Nisulan risukoura
Valvoja: Farmari-ryhmä
Hirvittävä halu olisi kuitenkin kokeilla asiaa, mutta täksi kevääksi se ei valmistu, tämän kevään puurytinään sitä ei ennätä valmistaa ja jos toisilla teettää saa kuitenkin olla koko ajan neuvomassa ja vakuuttelemassa että on se hyvä laite. Tuollaiset täytyy saada omassa rauhassa ja tehdä myös mokat omassa rauhassa.
Eihän sillä mitään väliä olekaan mihin risut, siis latvat jäävät. Teohan voi aloittaa siten, että napsii rangat poikki neljästä viidestä metristä ja pudottelee latvat sinne minne tippuvat. Vain pellon laidalla on tärkeää etteivät jää pellolle. Metsässähän ne saavat ollakin. Sitten vain katkaisi keräisi tyvet kuten risukouralla kerätään. Nehän tulevat valmiiksi nippuun, koska pysyvät kourassa puulta puulle siirryttäessä. Ja kun koura on huomattavasti isompi kuin maatalouskuormainen koura, tulee iso kourakasa siihen miten sen sitten tiputtaa. Ainut vain ettei sitä voi käänellä puoleen eikä toiseen. Mutta kääntyyhän sitten kuormainen koura.
Tutkailin äsken projektia ja kouraa sekä kiinnikkeitä. Jos tulee oikein yletön himo kokeilla sitä käytännössä, niin sen voisi tehdä siten ettei siinä olisi edes erillistä katkaisuakaan, vaan alhaalla kouran puristuksessa olisi giljotiini joka puristuu samalla kun puuta puristaa. Niin ei voisi kerätä pystypuita kovin paljoa kouraan ja sen käyttökelpoisuus kuormatessa kärsisi. Mutta niin pääsisi kouraa nopeasti kokeilemaan sen osalta että miten käännöttömyys vaikuttaa. Silloin kouraa ei tarvitisi montaa päivää hitsailla kun se olisi valmis. Silloin se olisi tosiaan vain prototyyppi.
Varsinainen etuhan kourasta olisi siinä, jos sillä tosiaan lepikkoa tai koivikkoa korjaisi siten, että napsisi ensin ne poikki ylhäältä ja keräisi sitten kyytiin. Tulisi samalla kertaa korjaaminen ja ajaminen. Siinä on pieni mahdollisuus että pääsisi aivan hyville päiväpalkoille rankametsässäkin. Tai ainakaan ei olisi puupula.
Jos noin korjaa, niin varsinaisia puita ei laskettaisi maahan ollenkaan, vaan ne kasattaisiin kouraan ja sitten koura tyhjennättäisi kuormaan. Sitenhän tehdaskouratkin toimivat, että niillä kerätään rankoja kouraan ja koura tyhjennetään vasta kun siinä on useampi puu. Eivät nekään yksitellen kaatele puita.
Tuollaisen rakentamiseen on kyllä suuri houkutus ja varsinkin kun se ei noin toteuttuna ole kallis ratkaisu. Kyse on yksin hyvin toteututusta suunittelusta. Kuormain ja traktori kyllä kestäisi sen retuamisen mitä kyseinen systeemi aiheuttaa. Systeemi olisi ilmeisesti vain aavistuksen painavampi kuin pelkkä maatilakoura, koska kääntö jää pois. Samalla jäisi pois myös hydraulijatke, se suorittaisi kaatoliikkeen. Katkaisulle voisi sitten ottaa käännön hydrauliikkan. Ratkaisussa on niin paljon etuja, että sitä täytyy ainakin salaa kokeilla ja kertoa siitä kylän miehille vasta sitten kun toimii. Ja töitä kyllä riittäisi sille.
