Sivu 3/3

Re: Tumen Nova Combi

Lähetetty: 24 Touko 2009, 12:15
Kirjoittaja kylmis
koivumaki kirjoitti:Mä olen tätä Rapidin orastumishommaa katteluu joitain vuosia.

Mun mielestäni vanhempi kone jossa oli kolmiharjaiset takapyörät oli ainakin kuivana keväänä parempi.
Olen nyt pyrkinyt välttämään tasausäestetyn kylvöalustan pohjan rikkomista.Tuntuis onnistuvan hiukan kuluneella
koneella paremmin kuin uudella.
Joskus taannoin haastattelin tumen miehiä näistä pyöräasioista ja heidän mielipiteensä oli samansuuntainen. Mutta isännät taas ovat olleet sitä mieltä, että ripapyörä on paras ja piste.

Asiakas saa mitä asiakas haluaa :D

Re: Tumen Nova Combi

Lähetetty: 24 Touko 2009, 12:40
Kirjoittaja errav
Junkkarin miehet perusteli että ripapyörä ehkäisee kuorrettumista!

Re: Tumen Nova Combi

Lähetetty: 24 Touko 2009, 17:26
Kirjoittaja koivumaki
-Justus- kirjoitti:
koivumaki kirjoitti: ---eikös toi oo lisävaruste,lisähintaan
Ei, en ollut tällaista varustetta pyytänyt ja se tuli minulle yllätyksenä..
Ja tosiaan ihan ohjelmallinen, löytyy sieltä alkuvalikosta.

---niin,siis sitkaimella merkataan ruiskutusurat kylvön päälle,vai?
---tarkoitin vanhempaa versiota aiheesta jossa oli merkkaimet haran takana,ne pudotettiin maahan urien teon aikana

Re: Tumen Nova Combi

Lähetetty: 24 Touko 2009, 17:30
Kirjoittaja koivumaki
errav kirjoitti:Junkkarin miehet perusteli että ripapyörä ehkäisee kuorrettumista!
--sama peruste Vääterillä
--nyt ainakin minä olen sitä mieltä,että sileä olis parempi.Kuorrettuma on harvinaisempi kuin kuivuus.Kuorettuman saa äkeellä rikki,mutta kuivuutta yleensä ei voi korjata.
--Kylmiksen kommentti asiakkaan tarpeista toteaisin että traktorikuvio on kuulemma Agmarketin päätös(perustunee ehkä asiakaskommentteihin).Kuselin mahdollisuutta saada sileät renkaat,vaikeaa kuulemma on.Se siitä asiakkaan oikeudesta saada mitä haluaa...

Re: Tumen Nova Combi

Lähetetty: 24 Touko 2009, 18:10
Kirjoittaja claas58
Tuosta kuorettumasta ja kuivuudesta olen kyllä eri mieltä. Kun hiesusavi saa kunnon kuorettuman niin äestys ei täysin pelasta tilannetta. Tosin silloin ei rengaskuvio ratkaise. Kun olen vertallut tänä keväänä oman ripakuvioisen tumea ja naapurin "sileää" renagasta niin olisin kyllä ripakuvioisen kannalla. Sileä rengas on vielä herkempi kuorettumalle.

Re: Tumen Nova Combi

Lähetetty: 24 Touko 2009, 23:18
Kirjoittaja konevaari
Ehdottomasti traktorikuvioinen takapyörä kylvökoneeseen. Kyllä varmasti jonkin verran kovettumaa monilla tänä vuonna, onneksi 85%:ssa pelloista oraat olleet pinnassa jo 1.5-2 vk. Kaivakaa ne jyrät ladosta jos sattuu näyttämään kuivalta, ei iso hehtaarikustannus kunhan vaan jyrillä on 6 metriäkin leveyttä.

