Jokaisen mielipiteille/ideoille avoin keskustelupalsta, maatalouden eri aiheista. Tule mukaan keskustelemaan. Jollet ole vielä rekisteröitynyt, paina rekisteröidy-tekstiä alapuolella.
Lapiorullaäkeellä tehty kevytmuokkaus. Äes ei hirmu painava,kun vaan on heppaa et koneet kulkee,tulee hyvä jälki. Lautasmuokkaimia ollu markkinoilla vuosien saatossa monenmoisia,Fiskars teki myös. Taitavat olla unohtuneet ladon taakse??
arsa kirjoitti:Lapiorullaäkeellä tehty kevytmuokkaus. Äes ei hirmu painava,kun vaan on heppaa et koneet kulkee,tulee hyvä jälki. Lautasmuokkaimia ollu markkinoilla vuosien saatossa monenmoisia,Fiskars teki myös. Taitavat olla unohtuneet ladon taakse??
Lautasmuokkaimet ovat tulleet markkinoille vasta 2000-luvulla väderstadin toimesta, siis suomeen. Nää fiskarssit, kvernelandit yms. ovat lautasäkeitä.
Ne eivät tiivistä muokattua jolloin anturaa syntyy. Lapiorullaäkeellä tehty kylvömuokkaus sikäli hankalaa et pohja ei oo tasainen, ku ajetaan lapiorullaäkeellä.
Onko havaintoja etukuormaajaan/etunostolaitteeseen kiinnitettävästä kevyestä muokkauskoneesta, jolla saisi olkisilppua esimurskattua ennen perässä tulevaa kultivaattoria?
andypoge kirjoitti:Onko havaintoja etukuormaajaan/etunostolaitteeseen kiinnitettävästä kevyestä muokkauskoneesta, jolla saisi olkisilppua esimurskattua ennen perässä tulevaa kultivaattoria?
Tos luin käytännön maaamiestä, parinkymmenen vuoden takaa. Sillon neuvonta viel voimissaa... Tää (Kovanen?) oli sitä mieltä, lautasäes tekee paljon pahemman kyntöanturan kuin aura!
rgsleo kirjoitti:Tarttee taas tunkea, näit mun pellepeloton-ajatuksia tähän. Tommosen sais rakennettua hankmosta/ hankmon tukeista. Mut kiinnitys pitäs olla etupuolel, jotku aisat tän pikku äkeen yli, että muokkainta vedettäis. Työnnettävä rasittaa kuormainta/etunostolaitetta?
Jospa tosiaan kokeilisi semmoista hullutusta, että laittaisin vanhan lautasäkeen loivilla kulmilla etukuormaajaan "jatkoaisoilla". Olispa jotain nauramista naapureilla Lautasäestä vois periaatteessa työntääkin kun tekee työntövarren nivelöinnin sopivasti niin, että lautasen osuessa esteeseen etuosa pääsisi nousemaan. Ja etukuormaajan nostosylkyt tietty kellunnalle ajaessa. Luulis oljen pienenevän laahavantaalle riittäväksi isoilla lautasilla.
andypoge kirjoitti:Onko havaintoja etukuormaajaan/etunostolaitteeseen kiinnitettävästä kevyestä muokkauskoneesta, jolla saisi olkisilppua esimurskattua ennen perässä tulevaa kultivaattoria?
Mä olen melkein joka syksy miettinyt kun olen kultivoinu et laitais joku alatalkkari tyypinen kesantomurskain keulaan. Erkki holma on joskus maininut et ei ole oljen määrä, vaan oljen pituus joka tekee kevytmuokauksen vaikeaksi. Ja kun ei ole yhtään tehoreserviä mun veturissa, vois vaikka virittää oman moottorin murskaimeen, vaikka diiseli auton moottori? Olis varmaan halvempi ku etuvoimanottopaketti jos olis intoa rakentaa!
traktorikuski kirjoitti: vaan oljen pituus joka tekee kevytmuokauksen vaikeaksi.
Puimurin silppurin terät ovat ekat mitkä täytyy olla kevytmuokkauksessa kunnossa. Ero on aikas iso. Vanhemmassa puimurissa ei heiluvateräistä silppuria ja terät todella tylsät. Uudemmassa heiluvateränen ja terät terävät.
Eron huomaa.