Sivu 3/3
Re: Lannoitevalikoima supistuu Kemiralla
Lähetetty: 22 Huhti 2008, 12:54
Kirjoittaja Radon
On kyllä viljan hinnan korotukset aika tehokaasti syöty kun kattelee näiden hintojen nousua joka rintamalla lannoteiden ja polttoaineiden ja siemenien jne. hintaa, ja miten on sellainen kutina että ei viljan hinnat kuitenkaan ole juurikaan nousemassa jos vaan tarjontaa on edes kohtuullisesti siinpä sitä sitten taas ollaan.
Re: Lannoitevalikoima supistuu Kemiralla
Lähetetty: 22 Huhti 2008, 13:58
Kirjoittaja Tormala
Tähän on jo totuttu/alistuttu, että kaiken hinta nousee paitsi tuottajahinta. Eli taas pitää omasta palkasta joku prosentti nipistää kun pankille menevästä osuudesta tätä ei voi tehdä.
Re: Lannoitevalikoima supistuu Kemiralla
Lähetetty: 22 Huhti 2008, 15:49
Kirjoittaja O.J.
Viitsiikö joku laskea, että kuinka monta prosenttia hinta on noussut viime heinäkuusta? Karkea arvio jotain yli 65%.
Kohtahan lietelantaa voi alkaa myymään jollekin laskutaitoiselle

Re: Lannoitevalikoima supistuu Kemiralla
Lähetetty: 22 Huhti 2008, 19:02
Kirjoittaja junttieinari
O.J. kirjoitti:
Viitsiikö joku laskea, että kuinka monta prosenttia hinta on noussut viime heinäkuusta? Karkea arvio jotain yli 65%.
Heinäkuussa 07 Suomen salpietari 187 eur/tn alv. 0. Maastullin hintapalsta eilen 278,46 eur/tn alv. 0 + tämän päivän korotus 27,6%. tekee 355,3 eur/tn alv.0. Heinäkuun hinta kaupan hinta. Tämän päivän hinta siis listahinta johon lisätty keskimääräinen korotus-%, ei välttämättä eurolleen oikein, mutta kertoo kyllä missä mennään.Prosentteja en uskalla edes laskea, Nurmen NK 2 näyttää vielä pahemmalle...
Re: Lannoitevalikoima supistuu Kemiralla
Lähetetty: 22 Huhti 2008, 19:59
Kirjoittaja Jari
junttieinari kirjoitti:O.J. kirjoitti:
Viitsiikö joku laskea, että kuinka monta prosenttia hinta on noussut viime heinäkuusta? Karkea arvio jotain yli 65%.
Heinäkuussa 07 Suomen salpietari 187 eur/tn alv. 0. Maastullin hintapalsta eilen 278,46 eur/tn alv. 0 + tämän päivän korotus 27,6%. tekee 355,3 eur/tn alv.0. Heinäkuun hinta kaupan hinta. Tämän päivän hinta siis listahinta johon lisätty keskimääräinen korotus-%, ei välttämättä eurolleen oikein, mutta kertoo kyllä missä mennään.Prosentteja en uskalla edes laskea, Nurmen NK 2 näyttää vielä pahemmalle...
Tuo salpietari taitaa olla vieläpä "halvinta",korotukset olleet sillä pienempiä verrattuna paljon fosforia sisältäviin lannoitteisiin. Nyt sopimuspskaa 500-600m3,jatkossa ehkä 1500-2000m3. Onneksi,alkaa olemaan pska pian arvossaan...
Re: Lannoitevalikoima supistuu Kemiralla
Lähetetty: 23 Huhti 2008, 08:13
Kirjoittaja marklain
Milloinkohan tuotakin kannattaa alkaa tuomaan muualta??
Koneitahan jo saa ulkomailta halvemmalla, koska apulannat???

