Sivu 4/6
Lähetetty: 07 Marras 2006, 21:01
Kirjoittaja Jari
MK kirjoitti:mutajussi kirjoitti:
Jos meikäläisen systeemi kiinnostaa niin tervetuloa katsomaan.
Kiitoksia, tullaan varmasti jos hommasta tuloo jotakin.
Tosson kuva Orisbergin pihalta kun oli aiemmin puhetta,tarkkasilmäiset voivat tunnistaa itsensä kuvista,ainakin mullifarmari

Kannattaa käydä ehdottomasti,tää oli Atrian järjestämä reissu huhtikuulla 2004 ja monenlaista tuli nähtyä,tämä ehkä mieleenpainuvimpana "budjettihallin" ohella.
Toinen kuva,ruokintapöytä kahden rakennuksen välissä,oikeanpuoleisessa tarha josta syövät ja pääsevät sisälle olkikuivitettuihin kettoihin. Muistaakseni oikealla emot vasikkoineen ja vasemmalla lihaelukat ja joutilaat?
Sitte vasikka joka oli karannut väärälle puolelle aitaa,ruokintapöydän päässä ja kaivon vieressä... Koira osasi hommansa,hetken katteli vasikkaa niin tajus lähtä takas äitinsä luo

Lähetetty: 16 Marras 2006, 20:51
Kirjoittaja MK
Mikä olis tuollaaselle 180 emon laumalle paras/halvin tapa tehdä rehua?
Urakoitsija tietty jos saa mutta jos itte teköö mikähän olis järkevin ketju pellota ruokintapöydälle kun kaikki pitää hommata alusta lähtien.
Lähetetty: 18 Marras 2006, 08:48
Kirjoittaja mutajussi
Jaaha nytpäs heitit hyvän....
Niinhän ihmiset sanoo että aumarehu on kaikkein halvinta. Tässä karja koossa on rajoittava tekijä oikeestaan se että rehua ajellaan tollaista 60-70ha kerralla joten kelasilppurin voi melkein unohtaa....
Oma ketju on järjestetty siten että ajellaan kimppakoneilla ja käytetään tilojen välistä työnvaihtoa. Naapuri niittää minä paalaan ja toinen naapuri käärii. Ajetaan samalla systeemillä useamman talon rehut.
Lähetetty: 18 Marras 2006, 09:55
Kirjoittaja Jari
On kyllä pirun hankala kysymys rehunteosta kun nimenomaan emoista kyse,paalit olisi siitä hyvä että voi syöttää erilaisia kasvaville ja emoille, kahta siiloa hankalampaa pitää yhtä aikaa auki. Isommalla eläinmäärällä sekin onnistuu nätisti. Kaverilla näkee "isompaa" touhua ja siinä huomaa mitä kaikkia etuja tuo se että evästä kuluu paljon,kaiken muun hyödyn lisäksi.
Ehkä paras vaihtoehto auma/laakasiilot navetan nurkalle,katettu siilo paras siinä mielessä että sillä muutakin käyttöä, mm. elukoille loistava paikka lisätilan tarpeessa. Aumat tottakai betoni/asfalttipohjalla.
Rehunteko sitten työvoimasta ja yhteistyökuvioista kiinni,omalla väellä tehtäessä noukkari/silppurivaunu hyvä ratkaisu mutta urakoitsijalla teettäminen erittäin varteenotettava vaihtoehto kaikin puolin.
Lähetetty: 18 Marras 2006, 11:18
Kirjoittaja MK
paaleissa on noissa määrissä jo muovikin jonkinlainen kustannus, ehkä laakasiilot olis paras vaihtoehto, tässä lähellä useampikin urakoitsija sekä itsekulkevalla silppurilla että noukinvaunulla.Onnistuuko kokoviljasäilis muutoin kuin aumaan/siiloon?. Tornihan olis aika mahtava ja ennenkaikkea helppo mutta €€€€€€€€ kääntää sen aika mahdottomaksi vaihtoehdoksi.Toisaalta täs on helppokin miettiä vaihtoehtoja kun ei mitään vanhaa jonka pohjalta pitäis ruveta suunnittelemaan.
