Sivu 3/12

Re: Vehnän valkuainen 2009

Lähetetty: 24 Syys 2009, 23:18
Kirjoittaja tonii
Jorma kirjoitti:
tonii kirjoitti:Olen Amaretostakin kuullut 15+ valkuaisista.
Kuulitko myös millä lääkkeillä tuohon yli 15 valkuaiseen päästiin?
Navetan tuotteilla(oletettavasti myös säkistä lisäpotkua), määristä ei tietoa.

Re: Vehnän valkuainen 2009

Lähetetty: 25 Syys 2009, 10:26
Kirjoittaja SS
aurajokilaivuri kirjoitti:
Lisäksi 30 kg/ha olkiin, ja jos hyväksikäyttöprosentti 80 niin lannoitusta on pitänyt olla 266 kg typpeä / ha. Eli 27% salpietarina lähes tonnin verran hehtaarille. ....Kyylääkö joku noita liikkeiden myymiä lannoitteita viljelijäkohtaisesti?
Siis et ottanut nyt huonioon sitä lannoitevalmistajien tutkimaa vaktaa, että typpitase muuttuu negatiiviseksi jostakin tuntemattomasta syystä, kun ylitetään 200 N/ha. Nehän aina sanovatkin, että lannoita ihan ilman mitään rajaa, suuri sato on parempi ympäristölle. Eli kyllä se sillä 200 kg N /ha:lla menee ja noin 30-50 kg pitää laittaa pimeää typpeä siis.

Pääsee nöyryyttämään huonompia viljelijöitä nääs, kun tulee sitä täpinävehnää kymmenen tonnia ja juu valkuaisetkin yli luomu-Anniinan...

-SS-

Re: Vehnän valkuainen 2009

Lähetetty: 25 Syys 2009, 12:29
Kirjoittaja Mikama
Zebran ennakkonäytteet tuli. Huonoin valkuainen 11,4, 120kg typpeä, ei lisätyppeä. Muut näytteet 12,2-13,0, 120kg + lisätyppi 20kg. Painot 81-83. Epoksesta en näytettä vienyt, kun pienellä alalla siemeneksi viljelin. Epos tuntui ainakin satoa antavan enemmän kuin Zebra.

Re: Vehnän valkuainen 2009

Lähetetty: 25 Syys 2009, 14:08
Kirjoittaja SS
Mikama kirjoitti:Zebran ennakkonäytteet tuli. Huonoin valkuainen 11,4, 120kg typpeä, ei lisätyppeä. Muut näytteet 12,2-13,0, 120kg + lisätyppi 20kg. Painot 81-83. Epoksesta en näytettä vienyt, kun pienellä alalla siemeneksi viljelin. Epos tuntui ainakin satoa antavan enemmän kuin Zebra.
Tuo kyllä oli äärimmäisen anteeksiantamattoman epätodesti sanottu. :roll:

Unohdit nimittäin sanan "paljon" ! ...paljon enemmän kuin Zebra.

8)

-SS-

Re: Vehnän valkuainen 2009

Lähetetty: 25 Syys 2009, 14:51
Kirjoittaja aurajokilaivuri
Zebralla valkuaiset 12.5 ja 13.2, molemmille salpietaria tähkälletulon jälkeen. Hlp 83-84
Trappe jälleen kymppikerhossa, hlp n. 85, ilman tautiaineita.

Epoksen valkuaiset kunnon satotasolla kiinnostaisi.

Re: Vehnän valkuainen 2009

Lähetetty: 25 Syys 2009, 17:45
Kirjoittaja SS
Ninn siis minä en tässä nyt Zebralla ainakaan näe vielä mitään syytä ruveta käymään kaksi kertaa lannoittamassa: MIkamalla oli 120 kg N 11.4 , mulla oli 128 kg N 11.9 ja sitten Mikamalla oli 140 kg N valkuainen 12.2 - 13.

Näyttäisi valkuainen Zebralla seuraavan enemmänkin kokonaistyppeä kuin typen levityksen ajankohtaa.

Minusta on väärin verrata vähemmän typpeä saaneen kasvuston valkuaista enemmän typpeä saaneeseen, koska ainakin luulen, että kasvustolevityksen typpi lasketaan mukaan sallittuihin määriin - vaikka käytännössä tuntuu unohtuvan tuo asia.

Eli miksei heti laita typpitasoa 150 - 170 kg, ainakin Zebrassa nousee valkuainen hyvin....ei vaan saannu aikaiseksi itse laskea ihan tarkalle niitä määriä...

