Cultio kirjoitti:
Se on täysin moraalinen asia miten tuo arvopaperi siirtyy henkilöltä toiselle.
Olen samaa mieltä tässä. Esimerkiksi sokerilisäosa tulee tilatuen perusosan päälle , riippumatta siitä, viljeleekö ollenkaan sokerijuurikasta. Jos tukioikeus olisi vain viljelyn tuki, olisi lisäosan maksatus mahdollinen vain siltä osin, kun reaalista viljelyä tapahtuisi. Tässäkin nähdään, että kyse oli jopa jostakin isommasta, kuin vain tukien irrotuksesta tuotannosta. Kyse saattaakin olla eräänlaisesta
pahanmielen korvauksesta sille, joka on aikanaan tienannut kannattavalla erikoisviljelyllä, vuokramaita säästelemättä keräten, ja huippuhintoja vuokrista maksaen. Ja sitten tulee EU, joka romuttaa kaiken.
Sellaisen viljelijän, joka laajentaa ilman tukioikeusvarastoa, tälle lankeavista lisäkuluista - vaikkakin kohtuullisista - kukaan ei ole huolissaan, koska kysehän ei tällä osapuolella ole viljelyn tuesta, vaan vuonna 2006 ihan toiselle myönnetystä nautintaoikeudesta, niinhän ? Pöydän toiselta puolelta katsoen näyttää sellainen tilanne todella oudolta, kun olet tehnyt maatalousmaasta maakaupan, ja hetken päästä tulee postissa kolmannelta osapuolelta lakoninen paperi, jossa vastaanottaja sitoutuu maksamaan koko alalta lisäosat tälle kolmannelle osapuolelle vuoden 2017 loppuun asti. Vaikka siis siltä alalta ei olisi kolmannellakaan osapuolella yhtään jurttia maassa, ei vuonna 2013, ei vuonna 2016.
Ja vaatimus olisi siis riippumaton omasta jurtinviljelystäni. Luovun noista lisäosista siis ilolla, aina vuoden lopussa tilisiirtona, eivähän ne minun ole, kun en silloin aikanaan viljellyt sokerijuurikasta, eivätkä sittenkään, vaikka olisinkin, mutta ei niiden hankinnasta kukaan muukaan ole mitään maksanut.
Olen siis sitä mieltä, että tukioikeudet ovat oikeutettuja arvopapereita, niitä on jollakin perusteella jaettu, jonakin tiettynä ajanjaksona, ne ovat saavutettu etu, joka ei liity viljelyyn vaan oikeuden hallintaan, ja siinä suhteessa on ihan OK niitä hyödyntää myymällä, vuokraamalla, kiristämällä, pihtaamalla. Mutta jos joku rupeaa selittämään, että ne ovat viljelyn tuki, silloin pitäisi varannosta löytyä automaattisesti kaikille viljeltäville tukikelpoisille aloille sopiva tukioikeus.
-SS-