Sivu 3/4
Re: Kasvustot
Lähetetty: 05 Elo 2012, 22:03
Kirjoittaja Rubinjo
Kaupoi kirjoitti:Jari kirjoitti:Komijoita on kasvustot, paljonko Edelistä sato-odotukset, entäs Bragesta?
Uskaltaako vielä odottaa mitään. Lehtivihreämittauspäivien satopotenttiaalit oli kyllä jotain ihan ennennäkemättömiä

11-11,5 tn oli vehnässä huippuvuonna 2009 ennusteet. 7-7,5 tn toteutui.
Re: Kasvustot
Lähetetty: 06 Elo 2012, 08:28
Kirjoittaja bouli
Tältä näyttää Hämeessä.
Re: Kasvustot
Lähetetty: 06 Elo 2012, 11:27
Kirjoittaja SS
Jari kirjoitti:
Kuinka Wilpon Evolo, joko mittari näyttää kymppitonnin lukuja paikoitellen? Mitä arvelet tulevan. Komeaa katottavaa, näkee että pellot tasaisessa kasvukunnossa.
Vastaan puolesta: kyllä tuo 8 tonnin kasvusto on, ilman karjanlantaa ei liene mahdollista 200 kg kokonaistypellä enempää saada.
10-14 tonnin satokasvustojen typpilannoitus tarvitsee sellaisen 250 kg, esim. brittiläisissä ympyröissä tämä nitraattidirektiivi on ohitettu tylysti, ja paikallisesti käsitelty poikkeusluvilla.
Vähän siihen tapaan, että asiasta pitää keskustella, palataan komiteassa asiaan vuonna 2020.
-SS-
Re: Kasvustot
Lähetetty: 08 Elo 2012, 10:55
Kirjoittaja Tumppi81
Pötköllään alkavat ohrat olemaan. Puuskittainen tuuli oli liikaa sateen lomassa.
Ensin kaatui Brage sitten Jyvä ja Kunnari. Pilvi ja Voitto jaksoivat sinnitellä pisimpään ja Pilvessä oli todella komea tähkä.
Siementavaraa ei kovin monesta paikkaa enää kannata odotella

Pistää kyllä harmittamaan kun kasvustot olivat tosi komeita, hyvien ojituksien ansiosta ei kärsinyttä ollut kuin muutama hehtaari jollei muutamaa pesusieni nevaa lasketa mukaan, joissa panostuksetkin pienet.
Re: Kasvustot
Lähetetty: 08 Elo 2012, 14:56
Kirjoittaja Jari
Viime yön myrsky kaatoi puita ja viljaa, siinä meni huippusadot parhailta lohkoilta. Tosin hyvin on omat viljat pystyssä verrattuna monen muun viljoihin, jaettu korrensääde yhdistettynä lajikelistojen lujakortisimpiin viljoihin hyvänä vakuutuksena tällaisenakin vuonna.
Noin 170mm puolentoista viikon sateet, heinäkuun lopulta. Eikä ollut kuivaa ennen sitäkään. Karmeat tulvat, osa viljoista opettelee uimaan ja ovat vielä hyviä sellaisia. Osa on hukkunut jo aiemmin, ei auta mitkään ojat kun vesi ei mahdu minnekään
Ellei tapahdu ihmeitä, sikaloita ja navetoita tyhjenee rytinällä kun ei eväitä elukoille...
Re: Kasvustot
Lähetetty: 08 Elo 2012, 22:51
Kirjoittaja kevinc
Täällä sateet pistäneet ohrat kans lakoon. Viikossa tullut 57 mm vettä ja lauantaina 4.8. oli ne pahimmat kuurot, kun tuli 10 minuutissa 6,5 mm ja vielä illalla 10 minuutissa reilu 4 mm.
Streif on laossa ja samoin Kunnari, vaikka Kunnari sai jaettuna 0,2 + 0,2 Moddusta. Streiffistä piti tulla ensi vuodeksi siementä, mutta saa nähdä pitääkö sittenkin tuohon Voittoon kallistua, kun se on edelleen pystyssä ja tosi komeita tähkiä on. Sille ajoin tautiruiskutuksen yhteydessä 0,2 Moddusta.
Anniinat sojottaa edelleen pystyssä, jopa sellainen kohta, minkä kylvin vahingossa kahteen kertaan, eli kylvötiheys 1300 siementä/neliö. Kyseiseen kohtaan toki kävin Broadwayn lisäksi laittamassa Moddusta lippulehtivaiheessa. Pistin vielä kuvankin, niin voi tuon Broadwayn tehoa ihmetellä, olen kovasti tyytyväinen itse. Kaikki vehnälohkot yhtä puhtaita.