Re: Lannoitevalikoima supistuu Kemiralla
Lähetetty: 23 Huhti 2008, 08:43
Kirjoittaja jk
Suomessa apulannat ovat olleet koko vuoden muuta eurooppaa halvempia!
Re: Lannoitevalikoima supistuu Kemiralla
Lähetetty: 25 Huhti 2008, 10:03
Kirjoittaja lihasimeoni
Kohta paukkuu lisää, sillä ölkän hinta nousee ja kaasun hinta seuraa öljyä.
Tässäpä meille hyvä uutinen:
http://www.taloussanomat.fi/oma-talous/ ... 811335/139
Kaasua palaa typenteossa, kuten koulussa opetettiin. Paha kun Yaralla on monopoli. Sitä ei saada edes nurin eikä ole yritetty:
http://www.boy.fi/stu/uutiskommentti13.php
"Maa- ja metsätalousministeriö voisi kääntää kelkkansa ja väljentää tuontirajoituksia. Samalla se joutuisi kuitenkin tunnustamaan EU:lle, että rajoitusten perusteiksi annetut selvitykset olivat huonoja tai jopa tarkoitushakuisia. Silloin kaikki muutkin annetut ja annettavat selvitykset esimerkiksi kansallisten maataloustukien perustelemiseksi joutuisivat kyseenalaisiksi. Se vahingoittaisi maatalouttamme vielä lisää.
Muun muassa kilpailun vapautta valvova EU-komissio hyväksyi Yara-kaupan Suomen monopoleineen kaikkineen. Niin olisi tehnyt myös Suomen oma kilpailuvirasto, sillä sen monopoliosastossa ei ole tiedetty, että meillä on lannoitekilpailua rajoittavia säädöksiä, muun muassa tiukka lannoiteasetus ja että sitä on jopa tiukennettu lisää kaupan alla."
Mitä nämä meidän viranomaiset oikein puuhaavat?

Re: Lannoitevalikoima supistuu Kemiralla
Lähetetty: 25 Huhti 2008, 23:02
Kirjoittaja hogi
Tänään tuli tiedote, että Tigoteamin lannoitemyynti loppuu. Samoin käynee Kiviexperteille. Yara on päättänyt pistää viipurin tehtaan pussiin.
On se ihme kun ei kilpailuviranomaiset puutu tähän.
Saas nähdä mitä on ensi syksyn lannoitehinnat. Maastullissa oli tänään loistava tekstari: Yara teki yhdessä yössä sen mitä ympäristöministeriö on yrittänyt 15 vuotta, lopettaa lannoitteiden käytön Suomessa.
Re: Lannoitevalikoima supistuu Kemiralla
Lähetetty: 28 Huhti 2008, 08:56
Kirjoittaja Vesa
S******, vielä saanu muruakaan lannoitteita. Myymälän varastoerästä piti saada mutta kuulemma ei tiedä milloin sinnekkään tulee. Onneksi tässä ollaan sellaisilla leveysasteilla että kunhan parin viikon sisällä tulevat niin ehtii vielä hyvin kylvöille.
Valinnanvaraakaan ei lannoitteissa ollut vaan piti ottaa mitä sattui saamaan. Mulla on 2 vaihtoehtoa fosforien kanssa nyt jotka on luokissa tyydyttävä-korkea. joko vetää ihan luomuna tai laittaa jonkin verran lanoitetta jolloin fosforit silloinkin reilusti plussalla.No onneksi on tuo tasaussysteemi eli sitten tulevina vuosina ei fosforia ja ennenkaikkea aikaisemmin lannoiteostoille jotta saa mitä haluaa.
Re: Lannoitevalikoima supistuu Kemiralla
Lähetetty: 28 Huhti 2008, 10:02
Kirjoittaja pets
Tilasin viime heinäkuussa jo lannoitteet. NK:oota pitää laittaa parille lohkolle.
Re: Lannoitevalikoima supistuu Kemiralla
Lähetetty: 03 Touko 2008, 08:33
Kirjoittaja Vesa
Vesa kirjoitti:S******, vielä saanu muruakaan lannoitteita. Myymälän varastoerästä piti saada mutta kuulemma ei tiedä milloin sinnekkään tulee.
Eilen soittelin ja Yaran mukaan 23.5 toimituspäivä helmikuun puolivälissä kun tilasin. Ei, s******, sanoin minä ja soittelin maakunnan maatalouskaupat läpä ja onneksi YHDESTÄ myymälästä löytyi lannoitetta varastosta. Sieltä vaan sitten sutena hain kuorman. Ja helmikuun tilauksen myyjälle soittelin että saavat pyyhkiä....tilauspaperilla. No ei vaiskaan, ymmärsivät kyllä asian ja eihän se ole myyjien vika jos ei tehdas pysty toimittamaan lannoitteita.