Sivu 3/8

Re: Kylvöt 2008

Lähetetty: 01 Touko 2008, 21:58
Kirjoittaja TumppiW
Enää 9 ha kauraa jäljellä, rukiit ja pavut maassa. Sitten tietty vielä vähän viherlannoitusnurmea, mutta sillä ei oo mikään hoppu.

Re: Kylvöt 2008

Lähetetty: 01 Touko 2008, 22:55
Kirjoittaja Agronautti
Ekat vehnät kylvetty, samoin raiheinää, nämä kevätkynnetyillä.. Olisi voinut kylvää jo pari päivää sitten mutta siemeniä piti ootella.. :roll:
Tänään myös laitumille ja rukiille apulantaa..

Re: Kylvöt 2008

Lähetetty: 01 Touko 2008, 23:43
Kirjoittaja hogi
Riistapelloista osa kylvetty, rehukaalia ja hernettä, vielä kylvämättä maissi, myöhäisemmät herneet, osa rehukaalista ja rehurapsi.

Glyfottu reilu 10ha, jospa huomenna vähän koittais tuikata Amaretto-vehnää maahan.

Re: Kylvöt 2008

Lähetetty: 02 Touko 2008, 20:22
Kirjoittaja Jari
Eilen aloitti naapuri perunan istutuksen,kaveri kylvänyt vehnää ja ohraa jonkun verran. Viljat karkeille hietikoille,normipelloille ei mitään asiaa muutamaan päivään ja sittenhän nuo kelit kylmeneekin :roll: Tänään tehty ekat peltotyöt,yks salaojan laskuputki huuhdeltuna,samoin alkoi työt kuten viime keväänäkin.

JOS olisi ollut aikaa,ehkä olisin ajanut lietettä ja kyntänyt. Kuivaajaprojekti TÄYTYY saada tiettyyn pisteeseen ennenkuin peltotyöt alkaa,siementen lajittelulla :)

Re: Kylvöt 2008

Lähetetty: 02 Touko 2008, 20:30
Kirjoittaja renkimikko
Kylvöt valmiit ja ruiskutukset alkoi. Hyviä kylvöilmoja niille joilla kylvöt kesken tai vasta edessä.

Re: Kylvöt 2008

Lähetetty: 02 Touko 2008, 20:39
Kirjoittaja Reissumies
Kuis suorakylvöt? Hogi, mites siellä? Multivas on tossa liikkunu 3-4 päivää tossa ikkunan alla.

Re: Kylvöt 2008

Lähetetty: 02 Touko 2008, 20:46
Kirjoittaja Jari
Reissumies kirjoitti:Kuis suorakylvöt? Hogi, mites siellä? Multivas on tossa liikkunu 3-4 päivää tossa ikkunan alla.
Rukiit oli suorakylvettyä,tuli totaalinen tuho ettei edes rounduppia tarttis jokapaikassa,rypsiä tulee näillekin pelloille. Nurmipeltoja ja rapakkoa enimmäkseen. Nurmen tapoin roundupilla,nurmet talvehtineet hyvin niillä mailla. Kuten muillakin tänä vuonna,vaikka pellot olleet jääkenttiä.

Kevään suorakylvöille ei vielä mitään kiirettä,kun ei ole perinteisillekään pelloille. Nämä muutama lämmin päivä tehneet ihmeitä mutta pellot ovat silti vielä märkiä. Kevät aikalailla normiaikataulussa ellei ehdi ennen kelien kylmenemistä pellolle.

Re: Kylvöt 2008

Lähetetty: 02 Touko 2008, 20:59
Kirjoittaja Reissumies
Jari kirjoitti:
Reissumies kirjoitti:Kuis suorakylvöt? Hogi, mites siellä? Multivas on tossa liikkunu 3-4 päivää tossa ikkunan alla.
Rukiit oli suorakylvettyä,tuli totaalinen tuho ettei edes rounduppia tarttis jokapaikassa,rypsiä tulee näillekin pelloille. Nurmipeltoja ja rapakkoa enimmäkseen. Nurmen tapoin roundupilla,nurmet talvehtineet hyvin niillä mailla. Kuten muillakin tänä vuonna,vaikka pellot olleet jääkenttiä.

Kevään suorakylvöille ei vielä mitään kiirettä,kun ei ole perinteisillekään pelloille. Nämä muutama lämmin päivä tehneet ihmeitä mutta pellot ovat silti vielä märkiä. Kevät aikalailla normiaikataulussa ellei ehdi ennen kelien kylmenemistä pellolle.
Noita syysviljojen tuhoja on taasen ollu joka tavalla kylvetyilla...

Täällä taidetaan koittaa viikonvaihteen tienoilla suorakylvöä...kahtotaan nyt. Näyttäs tuo kuivuvan sänkimaakin yllättävän hyvin. Ruiskutukset keväällä taidan jättää viljoilta pois, vedin kaikki syksyllä, eikä mitään vihreetä oo missään. Pientareilla kyllä kasvaa ja syysruiskuttamattomilla saunakukat on kämmenen kokoisia.

