Sivu 3/3

Re: Miten rukiit talvehtineet?

Lähetetty: 19 Touko 2008, 19:14
Kirjoittaja Radon
Toukokuun alkupuolella tuli tehtyä ruiskutukset, hieman askarrutti tankkiseos kun ensimäistä kertaa kokeilin axial 0.8+ratio 2.5t+ccc 1.5l sekoitusta osalle lohkoja, mutta ei viotuksia näkynyt onneksi minkäänlaisia edes ristiin menneissä kohdissa. Nyt viikon loppupuolella olisi tarkoitus ajella toiseen kertaan kunhan vähän ensin elpyvät halloista ja vähän stressi hellittää, hieman on halla lippulehteä nipistänyt miten mahtaa tuollainen näkyä sadossa?

Re: Miten rukiit talvehtineet?

Lähetetty: 19 Touko 2008, 19:18
Kirjoittaja Wilpo
turkki kirjoitti:Mitäs toimenpiteitä olette tehneet rukiille tämän kevään aikana?
Ajoin 8.5.2008 seuraavaan sekoituksen rukiille CCC 1L + Moddus 0,1L + Express 50T 10g + Primus 0,05L /ha. Tuntus sillon jo, että ruis oli päässyt liian pitkäksi rikkamyrkytykseen.

Re: Miten rukiit talvehtineet?

Lähetetty: 19 Touko 2008, 22:32
Kirjoittaja Jari
turkki kirjoitti:Mitäs toimenpiteitä olette tehneet rukiille tämän kevään aikana? Itselläni kevätlannoitus on tehty mutta ruiskutuksia ei. . Hirveiden yöpakkasten välissä tuulisia päiviä, ei oikein suosiollista ruiskutusaikaa... :roll:
Pakkasia ollut ja taas painuu pakkasen puolelle,tai ainakin suuri riski kun lämmintä tällä hetkellä puoli astetta. Tulin ruiskuttamasta jokin aikaa sitten,seuraava pöntöllinen jää ajamatta. Rapakot märkiä,ruisku painui vaikka vain tuhat litraa vettä :? Eli rounduppia kaikille,rukiit alkoi tänään saamaan samaa kohtelua,tuossa kuva päivältä kun myötätuuleen yritin ruiskutella. Parhaita kohtia mun 15ha:n ruisalalla... Korkeampi hietikko töyräs,suurin osa pellosta käytännössä täysin mustana.
Kuva

Re: Miten rukiit talvehtineet?

Lähetetty: 19 Touko 2008, 23:12
Kirjoittaja Rubinjo
Radon kirjoitti:Toukokuun alkupuolella tuli tehtyä ruiskutukset, hieman askarrutti tankkiseos kun ensimäistä kertaa kokeilin axial 0.8+ratio 2.5t+ccc 1.5l sekoitusta osalle lohkoja, mutta ei viotuksia näkynyt onneksi minkäänlaisia edes ristiin menneissä kohdissa. Nyt viikon loppupuolella olisi tarkoitus ajella toiseen kertaan kunhan vähän ensin elpyvät halloista ja vähän stressi hellittää, hieman on halla lippulehteä nipistänyt miten mahtaa tuollainen näkyä sadossa?
Axialia toukokuun alkupuolella? Toinen kierros ois huomattavasti parempi ajankohta hukkaruiskutukselle. Ilkeämielisempi kaveri vois todeta ettei siellä kyllä viotusta oo hukkiksellakaan. :twisted:
Hukkaruiskutushan tulis tehdä aina mahdollisimman myöhään, eli juuri ennen viljan tähkän esiin tuloa, täydellä annoksella.

Re: Miten rukiit talvehtineet?