-SS-

Re: Vehnän valkuainen 2009

Lähetetty: 25 Syys 2009, 18:01
Kirjoittaja aurajokilaivuri
SS kirjoitti:
Eli miksei heti laita typpitasoa 150 - 170 kg, ainakin Zebrassa nousee valkuainen hyvin....ei vaan saannu aikaiseksi itse laskea ihan tarkalle niitä määriä...

-SS-
Siksi että tähkälletulon aikaan satopotentiaali on paremmin selvillä kuin ennen kylvöä ja lannoitusta voidaan säätää sen mukaan, eli antaa lisää enemmän tai vähemmän tai olla antamatta. Rutikuivan kesän näivettämässä kasvustossa ylimääräinen lannoitus menee hukkaan. Tänä vuonna myös siksi että keväällä lannoitteet olivat sikakalliita.

Re: Vehnän valkuainen 2009

Lähetetty: 25 Syys 2009, 18:27
Kirjoittaja SS
aurajokilaivuri kirjoitti:
SS kirjoitti:
Eli miksei heti laita typpitasoa 150 - 170 kg, ainakin Zebrassa nousee valkuainen hyvin....ei vaan saannu aikaiseksi itse laskea ihan tarkalle niitä määriä...

-SS-
Siksi että tähkälletulon aikaan satopotentiaali on paremmin selvillä kuin ennen kylvöä ja lannoitusta voidaan säätää sen mukaan, eli antaa lisää enemmän tai vähemmän tai olla antamatta. Rutikuivan kesän näivettämässä kasvustossa ylimääräinen lannoitus menee hukkaan. Tänä vuonna myös siksi että keväällä lannoitteet olivat sikakalliita.
Juu siis meillä on useana vuonna ollut Zebrassa 14-17% valkuaista juuri sen sadon jäätyä alhaiseksi. Mutta valkuaissato noudattaa paremmin annettua lannoitusta.

Tästä siis päästäänkin siihen, että valkuaisesta ei oikeasti makseta, se on vaan yksi keino kyykyttää mielivaltaisesti valitun rajan takia. Millä tavalla 12.1 %:n vehnästä tulee hyvää pullaa ja 11.9 %:n ei tulisi ollenkaan ?

-SS-

Re: Vehnän valkuainen 2009

Lähetetty: 25 Syys 2009, 18:43
Kirjoittaja Jorma
SS kirjoitti: Eli miksei heti laita typpitasoa 150 - 170 kg, ainakin Zebrassa nousee valkuainen hyvin....ei vaan saannu aikaiseksi itse laskea ihan tarkalle niitä määriä...

-SS-
Taitaa mennä valmistuminen lisäksi tolkuttoman pitkälle. Ainakin, jos pelto on sellainen, että kosteutta piisaa ja muuten on olosuhteet kunnossa.

Kumma juttu muuten, että noissa hyvin typpeä vapauttavissa järvimaissa mallasohran valkuainen kyllä pomppaa helposti, mutta vehnän ei millään. Valmistuminen vaan menee myöhemmäksi ja valkuainen pysyy alhaalla.

Re: Vehnän valkuainen 2009

Lähetetty: 26 Syys 2009, 13:49
Kirjoittaja aurajokilaivuri
Raisiolla näyttäisi olevan valkuaishinnoittelu nyt niin että 14.5% valkuaisesta saa +25 euroa, ja toisessa suunnassa leipävehnä-asteikko lähtee 10.5:stä (-25 euroa).

Re: Vehnän valkuainen 2009

Lähetetty: 26 Syys 2009, 15:18
Kirjoittaja Pasi
aurajokilaivuri kirjoitti:Raisiolla näyttäisi olevan valkuaishinnoittelu nyt niin että 14.5% valkuaisesta saa +25 euroa, ja toisessa suunnassa leipävehnä-asteikko lähtee 10.5:stä (-25 euroa).
Hyvitys kunnolla valkuaista sisältävästä on vieläkin aika pieni. Mutta tuo alarajan lasku hieman piristää, jos oikein ylenpalttisen positivisesti ajattelee: Ainakin jotkut pääseevät kehumaan, että taas kelpasi leipävehnäksi. Samalla aktiivisesti unohtaen, että hinta oli kyllä käytännössä melkeinpä rehuvehnän hinta... Siis loppujen lopuksi aika yhtä tyhjän kanssa.

Omista vehnistä ei vielä mitään analyysejä. Näytteet toimitan ensi viikolla.