Entä sitte varsinainen ruokinta, apevaunu vai jotain muuta?
Lähetetty: 18 Marras 2006, 15:57
Kirjoittaja Mullifarmari
Jari kirjoitti:
Tosson kuva Orisbergin pihalta kun oli aiemmin puhetta,tarkkasilmäiset voivat tunnistaa itsensä kuvista,ainakin mullifarmari
Tulihan tuolla käytyä tosiaan. Fiksu tila. Pitäis vissiin päätella, että sä olit sit samas reissussa kans. Näin sitä ei osaa nimimerkkiä ja henkilöä taaskaan yhdistää...
Ja vaikka kartano oli ollut iso iät ja ajat ja omasi komean historian, niin olihan todella vaatimaton isäntä, ei merkkiäkään leveilystä, toisin kuin tilalla missä jakoivat kuiviketurpeen apevaunulla karsinoihin (karsinaan ajaen...)
-Mf-
Lähetetty: 18 Marras 2006, 18:00
Kirjoittaja mutajussi
MK kirjoitti:paaleissa on noissa määrissä jo muovikin jonkinlainen kustannus, ehkä laakasiilot olis paras vaihtoehto, tässä lähellä useampikin urakoitsija sekä itsekulkevalla silppurilla että noukinvaunulla.Onnistuuko kokoviljasäilis muutoin kuin aumaan/siiloon?. Tornihan olis aika mahtava ja ennenkaikkea helppo mutta €€€€€€€€ kääntää sen aika mahdottomaksi vaihtoehdoksi.Toisaalta täs on helppokin miettiä vaihtoehtoja kun ei mitään vanhaa jonka pohjalta pitäis ruveta suunnittelemaan.
Entä sitte varsinainen ruokinta, apevaunu vai jotain muuta?
Joo kyllähän niihin paalimuoveihin palaa useampikin tonni vuodessa... Toisaalta taas paaleja varten ei tarvi rakentaa varastoja ja paaleista on helppo valkata laadun mukaan kunhan vaan muistaa merkata ne heti tekemisen jälkeen.
Meikälaisellä rajoittaa jo vähän sekin että ajomatkoja kertyy 15km yhteen suuntaan niin paali on oikeastaan mielekkäin vaihtoehto.
Olen paalannu kokoviljarehua ohrasta ja kaurasta jo pari vuotta ilman säilötäainetta. Aineita en käytä muutenkaan. Mitään ongelmia ei säilyvyyden kanssa ole ollut. Paalaajana on Welger 220 Profi.
Ruokinnassa on ollut käytössä Agronic SLT Triplemix. Ihan näppärä peli siinä mielessä että se sotkee rehukomponentit vasta lietsossa eli ei tarvi sekoitella apetta. Vaunu käy myös oljen ja turpeen puhaltamiseen. Toisaalta monet ovat haukkuneet vehjettä tehottomaksi verratuuna esim Kuhniin tai muihin mutta ei minulla ole pahemmin valittamista ollut.
Lähetetty: 18 Marras 2006, 20:21
Kirjoittaja MK
Tuo ajomatka on kyllä merkittävä tekijä kans,mulla myös osa maista 10km päässä.pitänee laskia ja pohtia asiaa, hyvä käytetty kanttipaalain vois olla kova sana... toinen asia tietysti että onko hyviä käytettyjä sitte edes olemas.
Lähetetty: 18 Marras 2006, 22:51
Kirjoittaja phsalo
Jos tilat antaa myöden ni elhon tube vois olla kanssa yks hyvä vaihtoehto. Säästäähän se muovia aikast paljon, ku ei päätyihin mee mitään. Ja onnistuu nopeesti ja mukavasti yksinkin kääriminen kun kauko-ohjain on etukuormaaja traktorin hytissä...