Lähetetty: 20 Touko 2008, 15:17
Kirjoittaja Radon
Rubinjo kirjoitti:
Radon kirjoitti:Toukokuun alkupuolella tuli tehtyä ruiskutukset, hieman askarrutti tankkiseos kun ensimäistä kertaa kokeilin axial 0.8+ratio 2.5t+ccc 1.5l sekoitusta osalle lohkoja, mutta ei viotuksia näkynyt onneksi minkäänlaisia edes ristiin menneissä kohdissa. Nyt viikon loppupuolella olisi tarkoitus ajella toiseen kertaan kunhan vähän ensin elpyvät halloista ja vähän stressi hellittää, hieman on halla lippulehteä nipistänyt miten mahtaa tuollainen näkyä sadossa?
Axialia toukokuun alkupuolella? Toinen kierros ois huomattavasti parempi ajankohta hukkaruiskutukselle. Ilkeämielisempi kaveri vois todeta ettei siellä kyllä viotusta oo hukkiksellakaan. :twisted:
Hukkaruiskutushan tulis tehdä aina mahdollisimman myöhään, eli juuri ennen viljan tähkän esiin tuloa, täydellä annoksella.
Kyllä ajankohta oli omasta mielestäni ihan oikea, kasvusto kun on hyvin tiheä ja tuolloin jo noin 30cm pitkää, itseasiassa ei ole kovin paljoa pituuskasvua tapahtunut ruiskutuksien jälkeen tukevoitunut ja tihentynyt vaan entisestään kylmien kelien ansiosta (ehkä myös ccc:n). Jos myöhemmin olisi ruiskuttanut ei olisi kyllä ruiskutusneste hukkakauroja enää tavoittanut nytkin saattoi olla jo aika heikkoa kuten myös rikkaruohoillekin. T1 vaiheessahan axial tulisi rikkaaineen kanssa ruiskuttaa ja tietysti niin että hukkakaura on orastunut, vai olenko tässä asiassa väärässä?

Re: Miten rukiit talvehtineet?

Lähetetty: 20 Touko 2008, 17:15
Kirjoittaja Rubinjo
Radon kirjoitti:
Rubinjo kirjoitti:
Radon kirjoitti:Toukokuun alkupuolella tuli tehtyä ruiskutukset, hieman askarrutti tankkiseos kun ensimäistä kertaa kokeilin axial 0.8+ratio 2.5t+ccc 1.5l sekoitusta osalle lohkoja, mutta ei viotuksia näkynyt onneksi minkäänlaisia edes ristiin menneissä kohdissa. Nyt viikon loppupuolella olisi tarkoitus ajella toiseen kertaan kunhan vähän ensin elpyvät halloista ja vähän stressi hellittää, hieman on halla lippulehteä nipistänyt miten mahtaa tuollainen näkyä sadossa?
Axialia toukokuun alkupuolella? Toinen kierros ois huomattavasti parempi ajankohta hukkaruiskutukselle. Ilkeämielisempi kaveri vois todeta ettei siellä kyllä viotusta oo hukkiksellakaan. :twisted:
Hukkaruiskutushan tulis tehdä aina mahdollisimman myöhään, eli juuri ennen viljan tähkän esiin tuloa, täydellä annoksella.
Kyllä ajankohta oli omasta mielestäni ihan oikea, kasvusto kun on hyvin tiheä ja tuolloin jo noin 30cm pitkää, itseasiassa ei ole kovin paljoa pituuskasvua tapahtunut ruiskutuksien jälkeen tukevoitunut ja tihentynyt vaan entisestään kylmien kelien ansiosta (ehkä myös ccc:n). Jos myöhemmin olisi ruiskuttanut ei olisi kyllä ruiskutusneste hukkakauroja enää tavoittanut nytkin saattoi olla jo aika heikkoa kuten myös rikkaruohoillekin. T1 vaiheessahan axial tulisi rikkaaineen kanssa ruiskuttaa ja tietysti niin että hukkakaura on orastunut, vai olenko tässä asiassa väärässä?
Oikeessa olet.
Toivottavasti olivat orastuneet.

Re: Miten rukiit talvehtineet?

Lähetetty: 20 Touko 2008, 18:18
Kirjoittaja Radon
Rubinjo kirjoitti: Toivottavasti olivat orastuneet.
Tästäkään ei ihan varma tosiaan voi olla, ainakaan siitä että ihan kaikki olisivat olleet jo orastuneet. Muut rikat ainakin oli jo varsin hyvässä kasvussa, ja varmasti ison osan hukkakauroista on talvikin ehtinyt nitistää, ja ruiskutuksen tehostakaan ei tosiaan rukkiilla tiedä ollenkaan että onnistuiko vai ei koska ei niitä hukkakauroja sieltä tule näkemään vaikka niitä siellä olisikin, joten ainoa vaihtoehto torjuntaan on ruiskutus vaikka sekään ei kovin hyvä ole.