Re: Vehnän valkuainen 2009

Lähetetty: 26 Syys 2009, 18:17
Kirjoittaja aurajokilaivuri
Pasi kirjoitti:
aurajokilaivuri kirjoitti:Raisiolla näyttäisi olevan valkuaishinnoittelu nyt niin että 14.5% valkuaisesta saa +25 euroa, ja toisessa suunnassa leipävehnä-asteikko lähtee 10.5:stä (-25 euroa).
Hyvitys kunnolla valkuaista sisältävästä on vieläkin aika pieni. Mutta tuo alarajan lasku hieman piristää, jos oikein ylenpalttisen positivisesti ajattelee: Ainakin jotkut pääseevät kehumaan, että taas kelpasi leipävehnäksi. Samalla aktiivisesti unohtaen, että hinta oli kyllä käytännössä melkeinpä rehuvehnän hinta... Siis loppujen lopuksi aika yhtä tyhjän kanssa.
On se joku 5 euroa sentään parempi kuin ei mitään. Ja onhan tuo kuitenkin melkoinen askel kannustavampaan hinnoitteluun.

Siinä missä raisio hyvittää 14% valkuaisesta +20 euroa, agrimarketilla hyvitys on naurettava 4.50 euroa.

Ja agri on myös keksinyt vähentää rehuvehnän hintaa valkuaisen perusteella, siinä missä 10.5-11.0 % tavarasta raisio vähentää -20 leipävehnän hinnasta, agrimarket vetää vielä 5 euroa pois rehuvehnähinnasta.

Re: Vehnän valkuainen 2009

Lähetetty: 26 Syys 2009, 21:15
Kirjoittaja Pasi
[quote="aurajokilaivuri
On se joku 5 euroa sentään parempi kuin ei mitään. Ja onhan tuo kuitenkin melkoinen askel kannustavampaan hinnoitteluun.

Siinä missä raisio hyvittää 14% valkuaisesta +20 euroa, agrimarketilla hyvitys on naurettava 4.50 euroa.

Ja agri on myös keksinyt vähentää rehuvehnän hintaa valkuaisen perusteella, siinä missä 10.5-11.0 % tavarasta raisio vähentää -20 leipävehnän hinnasta, agrimarket vetää vielä 5 euroa pois rehuvehnähinnasta.[/quote]

Kyllä se parempaa suuntaan on. Raisio on kyllä ennenkin maksanut ihan oikeita lisiä valkuaisen nuostessa yli 14%. Mutta suurempi lisä kannnustaisi ihan oikeasti yrittämään todella korkeaa valkuaista.

4.5 euron hyvitys on tosiaan naurettava. Varsinkin jos vielä tekee kritiikittä ja peltojaan kunnolla kasvukaudella etukäteen läpikäymättä kaiken kasvuohjelma-touhutukseen liityvän. Hieman paremman sadon saattaa saada. Mutta jos laadusta ei tuon enempää saa, todennäköisesti taloudellisesti jää tappiolle. Agrimarketin touhua en kyllä ymmärrä. Yaran lannoittealennuksen hyvittäminen vain muilla ostoilla tai velan kuittaamisella oli jo yhden sortin simputusta.Tuntuu että Agrimaketilla olisi heidän omasta mielestään liikaa asiakkaita tai sitten joku ajattelee asiakkaiden olevan tyhmän uskollisia.

Re: Vehnän valkuainen 2009

Lähetetty: 13 Loka 2009, 11:17
Kirjoittaja Agronautti
Järkytys mikä valkuainen Anniinassa: 11.6% :oops: Viljavuuspalvelun rehuanalyysin mukaan... tähän mennessä mitä Anniinaa on viljelty ei alle 16 % valkuainen ole ollut :?

Tämä siis kuivatusta vehnästä , hlp sentäs oli 86,2.. Samasta näytesangosta lähti myös Agrimarkettiin näyte jotta saapi verrattua, kun käsittääkseni näillähän on eri systeemit valkuaisen mittaamiseen.. Agrin näyte ei ole vielä tullut


Oliskohan sittenkin se venäl. apupaska ollut tehotonta tavaraa vai rikin vajausko se tän teki.. satotaso Anniinalla oli 5- 5,5ton/ha paikkeilla...tuota luokkaa se aikaisemminkin on ollut sillä 16>% valkuaisella...voi ahdistus..

Re: Vehnän valkuainen 2009

Lähetetty: 13 Loka 2009, 12:05
Kirjoittaja -jk-
Omat Anniinat oli 12-12,7% valkuaisen osalta esinäytteissä. 120kg typpimäärällä, sato 5tn luokkaa keskimäärin. Viime vuonna oli 15% päälle.