainen, mutta puintitappiot tuli suuriksi, kun upotti ja kaurat oli aivan laossa (kuivalanta vaikutti, kun kosteutta riitti).
Ivoryn lisäksi tulee suunnilleen saman verran Kunnari-ohraa ja Anniina-vehnää. Anniinassa oli valkuaista 14,7 prosenttia, vaikka lannoitus oli varovainen.
Lähetetty: 23 Joulu 2007, 13:58
Kirjoittaja Pelto-Jussi
Ohraksi tulee ilmeisesti Tippleä siemensopimuksella. Kevätvehnä Amarettoa, kaura ehkä Belindaa jos kylvän ollenkaan.
Rypsin ja rapsin välillä olen aika paljon pähkäillyt. Viime kesänä oli kumpaakin ja molemmat jouduin kylvämään uudestaan.
Rypsi ehti valmistua hyvin, mutta Marie oli puidessa vielä melko kirjavaa. Satoa siitä tosin tuli aika mukavasti rypsiin verrattuna, joskaan kasvusto ei puidessa kovin hyvältä vaikuttanut.
Kylvöä joutuu todennäköisesti ensi keväänäkin viivästämään, jotta välttäisi kirpputalkoot. Siten Marien kasvuaika saattaa käydä toisesta päästä lyhkäiseksi. Ei sekään ole kivaa jos viikkotolkulla lokakuussa kytätään sopivaa väliä puinnille
Lähetetty: 23 Joulu 2007, 14:17
Kirjoittaja Wilpo
Tälläset on sopimushakusessa:
Tocada ohra, Olavi ohra, Barke ohra, Trappe vehnä ja Marie rapsi.
Lähetetty: 01 Tammi 2008, 10:11
Kirjoittaja dbrown
Wilpo kirjoitti:Tälläset on sopimushakusessa:
Tocada ohra, Olavi ohra, Barke ohra, Trappe vehnä ja Marie rapsi.
Trappe-vehnää ei enää eilen (31.12.) saanut, vai onko tietoa, mistä saisi ?
Marie -rapsia oli kylvössä 7 ha. Kokemukset siis vähäisiä, mutta parempi oli kuin viime vuosien rypsikylvökset. Kirppaongelma sama kuin rypsillä. Rapsi vaatii ilmeisesti aina rikkatorjunnan ennen kylvöä hitaan alkukehityksen vuoksi. Rypsiähän pystyy edullisissa olosuhteissa kylvämään ilman rikkaruiskutuksiakin sen nopean alkukehityksen vuoksi (peittää rikat - toivottavasti)