Nova on varmasti hyvä kylvökone. Omia kokemuksia siitä ei ole. Ei kylvökone oraita pelasta jos olosuhteet ja säädöt ovat väärät. Eiköhän kaikilla kylvökoneilla saada miltei samanlaiset oraat kunhan olosuhteet ovat kullekin koneelle sopivat.

Re: Tumen Nova Combi

Lähetetty: 25 Touko 2009, 09:05
Kirjoittaja aurauskeppi
koivumaki kirjoitti:---niin,siis sitkaimella merkataan ruiskutusurat kylvön päälle,vai?
Juuri niin. Onnistuu kyllä manuaalisesti vanhemmillakin.
koivumaki kirjoitti:---tarkoitin vanhempaa versiota aiheesta jossa oli merkkaimet haran takana,ne pudotettiin maahan urien teon aikana
Se olisikin siinä mielessä parempi että ne merkit tulee pyörän kohdalle. Epäilen että matalaan kylvetyillä=rypsillä tulee kolmas viiva pyöränjälkien väliin. No, rypsi kyllä valtaa tyhjän tilan pellosta itselleen. Tämä on halvempikin tapa.

Re: Tumen Nova Combi

Lähetetty: 25 Touko 2009, 22:39
Kirjoittaja koivumaki
konevaari kirjoitti:Ehdottomasti traktorikuvioinen takapyörä kylvökoneeseen. Kyllä varmasti jonkin verran kovettumaa monilla tänä vuonna, onneksi 85%:ssa pelloista oraat olleet pinnassa jo 1.5-2 vk. Kaivakaa ne jyrät ladosta jos sattuu näyttämään kuivalta, ei iso hehtaarikustannus kunhan vaan jyrillä on 6 metriäkin leveyttä.

---kun ei ole jyriä...
---tässä takapyöräasiassa olen edelleen mieltä,mitä olen.Tosin kolme edellistä vuotta on ollut meidän kohdalla kuivinta mitä Suomesta löytyy.Olen kyllä -75 vuodesta toukoa tehnyt.

Nova on varmasti hyvä kylvökone. Omia kokemuksia siitä ei ole. Ei kylvökone oraita pelasta jos olosuhteet ja säädöt ovat väärät. Eiköhän kaikilla kylvökoneilla saada miltei samanlaiset oraat kunhan olosuhteet ovat kullekin koneelle sopivat.
--mä en ole Novasta oikeasti mitään mieltä,sattuu vaan lähistön urakoitsijat ajamaan VM:llä tai Rapidilla.Novia monta,melko uusia eikä alat ihan mahdottomia.Varmaan ihan hyvä kone...

Re: Tumen Nova Combi

Lähetetty: 19 Touko 2012, 17:48
Kirjoittaja Köysti
Mitenkä Nova Combi toimii pehmeillä multamailla kevytmuokattuun+äestettyyn maahan kylvettäessä? Kestääkö vantaisto kiviä ja onko paljon rasvanippoja? Onko kokemusta siitä, miten kone kestää esim. 2000 ha:n rupeaman? Pitääkö alakerta uusia ja saako pelätä, että osia alkaa putoilemaan pellolle?

Kuinkas käytännössä, onko helppo säätää ja pitääkö kylvösyvyyden vakiona? Onko ylipäätään jotain selvästi heikkoja kohtia?

Sitten tietysti peruskysymys; onko mitään järkeä hommata Novaa, jos kerran Vegalla voi kylvää kevytmuokattuun? Ajattelen täs Novan etuna lähinnä tuota vantaiston rakennetta, jonka periaatteessa pitäis vaatia vähemmän vetotehoa ja polttoaineen kulutusta. Sitäkin oon pohtinu, että Nova voi olla ylipäätään järeämpi (=lujempi) kuin Vega ku sillä pitäis kylvää kovaankin maahan suoraan.

EDIT: Näköjään 1100 l suuremmat säiliöt Vegassa kuin Novassa. Vegan säiliöt taitavat olla ihan Simulta -kokoluokkaa, mikä on todella hyvä juttu.