Eihän sillä mitään väliä olekaan mihin risut, siis latvat jäävät. Teohan voi aloittaa siten, että napsii rangat poikki neljästä viidestä metristä ja pudottelee latvat sinne minne tippuvat. Vain pellon laidalla on tärkeää etteivät jää pellolle. Metsässähän ne saavat ollakin. Sitten vain katkaisi keräisi tyvet kuten risukouralla kerätään. Nehän tulevat valmiiksi nippuun, koska pysyvät kourassa puulta puulle siirryttäessä. Ja kun koura on huomattavasti isompi kuin maatalouskuormainen koura, tulee iso kourakasa siihen miten sen sitten tiputtaa. Ainut vain ettei sitä voi käänellä puoleen eikä toiseen. Mutta kääntyyhän sitten kuormainen koura.
Tutkailin äsken projektia ja kouraa sekä kiinnikkeitä. Jos tulee oikein yletön himo kokeilla sitä käytännössä, niin sen voisi tehdä siten ettei siinä olisi edes erillistä katkaisuakaan, vaan alhaalla kouran puristuksessa olisi giljotiini joka puristuu samalla kun puuta puristaa. Niin ei voisi kerätä pystypuita kovin paljoa kouraan ja sen käyttökelpoisuus kuormatessa kärsisi. Mutta niin pääsisi kouraa nopeasti kokeilemaan sen osalta että miten käännöttömyys vaikuttaa. Silloin kouraa ei tarvitisi montaa päivää hitsailla kun se olisi valmis. Silloin se olisi tosiaan vain prototyyppi.
Varsinainen etuhan kourasta olisi siinä, jos sillä tosiaan lepikkoa tai koivikkoa korjaisi siten, että napsisi ensin ne poikki ylhäältä ja keräisi sitten kyytiin. Tulisi samalla kertaa korjaaminen ja ajaminen. Siinä on pieni mahdollisuus että pääsisi aivan hyville päiväpalkoille rankametsässäkin. Tai ainakaan ei olisi puupula.
Jos noin korjaa, niin varsinaisia puita ei laskettaisi maahan ollenkaan, vaan ne kasattaisiin kouraan ja sitten koura tyhjennättäisi kuormaan. Sitenhän tehdaskouratkin toimivat, että niillä kerätään rankoja kouraan ja koura tyhjennetään vasta kun siinä on useampi puu. Eivät nekään yksitellen kaatele puita.
Tuollaisen rakentamiseen on kyllä suuri houkutus ja varsinkin kun se ei noin toteuttuna ole kallis ratkaisu. Kyse on yksin hyvin toteututusta suunittelusta. Kuormain ja traktori kyllä kestäisi sen retuamisen mitä kyseinen systeemi aiheuttaa. Systeemi olisi ilmeisesti vain aavistuksen painavampi kuin pelkkä maatilakoura, koska kääntö jää pois. Samalla jäisi pois myös hydraulijatke, se suorittaisi kaatoliikkeen. Katkaisulle voisi sitten ottaa käännön hydrauliikkan. Ratkaisussa on niin paljon etuja, että sitä täytyy ainakin salaa kokeilla ja kertoa siitä kylän miehille vasta sitten kun toimii. Ja töitä kyllä riittäisi sille.
En halua ruveta kenenkään kanssa kinaamaan.Tuntuu vaan siltä,että verkun ajattelutapa on hiukan käytännöstä etäällä.
Toisaalta on niin,ettei ideanikkaria sais lannistaa.
Mä nyt vaan kerroin miltä mun mielestä asia on,kokemusta kun on häntämotosta,kouraharvesterista ja risukourasta.Ja konesuunnittelusta+rakentamisesta.
Ei muuta kuin rakentamaan...
km
Toisaalta on niin,ettei ideanikkaria sais lannistaa.
Mä nyt vaan kerroin miltä mun mielestä asia on,kokemusta kun on häntämotosta,kouraharvesterista ja risukourasta.Ja konesuunnittelusta+rakentamisesta.
Ei muuta kuin rakentamaan...
km
-
Murtola_Lasse
- Luokka: >500hv
- Viestit: 1049
- Liittynyt: 17 Joulu 2004, 15:27
- Paikkakunta: Marttila
- Viesti:
Sitä samaa toivon Verkulle, usein yksikertaiset keksinnöt ovat parhaita.koivumaki kirjoitti:En halua ruveta kenenkään kanssa kinaamaan.Tuntuu vaan siltä,että verkun ajattelutapa on hiukan käytännöstä etäällä.
