Sivu 3/3

Re: yölämpötilat/pakkaset

Lähetetty: 03 Syys 2008, 20:34
Kirjoittaja Make
Kiitos arvonimestä. 8) Eiköhän tuo pakkanen muistuttanut jurtteja, että pitäs vetästä sokerit juureen. :) Tälleen kaukana tehtaasta lähettäisi mieluiten tiivistä tavaraa tehtaalle.

Re: yölämpötilat/pakkaset

Lähetetty: 08 Syys 2008, 08:09
Kirjoittaja Jari
Kaks edellistä yötä kunnolla pakkasta,ainakin nurmikko ja katot kunnolla kuurassa. Mittareihin ei tosin tartu,-0.1´c viime yöltä,ellisenä jäi samanverran plussalle. Vanhan ajan mittari näyttää nytkin kolmea pakkasastetta,mittarit vierekkäin. Lehdessäkin uutisoitiin ensimmäisistä pakkasista,kai ne ensimmäiset kuurat oli siinä ja siinä. Eipä ollu hellepäiviäkään esim. Kokkolassa lainkaan koko kesänä,jospa se hiukan tasaisi nyt...

Kuinka vehnän sakoluku käyttäytyy,osittain vihreää joten jää alas mikäli kypsyminen jää tähän pisteeseen?

Re: yölämpötilat/pakkaset

Lähetetty: 08 Syys 2008, 09:04
Kirjoittaja Make
Sakoluku jää nousematta vehnällä, jos pakkanen keskeyttää kasvun. Myös sitko jää olemattomaksi. Muutenkin mielenkiintoista paskaa tälläinen vihervehnä. Vihervehnää varmaankin taas tänävuonna riittää. :( Muutamet on jo ajaneet vehnänsä kesantosilppurilla.

Re: yölämpötilat/pakkaset

Lähetetty: 08 Syys 2008, 11:46
Kirjoittaja SS
Vajaa 40 vuotta sitten oli useitakin hallasyksyjä, meillä oli Rusoa ja aikanaan uutta Tähti-nimistä kevätvehnää. Ruotsista olivat alkaneet saada satoisia myöhäisiä kevätvehniä, oliskohan se ollut Drabanttia. Pakkasten jälkeen ei laihossa ollut mitään ihmeellistä, lämminilmakuivurissa alkoi ihmettelyn aihe: Poistoilma oli jotenkin makean hajuista, ja massa ei kuivunut ollenkaan ! Puskettiin päivä ja loppuviimeksi oli niin kuin ruttuun kutistunteita jyviä, hehtopainot alhaiset , itävyys lähes nolla.

Silloin näkyi kaatopaikalla kuormakaupalla höyryävää vehnäpuuroa.

Kävihän se elukoille ruuaksi semmoinen kahuvehnä.

Kyllä taas viime viikon pakkasten jälkeen muistui tämä asia; jos ei sittenkään kaikkea riskeeraisi kevätnisulla.

-SS-

Re: yölämpötilat/pakkaset

Lähetetty: 08 Syys 2008, 19:49
Kirjoittaja rgsleo
-2.5 astetta pahimmillaan viime yöänä, täs kohtaa...

Re: yölämpötilat/pakkaset

Lähetetty: 08 Syys 2008, 22:12
Kirjoittaja Kaupoi
rgsleo kirjoitti:-2.5 astetta pahimmillaan viime yöänä, täs kohtaa...
Sama täälä, talon seinustalla.

Re: yölämpötilat/pakkaset

Lähetetty: 12 Syys 2008, 08:33
Kirjoittaja sunnuntaifarmari
Viime yönä ekan kerran oikein kunnolla hallaa tälle syksylle täälläpäin. Aamulla nurmet valkeina ja lasit jäässä. Etämittariin ei jäänyt kuin -1 aste. Kai se oikeasti on ollut kylmempää.

Puintejakin olis voinut aloitella, mutta kuivurilla ruuhkaa, niin en ole kiirehtinyt. Korren päässä paranevat päivä päivältä näin poudalla, vaikka suurin osa ei olekaan vielä valmista.

Re: yölämpötilat/pakkaset

Lähetetty: 12 Syys 2008, 10:33
Kirjoittaja rgsleo
Viime yöänä käynny pakkanen 4,5 asteessa. Viikko ollu sateeton. Nyt kuitenkin taivas pilvesssä ja lämpöä vain 6,5 astetta. Mein kyläl ei o viel puitu, edes ohraa.