Re: Miten rukiit talvehtineet?

Lähetetty: 21 Touko 2008, 18:38
Kirjoittaja Carnivor
Wilpo kirjoitti: Ajoin 8.5.2008 seuraavaan sekoituksen rukiille CCC 1L + Moddus 0,1L + Express 50T 10g + Primus 0,05L /ha. Tuntus sillon jo, että ruis oli päässyt liian pitkäksi rikkamyrkytykseen.
Meillä 7.5. ajettu ccc 1l + Gratil 12 g + Ally 8 g + kiinnite. Esikasvina ollut kumina oli jättänyt aika tasaisen saunakukkamaton rukiin alle. Tulevana viikonloppuna ajan ehkä tautiainetta ja hiukan Moddusta. Alalehdillä näkyi jo härmää mutta viimeisen 30 vrk sademäärä on noin 10 mm ja 7 vrk ennusteessa on pelkkää aurinkoa eli arvonnaksi menee että kannattaako ruiskutus vai ei.

Re: Miten rukiit talvehtineet?

Lähetetty: 21 Touko 2008, 22:03
Kirjoittaja Agronautti
Vieläköhän tälle rukiille voi käyttää CCC:tä?? Vai onko liian pitkällä kehitys?? Huomenna ois aikomus ruiskuttaa mutta CCC vai moddus??
rikkoja ei juurikaan ole, Ratiio tabun voisi kuiteskin laittaa..
Kylvöharjat vielä erottuu pitkään :shock:. Ihan turhaa tähän oli syksyllä ruiskutella lumihometta vastaan, ei ole nyt mitään eroa koeruutuun missä ei ruiskutettu, tosin ruiskutetulle tuli pelkkä Amistaari kun sitä oli tähteenä...
Se "luomu"ruislänttikin on ihan hyvä..

Re: Miten rukiit talvehtineet?

Lähetetty: 26 Touko 2008, 21:34
Kirjoittaja TumppiW
No nyt se ruis on jo tähkällä. Tää vuosi kuluu kyllä äkkiä...

Re: Miten rukiit talvehtineet?

Lähetetty: 27 Touko 2008, 14:29
Kirjoittaja Radon
Aikalailla pahasti on rukkiit kärsineet halloista, saapa nähdä miten toipuvat. Naapurin lohkolla kävin katsomassa niin oli harvemmissa paikoissa katkennut korsi pakkasesta siinä saattaa olla sato kyllä osittain menetetty jo. Omat on sen verran tiheitä että ei sentään katkenneitä korsia ole mutta hyvin kärsineen näköistä on kasvusto.

Re: Miten rukiit talvehtineet?

Lähetetty: 05 Kesä 2008, 20:41
Kirjoittaja Wilpo
Tänään peltokierroksella huomasin, että rukiin tähkissä alkaa jo olemaan kukkaset valmiina.

Alkaa kuivuus kellastuttamaan jo ruista ja samoin tälläsiä vikoja löytyi tähkistä sieltä sun täältä. Mikäköhän on mahtanut aiheuttaa? Pakkanenko?? On tuollaisia tyhjiä kohtia tähkässä.
skannaa0002.jpg

Re: Miten rukiit talvehtineet?

Lähetetty: 05 Kesä 2008, 21:57
Kirjoittaja olavi
jos olis vehnää niin sanoisin tähkäsääsken käyneen asialla, mutta vaikea sanoa. Tiedä vaikka kävis rukiissakin. Joltain ulkoiselta vioitukselta kuitenkin näyttää.

Re: Vieläkös on rukiit pystyssä?

Lähetetty: 07 Heinä 2008, 21:20
Kirjoittaja Agronautti
Vai onko sateet nurin lyöneet??

Oma ruis on toistaiseksi OK!, eipähän sitä vielä kait tähkässä painoa ole..

Kysynpähän vaan, kun vertailualaa ei lähistöltä löydy :?
kamera vähä vinos..
kamera vähä vinos..