Toisaalta on niin,ettei ideanikkaria sais lannistaa.
Mä nyt vaan kerroin miltä mun mielestä asia on,kokemusta kun on häntämotosta,kouraharvesterista ja risukourasta.Ja konesuunnittelusta+rakentamisesta.
Ei muuta kuin rakentamaan...
km
Noista verkun ideoinneista ainakin jatkeella toimivan kaatomekanismin olen nähnyt aikoinaan lokomon 919-metsäkoneen nosturissa eräässä näyttelyssä 80-luvulla.Kaatopää oli keräävä melko korkea ja sen kallistus tapahtui jatketta sisäänpäin vetämällä.Ei vaan silloin ollut oikea aika näille kerääville kaatopäille...samassa näyttelyssä maata "muokkasi" makeri varustettuna vastaavalla kaatopäällä
Omaa projektia tässä pari iltaa pähkäilleenä yritän tehdä mahdollisimman nopeatoimintoisen,giljotiiniin halkaisukoneista tuttu paine-tai mekaanisesti ohjattu nopeutusventtiili ja 1-toiminen tiltti.Idea olisi että ura ensin hakattaisiin valmiiksi ja vasta sitten palattaessa tehtäisiin kuorma.Syy tähän se että jos samaa tahtia kuormaa niin ei näe koneen takaa kaataa uraa auki kun kuorma alkaa estämään näkyvyyttä...
Omaa projektia tässä pari iltaa pähkäilleenä yritän tehdä mahdollisimman nopeatoimintoisen,giljotiiniin halkaisukoneista tuttu paine-tai mekaanisesti ohjattu nopeutusventtiili ja 1-toiminen tiltti.Idea olisi että ura ensin hakattaisiin valmiiksi ja vasta sitten palattaessa tehtäisiin kuorma.Syy tähän se että jos samaa tahtia kuormaa niin ei näe koneen takaa kaataa uraa auki kun kuorma alkaa estämään näkyvyyttä...
Tarkoitus onkin rakentaa yksinkertainen ja halvalla. Ei parempaa kuin tehdastekoinen.
Teen laitteesta pelkistetyn proton siten että se puristaa ja leikkaa samalla. Kouraan tulee samalla katkaisu kun sen puristaa kiinni. Se ei ole tarkoitus jäädä pysyväksi ratkaisuksi, vaan on proto jolla kokeillaan siten miten pellon laidoilta onnistuu raivaaminen ja samalla kuormaaminen. Ja mitä se käännön puuttuminen todella haittaa vai haittaako mitään.
Jos laitteella pystyy vaivattomasti ottamaan rankaa ja polttopuuta peltojen laidoilta ja kaatamaan pellon päällä kallellaan olevat puut metsään sekä kuormaamaan ne kyytiin, niin laite pääsee aika hyviin tuntipalkkoihin. Ja varsinkin silloin kun olisi erillinen katkaisu jotta kasan voisi kasailla jo pystyssä ja vain nostaisi kyytiin. Kaataminen tapahtuisi sivusta, joten kuorma perässä ei haittaisi mitään.
Parempi se on tehdä yksinkertainen susi kuin rakennalla koko talvi laitetta joka ei sitten koskaan kuitenkaan tulisi toimimaan. Eivät ne kaikki ideat tosiaan ole kuolemattomia ja se toteutus on vielä toinen puoli. Mutta mielestään hyvää ideaa rakentelee paljon mieluummin kuin jos ajattelee että on jo susi syntyessään.
Teen laitteesta pelkistetyn proton siten että se puristaa ja leikkaa samalla. Kouraan tulee samalla katkaisu kun sen puristaa kiinni. Se ei ole tarkoitus jäädä pysyväksi ratkaisuksi, vaan on proto jolla kokeillaan siten miten pellon laidoilta onnistuu raivaaminen ja samalla kuormaaminen. Ja mitä se käännön puuttuminen todella haittaa vai haittaako mitään.
