Sivu 4/6

Lähetetty: 01 Tammi 2008, 20:53
Kirjoittaja Vesa
Juu, kauraa kaikki myös ensi kesänä. Aikaisemmin vaan pitäis saada kylvöön täällä nelos-alueella ja sellainen lajike jossa olisi myös vahva korsi, lyhteitä kun teen myös jonkin verran.

Fiiaa oli viime kesänä ja puitavana hyvä lajike mutta korsi meinasi jäädä osin vihreäksi (lajikeominaisuus?) ja sehän ei lyhteille ole ollenkaan hyvä asia. Aikaista kauralajiketta huutaa jossa korsi tuleentuu myös ihan luonnon eikä roundupin voimalla. Ehdotuksia?

Mintusta kokemuksia?

Lähetetty: 02 Tammi 2008, 10:31
Kirjoittaja Kari
Ensi kesälle olisi vielä hakusassa "Saanan korvaaja" ja yhtenä vaihtoehtona olisi Minttu. Koetulostan ja Borealin hepujen mukaan näyttäisi ihan lupaavalta lajikkeelta. Sato tulisi "naapurin" possujen käyttöön.
Hakusasa olisi "suht aikainen kaksitahoinen" monitahoisen kaveriksi.

Borealin tuloksetMinttu vs. Saana

Viljelykokemukset/vinkit hyvistä ehdokkaista tervetulleita.

Lähetetty: 02 Tammi 2008, 13:48
Kirjoittaja aksu
Ens vuonna tulee pistettyä:

Barke(oma siemen)
Belinda(oma)
Kruunu(serti)

Kruunu otettiin Vinjetin tilalle...

Lähetetty: 07 Tammi 2008, 21:44
Kirjoittaja Peräkammarin-poika
Meillä ens kesän lajikkeet on

Minttu-ohra
Peppi-kaura
Molemmat ostosiementä. Osittain hukkistilanteen takia, osittain lajikkeiden vaihdon takia.

Fiiasta samat havainnot kun Vesalla, korsi ei tuleennu. Siinä mm. yksi syy lajikkeen vaihtoon. Onkos kenelle kerinnyt tulla Pepistä kokemusta, tuleentuuko korsi?

Naapurilla kävin viime syksynä puimassa Minttua. Vaikutti kaikin puolin hyvältä. Kesti hyvin pystyssä vaikka oli reilusti lehmän pskaa alla ja vettä tuli koko kasvukautena reilusti, sato lähelle viittätonnia ja hlp yli 70. Yhden kosteahkon kesän jälkeen ei tietysti voi vetää hirveitä johtopäätöksiä.

Lähetetty: 08 Tammi 2008, 09:42
Kirjoittaja jk
Korren tuleentumisesta en tiedä, mutta varaudu ajamaan Pepille tautiaine!
Viime kesänä tutkiskelin Peppiä muutaman kymmenen hehtaarin alalta ja näytti ottavan runsaasti kauran lehtiaikkua! Saman isännän viereisellä lohkolla olleessa Jyvässä ei näkyny mitään!

Lähetetty: 08 Tammi 2008, 10:09
Kirjoittaja hri
Vihdoinkin on valinnat tehty. Zebra kevätvehnää jonkin verran sertisiemenellä, muualle Edel ohraa. Yhdelle lohkolle lisäykseen uudella siemenellä, muualle kunnostutan omasta viimevuotisesta.

Rypsi saa nyt jäädä tulevalla satokaudella pois, 2009 taas jatketaan.

Onneksi lannoitteet tuli tilattua heinäkuussa :D. Kasvinsuojelu on vielä miettimättä. Menee väkisinkin monimutkaiseksi kun parilla lohkolla mataraa, osalla hukkakaurakuritus menossa jne.

Re: Ens kesän viljalajikkeet

Lähetetty: 05 Helmi 2008, 22:59
Kirjoittaja Wilpo
Nyt tänävuonna jos meinaa omista vuoden 2007 sadosta tehdä kylvösiementä kannattaa tarkistaa itävyys, jos ei sitä yleensä ole tehnyt. Tänään oli koulutuksessa juttua, että vuoden 2007 sadoissa on ollut huimia eroja itävyyksien kanssa. Joissakin tutkimuserissä jopa 60% luokkaa. Tälläinen vaikuttaa jo. Vaihtoehtona sertisiemen.