Lähetetty: 21 Marras 2006, 10:38
Kirjoittaja mutajussi
MK kirjoitti:Tuo ajomatka on kyllä merkittävä tekijä kans,mulla myös osa maista 10km päässä.pitänee laskia ja pohtia asiaa, hyvä käytetty kanttipaalain vois olla kova sana... toinen asia tietysti että onko hyviä käytettyjä sitte edes olemas.
Joo kyllä kalkulaattoria saa käyttää tosissaan kun homma menee isolleen... on meinaan ihan eri asia säästää vaikka 10c/paali jos tekee 100 paalia vuodessa verrattuna siihen että säästää saman 10c/paali ja tekee 1000 paalia vuodessa...
Vähän epäilen ettei ainkaan Suomesta käytettyä kanttipaalaria löydy... niitä kun ei kovin montaa ole yleensäkkään koko maassa... Vähän olen itsekin kyllä moista himoinnut Welgerin seuraajaksi... hinnat on vaan niin järjettömiä että saa käyttää sitä laskinta tosissaan kun miettii kannattaako vai ei...
Saksasta tai Tanskasta voisi löytyäkkin edullisia käytettyjä. Kyllähän kanttipaalaajassa on paljon vähemmän kuluvia osia verrattuna pyöröpaalaajaan niin luulisi niiden käyttöiänkin olevan jonkin verran pitempi.
phsalo kirjoitti:Jos tilat antaa myöden ni elhon tube vois olla kanssa yks hyvä vaihtoehto. Säästäähän se muovia aikast paljon, ku ei päätyihin mee mitään. Ja onnistuu nopeesti ja mukavasti yksinkin kääriminen kun kauko-ohjain on etukuormaaja traktorin hytissä...
Ei ole kokemusta tuubi hommista, en tosin ole niistä pahaakaan kuullut. Meillä kaytetään NHK:n 3D käärintä. Säästää sekin muovia jonkinverran. Tosin kone on sitten rauhallisen miehen vehje.
Mulla on kauheita ennakoluuloja noihin Elhon rakkineisiin, tai yleensä Suomalaisiin nurmikoneisiin... vissiin joutunut liian monta kertaa pettymään...
Lähetetty: 21 Marras 2006, 13:04
Kirjoittaja phsalo
Juu täällä yhellä tilalla sattuu olemaan toi Elhon tube, enkä oo mitään negatiivista kuullu siitä. Järkyttävän pitkiä jonoja siel on (~2000 paalia). Jostain kuulin, et sinne tuubiin kannattaa änkee tietyn paalimäärän välein yks normaalisti kääritty paali tulpaks, ettei mee koko pötkylä piloille

. En sit tiiä... Itellä ei oo kokemusta elhon nurmikoneista.. Naapurissa on elhon 320 levee niittomurskain karhonyhdistäjällä ja toi yhdistäjä on kuulemma sohlannu jonku verra. Murkaimessa ei vissiin oo ollu mitään valittamist.. Meillä itellä on kvernelandin 7512 käärijä. Hyvä käärin muuten, mut se mekaaninen muovinkatkaisu on kans yks sirkus.

Lähetetty: 21 Marras 2006, 15:29
Kirjoittaja Kaupoi
mutajussi kirjoitti:Meillä kaytetään NHK:n 3D käärintä. Säästää sekin muovia jonkinverran.
Montako (ja minkä kokosta) paalia saa tuolla käärittyä yhellä 750mm muovirullalla? Esim. 6 muovikerroksella...
Lähetetty: 21 Marras 2006, 16:00
Kirjoittaja mutajussi
Kaupoi kirjoitti:mutajussi kirjoitti:Meillä kaytetään NHK:n 3D käärintä. Säästää sekin muovia jonkinverran.
Montako (ja minkä kokosta) paalia saa tuolla käärittyä yhellä 750mm muovirullalla? Esim. 6 muovikerroksella...
6 kerroksella menee 120cm paaleja keskimäärin 25kpl. Riipuu myös vähän muovista on huomattu meinaan eri merkkien välillä useamman paalin eroja.
Lähetetty: 21 Marras 2006, 20:25
Kirjoittaja MK
Näitä euroopan käytettyjä ajttelin
http://www.bigbalenorth.com esim .tuolla on aika paljon käytettyjä kanttipaalaimia.
Lähetetty: 22 Marras 2006, 09:34
Kirjoittaja mutajussi
Niinpä näkyy... piru vaan kun Hollandia ja Massikkaa ei tuoda Suomeen... voi olla osien saaminen vähän hankalaa.
Itse olen Himoinnut Kronen multipack konetta... saisi pikkupaalit tehtyä samalla koneella.... se on vaan se hinta 130k€....
Sekin sitten vielä ettei noi paalaajat liiku enään millään pikku traktorilla... Agri-Marketin miehet suositteli Kronen eteen sellaista 170hp jos meinaa vakavissaan paalata rehua.