Jos laitteella pystyy vaivattomasti ottamaan rankaa ja polttopuuta peltojen laidoilta ja kaatamaan pellon päällä kallellaan olevat puut metsään sekä kuormaamaan ne kyytiin, niin laite pääsee aika hyviin tuntipalkkoihin. Ja varsinkin silloin kun olisi erillinen katkaisu jotta kasan voisi kasailla jo pystyssä ja vain nostaisi kyytiin. Kaataminen tapahtuisi sivusta, joten kuorma perässä ei haittaisi mitään.
Parempi se on tehdä yksinkertainen susi kuin rakennalla koko talvi laitetta joka ei sitten koskaan kuitenkaan tulisi toimimaan. Eivät ne kaikki ideat tosiaan ole kuolemattomia ja se toteutus on vielä toinen puoli. Mutta mielestään hyvää ideaa rakentelee paljon mieluummin kuin jos ajattelee että on jo susi syntyessään.
-
Valmettimies
- Luokka: yli 300 hv
- Viestit: 369
- Liittynyt: 02 Heinä 2005, 19:44
- Paikkakunta: Karvia
Ei se niistä johdoista ole kiinni se roottorottimaisuus, vaan siitä että puun kaatamisen voi tehdä hydraulijatkeen sylinterillä ja rakenne on yksinkertainen rakentaa. Sekä olisi jämäkkä ja kevyt. Tuo antoi uskoa että aikojen alussa on ollut samanlaisia laitteita.
Risujen kaatamiseen en niinkään laitetta tarvitse. Siinä raivaussaha on vielä tehokas. Ainakin jos ollaan metsässä. Risuja kaadettaisiin vain siten että ne otettaisiin kyytiin tai nostetaisiin pois pellon päältä. Se risujen kasaaminen kuormattavaksi on kauhistus. Se jäisi pois.
Laitetta tarvitaan rankojen tekemiseen lähinnä peltojen tai teiden reunoilta siten että ne samalla kuormattaisiin kyytiin.
Risujen kaatamiseen en niinkään laitetta tarvitse. Siinä raivaussaha on vielä tehokas. Ainakin jos ollaan metsässä. Risuja kaadettaisiin vain siten että ne otettaisiin kyytiin tai nostetaisiin pois pellon päältä. Se risujen kasaaminen kuormattavaksi on kauhistus. Se jäisi pois.
Laitetta tarvitaan rankojen tekemiseen lähinnä peltojen tai teiden reunoilta siten että ne samalla kuormattaisiin kyytiin.
Laitteen rakentaminen kiinnostaa myös siitä syystä että sillä olisi mahdollisuus hankkia. Paljon paremmin kuin jos ajelee harvennushakkuuita ja taistelee siellä puiden välissä ja erilaisissa maastoissa. Korjatut puut myytäisiin suoraan kyydistä, kuljetettaisiin ostajalle tai jos niitä tulee paljon, ne kuljetettaisiin rekalla. Pellon tai maanomistaja saisi raivauksen ilmaiseksi. Otollisessa paikassa sillä voisi päästä parempiin hankkeisiin kuin harvennusmotolla. Mutta kaikki on vielä teoriaa.
-
Valmettimies
- Luokka: yli 300 hv
- Viestit: 369
- Liittynyt: 02 Heinä 2005, 19:44
- Paikkakunta: Karvia
Vesakkoraivaukseen paras on ketjut tai linkkuterät. Jos tökkäät kuormaimella sen raivaussahan terän kiveen, niin jo on näköistä. Ja toisekseen ei taida purra kuin kovilla kierroksilla.
Kovassa se on leipä maataloustraktorilla metsästä ja jos tuo toimisi, niin se olisi leppoisaa nakertelua kun samalla kaataisi ja tekisi kuorman. Sekä sopisi aina kelle sen vie. Mutta tosiaan teoriat ovat aina teorioita, mutta eihän summamutikassa huhkiessakaan mitään tulosta synny. Täytyy sitä joskus pysähtyä miettimään että mitä on tekemässä.
Kovassa se on leipä maataloustraktorilla metsästä ja jos tuo toimisi, niin se olisi leppoisaa nakertelua kun samalla kaataisi ja tekisi kuorman. Sekä sopisi aina kelle sen vie. Mutta tosiaan teoriat ovat aina teorioita, mutta eihän summamutikassa huhkiessakaan mitään tulosta synny. Täytyy sitä joskus pysähtyä miettimään että mitä on tekemässä.