Re: Ens kesän viljalajikkeet

Lähetetty: 23 Helmi 2008, 13:11
Kirjoittaja polle
Päälajikkeena viime kesänä kyntensä näytttänyt vilde ja lisäksi maaren, tipple ja olavi.
Ohran keskisatotavoite 5500kg.
Kaurana fiia ja rypsistä pidetään välivuosi....

Re: Ens kesän viljalajikkeet

Lähetetty: 23 Helmi 2008, 22:48
Kirjoittaja hogi
Täällä on tarkoitus pitää kaurasta välivuosi lajikkeen vaihtamisen vuoksi. Nykyinen Belinda on muuten hyvä, mutta turhan myöhäinen suorakylvöön.

Eli kylvöön tulee Amaretto-kevätvehnää siemensopimuksella ja rypsiä, lajiketta ei vielä ole päätetty.

Re: Ens kesän viljalajikkeet

Lähetetty: 27 Helmi 2008, 18:28
Kirjoittaja Sepe
Lajikkeet: Voitto,Fiia ja Kruunu. Sertifioituna kaikki. Pirun kalliiks tuli.

Re: Ens kesän viljalajikkeet

Lähetetty: 28 Helmi 2008, 12:01
Kirjoittaja Asikeikuli
Roopella mennään.

Re: Ens kesän viljalajikkeet

Lähetetty: 29 Helmi 2008, 08:00
Kirjoittaja AATU
Fiiasta hyvät kokemukset (hl.paino yli 60kg ja luja korsi),joten sillä jatketaan TOS. Sertifioitua Edeliä tulee ohraksi, vaikkakin viimekesänä siitä tuli pientä neulasta. Olis ehdottomasti vaatinut tautiaineen :roll: .

Re: Ens kesän viljalajikkeet

Lähetetty: 29 Helmi 2008, 15:31
Kirjoittaja Radon
Onko kellään kokemusta ingeborg kaurasta? Olisi tarkotus belinda johonkin muuhun vaihtaa ja testien perusteella tuossa ainakin pitäisi olla korkeampi hlp, mutta millainen on muuten esimerkiksi belindaan verrattuna?

Re: Ens kesän viljalajikkeet

Lähetetty: 29 Helmi 2008, 20:39
Kirjoittaja Tutti
Radon kirjoitti:Onko kellään kokemusta ingeborg kaurasta? Olisi tarkotus belinda johonkin muuhun vaihtaa ja testien perusteella tuossa ainakin pitäisi olla korkeampi hlp, mutta millainen on muuten esimerkiksi belindaan verrattuna?
Kokemuksia on ens syksynä. Mulle on tulossa Ingeborgia muutama säkki. Hlp ja satoisuus oli itellänikin perusteena. Ne ei tahdo aikaisissa kauroissa yhdistyä kovin hyvin. Jää nähtäväksi, että onko paperilla hyvä pellollakin hyvä. Monasti ne ei vaan yhdisty. :?

Ei TOS-kaurat itäneet kovin kaksisesti, niin joutu siirtyä sertiin. Kyllä omallakin olisi kylvää voinut, mutta laskeskelin että kerrankin on kokonaistaloudellisesti edullisempaa käyttää sertiä. :o

Kauran huono itävyys on ilmeisesti ollut ihan yleinen ongelma tänä vuonna.

Re: Ens kesän viljalajikkeet

Lähetetty: 29 Helmi 2008, 21:43
Kirjoittaja Rubinjo
Radon kirjoitti:Onko kellään kokemusta ingeborg kaurasta? Olisi tarkotus belinda johonkin muuhun vaihtaa ja testien perusteella tuossa ainakin pitäisi olla korkeampi hlp, mutta millainen on muuten esimerkiksi belindaan verrattuna?
Naapurilla ollu nyt kolme tai neljä vuotta siemensopimus. Hietasavella viljelee, ja on ollu tyytyväinen. Sanoisin et Belindalle pärjää.
Jos oisin myöhästä kauraa hakenu niin ilman muuta oisin ottanu Ingeborin viljelyyn. Nyt kuitenki valinta mulla ohjautu Marikaan. Tai vielähän vois kysellä jos Ringsakeria suostuisivat viljelyttämään.