Re: Kylvöt 2008

Lähetetty: 04 Touko 2008, 10:37
Kirjoittaja kylmis
Viljat on kylvetty sänkimaita lukuunottamatta. 10ha kauran ja ohran sänkeä jäljellä. Päätettiin jättää niiden käsittely ensi viikonloppuun, koska kosteutta tuntuu riittävän. Pikkuisen tein suorakylvökokeita, mutta en saanut maasta irti sellaista mururakennetta, joka olisi jyvät peittänyt. Maat ovat olleet todella liettyneitä ja tiivistyneitä. Viime talvi oli tosi vaikea mururakenteen kannalta. Onneksi konehallissa on kaikenlaista arsenaalia varattuna, mutta ei silti varmuutta minkälainen lopputulos on edessä. Palaamme asiaan tilanteen selvittyä...

Re: Kylvöt 2008

Lähetetty: 04 Touko 2008, 12:33
Kirjoittaja TumppiW
Kylvöt valmiit ja ekojen kylvöjen kauranoraat jo pinnassa. Tsemppiä vaan kaikille kylvöihin, säät on ainakin kohdallaan!

Re: Kylvöt 2008

Lähetetty: 04 Touko 2008, 16:09
Kirjoittaja hogi
Reissumies kirjoitti:Kuis suorakylvöt? Hogi, mites siellä? Multivas on tossa liikkunu 3-4 päivää tossa ikkunan alla.
Perjantaina aloittelin, nyt reilu 20ha Amaretto-vehnää suorakylvettynä maassa. Nyt sadetta pitelemässä, onkin aikamoinen ukkonen.

Kait se naapuris on tyytyväinen Multivaan?

Re: Kylvöt 2008

Lähetetty: 04 Touko 2008, 20:24
Kirjoittaja Sämpy
20ha Saanaa kylvetty, sekä Ivorya 5ha. Vielä olis Edeliä ja Vildeä jäljellä.... Hyvät kelit! :D
Osa kultivoiduista lohkoista onkin yllättävän kosteita, vaikka pinnasta ovatkin kuivia.

Re: Kylvöt 2008

Lähetetty: 04 Touko 2008, 21:55
Kirjoittaja Mullifarmari
Viimekesän salaojituslohkolla kävin eilen pikkusen tekemäs viime tasotteluita & kannoin kiviä pois. Sadetta tarttis, et lähtis viimeset kylmät maasta. Metänreuna ojissa vielä lunta ja yöksi laskee nollaan ens viikolla... Mut jos se sit loppuviikkoo kohti lämpiäis niinku on luvannu, niin viikonpäästä vois olla jo tohina päällä. Lietteen ajoa alottelen huomenna.

-Mf-

Re: Kylvöt 2008

Lähetetty: 04 Touko 2008, 22:38
Kirjoittaja muajuse
Eka vehnät maassa nurmesta kynnetyllä lohkolla. Yllättävän hyvin maa kuivui ajankohtaan nähden, tietty mahtavilla keleillä on vaikutusta. Jokunen isäntä on lantoja levitellyt. Metsän reunoissa saattaa olla vielä luntakin, vesi sadetta saisi tulla kyllä useamman päivän.

Re: Kylvöt 2008

Lähetetty: 05 Touko 2008, 08:32
Kirjoittaja Jari
Mullifarmari kirjoitti:Viimekesän salaojituslohkolla kävin eilen pikkusen tekemäs viime tasotteluita & kannoin kiviä pois. Sadetta tarttis, et lähtis viimeset kylmät maasta. Metänreuna ojissa vielä lunta ja yöksi laskee nollaan ens viikolla... Mut jos se sit loppuviikkoo kohti lämpiäis niinku on luvannu, niin viikonpäästä vois olla jo tohina päällä. Lietteen ajoa alottelen huomenna.

-Mf-
Piru kun manasit sadetta,luvassa vielä lisää ja tämäkin riittäs. Tänään oli suunnitelmissa ajaa lietettä ja kyntää,jäi haaveeksi kun sen verran jo satanut. Kivien räjäyttämistä ja muutaman hautaaminen,kantojen keruuta ym. hupaa riittää kun.
Katos into kokonaan kelien muututtua,myrskyää,vettä sataa ja lämmintä +3´c. Kolme päivää luvassa tällaista,takapakkia viikoksi,juuri kun pellot alkoi kuivahtamaan aloituskuntoon. Tulee mieleen viimevuosi,niin lähellä mutta kaukana :evil: Jaa,ny tuleekin jo lumena/räntänä,kyl tää tästä kunhan "kylvöaika" koittaa :)

EDIT: Hirvittää uuden kuivaajan katon pysyminen ylhäällä, tuuliviiri väpättää tosissaan... Näkyy olevan tuulen 10minuutin keskiarvo 17m/s ja kokoajan tuuli yltyy,aukeaa on kilometrikaupalla ja puhaltaa suoraan mereltä, puuskat hirveitä :|