-
Valmettimies
- Luokka: yli 300 hv
- Viestit: 369
- Liittynyt: 02 Heinä 2005, 19:44
- Paikkakunta: Karvia
Kyseinen juttu oli ilmeisesti Kariko-raivurista jossa on sirkkelinterä tai vaihtoehtoisesti vaijeriterä pikku puskalle. Agrimarket myy...Valmettimies kirjoitti:Tosta terä "raivaussaha" virityksestä oli juttua joskus koneviestis ettei mullakaa sentäs niin hyvä mielikuvitus oo vaikka hyvä onki, sieltä mä sen nappasin.
Traktori kuormainen kanssa on hyvä tienvarsi raivaukseen, mutta jos sen kanssa mennään metsää, taimikkoa raivaamaan, niin oli terä mikä tahansa, niin siinä riuska moottorisahamies tekee saman jäljen ja jos ei enempääkin sekä tarkemmin. Vain joissain pellon metsityksessä, jossa sopisi ajamaan suorien taimirivien välissä ja pusikkoa olisi tuhottomasti se saattaisi puoltaa paikkaansa.
Vähän samanlainen tilanne on kuormaimeen myytävien istutuslaitteiden kanssa. Mies ja istutusputki saa saman aikaa ja voi tehdä työn paljon huolellisemmin kuin traktorimies työkkii niitä kuormaimeen asennetulla istutuslaitteella.
Joskaan ei koneellistamista pidä tietenkään vastustaa, mutta siinä helposti menee liiallisuuksiin kun kaikki yritetään tehdä koneilla.
Sellaisen istutuskoneen olen nähnyt käytännössä, joka muokkaa samalla maan ja istuttaa sen samalla kertaa. Silloinkin maaperän tulee olla hyvää. Muussa tapaukessa istutus menee aivan viksalleen.
Ja istutusaukon muokkaamista, mätätystä, voi koneessa ohjata tietkone, jolle määrätään mättäiden muoto, korkeus, tieheys ja se sitä voidaan tutkia kuin moton tietokonetulostusta, että mitä on oikein tehty.
Pellon laidat on ikävä raivata ja tehdä siellä olevat rangat polttopuuksi, eikä siellä voi riehua sirkkelin terällä, joten tuo energiakoura on siihen hyvä ratkaisu. Erittäin hyvä. Ja kuitenkaan se ei ole niin kannattavaa bisnestä että kannattaisi ostaa 10 000 euron energiapäätä, niin ratkaisuksi jää rakentaa se itse.
Vähän samanlainen tilanne on kuormaimeen myytävien istutuslaitteiden kanssa. Mies ja istutusputki saa saman aikaa ja voi tehdä työn paljon huolellisemmin kuin traktorimies työkkii niitä kuormaimeen asennetulla istutuslaitteella.
Joskaan ei koneellistamista pidä tietenkään vastustaa, mutta siinä helposti menee liiallisuuksiin kun kaikki yritetään tehdä koneilla.
Sellaisen istutuskoneen olen nähnyt käytännössä, joka muokkaa samalla maan ja istuttaa sen samalla kertaa. Silloinkin maaperän tulee olla hyvää. Muussa tapaukessa istutus menee aivan viksalleen.
Ja istutusaukon muokkaamista, mätätystä, voi koneessa ohjata tietkone, jolle määrätään mättäiden muoto, korkeus, tieheys ja se sitä voidaan tutkia kuin moton tietokonetulostusta, että mitä on oikein tehty.
Pellon laidat on ikävä raivata ja tehdä siellä olevat rangat polttopuuksi, eikä siellä voi riehua sirkkelin terällä, joten tuo energiakoura on siihen hyvä ratkaisu. Erittäin hyvä. Ja kuitenkaan se ei ole niin kannattavaa bisnestä että kannattaisi ostaa 10 000 euron energiapäätä, niin ratkaisuksi jää rakentaa se itse.