- Kuvattu 22.7.
Re: Kasvustot
Lähetetty: 09 Elo 2012, 09:22
Kirjoittaja Köysti
Aukustit meinaa paikoitellen ruveta "kenaamaan", mutta eivät ole varsinaisesti laossa. Ei olis paljon lisää tarvittu sadetta tuulen kans niin kaatunu olis, huh huh. Kruunu kans paikoitellen vähä kenossa, mutta hyvin vähän. Eiköhän tänä vuonna puida pystyviljaa. Ohrasadon laadusta ja määrästä oon kyllä aika pessimistinen mutta onpahan edes pystyssä

Re: Kasvustot
Lähetetty: 09 Elo 2012, 11:03
Kirjoittaja junttieinari
Tiril on sinnitellyt kiitettävästi pystyssä Modduksen turvin. Viimeiset puolitoista vuorokautta kestänyt tuuli/sade taitaa kuitenkin katkaista kamelin selän.

Re: Kasvustot
Lähetetty: 09 Elo 2012, 19:31
Kirjoittaja jk
Köysti kirjoitti:Aukustit meinaa paikoitellen ruveta "kenaamaan", mutta eivät ole varsinaisesti laossa. Ei olis paljon lisää tarvittu sadetta tuulen kans niin kaatunu olis, huh huh. Kruunu kans paikoitellen vähä kenossa, mutta hyvin vähän. Eiköhän tänä vuonna puida pystyviljaa. Ohrasadon laadusta ja määrästä oon kyllä aika pessimistinen mutta onpahan edes pystyssä

Aukusti sadon määrästä olen hyvinkin optimistinen, mutta eipähän oo pystys paljo muutakuin ruiskutusurat

Re: Kasvustot
Lähetetty: 09 Elo 2012, 22:44
Kirjoittaja Köysti
jk kirjoitti:Köysti kirjoitti:Aukustit meinaa paikoitellen ruveta "kenaamaan", mutta eivät ole varsinaisesti laossa. Ei olis paljon lisää tarvittu sadetta tuulen kans niin kaatunu olis, huh huh. Kruunu kans paikoitellen vähä kenossa, mutta hyvin vähän. Eiköhän tänä vuonna puida pystyviljaa. Ohrasadon laadusta ja määrästä oon kyllä aika pessimistinen mutta onpahan edes pystyssä

Aukusti sadon määrästä olen hyvinkin optimistinen, mutta eipähän oo pystys paljo muutakuin ruiskutusurat

Auku on kans parhaasta päästä meidän ohrista. Ihan lupaavan oloinen lajike, mutta ei ny vielä kehuta

Vildellä on sitte monin paikoin lyhyttä tähkää. Tainnu saada vahinkoa kylmästä ja märästä, ei sinänsä lajikkeen vika. Toki mitään ei oo vielä puitu, mutta vehnät ainakin näyttää tasalaatuisemmilta ku eivät oo niin kranttuja säiden suhteen
Re: Kasvustot
Lähetetty: 09 Elo 2012, 23:28
Kirjoittaja Jari
Köysti kirjoitti:jk kirjoitti:Köysti kirjoitti:Aukustit meinaa paikoitellen ruveta "kenaamaan", mutta eivät ole varsinaisesti laossa. Ei olis paljon lisää tarvittu sadetta tuulen kans niin kaatunu olis, huh huh. Kruunu kans paikoitellen vähä kenossa, mutta hyvin vähän. Eiköhän tänä vuonna puida pystyviljaa. Ohrasadon laadusta ja määrästä oon kyllä aika pessimistinen mutta onpahan edes pystyssä
Aukusti sadon määrästä olen hyvinkin optimistinen, mutta eipähän oo pystys paljo muutakuin ruiskutusurat
Auku on kans parhaasta päästä meidän ohrista. Ihan lupaavan oloinen lajike, mutta ei ny vielä kehuta

Vildellä on sitte monin paikoin lyhyttä tähkää. Tainnu saada vahinkoa kylmästä ja märästä, ei sinänsä lajikkeen vika. Toki mitään ei oo vielä puitu, mutta vehnät ainakin näyttää tasalaatuisemmilta ku eivät oo niin kranttuja säiden suhteen
Aukustit älyttömän pitkiä, lippulehden jälkeenkin vielä notkeaa vartta missä tähkä huojuu. Ei hjuva. Näillä nurkilla Einar tai Brage hakkaa Aukustin komeasti, vertailua useamman isännän kesken. Ellei muuten, niin laonkestolla, jota tänä kesänä on todellakin tarvittu!
Semmonen sivukommentti, että Voitto näyttää edelleen doupattuna ok. lajikkeelta, mitä kasvustoja nähnyt muilla. Ja eilen Ruukissa koeaasemalla koeruuduissa.
Lajikkeet menestyy ristiin eri vuosina eri kasvupaikoilla ympäri Suomen, vertailu hankalaa ja "parasta" lajiketta etsiessä usein vuoden myöhässä

Re: Kasvustot
Lähetetty: 10 Elo 2012, 07:04
Kirjoittaja jk
Jari kirjoitti:Köysti kirjoitti:jk kirjoitti:Köysti kirjoitti:Aukustit meinaa paikoitellen ruveta "kenaamaan", mutta eivät ole varsinaisesti laossa. Ei olis paljon lisää tarvittu sadetta tuulen kans niin kaatunu olis, huh huh. Kruunu kans paikoitellen vähä kenossa, mutta hyvin vähän. Eiköhän tänä vuonna puida pystyviljaa. Ohrasadon laadusta ja määrästä oon kyllä aika pessimistinen mutta onpahan edes pystyssä
Aukusti sadon määrästä olen hyvinkin optimistinen, mutta eipähän oo pystys paljo muutakuin ruiskutusurat
Auku on kans parhaasta päästä meidän ohrista. Ihan lupaavan oloinen lajike, mutta ei ny vielä kehuta

Vildellä on sitte monin paikoin lyhyttä tähkää. Tainnu saada vahinkoa kylmästä ja märästä, ei sinänsä lajikkeen vika. Toki mitään ei oo vielä puitu, mutta vehnät ainakin näyttää tasalaatuisemmilta ku eivät oo niin kranttuja säiden suhteen
Aukustit älyttömän pitkiä, lippulehden jälkeenkin vielä notkeaa vartta missä tähkä huojuu. Ei hjuva. Näillä nurkilla Einar tai Brage hakkaa Aukustin komeasti, vertailua useamman isännän kesken. Ellei muuten, niin laonkestolla, jota tänä kesänä on todellakin tarvittu!
Semmonen sivukommentti, että Voitto näyttää edelleen doupattuna ok. lajikkeelta, mitä kasvustoja nähnyt muilla. Ja eilen Ruukissa koeaasemalla koeruuduissa.
Lajikkeet menestyy ristiin eri vuosina eri kasvupaikoilla ympäri Suomen, vertailu hankalaa ja "parasta" lajiketta etsiessä usein vuoden myöhässä

Aukusti ei kyllä oikein tänä vuonna vakuuttanu. 0,3+0,4 moddusta niskaan ja pituus 110cm... Tähkäs on kyllä 10-12 jyvää päällekkäin ja jyvät komeita. Kai tuota pitää omasta siemenestä ens vuonna vielä kylvää, jos sattuu siementä saamaan.
Ei muuten näytä valmistuvan tuo oma aukusti ollenkaan. Kylvetty 16.5 ja puskee käytännös täysin vihreänä tulemaan. 27.5 kylvetty vilde on jo selvästi keltainen. Samat lääkkeet saanu kumpikin, mutta aukustilla rypsi esikasvina!
Re: Kasvustot
Lähetetty: 29 Elo 2012, 21:12
Kirjoittaja Jari
Heikkolaatuisia ilmakuvia, värieroista näkee ettei pellot oo tänä vuonna täyttä satoa tuottamassa

Re: Kasvustot
Lähetetty: 29 Elo 2012, 21:41
Kirjoittaja ana111
Onks tossa keskimmäisessä kuvassa Bullstopin kolhoosi

Re: Kasvustot
Lähetetty: 30 Elo 2012, 23:18
Kirjoittaja Jari
ana111 kirjoitti:Onks tossa keskimmäisessä kuvassa Bullstopin kolhoosi

Joo, on. Mittasuhteet hiukka vinksallaan kuvissa kun etäisyydet pitkiä, isotkin hallit näyttää pieniltä enkä tarkoita noita Bullstopin halleja

Kuvaaminen oli haastavaa vähintäänkin kun oli suht kovia nosteita, yrittää vain saada kuvaan edes jotain
